Gå til innhold

Hvor mye godt å spise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal spise sunt. Det er lov å kose seg innimellom blir det sagt. Om man tenker man spiser sunt hele uka, men koser seg med potetgull og sjokolade en kveld i uka. Hvor mye av det er innafor for at det ikke skal gå utover helsa? (Eller er det tull så man må holde seg helt unna?) 

Anonymkode: 0f370...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du spiser gode råvarer til de vanlige måltidene dine så kan du godt spise sjokolade og godteri en dag i uka.

Så lenge det ikke er sykelig store mengder så går det greit 😊

Anonymkode: 65afb...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så lenge du spiser gode råvarer til de vanlige måltidene dine så kan du godt spise sjokolade og godteri en dag i uka.

Så lenge det ikke er sykelig store mengder så går det greit 😊

Anonymkode: 65afb...25f

Ts 

Men hva er sykelige mengder? Hvis man tenker på sjokolade og potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80/20 er det en del som opererer med. Altså, om 80 % av det du spiser er sunt, tåler du helt fint at resten er usunt.

Anonymkode: b1b39...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke holde deg unna. Men jeg tror mange underestimerer hva "litt kos" er. De grammene man spiser er ekstremt kaloritette.

Når jeg spiser usunt, noe jeg sjelden gjør, spiser jeg i moderate/store mengder. Det kan f.eks være en hel melkerull (75 gram) og en liten skål potetgull (cirka 30-40 gram). 

Melkerullen er 407 kalorier. Potetgullet er 153 kalorier. Det er nærmere 600 kalorier, tilsvarende et stort middagsmåltid. 

Jeg vil heller kose meg en gang i måneden med litt ekstra, enn å spise bittelitt sjokolade og potetgull ukentlig. Jeg er en person som ikke får noe ut av å spise en rute eller to sjokolade, så jeg samler opp.

Jeg anbefaler deg å planlegge hvor mye du skal spise dersom du synes det er vanskelig å estimere mengden. Vi spiser ofte mye mer enn vi tror. Vei godteriet før du spiser det.

Anonymkode: 57200...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

80/20 er det en del som opererer med. Altså, om 80 % av det du spiser er sunt, tåler du helt fint at resten er usunt.

Anonymkode: b1b39...647

Ts 

Det var en fin regel! Da er jeg veldig sikker på at jeg er innafor. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du må ikke holde deg unna. Men jeg tror mange underestimerer hva "litt kos" er. De grammene man spiser er ekstremt kaloritette.

Når jeg spiser usunt, noe jeg sjelden gjør, spiser jeg i moderate/store mengder. Det kan f.eks være en hel melkerull (75 gram) og en liten skål potetgull (cirka 30-40 gram). 

Melkerullen er 407 kalorier. Potetgullet er 153 kalorier. Det er nærmere 600 kalorier, tilsvarende et stort middagsmåltid. 

Jeg vil heller kose meg en gang i måneden med litt ekstra, enn å spise bittelitt sjokolade og potetgull ukentlig. Jeg er en person som ikke får noe ut av å spise en rute eller to sjokolade, så jeg samler opp.

Jeg anbefaler deg å planlegge hvor mye du skal spise dersom du synes det er vanskelig å estimere mengden. Vi spiser ofte mye mer enn vi tror. Vei godteriet før du spiser det.

Jeg er ikke så redd for kaloriene i seg selv. Men det burde man kanskje? Har tenkt det bare handler om vekt, men nå er jeg muligens helt på viddene.  Jeg er på grensen til undervektig så vekt er jeg ikke opptatt av. Men innholdet, fett, sukker, salt etc. er det jeg egentlig er redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts 

Det var en fin regel! Da er jeg veldig sikker på at jeg er innafor. 

Jeg er ikke så redd for kaloriene i seg selv. Men det burde man kanskje? Har tenkt det bare handler om vekt, men nå er jeg muligens helt på viddene.  Jeg er på grensen til undervektig så vekt er jeg ikke opptatt av. Men innholdet, fett, sukker, salt etc. er det jeg egentlig er redd for. 

Om du nærmer deg undervekt behøver du ikke å stresse noe med kaloriene. Jeg er selv normalvektig (BMI 19), men liker å veie godteri og snacks (veier ikke vanlig mat). Har noen autoimmune sykdommer som gjør at jeg ønsker å vite hvor mye sukker og usunt fett jeg får i meg.

Det høres ut som at du kan kose deg med god samvittighet :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skei ut litt én dag i uka med mindre sunn middag og hvertfall én valgfri snacks, så lever du generelt veldig sunt (den ene dagen utgjør da mindre enn 20%). 

Anonymkode: 0652a...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man spise litt usunt så lenge det ikke blir en for stor del av kostholdet. Det som faktisk er usunt, er å bli for opphengt i slike ting. Hvis det du stort sett spiser stort sett er næringsrik mat, så tåler du også litt potetgull, sjokolade, osv. Å ikke stresse med sånt, er nemlig også sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...