AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Del Skrevet 26. april NRK nyheter melder at bilbergningsselskapene har hatt eit ras med bilbergningsoppdrag m.a som følge av strømløse biler, og manglende oppdatering av programvaren på bilen. Tidligere så kunne ein løse en strømløs bil ved hjelp av enkle grep, og en startkabel som var standardutstyr når ein la utpå tur. Tidligere hadde dei fleste biler eit "reservehjul" og ein kunne montere hjul selv om ein var så uheldig å punktere på høyfjellet, eller var ute å kjørte nattestid. Tidligere kunne ein bileier skifte bare kjøre innom en servicestasjon og få skiftet lyspære, viskere, bilbatteri,, hjul, og skiftet ein olje fekk ein gjerne skiftet girolje i same slengen utan ektrakostnader. El.bilene skal redde oss fra en klima-og miljøkatastrofe, men nå melder forsikringselskapene at høye reprasjonskostnader inneberer at relativt nye el. biler må tidleg skrotes. Høye delepriser, verkstedregninger gjør at også mange fossilbiler må tidleg kondomneres, og saltet på veiene er vesentlig bidragsyter. Bilopphuggingsfirma, og miljøstasjoner rundt omkring melder om overfylte lager, og det handler om "bruk og kast" og langt mindre om igjennbruk på grunn av høye reprasjonskostnader. Undres på hvor ligger miljø-og klimagevinsten når vi alle er en fornybar ressurs. Anonymkode: 20565...21b 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Del Skrevet 26. april Verden går bakover. Anonymkode: abea0...6c9 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Verden går bakover. Anonymkode: abea0...6c9 Tidligere var det selvhjelp-prinsippet som gjaldt, men nå er det avhenghihets -prinsippet som råder, og det handler om økonomi, og Bilfabrikkene er blitt verdens største lekegrind for ingeniørene. Bilen er idag blitt velfylte med elektronisk bokser som er å betrakte som "dill" og som er en trussel mot trafikksikkerhet. Kjørte bak en ny- bil igjennom en tunnel forleden dag som ikkje hadde baklys. Forsikringselskapene melder om økning i antall ryggeskader, og når teknologien tar ansvaret bort fra trafikkbilde, er det mer en bare mobilbruk som bør bekymra politiet, og myndighetene. Forsikringselskapene melder bl.a også om økning i antall motorhavari som følge av elektronisk overvåkning av oljenivå ettersom "oljpeilestanga er borte". Tidligere stod det en luftpåfyller v/ dei fleste bensinstasjoner som dei fleste med enkelhet kunne nytte. Anonymkode: 20565...21b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Del Skrevet 27. april Én til runkesirkel for gamle pondusgubber som savner diesel og bensin? Husk nå hvor ofte biler ikke starta på 70-tallet pga. kulde, kondens og anna tull. Anonymkode: 33f35...c62 5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Én til runkesirkel for gamle pondusgubber som savner diesel og bensin? Husk nå hvor ofte biler ikke starta på 70-tallet pga. kulde, kondens og anna tull. Anonymkode: 33f35...c62 Det var ikke dårligere bensinbiler på 70-tallet enn nå. Jeg har hatt bensinbil i 26 år, og startproblemer hører til sjeldenhetene. Anonymkode: abea0...6c9 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Del Skrevet 27. april selv om TS ikke skjønner hvordan moderne biler fungerer er det ikke nødvendig å dikte opp historier for å føle seg bedre. Anonymkode: b22a7...ad1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Del Skrevet 27. april Og denne mangelfulle bruken må vi andre som aldri har hatt bilberging betale for. 😀 Anonymkode: 96ee1...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): selv om TS ikke skjønner hvordan moderne biler fungerer er det ikke nødvendig å dikte opp historier for å føle seg bedre. Anonymkode: b22a7...ad1 Mener du dagsrevyen dikterte opp en slik historie? Sammen med bilforhandler og bilberger? Anonymkode: 7e073...239 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. april #9 Del Skrevet 27. april Kondomneres? 🤣 Og i 1970 døde det 560 personer i trafikken i Norge. Til tross for langt mindre trafikk og lavere fartsgrenser. I fjor var tallet 90. Det skyldes garantert sikrere biler siden det både er mange flere biler på veien og høyere hastigheter. Jeg har forresten en snaut to år gammel elbil som nå har gått 62.000 km uten noen som helst overraskelser. Alt fungerer bare som det skal i ur og skur ❤️ 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #10 Del Skrevet 27. april Alltid like gøy at de som snakker mest og høyest om elbiler er de som sier de aldri vil ha eller skal ha elbil Anonymkode: 9d113...9fd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det var ikke dårligere bensinbiler på 70-tallet enn nå. Jeg har hatt bensinbil i 26 år, og startproblemer hører til sjeldenhetene. Anonymkode: abea0...6c9 Du sier "sjeldenhetene", men hos oss i kuldehølet Kongsberg er det ofte kaldere enn 20 kuldegrader. Og hvilke biler starter problemfritt da? Elbilene. Måtte til og med kjøre dieseleiere på jobb den uken det var bikkjekaldt i fjor! Alle drivstoffbilene stod i gata. Elbilen vår derimot var god og varm. Ikke bidro den til dårligere luftkvalitet i den stillestående kalde lufta heller, så den uken var egentlig veldig fin for nabogutten med astma, som ellers sliter ekstremt vinterstid… Anonymkode: 27436...d6a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alltid like gøy at de som snakker mest og høyest om elbiler er de som sier de aldri vil ha eller skal ha elbil Anonymkode: 9d113...9fd Jepp, det er de samme folka om og om igjen. Vanligvis drar de opp de samme argumentene de hadde før 2010 også, før samfunnet fikk veldig gode, håndfaste erfaringer med elbil. Du ser at det er gamle gubber ved at de refererer til noe de har sett på TV - og ikke klarer å lenke til det en gang. Anonymkode: 33f35...c62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 28. april #13 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alltid like gøy at de som snakker mest og høyest om elbiler er de som sier de aldri vil ha eller skal ha elbil Anonymkode: 9d113...9fd Det slår aldri feil det der 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Del Skrevet 28. april Jeg skjønner ikke at dette overrasker noen? Nyvinninger og barnesykdommer henger sammen. Det er og var forventa at elbiler ville føre til andre problemer enn fossile biler, selvfølgelig. Når kundene kjlper elbiler raskere enn infrastrukturen er forberedt på det medfører det flere problemer enn om man hadde endre alt til å passe for elbiler før disse kom på markedet i stor skala. Når selvkjørende biler havner på veiene i stor skala vil det flre til nye problemstillinger. Det betyr ikke automatisk at det er «nyheten» som er problemet men at alt rundt også må henge med og før det skjer så dukker ting opp som ikke var der før. Dette skjer på alle arenaer og jeg forstår ikke at noen tror de har oppdaga kruttet med å peke og le, vi med mer enn fem små grå å slå sammen var forberedt på at endring medfører endringssmerter. Anonymkode: 43a15...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. april #15 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 21.04): NRK nyheter melder at bilbergningsselskapene har hatt eit ras med bilbergningsoppdrag m.a som følge av strømløse biler, og manglende oppdatering av programvaren på bilen. Anonymkode: 20565...21b Hvilke manglende programvareoppdateringer fører til strømløse biler? Har du noen kilder på disse påstandene? Og om man har en strømløs bil høres det veldig ut som brukerfeil. Har hatt elbil i godt over fire år nå, og har aldri vært strømløs 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du sier "sjeldenhetene", men hos oss i kuldehølet Kongsberg er det ofte kaldere enn 20 kuldegrader. Og hvilke biler starter problemfritt da? Elbilene. Måtte til og med kjøre dieseleiere på jobb den uken det var bikkjekaldt i fjor! Alle drivstoffbilene stod i gata. Elbilen vår derimot var god og varm. Ikke bidro den til dårligere luftkvalitet i den stillestående kalde lufta heller, så den uken var egentlig veldig fin for nabogutten med astma, som ellers sliter ekstremt vinterstid… Anonymkode: 27436...d6a Ikke prøv deg, jeg bor på Hedmark. Her jeg bor var det -24C forrige vinter, og det er ikke uvanlig at gradestokken når -20C. Om jeg har startproblemer så er det fordi jeg har latt et lys stå på, eller batteriet har blitt for gammelt. Tror du overdriver når du sier at "alle bensinbilene stod". Anonymkode: abea0...6c9 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #17 Del Skrevet 28. april Leo skrev (14 timer siden): Kondomneres? 🤣 Og i 1970 døde det 560 personer i trafikken i Norge. Til tross for langt mindre trafikk og lavere fartsgrenser. I fjor var tallet 90. Det skyldes garantert sikrere biler siden det både er mange flere biler på veien og høyere hastigheter. Jeg har forresten en snaut to år gammel elbil som nå har gått 62.000 km uten noen som helst overraskelser. Alt fungerer bare som det skal i ur og skur ❤️ Hva med bilbelte? Jeg vokste opp på 70-tallet og det var ikke bilbelte i baksetet, og ganske vanlig å ikke bruke det i forsetet også. Jeg har forøvrig en bensinbil som nærmer seg 300.000 og 20 år gammel. Kjøpte den for fire år siden og har ikke hatt noen problemer. Anonymkode: abea0...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #18 Del Skrevet 28. april newman01 skrev (2 timer siden): Hvilke manglende programvareoppdateringer fører til strømløse biler? Har du noen kilder på disse påstandene? Og om man har en strømløs bil høres det veldig ut som brukerfeil. Har hatt elbil i godt over fire år nå, og har aldri vært strømløs Se innslaget selv og hør etter hva de sier der! Anonymkode: 7e073...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #19 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke prøv deg, jeg bor på Hedmark. Her jeg bor var det -24C forrige vinter, og det er ikke uvanlig at gradestokken når -20C. Om jeg har startproblemer så er det fordi jeg har latt et lys stå på, eller batteriet har blitt for gammelt. Tror du overdriver når du sier at "alle bensinbilene stod". Anonymkode: abea0...6c9 Ikke prøv deg? Hva slags argumentasjon er det? 😂 Det var -28 på det kaldeste, da fikk ikke naboene start på noen av dieselbilene sine… Hadde ingenting med lys eller flatt batteri å gjøre. Tenningen fungerte ikke! Anonymkode: 27436...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:55 #20 Del Skrevet mandag kl 18:55 AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 12.59): Husk nå hvor ofte biler ikke starta på 70-tallet pga. kulde, kondens og anna tull. Ja, noen tror det. Må flire av denne utviklingen, elbiler leveres med jump-starter som standardutstyr. Anonymkode: 25364...d75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå