AnonymBruker Skrevet 27. april #21 Del Skrevet 27. april 1,4 mill. Hvorav 1 mill fra arv, resten er spart lurt i fond og normal sparing. Anonymkode: dcc36...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #22 Del Skrevet 27. april Ja jeg har en del på buffer og sparekonto. Jeg er ikke redd for at noe ryker eller noe annet skjer. Jeg har brukt mange år på å spare. Anonymkode: 58ea3...daa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #23 Del Skrevet 27. april Tjener lite, men har mye på konto. Så sparekontoen krymper pga skatten. Anonymkode: 45be8...ed9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #24 Del Skrevet 27. april Har spart ca 350000 til barnet der noe er på fondskonto og noe på høyrentekonto. Har spart lite til meg selv, men nedbetaler lån og eier (sammen med banken) boligen vi bor i. Har også fritidsbolig uten gjeld (arvet) så har det ganske greit. Jobber 50% og er 50% ufør. Sparer ca 5000 i måneden til barnet og bør kanskje sette av mer til meg selv og egen alderdom med tiden. Anonymkode: 74135...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #25 Del Skrevet 27. april Ca 25 000 kr på sparekonto og den krymper hele tiden, hver eneste måned 😑 Anonymkode: 50935...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #26 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ca 55k på buffer/høyrentekonto og 174k på sparekonto. Sparer ca 6k i mnd. Er enslig med 23k utbetalt. Har ca 12 700 i faste utgifter. Så kommer ca 3000 på dagligvarer. Anonymkode: b9571...703 Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #27 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 Uføre går òg ned i «lønn» ved overgang til alderspensjon. Anonymkode: 921db...1bf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #28 Del Skrevet 28. april Man sparer da det man kan, når man kan. Noen måneder kan det være så lite som 500, andre måneder 5000 eller mer. Det er mange faktorer som spiller inn. Alltid lurt å ha en buffer, men når den brukes så må den fylles opp igjen. Anonymkode: 677ca...acc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #29 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Uføre går òg ned i «lønn» ved overgang til alderspensjon. Anonymkode: 921db...1bf AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 Uføre født etter 1962 som aldri har jobbet , vil få garantipensjon som er 30000 kr mindre i året enn minstepensjon. Anonymkode: a6d02...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #30 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor skulle jeg ha mindre på konto enn deg som tjener mye? Anonymkode: f799c...162 Når ble det sagt noe slikt? Anonymkode: 465a0...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #31 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 23.37): Har dere sparekonto/buffer?Eller lever dere fra lønning til lønning?Selv har jeg sparekonto,men klarer ikke spare stort da alt går i null. Har barn Anonymkode: 41c16...58d Jeg har 45000 på sparekontoen nå, men bufferkontoen gikk til %R#¤" i påska med både familieselskap, bursdag og ødelagt vaskemaskin, så en del av de pengene blir nå buffer videre, hmf. Uansett, rundt 45k er det jeg har ekstra, samt kanskje en tusenlapp eller tre når måneden er over. Anonymkode: 80c57...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #32 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Nei, det er feil. Rettferd er at man yter etter hva man kan. Det du skriver om oser av misunnelse, og ikke noe annet. Anonymkode: 80c57...5eb 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #33 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 23.59): Ca 55k på buffer/høyrentekonto og 174k på sparekonto. Sparer ca 6k i mnd. Er enslig med 23k utbetalt. Har ca 12 700 i faste utgifter. Så kommer ca 3000 på dagligvarer. Anonymkode: b9571...703 Imponerende at du klarer å spare så mye med din lave inntekt. Vet ikke om du er ufør eller lavtlønnet, men du er uansett flink med pengene dine. Det står det respekt av! Men så kommer dette svaret: AnonymBruker skrev (19 timer siden): Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 Her må jeg bare få si at jeg synes det er oppsiktsvekkende at godt voksne folk oser av misunnelse fordi noen (ufør eller ikke) tjener bedre enn det de selv mottar i alderspensjon. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at man attpåtil hevder at dette IKKE handler om misunnelse, men rettferd. Alle uføre er ulike både når det kommer til sykdom, skader eller lyter og også utdanning, jobbstatus og inntekt i tiden før uføretrygd innvilges. Har man liten eller ingen utdanning får man betydelig lavere uføretrygd enn hva man ville gjort hvis man tjente godt før man ble ufør. God inntekt har ofte sammenheng med utdannelse, men ikke alltid. Det er likevel en erkjennelse at om man sammenlikner en med høy utdanning OG høy inntekt mot en med liten eller ingen utdanning OG lav inntekt som uføre blir skilnaden stor i.f.t størrelsen på uføretrygd. Det mange ikke tenker på er at skilnaden er tilsvarende stor i tapt fremtidig inntekt for de det gjelder. Oppsiktsvekkende når noen sammenlikner seg med et helt annet utgangspunkt enn seg selv. Selv er jeg 50% ufør og 50% i fast jobb. Jeg tjener bra i jobben min, men ville selvsagt tjent betydelig mye mer om jeg var frisk og ikke måtte halvere arbeidsforholdet mitt. Om noen er misunnelige fordi jeg tjener mer enn dem som delvis ufør tenker jeg de er litt enkle i refleksjonene sine. Noen ganger er det nok best at uføre ikke sier så mye om hva de har i uføretrygd fordi det er så mange som reagerer om de mener man har det litt for bra og tjener for mye. For min del skulle jeg gjerne byttet situasjon med en som har god helse og kan jobbe 100% selv om jeg hadde tapt økonomisk på det byttet. Jeg savner å ha god helse og fungere godt i hverdagen!! Anonymkode: 74135...ca8 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #34 Del Skrevet 29. april Sparer i fond på 150K. Kjøpte akkurat hus gjennom Husbanken så buffer er nå på 100K(hadde 1 mill i EK etter uføreforsikring) Anonymkode: 5d98e...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #35 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 23.59): Ca 55k på buffer/høyrentekonto og 174k på sparekonto. Sparer ca 6k i mnd. Er enslig med 23k utbetalt. Har ca 12 700 i faste utgifter. Så kommer ca 3000 på dagligvarer. Anonymkode: b9571...703 Flink! Anonymkode: 66426...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #36 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 22.47): Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 hva jobbet personen med da? er vel stor forskjell i lønna om man har vært rengjøringspersonell eller advokat. det sier seg selv at om advokaten blir ufør, så er jo uføretygda % basert på lønna personen hadde og derfor vil ha høyere utbetaling enn hva f.eks pensjonert rengjøringspersonell har. Anonymkode: 7a06a...0c1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #37 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 23.37): Har dere sparekonto/buffer?Eller lever dere fra lønning til lønning?Selv har jeg sparekonto,men klarer ikke spare stort da alt går i null. Har barn Anonymkode: 41c16...58d Hva er hensikten med denne tråden? Skryte? Å være ufør er ikke ensbetydende med å være fattig. Folk arver, folk sparer, folk får erstatninger fordi de er uføretrygdet. Å legge ut på nett hva man har av penger kan gjøre det lett for dem som har uærlige hensikter….. Bruk hodene deres folkens, selv om dere er ufør i arbeidslivet. Anonymkode: 00f3f...892 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #38 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 22.47): Oppsiktvekkende at en Ufør person har omlag like mye utbetalt som en som har vert yrkesaktiv i snart 50 år med tilleggspensjon AFP. Ein som forlengst er blitt pensjonist, har og kjempet seg på jobb hver dag utenom faste fridager , helgedager, og ferier med belastningskader som burde kvalifisere til uføre status. Det handler ikkje om misunnelse, men om rettferd. Anonymkode: 7f762...3c3 Hei! Meg du siterer. Men selv om du har vært yrkesaktiv i over 50 år, så har du vel hatt gode muligheter for å få en god alderspensjon? Du har vært i jobb, med mest sannynligvis gode pensjonsordninger. Du kunne ha tegnet forsikringer, som ville ha gitt deg mer utbetalt hvis du ble uføretrygdet. Du kunne ha tatt mer eller høyere utdanning. Du kunne ha spart penger gjennom hele yrkeskarrieren din, så du kunne ha sittet godt i det som pensjonist. Altså du har hatt alle slags muligheter som vi uføretrygdet bare kan drømme om. Likevel så sitter du der og mener at det ikke er rettferdig at vi har mer utbetalt enn deg som har jobbet i over 50 år?! Ja, jeg sitter kanskje godt i det akkurat nå, men jeg kommer til å bli minstepensjonist. Da vil jeg få enda mindre utbetalt, så jeg skjønner ikke hva det er å være missunnelig på. Men jeg er forberedt på pensjonist tilværelsen, så selv om jeg bare er snart 29 år så sparer jeg til pensjon. Å være syk er ikke noe å trakte etter. Jeg ville heller kunne ha tenkt meg å jobbet, tjent mine penger og spart. Likevel er jeg takknemlig for at Norge som velferdsstat tar vare på oss som ikke har inntekstevne. Anonymkode: b9571...703 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #39 Del Skrevet 29. april Greid å spart noen hundrelapper i mnd i noen år så har rundt 7000. En personlig seier for meg men blir det krise her i landet vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for de skarve tusenlappene kommer til å forsvinne fort om jeg må bruke de 😪 så dere som har hundretusner og millioner i sparing er utrolig heldige 💚 Anonymkode: 7a355...4aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #40 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 12.52): Har ca 9000,- ut i faste utgifter pr mnd. nå tar eg ikke med renovasjonsavgift. Ca 250 k på forskjellige fond, aksjer og kontoer. Sparer fast 4000k. Jobber litt og får ca. 2000 k ekstra i mnd. Leier ut og får inn 8000k. Prøver å spare ekstra 10 i mnd men det blir alltid ekstra utgifter. Men hadde det ganske tøft før eg solgte gården min og kjøpte en 2 mans bolig. Anonymkode: 6b9a7...bb3 Damn det var mye inntekt og sparing! Anonymkode: f643e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå