Gå til innhold

Kleint å fortelle om seg selv i ny jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det bare er meg som føler på dette, og er det er tegn på at man er sjenert/ innadvendt? Har nylig begynt i ny jobb og opplever det som kleint når kolleger spør om meg privat. De gjør jo dette for å bli bedre kjent og jeg spør tilbake. Men samtidig føles det litt kleint å fortelle at jeg er skilt og har delt omsorg med barnefar. Jeg har ny kjæreste og hva jeg har av fritidsinteresser. Er det normalt å føle at det er kleint? Er det jeg som er rar? 🤔

Anonymkode: e99d5...a06

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje jeg rett og slett er på autisme spekteret? At det er så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sånt er kleint, men jeg er dronningen av kleinhet og gjemmer meg for folk flest. Selv om jeg egentlig elsker å være sosial, så løper jeg fra alle jeg kanskje har noe til felles med.

Anonymkode: c2a9f...ce9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både introvert, sjenert, tidligere mobbeoffer og med PTSD, men synes det tenderer til å gå over i det sykelige hvis man reagerer på å skulle fortelle så enkle ting om seg selv som dette. Seriøst, hvor fælt kan det være, da? "Jeg heter Ida, er 35 år gammel og kommer fra Hamar. Jeg har en datter på 5 år og liker å trene crossfit." Se der, verre er det ikke. 🤪

Anonymkode: 6d86a...8ca

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert, men akkurat dette synes jeg ikke er noe problem å snakke om, altså. Selv da jeg som singel og barnløs 38-åring startet i ny jobb. Da var jeg jo i en alder hvor mange er etablerte, mens jeg var ikke det. Men da er det jo å snakke om litt fritidsaktiviteter (jeg liker å reise og synger i kor), og hvor man bor, liksom. Trenger ikke utdype veldig. 

Anonymkode: 43da4...f23

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Autisme seriøst? 🙄

Anonymkode: 2e5e7...029

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånt er kleint. Men en vet jo litt hva en kan forvente og forberede seg litt selv, øv hjemme… lag en «presentasjon» av deg selv som du sier høyt når du er alene, kanskje foran speilet? Det er noe du kan starte med eventuelt for å «ta brodden» og komme kollegaer i forkjøpet. 

Anonymkode: 65bb7...5f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både autist og introvert, men syns ikke det er kleint. Dersom noe føles for personlig å dele så snakker jeg rett og slett ikke om det, svarer bare litt svevende, og stiller heller spørsmål tilbake eller fører samtalen over på et emne jeg ikke syns er invaderende. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sånt er kleint. Jeg synes kvinner på arbeidsplasser kan styre nysgjerrigheten sin på nye kollegaer ti hakk og slutt med denne kartleggingen de driver med. Mye av det man forteller om seg selv, bør komme naturlig etterhvert. 

Anonymkode: 7d328...b48

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (20 minutter siden):

Jeg er både autist og introvert, men syns ikke det er kleint. Dersom noe føles for personlig å dele så snakker jeg rett og slett ikke om det, svarer bare litt svevende, og stiller heller spørsmål tilbake eller fører samtalen over på et emne jeg ikke syns er invaderende. 

Takker for rådene! 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg synes også sånt er kleint. Jeg synes kvinner på arbeidsplasser kan styre nysgjerrigheten sin på nye kollegaer ti hakk og slutt med denne kartleggingen de driver med. Mye av det man forteller om seg selv, bør komme naturlig etterhvert. 

Anonymkode: 7d328...b48

Ja det er særlig kvinner som spør og graver mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må du ha en diagnose bare fordi du synes det er kleint?

Anonymkode: b730e...8ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 18.09):

Lurer på om det bare er meg som føler på dette, og er det er tegn på at man er sjenert/ innadvendt? Har nylig begynt i ny jobb og opplever det som kleint når kolleger spør om meg privat. De gjør jo dette for å bli bedre kjent og jeg spør tilbake. Men samtidig føles det litt kleint å fortelle at jeg er skilt og har delt omsorg med barnefar. Jeg har ny kjæreste og hva jeg har av fritidsinteresser. Er det normalt å føle at det er kleint? Er det jeg som er rar? 🤔

Nei, jeg synes ikke det. Ikke alle føler for å dele alt mulig, det er lov å være privat. Selv er jeg også sånn- vil ikke sele så mye fordi jobb er jobb. Vet jeg blir oppfattet som ekstrovert og sosial, men sannheten er st jeg deler lite av meg som privatperson. Jeg er god på å vinkle oppmerksomheten over på andre. 

Anonymkode: 5b278...d0e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 18.09):

Ikke si du er skilt og ikke si noe om delt omsorg.

Hvis de spør, svar kun på det de spør om. Jeg elsker å gjøre folk nysgjerrige og svarer helst litt svevende på alt ;) 

Har hatt samme jobb i 15 år og ingen vet noe som helst om meg. Men de tror de vet mye. 

Anonymkode: b410a...055

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke si du er skilt og ikke si noe om delt omsorg.

Hvis de spør, svar kun på det de spør om. Jeg elsker å gjøre folk nysgjerrige og svarer helst litt svevende på alt ;) 

Har hatt samme jobb i 15 år og ingen vet noe som helst om meg. Men de tror de vet mye. 

Anonymkode: b410a...055

Har ikke tenkt at man kan gjøre det 😀 Men blir du ikke automatisk oppfattet som «innadvendt» og ei som deler for lite? 🤔 Ikke noe å bry seg om sannsynligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 19.07):

NEI! Kutt nå UT med dette autisme-hylet hver gang noen føler seg bitte litt sosialt keitete!

Autisme er IKKE det samme som å være litt sjenert og keitete i nye sosiale situasjoner!

SLUTT! Du ødelegger så ekstremt for oss som faktisk har diagnosen!

Det er helt DØNN NORMALT å bli selvbevisst og litt småsjenert og klein i en ny jobb. Det er ikke sykt, det er normalt. 

Anonymkode: d6f6a...460

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke fokusere på det negative (skilt). 

Jeg har to barn (alder?) som jeg har annenhver uke. Jeg bor på ? . På fritiden liker jeg å ???. 

Og så kan du nevne at du har kjæreste om det passer seg slik. 

Anonymkode: fb637...e37

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...