Gå til innhold

Begynner mannen min å bli dement?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har de siste seks månedene begynt å oppføre seg rart. Han drikker endel, det har han gjort i flere år. Ikke voldsomt mye, men litt vin nesten hver dag og litt whisky iblant. Nå har han et par netter oppført seg rart. Den ene natten trodde han han var på toalettet, men stilte seg opp på kjøkkenet og tisset utover kjøkkengulvet. 
I natt har han demontert en kontakt ved siden av sengen sin fordi han trodde det var en dispenser med sjokolade og han hadde lyst på noe søtt. Han brukte bare hendene til å skru opp kontakten og virket forvirret da jeg jeg lurte på hva han hadde gjort.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Han er nesten 70 år.

Anonymkode: a86d9...9e7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig rart ut. Det kan selvsagt være kognitivt, demens f.eks. Men det kan også være andre årsaker. Hvordan er han ellers? Gjør han alt som vanlig og ikke noe du stusser over? Drukket mer siste tiden? Drukket på kvelden disse nettene dette har hendt?

Anonymkode: e8fb2...b2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen min har de siste seks månedene begynt å oppføre seg rart. Han drikker endel, det har han gjort i flere år. Ikke voldsomt mye, men litt vin nesten hver dag og litt whisky iblant. Nå har han et par netter oppført seg rart. Den ene natten trodde han han var på toalettet, men stilte seg opp på kjøkkenet og tisset utover kjøkkengulvet. 
I natt har han demontert en kontakt ved siden av sengen sin fordi han trodde det var en dispenser med sjokolade og han hadde lyst på noe søtt. Han brukte bare hendene til å skru opp kontakten og virket forvirret da jeg jeg lurte på hva han hadde gjort.

Høres ut som en ganske dramatisk endring da det er ganske merkbare ting han har gjort 😅

Få han til legen for å starte utredning. Må ta tester og få tatt bilder av hodet hans. 

Stort alkohol inntak over tid øker faren for kognitiv svikt. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette tror jeg absolutt ikke noe på. En ting er at jeg tviler på at mennesker på rundt 70 år er så veldig aktive her på KG. Men å skru opp en stikkontakt med bare hendene? Det tenker jeg er tilnærmet fysisk umulig.

Anonymkode: 72b13...e31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her vil jeg si er legevakt faktisk. Det kan være noe nevrologisk som bør undersøkes fort. Ikke for å skremme deg, men plutselig forvirring må mulig sjekkes ut med mr

Ring dem og hør hva de sier?

Anonymkode: 71f5b...ed6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være delirium eller alkoholrelatert demens. Mannen din bør få en medisinsk vurdering av lege. I tillegg bør han ikke kjøre bil. 

Anonymkode: aced5...072

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg drakk jevnlig flere ganger i uka over tid, begynte jeg å gå i søvne. Man får ikke nok av dyp søvn når man drikker alkohol, og mangel på god søvn over tid kan ha konsekvenser.

En så rask endring bør dog sjekkes hos lege. Det kan være noe alvorlig. 

Anonymkode: bba13...978

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Han har drukket mer den siste tiden siden han ble pensjonist. Jeg er tjue år yngre og er på jobb på dagtid. 
Han drikker endel utover kvelden og sliter med søvn. Jeg tror han er ganske deprimert i tillegg. 
Jeg tar en telefon til legen hans på mandag for å høre hva han tenker. Takk for mange svar. Ps, til deg som ikke tror på meg ang stikkontakten; skjønner at det virker sprøtt, men hvorfor skulle jeg lyve?

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde forsøkt å finne ut hvor mye han faktisk drikker? Drikker han i skjul? Gjemmer unna? Uansett lett å skjule spor siden du er på jobb på dagtid. Men alkohol kan påvirke søvn. 
Har du tatt dette opp med han? Disse hendelsene på natten? Hva sier han til det?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet legevakten med en gang. Demens har ikke akutt debut, det har derimot hjerneslag, delir, abstinens og alvorlig vitaminmangel pga alkoholmisbruk, infeksjon, metabolsk sykdom eller medisinbivirkning for å nevne noe. Akutt oppstått forvirring er absolutt en tilstand for legevakt, og ikke noe å se an til fastlegen åpner. 

Anonymkode: a4d0c...255

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma demonterte en lampett i søvne (kunne vært veldig farlig!) og gjorde en del andre rare ting også i to år før hun fikk demensdiagnose. Den diagnosen kom sent, da hadde hun allerede hatt veldig tydelige tegn på demens i minst ett år... Jeg ville anbefalt en legetime ganske snart. Ring legekontoret og forklar situasjonen. Hvis det er demens og bremsemedisiner er et alternativ så er det fint å komme i gang.

Anonymkode: 52a6a...eba

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (1 time siden):

Kanskje du burde forsøkt å finne ut hvor mye han faktisk drikker? Drikker han i skjul? Gjemmer unna? Uansett lett å skjule spor siden du er på jobb på dagtid. Men alkohol kan påvirke søvn. 
Har du tatt dette opp med han? Disse hendelsene på natten? Hva sier han til det?

Han drikker kanskje tre-fire glass vin pr dag. Jeg har tatt opp hendelsene med ham. Han lo det litt bort, men ble litt irritert da jeg ble sur. Han mente han var så trøtt og kunne ikke vite hva han gjorde. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mamma demonterte en lampett i søvne (kunne vært veldig farlig!) og gjorde en del andre rare ting også i to år før hun fikk demensdiagnose. Den diagnosen kom sent, da hadde hun allerede hatt veldig tydelige tegn på demens i minst ett år... Jeg ville anbefalt en legetime ganske snart. Ring legekontoret og forklar situasjonen. Hvis det er demens og bremsemedisiner er et alternativ så er det fint å komme i gang.

Anonymkode: 52a6a...eba

Leit å høre om moren din, høres litt likt ut som her. Jeg kontakter lege mandag morgen. Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville kontaktet legevakten med en gang. Demens har ikke akutt debut, det har derimot hjerneslag, delir, abstinens og alvorlig vitaminmangel pga alkoholmisbruk, infeksjon, metabolsk sykdom eller medisinbivirkning for å nevne noe. Akutt oppstått forvirring er absolutt en tilstand for legevakt, og ikke noe å se an til fastlegen åpner. 

Anonymkode: a4d0c...255

Tror ikke jeg får han med meg til legevakt i kveld, men han er enig i at vi kontakter fastlege mandag morgen. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legekontoret og spør hvordan de vil ha en "bekymringsmelding". De har jo taushetsplikt, men de kan ta imot informasjon.

Min mor ringte legekontoret da vi begynte å skjønne at det var noe med min far. Han hadde legetime for noe annet, og før den ringte min mor legekontoret sånn at fastlegen hans kunne stille "riktige" spørsmål uten å dra inn min mor.

Min far fikk demensdiagnosen fort, fastlegen henviste ham umiddelbart etter den legetimen. 

Du må ta tak i det ihvertfall, uansett hva det er!

Anonymkode: 81d4d...c72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette tror jeg absolutt ikke noe på. En ting er at jeg tviler på at mennesker på rundt 70 år er så veldig aktive her på KG. Men å skru opp en stikkontakt med bare hendene? Det tenker jeg er tilnærmet fysisk umulig.

Anonymkode: 72b13...e31

Jeg har jobba på skjermet demensavdeling, og tro meg, hva man vil får man til. Det skjer at personer med alvorlig demens (for eksempel) må ha tilpasset rom med gitter forran stikkontakter, ingen/minimalt med løse gjenstander o.l, fordi de ødelegger ting. 

Ts; er det kun på natt mannen din oppfører seg annerledes, eller er det på dagtid også? Det virker jo alkoholbetinget hvis dette er noe som skjer kun på natt etter at han har drukket. Men jeg syns allikevel det er lenge å vente til mandag. Du burde iallefall ringe legevakten og konferere med dem. 
I værste fall kan det være begynnende leverencefalopati, som krever rask behandling på sykehus. 

Anonymkode: ec957...637

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han drikker kanskje tre-fire glass vin pr dag. Jeg har tatt opp hendelsene med ham. Han lo det litt bort, men ble litt irritert da jeg ble sur. Han mente han var så trøtt og kunne ikke vite hva han gjorde. Ts

Tre-fire glass vin hver dag er mye, spesielt over en lengre periode. Jeg skjønner at man kan kose seg litt meg vin i påske, eller ellers, men er det hver dag i flere måneder, er det mye.

Anonymkode: 5ba16...e60

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobba på skjermet demensavdeling, og tro meg, hva man vil får man til. Det skjer at personer med alvorlig demens (for eksempel) må ha tilpasset rom med gitter forran stikkontakter, ingen/minimalt med løse gjenstander o.l, fordi de ødelegger ting. 

Ts; er det kun på natt mannen din oppfører seg annerledes, eller er det på dagtid også? Det virker jo alkoholbetinget hvis dette er noe som skjer kun på natt etter at han har drukket. Men jeg syns allikevel det er lenge å vente til mandag. Du burde iallefall ringe legevakten og konferere med dem. 
I værste fall kan det være begynnende leverencefalopati, som krever rask behandling på sykehus. 

Anonymkode: ec957...637

Han har opført seg rart kun på nattestid (så vidt jeg vet om). Du skriver at det kan være noe relatert til leveren. Han er under oppfølging for høye verdier av noe i leveren (husker ikke hva det heter). Han har nylig også testet positivt for hepatitt c… ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nå avdøde mann drakk mye og åpnet døren til klesskapet og tissa, han trodde nok han var ett annet sted i hodet sitt. 

Anonymkode: 6b5b6...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tre-fire glass vin hver dag er mye, spesielt over en lengre periode. Jeg skjønner at man kan kose seg litt meg vin i påske, eller ellers, men er det hver dag i flere måneder, er det mye.

Anonymkode: 5ba16...e60

Her er det nok snakk om over flere år…ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...