AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Jeg tar mye buss i Bergen sentrum og her er alle kontrollørene uniformerte, og jeg opplever mange av de som lite forståelsesfulle og frekke. Så har jeg tatt bussen ute på landet i nabokommunene, og der hadde kontrollørene på seg kåpe og håndveske, og var smilende og forståelsesfulle. Jeg følte nesten jeg satt på bussen i Kardemommeby😄 Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Jeg har vært i en del kontroller her i Bergen. Det som slår meg som rart er at alle som ser ut som uteliggere, narkiser, snakker gebrokkent norsk, og er fra utlandet de slipper å betale bot. De får kun en advarsel om å huske å betale neste gang. Dette har jeg sett de siste 3 eller 4 gangene det har vært kontroll. Litt rart det der, en regel for oss nordmenn, og en for de med annen funksjon eller hudfarge. Veldig rasistisk i mine øyne. Anonymkode: 93e01...0ee 2
Filifjonkamor Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tar mye buss i Bergen sentrum og her er alle kontrollørene uniformerte, og jeg opplever mange av de som lite forståelsesfulle og frekke. Så har jeg tatt bussen ute på landet i nabokommunene, og der hadde kontrollørene på seg kåpe og håndveske, og var smilende og forståelsesfulle. Jeg følte nesten jeg satt på bussen i Kardemommeby😄 Anonymkode: 5c068...2f9 Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken nabokommune du tok buss til😂 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Her i Molde er kontrollørene i uniform,så en skal se at det er kontroll på bussen. Men jeg oppfatter de som høflige og hyggelige,både mot oss som har gyldig billett og mot de som ikke har gyldig/rett billett. Anonymkode: c7fcd...51e
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april Filifjonkamor skrev (9 timer siden): Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken nabokommune du tok buss til😂 Knarvik Fusa Ts Anonymkode: 5c068...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april Jeg bor i Oslo, og her opplever jeg egentlig kontrollørene som ganske greie. Både de i uniform og de i sivil, begge deler brukes. En gang iblant kan du merke at de er en anelse drittlei av dårlige unnskyldninger og bortforklaringer, selvfølgelig, og jeg tror heller ikke at de er mye hyggeligere mennesker enn alle andre yrkesgrupper. Alt i alt synes jeg uansett at de har vært helt ok å prate med. Da jeg hadde glemt billett første dag etter ferie, etter at periodebilletten utløp tidlig i ferien, slapp jeg også bot etter en kjapp titt på billetthistorikken i appen. Fullt og helt min feil, billettkontrolløren spurte selv om kanskje historikken kunne kaste lys over forglemmelsen og jeg slapp boten. Anonymkode: fb4f9...de4 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her i Molde er kontrollørene i uniform,så en skal se at det er kontroll på bussen. Men jeg oppfatter de som høflige og hyggelige,både mot oss som har gyldig billett og mot de som ikke har gyldig/rett billett. Anonymkode: c7fcd...51e De jeg har sett som kontrollerer billettene og har vanlige klær på seg som kåpe og veske, har selvfølgelig id-kort hengende rundt halsen som man ser, men de har en litt mindre truende fremtoning. Ts Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april Ts her Jeg glemte å skrive i hovedinnlegget at selv om de har sivile klær på seg, så har de id-kort hengende rundt halsen som er lett å se Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i Oslo, og her opplever jeg egentlig kontrollørene som ganske greie. Både de i uniform og de i sivil, begge deler brukes. En gang iblant kan du merke at de er en anelse drittlei av dårlige unnskyldninger og bortforklaringer, selvfølgelig, og jeg tror heller ikke at de er mye hyggeligere mennesker enn alle andre yrkesgrupper. Alt i alt synes jeg uansett at de har vært helt ok å prate med. Da jeg hadde glemt billett første dag etter ferie, etter at periodebilletten utløp tidlig i ferien, slapp jeg også bot etter en kjapp titt på billetthistorikken i appen. Fullt og helt min feil, billettkontrolløren spurte selv om kanskje historikken kunne kaste lys over forglemmelsen og jeg slapp boten. Anonymkode: fb4f9...de4 Det hadde ikke gått her i Bergen sentrum, for dette har jeg opplevd selv, og det var Ingen kjære mor og jeg fikk en bot på 1150 kroner. Min søster som kjøper enkeltbilletter i appen, fikk bot en gang når appen ikke virket. Hun viste appen til kontrollören som sjekket sin egen app og så at den ikke fungerte, men da sa kontrolleren at hun kunne ha kjøpt billett på automat (som ikke fantes på det busstoppet hun tok bussen fra) eller kjøpe hos sjåføren (som hun ikke har gjort siden hun var barn, og ikke husket å tenke at hun kunne gjøre) Hun klaget på boten hun fikk, men fikk ikke medhold. Jeg tenker at det er busselskapet sitt ansvar å påse at appen deres virker. Jeg har en nabo som er tørrlagt narkoman, og hun har fortalt meg at hun over flere år ikke kjøpte billett når hun tok buss, og unnskyldte seg alltid med at hun ikke hadde penger, og da fikk hun ikke bot av kontrollørene. Ts Anonymkode: 5c068...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her i Molde er kontrollørene i uniform,så en skal se at det er kontroll på bussen. Men jeg oppfatter de som høflige og hyggelige,både mot oss som har gyldig billett og mot de som ikke har gyldig/rett billett. Anonymkode: c7fcd...51e Molde er jo en småby, så dere kommer midt i mellom landet og en storby. Ts Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april Hvor frekk eller lite forståelsesfull kan man egentlig være mot en som har gyldig billett? Man sjekker jo bare billetten og går videre. Eller var problemet at du ikke hadde? Er det slik kontrollørene kler seg på bygda? Anonymkode: c6e8f...384 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #12 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor frekk eller lite forståelsesfull kan man egentlig være mot en som har gyldig billett? Man sjekker jo bare billetten og går videre. Eller var problemet at du ikke hadde? Er det slik kontrollørene kler seg på bygda? Anonymkode: c6e8f...38 Min erfaring i Bergen sentrum er at de ikke tar på seg et smil når de ber om å få se billetten slik som jeg gruer opplevd på bygda, og hvis det er noen som bruker lang tid på å finne frem billetten enten fysisk eller inne på telefonen sin, er de utålmodige. Hvis noen ikke har gyldig billett av en eller annen grunn, er det nulltoleranse og de skriver ut bot. Ts Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 27. april #13 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min erfaring i Bergen sentrum er at de ikke tar på seg et smil når de ber om å få se billetten slik som jeg gruer opplevd på bygda, og hvis det er noen som bruker lang tid på å finne frem billetten enten fysisk eller inne på telefonen sin, er de utålmodige. Hvis noen ikke har gyldig billett av en eller annen grunn, er det nulltoleranse og de skriver ut bot. Anonymkode: 5c068...2f9 Trenger de å smile da? Tror knapt jeg legger merke til om de smiler eller ei, siden blikket mitt er på mobilen når jeg viser billetten. Og at de skriver ut bot når noen ikke har billett, det er jo jobben deres. Hvis det er tekniske feil i appen som du beskriver lengre opp, så skal kontrollørene i utgangspunktet få beskjed om dette og ikke skrive ut bøter. Evt at man får igjen pengene senere. Er det derimot bare feil på ens egen mobil, blir det annerledes. Jeg synes generelt det er blitt for vanskelig å kjøpe billett, dvs enkelt nok så lenge man har smarttelefon og systemene virker. Men norske reiseselskaper har blitt for opphengt i at alt skal skje på app, i stadig flere land kan man bare tæppe kortet som er mye enklere. (Og man kan selvsagt fortsatt ha kortet på mobilen hvis man foretrekker det). Anonymkode: c6e8f...384
AnonymBruker Skrevet 27. april #14 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Trenger de å smile da? Tror knapt jeg legger merke til om de smiler eller ei, siden blikket mitt er på mobilen når jeg viser billetten. Og at de skriver ut bot når noen ikke har billett, det er jo jobben deres. Hvis det er tekniske feil i appen som du beskriver lengre opp, så skal kontrollørene i utgangspunktet få beskjed om dette og ikke skrive ut bøter. Evt at man får igjen pengene senere. Er det derimot bare feil på ens egen mobil, blir det annerledes. Jeg synes generelt det er blitt for vanskelig å kjøpe billett, dvs enkelt nok så lenge man har smarttelefon og systemene virker. Men norske reiseselskaper har blitt for opphengt i at alt skal skje på app, i stadig flere land kan man bare tæppe kortet som er mye enklere. (Og man kan selvsagt fortsatt ha kortet på mobilen hvis man foretrekker det). Anonymkode: c6e8f...384 De trenger selvfølgelig ikke å smile, men jeg synes de er uhøflige og tror at alle sniker med vilje. De har null medfølelse for at en reisende har gått tom for strøm, eller har hoppet på bussen uten at det var planlagt, fordi man oppdaget at man var sent ute til jobben og ikke rakk å kjøpe billett i appen før man kom inn på bussen slik de krever. Har også erfart at de ser mellom fingrene til rusmisbrukere som bevisst sniker fordi de ikke har penger eller ikke orker å kjøpe billett fordi de skal kun to stopp, lite medfølelse for turister som ikke forstår systemet/språket og som har kjøpt feil billett eller eldre reisende som ikke har smarttelefon eller ikke skjønner hvordan appen fungerer. Min sønn på 14 hadde gått tom for strøm på vei hjem fra fotballtrening og hadde glemt bankkort/id. Dette oppdaget han først da det var kontroll på bussen, og han viste de at mobilen var tom for strøm. De ønsket å vite navnet hans og han sa at han ikke hadde med seg bankkortet heller, og det nektet de å tro på. De ba han gå av på neste stopp sammen med en vekter, og ville ha navnet og adresse + navn på foresatte. Det nektet han å oppgi, og da truet de med å ringe politiet. Han sev seg løs fra vekteren og løp hjem og fortalte meg hva som hadde skjedd, tydeligvis preget av episoden. Ts Anonymkode: 5c068...2f9
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april Her i Oslo er det begge deler. Uniformerte, og i sivil. Anonymkode: c349f...990
Rotemor Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april Oppførsel er neppe stedsavhengig, men artig observasjon likevel😊 Dersom det er hold i det, vil jeg tro det skyldes antall mennesker og stressnivået de har på jobb. 1
Grønnastar Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har vært i en del kontroller her i Bergen. Det som slår meg som rart er at alle som ser ut som uteliggere, narkiser, snakker gebrokkent norsk, og er fra utlandet de slipper å betale bot. De får kun en advarsel om å huske å betale neste gang. Dette har jeg sett de siste 3 eller 4 gangene det har vært kontroll. Litt rart det der, en regel for oss nordmenn, og en for de med annen funksjon eller hudfarge. Veldig rasistisk i mine øyne. Anonymkode: 93e01...0ee De får ikke penger fra romfolk, narkomanien, uteliggere osv., så de gidder ikke å bruke tid på dem. Ingen adresser, eller ingen midler til å kreve inn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger de å smile da? Anonymkode: c6e8f...384 Ja, det gjør de. Betalende passasjerer har betalt for en tjeneste, og blir konstant mistenkeliggjort. Da er det minste man kan kreve litt serviceinnstilling… 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april Det har da ingenting med by og land å gjøre. Men hva slags antrekk selskapet som kjører anbudet praktiserer. Og selvfølgelig er det mer behagelig å jobbe på landet enn i by. Der du kanskje tar en person, som bare blir kjempeflau, eller en forvirret pensjonist, i løpet av en dag. Sett mot i byen der det er standarden at du møter på noen som skal krangle og kverulere på hver eneste buss du kontrollerer. Anonymkode: adf68...26a
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april Her i Trondheim er de stort sett frekke. For noen dager siden måtte jeg forsvare noen tenåringsjenter som var på vei til å få bot selv om de hadde betalt, bare pga appen klikket, måtte krangle i flere minutter før de ga seg Anonymkode: 02a7c...a68 1
Grønnastar Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her i Trondheim er de stort sett frekke. For noen dager siden måtte jeg forsvare noen tenåringsjenter som var på vei til å få bot selv om de hadde betalt, bare pga appen klikket, måtte krangle i flere minutter før de ga seg Anonymkode: 02a7c...a68 Synes jeg hører slike historier om vekterne og appen i Trondheim hele tiden. På tide av noen møter opp på kontoret til direktøren med litt kritiske spørsmål eller? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå