AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Dette er ikke et tullespørsmål! Har 3 barn, foreldrene mine var vel arbeiderklassen, men jeg hadde et-par venninner fra helt annerledes hjem enn meg selv. Det var andre typer samtaler, mer orden og ro i hjemmet. Nå som jeg har fått barn selv ønsker jeg et sånt hjem som venninnene mine hadde, for barna mine, men får det ikke til. Merker stor forskjell på barna mine, og barna til mer typiske middelklassebarn. Jeg klarte ikke noe særlig til klassereise selv, pappaen til barna er ute. Med andre ord, mye som hviler på mine skuldre. Hva konkret er det ressurssterke foreldre gjør annerledes enn vårs arbeiderklassefolk i oppdragelsen sin? Anonymkode: 67cad...443 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Kan virkelig ikke si jeg merker forskjell på unger her vi bor utfra foreldrenes inntekt. Anonymkode: 1242f...c07 6
kjærring Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Inntekt har ingenting å si- oppdragelsesstil har mye mer å si 9 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan virkelig ikke si jeg merker forskjell på unger her vi bor utfra foreldrenes inntekt. Anonymkode: 1242f...c07 Det er vel ikke bare inntekt det går på. Men å te seg på en god måte, være selvbehersket, jeg vet ikke om jeg klarer å presisere greia ordentlig. Jeg merket STOR forskjell som barn, ihvertfall. Nå kjenner jrg stort sett bare folk med tilsvarende bakgrunn som meg selv, og jeg ønsker så inderlig noe bedre enn dette for barna mine. Anonymkode: 67cad...443 6 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april Den moren jeg kjenner som jeg synes er kanskje flinkest, er barnehagepedagog av yrke. Hun har kompetanse på barn, er glad i barn, og hele familien er glad i og flink med barn. Anonymkode: bc381...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april kjærring skrev (10 minutter siden): Inntekt har ingenting å si- oppdragelsesstil har mye mer å si Og i tillegg er unger veldig forskjellig Anonymkode: 1242f...c07 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den moren jeg kjenner som jeg synes er kanskje flinkest, er barnehagepedagog av yrke. Hun har kompetanse på barn, er glad i barn, og hele familien er glad i og flink med barn. Anonymkode: bc381...bf1 Så artig. Den mammaen jeg kjenner som er barnehagepedagog har en usannsynlig ufordragelig unge. Anonymkode: 67cad...443 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Høyere forventninger og mer krav til barna gjør at de strekker seg lenger. Anonymkode: 39fce...c7f 15 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Spør om du kan delta på COS kurs i din kommune! Helt fabelaktig kunnskap som læres bort der. Les deg også opp på tilknytningsstiler. Det rr en stor årsak bak det du beskriver, og tilknytning går oftest i arv. Nå er kunnskapen langt mer tilgjengelig, og flere klarer å bryte ut av tillnytningsmønsterne til generasjonene før dem. Anonymkode: 7d371...c1e 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april Det meste av barns atferd handler antagelig om genetikk. Anonymkode: 39e15...2a1 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april Vi er nok en typisk arbeiderklasse-familie. Vi har det vi trenger, men aldri noe luksus eller overdådige ting. Vi jobber på "gulvet". Huset er rent og pent. Har orden og det er lite rot, med gode rutiner i bånn. Her må ungene være med å rydde feks. Alle barna har tidlig fått ansvar etter alder. Vi er mye sammen. Ofte i skogen (det er gratis 😉). Vi er ofte på kulturelle arrangementer i byen, som er gratis. Feks via biblioteket eller lokal høyskole. Dette handler jo mye om hvem man er, og hva man liker, enn utdanning og klasse. Anonymkode: 45856...fd6 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april Med høyere utdanning følger ofte evnen til å ta til seg og anvende kunnskap bedre (feks forstå og praktisere tilknytningsomsorg, og lære barna selvregulering). Mer ressurssterke foreldre ser ofte større handlingsrom, og evne til å se løsninger, i stedet for å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når noe ikke fungerer i eget liv. Middelklasseforeldre har høyere forventninger til barna både hjemme og på skolen, og setter mer grenser. De reflekterer mer kritisk rundt hvilken påvirkning og impulser barna utsettes for, og er opptatt av at de skal ha en meningsfull fritid, og etablere sunne vaner, lære å verdsette bøker, teater og musikk, fremfor å bruke barndommen på YouTube og tiktok. For å nevne noe. Anonymkode: 44fd4...dcd 18 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april Vi er gift, har tre barn, gode jobber og inntekt. Våre barn er veldig faglig sterke, men skikkelig rabagaster, som er høyt og lavt, krangler og herjer. Vi har adhd i familien, noen har fått diagnosen, men flere av oss er enn så lenge udiagnostiserte. Vi gjør det vi kan for å gi barna god oppfølging og har god dialog med skole osv. Men enkelte situasjoner blir fort vanskelig, som f.eks langdryge konserter, kafébesøk, gudstjeneste mm, der det er forventet at en sitter stille i ro. Barna er ikke slemme eller frekke med vilje, men de har sterke følelser, har mye energi, er nysgjerrige og impulsive. Tror ikke dette har noe med klasse å gjøre, men genetikk, personlighet og miljø. Anonymkode: 531b9...a46 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er gift, har tre barn, gode jobber og inntekt. Våre barn er veldig faglig sterke, men skikkelig rabagaster, som er høyt og lavt, krangler og herjer. Vi har adhd i familien, noen har fått diagnosen, men flere av oss er enn så lenge udiagnostiserte. Vi gjør det vi kan for å gi barna god oppfølging og har god dialog med skole osv. Men enkelte situasjoner blir fort vanskelig, som f.eks langdryge konserter, kafébesøk, gudstjeneste mm, der det er forventet at en sitter stille i ro. Barna er ikke slemme eller frekke med vilje, men de har sterke følelser, har mye energi, er nysgjerrige og impulsive. Tror ikke dette har noe med klasse å gjøre, men genetikk, personlighet og miljø. Anonymkode: 531b9...a46 Vi klarer ikke ha fullstendig orden hjemme, da hverdagen er hektisk og mye tid går til å æ være «på» for at ting skal flyte noenlunde greit. For folk med harmoniske, rolige barn vil nok vårt hjem fremstå litt kaotisk. Men vi begge voksne i huset kommer fra møblerte hjem og ressurssterke foreldre. Anonymkode: 531b9...a46
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april kjærring skrev (1 time siden): Inntekt har ingenting å si- oppdragelsesstil har mye mer å si AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan virkelig ikke si jeg merker forskjell på unger her vi bor utfra foreldrenes inntekt. Anonymkode: 1242f...c07 Ts skriver om klasse - ikke inntekt. moren min er fra middelklassen så jeg ble oppdratt slik. Selv om jeg har ikke har god inntekt har barna mine middelklasse oppdragelse. Anonymkode: 8dfea...fc2 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april Jeg har høyere utdanning og bor på et sted med mange med yrkesfaglig utdanning. Jeg har lagt merke til at mannen og jeg snakker med barna på en annen måte enn mange andre her. Vi snakker med dem om verden og hele tiden prøver mer eller mindre bevisst å lære dem ord og kunnskap når vi snakker sammen. Den språklige relasjonen blir sterk og vi hjelper barna med å forstå folk og samfunn rundt seg. Det blir ikke unaturlig, altså - vi snakker jo helt vanlig også. Men barna er veldig vant til at vi snakker ordentlig om ting og holder relasjonene nære på den måten. Jeg har i hvert fall observert noen som snakker med barna mer som om de er hunder, hvis det gir mening. De elsker åpenbart barna, men samtalen går ofte i beskjeder og praktisk informasjon. Håper ikke dette høres nedlatende ut. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle rundt oss, men jeg ser en tendens. Bor på en sted med høy arbeidsledighet og gjennomsnittlig lavt utdannelsesnivå. Anonymkode: be22a...189 5 14
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke bare inntekt det går på. Men å te seg på en god måte, være selvbehersket, jeg vet ikke om jeg klarer å presisere greia ordentlig. Jeg merket STOR forskjell som barn, ihvertfall. Nå kjenner jrg stort sett bare folk med tilsvarende bakgrunn som meg selv, og jeg ønsker så inderlig noe bedre enn dette for barna mine. Anonymkode: 67cad...443 Jeg skjønner hva du mener. altså med mor fra middelklasse på Frogner i Oslo, ble jeg oppdratt annerledes enn mange andre barn der jeg vokste opp. Det var bare sånn! Bordkikk, høflig, snakke ordentlig, prestere osv osv. jeg fikk feks aldri stille i olabukser til middag, jeg neide når jeg hilste på folk , jeg snakket pent, jeg gjorde ting grundig, jeg fikk gode karakterer , jeg kom alltid tidsnok osv. det var aldri snakk om noe annet! Start nå. I morgen er det søndagsmiddag, hvordan er det rundt bordet? Er de godt forberedt til skolen på mandag? Anonymkode: 8dfea...fc2 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #18 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har høyere utdanning og bor på et sted med mange med yrkesfaglig utdanning. Jeg har lagt merke til at mannen og jeg snakker med barna på en annen måte enn mange andre her. Vi snakker med dem om verden og hele tiden prøver mer eller mindre bevisst å lære dem ord og kunnskap når vi snakker sammen. Den språklige relasjonen blir sterk og vi hjelper barna med å forstå folk og samfunn rundt seg. Det blir ikke unaturlig, altså - vi snakker jo helt vanlig også. Men barna er veldig vant til at vi snakker ordentlig om ting og holder relasjonene nære på den måten. Jeg har i hvert fall observert noen som snakker med barna mer som om de er hunder, hvis det gir mening. De elsker åpenbart barna, men samtalen går ofte i beskjeder og praktisk informasjon. Håper ikke dette høres nedlatende ut. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle rundt oss, men jeg ser en tendens. Bor på en sted med høy arbeidsledighet og gjennomsnittlig lavt utdannelsesnivå. Anonymkode: be22a...189 Skjønner at du ikke snakker om utdanningsnivå først og fremst her, ts, men de fleste i middelklassen har kanskje høyere utdannelse? Mulig jeg tar feil. Jeg er i hvert fall selv fra et middelklassehjem med middelklasseverdier, selv om vi hadde lite penger da jeg vokste opp. Klassetilhørigheten hadde med mine foreldre og besteforeldres utdannelse og dannelse å gjøre, vil jeg si. Anonymkode: be22a...189 5
AnonymBruker Skrevet 26. april #19 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har høyere utdanning og bor på et sted med mange med yrkesfaglig utdanning. Jeg har lagt merke til at mannen og jeg snakker med barna på en annen måte enn mange andre her. Vi snakker med dem om verden og hele tiden prøver mer eller mindre bevisst å lære dem ord og kunnskap når vi snakker sammen. Den språklige relasjonen blir sterk og vi hjelper barna med å forstå folk og samfunn rundt seg. Det blir ikke unaturlig, altså - vi snakker jo helt vanlig også. Men barna er veldig vant til at vi snakker ordentlig om ting og holder relasjonene nære på den måten. Jeg har i hvert fall observert noen som snakker med barna mer som om de er hunder, hvis det gir mening. De elsker åpenbart barna, men samtalen går ofte i beskjeder og praktisk informasjon. Håper ikke dette høres nedlatende ut. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle rundt oss, men jeg ser en tendens. Bor på en sted med høy arbeidsledighet og gjennomsnittlig lavt utdannelsesnivå. Anonymkode: be22a...189 Enig i alt dette i tillegg til det jeg skrev over. Språk, kunnskap, kultur. snakk med barna ordentlig , og ta dem på alvor. Anonymkode: 8dfea...fc2 7
AnonymBruker Skrevet 26. april #20 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner at du ikke snakker om utdanningsnivå først og fremst her, ts, men de fleste i middelklassen har kanskje høyere utdannelse? Mulig jeg tar feil. Jeg er i hvert fall selv fra et middelklassehjem med middelklasseverdier, selv om vi hadde lite penger da jeg vokste opp. Klassetilhørigheten hadde med mine foreldre og besteforeldres utdannelse og dannelse å gjøre, vil jeg si. Anonymkode: be22a...189 Ja, men hvis du selv ikke hadde hatt høyere utdannelse, tror du ikke klassen du tilhørte fortatt ville påvirke deg? I min familie har flere av barnebarna lavere utdannelse, men dannelsen er der. Mange blir overrasket over at fetteren min er rørlegger, fordi han fremstår ikke som « en rørlegger « Anonymkode: 8dfea...fc2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå