Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article632885.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/14/460649.html

Synes han har utført veldig grov vold, truet offeret, og har ingen anger overhodet. Og han er tidligere dømt for vold. Likevel får han bare 120 dager i fengsel. Når skal vi begynne å besyte offere her i Norge? For en utrolig tøff jente, men jeg synes vi gjør altfor lite for å beskytte henne. Hvorfor skal det være slik at når man slår og dreper barn eller ektefelle så blir det så mildt straffet? Mener vi fortsatt at "familievold" er noe som hører hjemme innad i familien? Eller er det slik at fordi man kommer fra andre kulturer, så får de mild straff, fordi det er "vanlig der".

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_King James_*
Skrevet

Jeg gidder nesten ikke reagere på slikt lenger. Det er noe som skjer ver dag.

Det er trist for offeret. Men det er så vanelig at det skjer

at det gir flere og flere beviser på ondskapen i mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi vi bor i Norge.

Nettopp. Og i Norge er det "verdt" 120 dagers fengsel å slå et familiemedlem med en jernstang. Å voldta noen innebærer fra et halvt til et par år i fengsel, avhengig av omstendighetene. Fotokopierer du derimot en pengeseddel, skal du i utgangspunktet ha 3 års fengsel. Svindel i millionklassen vil gi deg typisk 6-9 år bak murene.

Det er slik vi rangerer verdier i vårt samfunn.

Skrevet
Nettopp. Og i Norge er det "verdt" 120 dagers fengsel å slå et familiemedlem med en jernstang. Å voldta noen innebærer fra et halvt til et par år i fengsel, avhengig av omstendighetene. Fotokopierer du derimot en pengeseddel, skal du i utgangspunktet ha 3 års fengsel. Svindel i millionklassen vil gi deg typisk 6-9 år bak murene.

Det er slik vi rangerer verdier i vårt samfunn.

Har blander du kortene litt. Straff har som regel iallfall to årsaker: den skal virke preventiv, og den skal beskytte samfunnet fra kriminelle.

Svindeleksemplene dine har så høye strafferammer for at det skal virke preventivt. Det er ikke alle lovbrudd dette hjelper på. Når det er sagt så kunne vi nok hatt strengere straffer på voldskriminalitet.

Men i denne saken så vet vi ikke hvor hardt skadet jenten ble.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at dette er en irake Skyld ikke på meg for at jeg har fordommer, sier jeg bare. Hører ikke om samme galskapen (iallfall ikke like mye) fra normenn! Hoho.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor er jeg ikke overrasket over at dette er en irake Skyld ikke på meg for at jeg har fordommer, sier jeg bare. Hører ikke om samme galskapen (iallfall ikke like mye) fra normenn! Hoho.

Jeg har ikke tatt noen "vareopptelling". Men som regel er vel utenlandske "æresdrap" ansett som litt verre enn (norske) "familietragedier" med AG3.

Skrevet

Nå er det jo slik at etniske nordmenn også slår barna, og sikkert noen med jernstang. Problemet er heller at om en kan bruke det som unnskyldning at "man er vant med at en gjør slik".

Dette er andre gang han blir dømt for å skamslå datteren, han har truet med å kutte hodet av henne, og han sier han skal finne henne uansett om han blir fengslet eller ei. Hvorfor får hun ingen beskytelse?

Han er ikke lei seg eller angrer for å ha slått henne: Han angrer på å ha komt til Norge som i flølge han er svært så umoralske, og han synes han har behandlet dattera veldig pent sidan han ikke har drept henne allerede.

Og han får fire måneder i fengsel. Hva med forvaring i denne saken?

punktom: Klarer du ikke å tenke hvor vondt det er å bli slått med jernstang og ledninger? Eller mener du det er greit å slå så lenge man ikke brekker bein? At man "bare" får massive hevelser og blåmerker?

Skrevet
punktom: Klarer du ikke å tenke hvor vondt det er å bli slått med jernstang og ledninger? Eller mener du det er greit å slå så lenge man ikke brekker bein? At man "bare" får massive hevelser og blåmerker?

Så klart kan jeg tenke meg det, men vi vet da ikke noe om skadeomfanget som er lagt til grunn for denne dommen, og hva som er vanlig å få for tilsvarende voldshandlinger her i landet.

Skrevet

har ikke satt meg noe særlig inn i saken, men jeg kan godt forstå denne faren med tanke på hvilken kulturbakgrunn familien har

Å få vite at datteren ikke er jomfru er ikke bare tabu i den islamske verden, men store deler av den ikke-vestlige verden

Skrevet
Datteren har levd i et langvarig voldshelvete, fordi hun har tilegnet seg et vestlig levesett.

Hva i he#"!¤!¤% gjør han faren i Norge?? Flytt hjem! SKal de bo i Norge får de innrette seg etter norske regler og lover. Det er ikke lov å slå barn, og de skal integreres i samfunnet. Hvor er integreringen? Hva gjør han her og han vil ha det som i Irak?

Skrevet
har ikke satt meg noe særlig inn i saken, men jeg kan godt forstå denne faren med tanke på hvilken kulturbakgrunn familien har

Å få vite at datteren ikke er jomfru er ikke bare tabu i den islamske verden, men store deler av den ikke-vestlige verden

Men nå bor jo denne familien i Norge!!!

Vi kan ikke forvente at de skal bli helt norske selv om de er blitt norske statsborgere, vi må ta hensyn til deres tradisjoner og kulturen deres..men kan vi ikke i det minste forvente at de følger Norsk lov???

Nei, pakk dritten i en eske, og send han hjem!

Skrevet
Men nå bor jo denne familien i Norge!!!

Vi kan ikke forvente at de skal bli helt norske selv om de er blitt norske statsborgere, vi må ta hensyn til deres tradisjoner og kulturen deres..men kan vi ikke i det minste forvente at de følger Norsk lov???

Nei, pakk dritten i en eske, og send han hjem!

Enig !! :Nikke:

Nordmenn i utlandet må forholde seg til lover og regler som gjelder i de landene, derfor bør vi forlange at de forholder seg til Norske lover og regler.

Skrevet
Enig !! :Nikke:

Nordmenn i utlandet må forholde seg til lover og regler som gjelder i de landene, derfor bør vi forlange at de forholder seg til Norske lover og regler.

Og følger vi ikke reglene i andre land blir vi straffet. På samme måte som denne mannen blir straffet da han ikke følger reglene her. Og på samme måte vi selv vil bli straffet hvis vi ikke følger reglene i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...