AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Vi har kjøpt hus, og nå som jeg skal male at jeg blir kjent med huset og den tidligere eieren.. De har brukt silikon rundt en bred list. Nå som huset er hvitt synes det ikke så godt, men jeg skal male i lysegrønn. Sitter maling på silikon? Sabla jobb å fjerne det! Det er på et sted med ingen/minimal slitasje og trafikk. Og spørsmål 2, hvor viktig er det å vaske vegger før maling? Kommer til å vaske grundig over vedovn, og børste over med tørrklut resten. Holder det? Anonymkode: 6a67d...29d
Sinte-my Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Silikon er ikke overmalbart. Malingen vil sitte dårlig og sprekke opp. Vask er viktig. Du får ikke et bra sluttresultat om du dropper godt nok forarbeid. Det kan i verste fall være avgjørende for om malinga faktisk hefter til underlaget. Mindre jobb å vaske enn å fjerne løs maling for å male på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Eneste som sitter på silikon er mugg. Anonymkode: 716d6...431 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Du kan ikke male på silikon. Det kommer til å løsne i flak bare. Hvis du ikke vasker godt nok vil maling heller ikke sitte. Det som fremstår som en snarvei nå vil bli en gedigen omvei om du kjører på sånn du tenker. Anonymkode: c2d4a...e98 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april Er du sikker på at det er silikon de har brukt, og ikke overmalbal akryl/malerfug? 😅 Men nei, maling hefter ikke til silikon. Det er vanskelig nok å få påført malingen på silikonet, og om du klarer det, så løsner den flakvis når du fjerner maskeringsteipen ved siden av eller i beste fall ved bruk/vask... Anonymkode: 7f4b8...495
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eneste som sitter på silikon er mugg. Anonymkode: 716d6...431 Er TS riktig så heldig så er det lysegrønn mose som vil vokse på denne silikonlisten og! Anonymkode: 3344a...7ff 1 1
newman01 Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april Spørsmål 2: Jeg ville vasket over vegger med en salmiakkblanding først. Da er man sikker på at alt av fett og rusk er borte. Men om veggene virker rene er det ikke helt nødvendig. Sikker på at det er silikon og ikke akrylfuge? Skjær bort silikonen, legg akryl istedet og mal over.
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Å ikke vaske skikkelig før man maler blir som å tapetsere uten lim. Vask godt så får du et finere resultat. Anonymkode: 4f8fd...3cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå