BareMay Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Poliofri status: EU/EEA har vært poliofri siden 2002, men vedvarende vaksinasjon er nødvendig for å opprettholde denne statusen. Risiko: Romania har høy risiko for polioutbrudd, mens Østerrike, Estland, Ungarn, Polen og Slovenia har en moderat risiko på grunn av utilstrekkelig vaksinasjonsdekning. Global situasjon: Polio er fortsatt aktiv i land som Pakistan og Afghanistan, noe som innebærer en risiko for at sykdommen kan bli importert til Europa. Reiseråd: Personer som planlegger lengre opphold i land med poliorisiko bør vurdere en ekstra poliovaksine før avreise, i henhold til anbefalinger fra helsemyndighetene. Viktigheten av vaksinasjon: Det er viktig å opprettholde høy vaksinasjonsdekning for å forhindre reintroduksjon og spredning av polio i EU/EEA. Kilde: European Centre for Disease Prevention and Control Meslinger Kilde:forskning.no "– Man må ha en vaksinasjonsdekning på minst 95 prosent for å oppnå flokkimmunitet for meslinger. Den minste nedgang øker utsattheten". 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Jeg har liten tro på tvang som løsning. Såvidt jeg vet er ikke det problemer med vaksinedekningen her i Norge, men om det skulle bli det, eller utfordringer med meslinger eller polio har jeg mer tro på å for eksempel påby vaksinering før barnehageplass. Da kan man velge å ikke vaksinere, men konsekvensen er at barnet ikke kan gå i barnehage og smitte andre der. Anonymkode: 9ef0c...6ae 3
BareMay Skrevet 26. april Forfatter #3 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har liten tro på tvang som løsning. Såvidt jeg vet er ikke det problemer med vaksinedekningen her i Norge, men om det skulle bli det, eller utfordringer med meslinger eller polio har jeg mer tro på å for eksempel påby vaksinering før barnehageplass. Da kan man velge å ikke vaksinere, men konsekvensen er at barnet ikke kan gå i barnehage og smitte andre der. Anonymkode: 9ef0c...6ae Men hva med skole? Smitte kan skje over alt..
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Nei. Jeg vil ikke ha tvang rundt helse. Plutselig skal noen bestemme over meg i andre helseavgjørelser og. Anonymkode: 1b4e2...152 2 3
mommyaka Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april BareMay skrev (3 minutter siden): Men hva med skole? Smitte kan skje over alt.. Nå er jo barn i Norge vaksinert mot dette. Snitte skjer som i usa nå, der mange ikke er vaksinert i heltatt 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april Tror man først skal jobbe for å få tilbake BCG-vaksinen inn i barnevaksinasjonsprogrammet. At de tok den ut av barnevaksinasjonsprogrammet på et tidspunkt hvor antall tilfeller var økende, det er helt uforståelig! Anonymkode: 308e8...c53 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Nei, enhver har rett til motsette seg medisinsk behandling, enten det er av religiøse grunner, tidligere bivirkninger eller noe annet. Så kan samfunnet heller bli bedre av å fortelle om konsekvensene av å bli smittet med sykdommene, blir man fortalt nok om handicap/dødsfall påført av f.eks. meslinger vil mange flere tenke seg om litt mer før de takker nei til vaksine. Anonymkode: a75ff...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april mommyaka skrev (3 minutter siden): Nå er jo barn i Norge vaksinert mot dette. Snitte skjer som i usa nå, der mange ikke er vaksinert i heltatt Ja, og mange land i Europa har betraktelig lavere vaksinasjonsgrad enn Norge, så det er en del smitte på vårt kontinent. Anonymkode: e9c53...c10
mommyaka Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, og mange land i Europa har betraktelig lavere vaksinasjonsgrad enn Norge, så det er en del smitte på vårt kontinent. Anonymkode: e9c53...c10 Jeop sånn går det når folk tror vaksine er farlige,gir autisme etc 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, enhver har rett til motsette seg medisinsk behandling, enten det er av religiøse grunner, tidligere bivirkninger eller noe annet. Så kan samfunnet heller bli bedre av å fortelle om konsekvensene av å bli smittet med sykdommene, blir man fortalt nok om handicap/dødsfall påført av f.eks. meslinger vil mange flere tenke seg om litt mer før de takker nei til vaksine. Anonymkode: a75ff...c9d Ja, enhver har rett til å motsette seg selv behandling. Du har rett til å dø av en sykdom det er enkelt å forhindre. Men barn er ikke deg. Og de er ikke eiendeler. Så det er på tide vi slutter å behandle barn som om de var voksnes eiendeler. Som samfunn vet vi, med absolutt sikkerhet, at de to menneskene i et barns liv som uten sidestykke (og det er langt ned til neste risiko på statistikken) er dets mor og far. Det er på tide vi tar det faktumet på alvor, og legger inn hindringer for foreldres rett til å utøve makt ovenfor egne barn. Å sikre alle barn en absolutt rett til det fremste av det fremste av helsehjelp, iten at dets foreldre har rett til å uttale seg er et absolutt minimum av rettssikkerhet. Så kan du, som voksen, gjøre som du vil. Men kun med ditt liv. Anonymkode: 43b96...527
AnonymBruker Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april BareMay skrev (1 time siden): Poliofri status: EU/EEA har vært poliofri siden 2002, men vedvarende vaksinasjon er nødvendig for å opprettholde denne statusen. Risiko: Romania har høy risiko for polioutbrudd, mens Østerrike, Estland, Ungarn, Polen og Slovenia har en moderat risiko på grunn av utilstrekkelig vaksinasjonsdekning. Global situasjon: Polio er fortsatt aktiv i land som Pakistan og Afghanistan, noe som innebærer en risiko for at sykdommen kan bli importert til Europa. Reiseråd: Personer som planlegger lengre opphold i land med poliorisiko bør vurdere en ekstra poliovaksine før avreise, i henhold til anbefalinger fra helsemyndighetene. Viktigheten av vaksinasjon: Det er viktig å opprettholde høy vaksinasjonsdekning for å forhindre reintroduksjon og spredning av polio i EU/EEA. Kilde: European Centre for Disease Prevention and Control Meslinger Kilde:forskning.no "– Man må ha en vaksinasjonsdekning på minst 95 prosent for å oppnå flokkimmunitet for meslinger. Den minste nedgang øker utsattheten". Vi driver ikke med tvang i Norge, vi driver med opplysningsarbeid og frivillig forståelse av nødvendigheten av blant annet vaksine. Barnevaksinasjonsprogrammet har god dekning av barn som får vaksine. Problemet i Norge er faktisk alle voksne som ikke sørger for å fylle på med vaksiner fra barnevaksinasjonsprogrammet, som stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Det er disse som utgjør den største risikoen for i,port av sykdommer vi ikke vil ha i Norge. Alle disse fire vaksinene kommer i en sprøyte, gjøres i ett stikk, og koster om lag kr. 300, pluss egenandel hos lege. Fy og skam til dem som ikke klarer å f` ordnet noe så viktig og enkelt. Anonymkode: cd397...75e
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april mommyaka skrev (24 minutter siden): Nå er jo barn i Norge vaksinert mot dette. Snitte skjer som i usa nå, der mange ikke er vaksinert i heltatt Husk da på en ting, det er ikke nødvendigvis vaksinemotstand som er årsaken til at barn ikke blir vaksinert, dette handler vel så mye om skepsis til helsevesenet og sist men ikke minst økonomi. Ikke alle land har Norges velstand der barnevaksinasjonsprogrammet er gratis. Bulgaria var nevnt lengre oppe, der er folk lut fattige og bor i slummen. De har verken kunnskap eller penger å bruke på vaksinasjon av barn. Der får gjerne og barn barn. I enkelte områder i USA er der og både mangel på leseferdigheter og penger til vaksiner. Så ting er ikke bare sort/hvitt. Anonymkode: cd397...75e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi driver ikke med tvang i Norge, vi driver med opplysningsarbeid og frivillig forståelse av nødvendigheten av blant annet vaksine. Barnevaksinasjonsprogrammet har god dekning av barn som får vaksine. Problemet i Norge er faktisk alle voksne som ikke sørger for å fylle på med vaksiner fra barnevaksinasjonsprogrammet, som stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Det er disse som utgjør den største risikoen for i,port av sykdommer vi ikke vil ha i Norge. Alle disse fire vaksinene kommer i en sprøyte, gjøres i ett stikk, og koster om lag kr. 300, pluss egenandel hos lege. Fy og skam til dem som ikke klarer å f` ordnet noe så viktig og enkelt. Anonymkode: cd397...75e Staten burde startet med å gjøre disse vaksinene gratis for voksne også. Jeg tok booster i fjor (polio, difteri etc), og jeg betalte over 500kr. Da er det mange som prioriterer det bort, gitt. Ellers synes jeg det er en interessant tanke at foreldre egentlig ikke burde få bestemme dette - man kan ta egne valg om egen helse, men barn kan faktisk ikke det! Jeg tror likevel det hadde blitt så utrolig mye støy rundt tvang at det neppe hadde vært verdt det. Da må man også ta valgt rundt hva som skjer hvis foreldrene likevel nekter. Bøter? Fengsel? Omsorgsovertakelse? Hente ungene på skolen og tvangsvaksinere dem? Det kunne vært veldig skadelig for barna. Anonymkode: f2da3...a63
BareMay Skrevet 26. april Forfatter #14 Skrevet 26. april mommyaka skrev (27 minutter siden): Nå er jo barn i Norge vaksinert mot dette. Snitte skjer som i usa nå, der mange ikke er vaksinert i heltatt Men jo flere som ikke vaksinerer jo mer vil det øke i Norge også. Før eller siden vil nok polio nå Norge igjen også..
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april Før vi gjør det så ønsker jeg at vi krever at reisende til norge skal ha krav om vaksine, som for eksempel fra Pakistan og USA. Og da mener jeg innvandrere og turister og ikke folk som er folkbokført i Norge fra før. Anonymkode: eb445...8c8
BareMay Skrevet 26. april Forfatter #16 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei. Jeg vil ikke ha tvang rundt helse. Plutselig skal noen bestemme over meg i andre helseavgjørelser og. Anonymkode: 1b4e2...152 Men dette er helse avgjørelser som rammer hele samfunnet. Hva når polio når Europa og Norge igjen?
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april Du vet at du mener det fordi de har drevet en vaksinasjonskampanje i media over flere år, ikke sant? Utrolig å se på hvordan myndighetene sier "hopp" og alle hopper. Anonymkode: bfb80...196 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #18 Skrevet 26. april BareMay skrev (2 minutter siden): Men dette er helse avgjørelser som rammer hele samfunnet. Hva når polio når Europa og Norge igjen? Så når jeg dør av vaksineskade så påvirker det deg da også eller? Eller er det bare mitt problem? Anonymkode: bfb80...196 1 2
BareMay Skrevet 26. april Forfatter #20 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet at du mener det fordi de har drevet en vaksinasjonskampanje i media over flere år, ikke sant? Utrolig å se på hvordan myndighetene sier "hopp" og alle hopper. Anonymkode: bfb80...196 Jeg snakker om barnevaksinasjonsprogrammet. Har du hørt om polio? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå