Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor store forskjeller er det her, altså økonomisk sett ?

Jeg har hørt det nevnes at man som enslig vil få toppskatt på rundt 387.000,- men hvis man er gift vil man ikke få toppskatt før samlet inntekt er nesten 800.000,- ?

Har noen oversikten over hvilke økonomiske fordeler med har ved å være gift, hører jeg gjerne fra dere :)

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Forskjellen på utlignet skatt i klasse 1 og klasse to er fra 9200 til ca. 12000 kroner i året. Innslagspunktet for toppskatt i klasse 2 er på rett under 400000 i året.

Men det viktigste her er at de færreste som er gift skatter i klasse 2 uansett. Det gjør de bare hvis den ene tjener svært lite, hvis ikke lønner det seg ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi taper ca 1000 kr pr mnd som gifte kontra som samboere, fordi jeg nå lignes i klasse 1 istedet for klasse 2.

Skrevet (endret)

Okey, jeg vil alltid være den som tjener minst, og han tjener dobbelt så mye som meg...

Han vil vel tjene 450-500.000, og jeg max 250.000, om jeg skal tippe.

Endret av Abr@xas
Gjest allium
Skrevet
Okey, jeg vil alltid være den som tjener minst, og han tjener dobbelt så mye som meg...

Han vil vel tjene 450-500.000, og jeg max 250.000, om jeg skal tippe.

Da vil det ikke bli noen forandring selv om dere gifter dere.

Gjest Elfrida
Skrevet

En av de større fordelene ved å være gift er vel at man får lavere arveavgift dersom den ene dør, og kan sitt i uskifte så lenge det ikke er særkullsbarn i bildet.

Skrevet
kan sitt i uskifte så lenge det ikke er særkullsbarn i bildet.

Det er særkullsbarn.

Gjest Elfrida
Skrevet

OK, men da er i hvert fall lavere arveavgift for ektepar en økonomisk fordel...

Gjest allium
Skrevet
OK, men da er i hvert fall lavere arveavgift for ektepar en økonomisk fordel...

Nei, nå slipper man arveavgift hvis man har bodd sammen i over to år.

Men testamente må man skrive.

Skrevet

Da er det kanskje ikke store fordeler ved å være gift kontra samboer når man ikke har felles barn, da.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Vi taper ca 1000 kr pr mnd som gifte kontra som samboere, fordi jeg nå lignes i klasse 1 istedet for klasse 2.

Er det ikke fordi du har særkullsbarn?

Tapet er ca. 800 kr.

Jeg som er aleneforsørger har klasse 2 selv om jeg er samboer. Gifter jeg meg med ham så lignes jeg i klasse 1.

Endret av Persille
Gjest Gjest
Skrevet
Da er det kanskje ikke store fordeler ved å være gift kontra samboer når man ikke har felles barn, da.

Hva er forskjellen hvis man har felles barn? Lønner det seg å være gift hvis man skal ha barn?

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er når man har barn sammen.

Skrevet

Hvis forholdet skulle ta slutt er det også ökonomiske forskjeller.

Skrevet (endret)

Tenker du på sær/felleseie nå ?

Endret av Abr@xas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...