Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vurdert lenge om vi skal skaffe oss bil. Vi nøler litt, fordi vi er redd vi ikke skal klare utgiftene.

Jeg er student, og han får snart statens minstelønn.

Vi skal klare å legge ut for en bil selv, altså en stor engangsbetaling. Hadde tenkt ca 30 000.

Hvilke andre utgifter er det bortsett fra disse?

-bensin/diesel (hvor mye i mnd ?)

-reparasjoner

-veiavgift (hvor mye i året?)

-forsikring

Hva må man betale i forsikring for en bil til 30 000 (ca) ?

Kom gjerne med advarsler eller råd! :)

Er det lurt å skaffe seg bil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-bensin/diesel (hvor mye i mnd ?) Spørs på type bil og hvor mye dere kommer til å kjøre. Men vet dere hvor mye dere kommer til å kjøre så er det bare å regne ut i forhold til bruk av bensin.

-reparasjoner; for en bil til ca 30 000 så kanskje en 5000 i året, billigere om dere kan reparere selv. (Bytte pakninger, olje, registerrem, plugger og andre småting)

-veiavgift (hvor mye i året?) usikker, en stund siden vi hadde bil

-forsikring; Spørs på alder og bonus. Dere kan få en pekepinn ved å regne ut på www.if.no

Skrevet

Hei du!

Bil er dyrt, men det er utrolig praktisk å ha også.

Når det gjelder forsikring på bilen, så kommer det an på mange ting, som f. eks hvor mange km man kjører i året, om man skal ha kasko, del-kasko eller bare ansvarsforsikring, hvor stor motor bilen har osv.

Jeg har en forholdsvis "dyr" bil forsikringsmessig, den er over ti år gammel og jeg betaler rundt 6000kr i delkasko-forsikring i året.

Når det gjelder årsavgiften så er den i år på 2865kr, og den blir satt litt opp hvert år.

Nård et gjelder andre utgifter som bensin, oljeskift ol kommer det an på hvor mye dere kjører med bilen.

Utgifter til reparasjon er også vanskelig å beregne, det er jo ofte endel plukk på eldre biler, men det er vanskelig å vite.

Jeg tror man regner 2500kr pr bil pr mnd i driftskostnader, dvs 30000 kr pr år.

Jeg ville kanskje heller kjøpe en bil som er litt billigere enn det høyeste beløpet dere har råd til, og heller bruke de gjenstående kr til å reparere uforutsette ting på bilen, det dukker garantert opp noe i begynnelsen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Veiavgifta er på 2865 kr i år.

Jeg kjører en 92-modell, og betaler 2000 kr i året i forsikring - kun ansvarsforsikring samt at jeg har hatt forsikringen i mange år.

Det er kun jeg som bruker bilen og jeg har kort vei både til jobb og butikker - så jeg regner vel med at det går ca 1000 kr til drivstoff i måneden.

Ellers koster jo oljeskift m.m litt da, kanskje mellom 2-3000 i året.

EU-kontroll er også noe man må koste på annet hvert år - koster ca 550 kr her jeg holder til, samt at det jo hender at det må gjøres noen utbedringer.

Skrevet
Hei du!

Bil er dyrt, men det er utrolig praktisk å ha også.

Når det gjelder forsikring på bilen, så kommer det an på mange ting, som f. eks hvor mange km man kjører i året, om man skal ha kasko, del-kasko eller bare ansvarsforsikring, hvor stor motor bilen har osv.

Jeg har en forholdsvis "dyr" bil forsikringsmessig, den er over ti år gammel og jeg betaler rundt 6000kr i delkasko-forsikring i året.

Når det gjelder årsavgiften så er den i år på 2865kr, og den blir satt litt opp hvert år.

Nård et gjelder andre utgifter som bensin, oljeskift ol kommer det an på hvor mye dere kjører med bilen.

Utgifter til reparasjon er også vanskelig å beregne, det er jo ofte endel plukk på eldre biler, men det er vanskelig å vite.

Jeg tror man regner 2500kr pr bil pr mnd i driftskostnader, dvs 30000 kr pr år.

Jeg ville kanskje heller kjøpe en bil som er litt billigere enn det høyeste beløpet dere har råd til, og heller bruke de gjenstående kr til å reparere uforutsette ting på bilen, det dukker garantert opp noe i begynnelsen.

Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe en bil som er litt billigere...

Det koster med bil ser jeg i alle fall. Men det hadde vært så praktisk! Har jo fått hund også. Er så tungvindt å måtte ta tog eller buss når man skal noen plass...Spesielt lengre strekninger.

Må regne litt på hvor mye vi står igjen med etter de faste utgitene.

Kommer ikke til å bruke bilen kjempemye. Er først og remst når vi skal reise et stykke.

Diesel er vel rimeligere enn bensin? Tenkte evt å anskaffe oss en rimelig golf som bruker diesel. Nen erfaringer?

Skrevet
Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe en bil som er litt billigere...

Det koster med bil ser jeg i alle fall. Men det hadde vært så praktisk! Har jo fått hund også. Er så tungvindt å måtte ta tog eller buss når man skal noen plass...Spesielt lengre strekninger.

Må regne litt på hvor mye vi står igjen med etter de faste utgitene.

Kommer ikke til å bruke bilen kjempemye. Er først og remst når vi skal reise et stykke.

Diesel er vel rimeligere enn bensin? Tenkte evt å anskaffe oss en rimelig golf som bruker diesel. Nen erfaringer?

Bil er helt utrolig praktisk ja, og hvis en ikke kjører så alt for mye i hverdagen, så blir det ikke så voldsomt ille dyrt heller. Det jeg skrev over her om 2500kr mnd, det er satsen for hva et "normalt" bilhold er i mnd, altså inkludert de fleste utgifter som forsikring, bensin og uforutsette reparasjoner etc.

Diesel er helt klart billigere i drift enn bensin, men eldre dieselbiler bråker ofte mer. Jeg har liten erfaring med akkurat det, så jeg kan ikke svare så godt på det. Men er det ikke litt mer praktisk med en stasjonsvogn av noe slag siden dere har hund? Jeg hadde en sånn "coupe"-bil og hund før og jeg er veldig gla for at jeg byttet til stasjonsvogn. Det kommer jo selvsagt an på hvor stor hund man har da.. ;) Ellers er det ofte lurt å kjøpe bil med ikke alt for stor motor, da de bruker mindre drivstoff, selv om det ikke akkurat blir noen reserbil av det. ;)

Gjest allium
Skrevet

Forskjellen er ikke så stor, ca 1 krone pr. liter. Dieselmotorer holder lenger, men så er de som regel priset litt høyere i utgangspunktet også.

Når det gjelder forsikring, er det bare tull å spandere kasko på en bil til 30000. Vanlig ansvarsforsikring er nok.

Skrevet
Forskjellen er ikke så stor, ca 1 krone pr. liter.  Dieselmotorer holder lenger, men så er de som regel priset litt høyere i utgangspunktet også.

Når det gjelder forsikring, er det bare tull å spandere kasko på en bil til 30000.  Vanlig ansvarsforsikring er nok.

Prisen på liter på bensin og diesel er ikke så stor forskjell på nei, det er sant, men forbruket på en dieselbil og en bensinbil er det stor forskjell på, derfor er det mye billigere med diesel i lengden. Tror ikke det er så stor forskjell på prisene på så gamle biler uansett jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare legge til at bomavgift kan utgjøre endel økonomisk om dette er aktuelt

Skrevet

For ikke å glemme servicer! Vi hadde bilen vår på 120.000 km-service, det var 15.000 kroner, det! Også skal de på EU-kontroller og diverse sånt, det koster også. På handleturer og slikt bruker vi gjerne like mye penger på parkering og bommer som vi ville gjort på bussbillett. Men det er jo langt mer praktisk å ha bil med seg på handletur. ;)

Skrevet

Vi bruker ca 1000 kr i måneden på bensin (har forholdsvis kort vei til jobb), 5000 i året på forsikring og 2800 på veiavgift. Ellers vet vi ikke så mye om reprasjoner og servicer og slikt, da vi ikke har hatt bilen så lenge. men dette er iallefall de faste utgiftene. Vi bruker ikke bilen så ofte når vi skal til byen, vi ser an hva som blir billigst av buss og parkeringsavgift (det er ikke så kjempeofte vi er nede i byen da), og bomringen er tatt bort! Jippi!!!

Superdeilig med bil altså! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk FØR du kjøper bilen hva forsikringen kommer til å koste. Det varierer nemlig svært fra modell til modell, biler med f.eks. stor motor er oftest dyre. Typiske "ungdomsbilder" som f.eks. Golf er dyrere enn "gubbebilen" Mazda.... osv.

Hvis dere skal bruke bilen så lite som du skisserer, så ser jeg ingen vits i å satse på diesel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...