Uanonym bruker Skrevet 28. april #161 Del Skrevet 28. april Det hjelper nok ikke for alle, nei. Folk er forskjellige. For min del gjør det å gå tur at jeg tenker mer, og er det overvekt av kjipe ting å tenke på akkurat da, blir jeg i dårligere humør av det. Men det å komme seg ut døra hjelper nok for de fleste. Man må ikke nødvendigvis gå tur i skogen, man kan gå en tur i nabolaget eller i byen, gå på kafé, biblioteket, butikken, treningssenteret eller hva som helst. Det å komme seg ut og gjennomføre et eller annet gir også mestringsfølelse, noe som ofte hjelper på humøret hos mange. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #162 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sukk. Jeg kommer med et innspill og en annen refleksjon. Ingen grunn til å gå i full forsvarsmodus, det var heller ikke ment som kritikk eller angrep på ditt personlige liv. Vi kan også være enige om at vi har ulike tilnærminger til terapi og unnvikelse. Det du anser som terapi er i min verdenen unnvikelse. Jeg så ikke på det som positivt å spille over 12 timer daglig. Men at du ser på det som positivt og terapi, får være din sak - men det er ikke noe jeg anbefaler andre som er psykisk syke. Så kan vi være enige om å være uenige, trådstarter klarer nok fint å gjøre opp sin egen mening og ta til seg rådene hun mener er best for henne. Anonymkode: 33147...ba9 Det var ikke forsvar. Jeg skrev at vi er i ulike og at det ikke finnes en metode som er lik for alle . Jeg trenger ikke forsvare meg, jeg ble ikke rusmisbruker eller feit, er tilbake i full jobb, det fungerte for meg selv om heller ikke jeg sitter på svaret på hva som er best for alle, ingen gjør det. Jeg skrev ikke 12 timer daglig. Jeg skrev opptil 18 timer i døgnet. Ja, det er min sak hva som hjelper meg. Spesielt om jeg får kjipe tanker på kvelden natten og ikke får sove er spill gull for meg, heller enn og ligge våken og tenke. Ts kan ikke gå i skogen 24-time i døgnet, så flott om hun får hundrevis av råd så kan hun bruke de som passer. Anonymkode: 8987e...3a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #163 Del Skrevet 28. april Sen ve ben skrev (18 timer siden): Både d vitamin og b12, har jeg merket i tråder her inne. Om det er en og samme bruker vet jeg ikke, men har også lagt merke til det. Når det er sagt, så har denne brukeren rett om d vitamin. De fleste i Norge ligger for lavt, men legen sier at de ligger innenfor normalen. Jeg har vært i Syden i 14 dager hver år, og ligget alltid på over 150 på d vitamin og slet med ingenting. 5 år har jeg ikke vært i Syden, kun solet meg hjemme om sommeren, og hver gang jeg tar blodprøve for d vitamin, så ligger jeg under 100. Det har jeg gjort i disse årene. Legen sier at den er tipp topp. 🤷♀️ Jeg tar allikevel tilskudd, den minste dosen i vinterhalvåret men allikevel så er jeg under 100. Ville ta sjekk på d vitamin i fjor i november og fikk svar av lege ‘’nei, det har vært fin sommer, så det tar vi på nyåret’’. Jeg er sliten og trøtt, men legen bryr seg ikke. Dette er begge fettløslige vitaminer man kan få overdose av. Og typiske vitaminer vi mangler. De fleste nordmenn mangler trenger d vitamin tilskudd på vinteren, og mange får i seg for lite b- vitsminer. jeg tar tilskudd av begge selv, men er bare skeptisk til det generelle rådet om og hive innpå med fettløslige vitaminer uten og sjekke nivåene først. Senest i vinter var det en fyr som døde av d- vitamin overdose. Kanskje han hadde hevet i seg 20 bokser etter og ha lest på kg at det skulle hjelpe mot dysleksi eller noe Anonymkode: 8987e...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #164 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være dødelig. Jeg ser du gjentar påstanden om at D-vitamin kan være dødelig om og om igjen til det kjedsommelige. Ser du det ikke som litt problematisk at det er umulig å dokumentere påstanden? Det er aldri noen i Norge som har dødd av D-vitaminforgiftning. Problemet du stadig skriver om eksisterer ikke i virkeligheten. Anonymkode: 9af35...73c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #165 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dette er begge fettløslige vitaminer man kan få overdose av. Nå må du slutte! Vitamin B12 er ikke fettløselig! Vitaminene A, D, E og K er fettløselige. B-vitaminene og C-vitamin er vannløselige. Anonymkode: 9af35...73c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #166 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette er begge fettløslige vitaminer man kan få overdose av. Og typiske vitaminer vi mangler. De fleste nordmenn mangler trenger d vitamin tilskudd på vinteren, og mange får i seg for lite b- vitsminer. jeg tar tilskudd av begge selv, men er bare skeptisk til det generelle rådet om og hive innpå med fettløslige vitaminer uten og sjekke nivåene først. Senest i vinter var det en fyr som døde av d- vitamin overdose. Kanskje han hadde hevet i seg 20 bokser etter og ha lest på kg at det skulle hjelpe mot dysleksi eller noe Anonymkode: 8987e...3a1 b12 er virkelig ikke fettløselig, og det er veldig uvanlig å få overdose av d vitamin i Norge. Nå har TS blitt rådet til å ta en test, så jeg skjønner ikke denne hylinga og skrikinga. Det var jo en greie om at noen hadde kjøpt tilskudd over nettet som hadde vist seg å ha mange ganger mer d vitamin enn opplyst, og det er klart at da er det jo noe helt annet. Tror det var snakk om 30 000 IE eller noe sånt, husker ikke. I tråden her snakkes det om normale doser innenfor det man får kjøpt over disk i Norge. Ro deg ned. Anonymkode: eb503...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #167 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det var jo en greie om at noen hadde kjøpt tilskudd over nettet som hadde vist seg å ha mange ganger mer d vitamin enn opplyst, og det er klart at da er det jo noe helt annet. Tror det var snakk om 30 000 IE eller noe sånt, husker ikke. I tråden her snakkes det om normale doser innenfor det man får kjøpt over disk i Norge. Det var pussig nok ingen av dem som døde av D-vitaminforgiftning heller. Man kan teoretisk dø hvis man spiser for mye D-vitamin, men det er ikke definert noen dødelig dose for D-vitamin. Fordi det ikke er nok erfaring med det å dø av D-vitaminforgiftning. Vann, derimot, har definert 6 liter som dødelig dose for mennesker. Anonymkode: 9af35...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 28. april #168 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er begge fettløslige vitaminer man kan få overdose av. Og typiske vitaminer vi mangler. De fleste nordmenn mangler trenger d vitamin tilskudd på vinteren, og mange får i seg for lite b- vitsminer. jeg tar tilskudd av begge selv, men er bare skeptisk til det generelle rådet om og hive innpå med fettløslige vitaminer uten og sjekke nivåene først. Senest i vinter var det en fyr som døde av d- vitamin overdose. Kanskje han hadde hevet i seg 20 bokser etter og ha lest på kg at det skulle hjelpe mot dysleksi eller noe Anonymkode: 8987e...3a1 Hvis Ts tar den minste dosen d vitamin, som er anbefalt vedlikeholdsdose, skal det mye til å få d vitamin overdose. Det du snakker om er store doser over lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #169 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 17.36): Lurer på om det er samme bruker som drar d- vitaminer inn i alt 😅 det skader jo ikke og sjekke om man har mangel, men nå går vi jo en D- vitamin rik periode i møte. D- vitamin er fettløselig og fullt mulig og få overdose av, kan faktisk være dødelig. Så blir litt skeptisk til den « d- vitamin « brukeren ( om det ikke er flere ). De fleste i Norge trenger ikke tilskudd i sommerhalvåret om en er litt ute av døren og om vinteren holder 1 anbefalt dagsdose for de fleste. Så lurt og sjekke med legen før en hiver ukritisk innpå med mirakelvitaminet , men sol gjør godt for de fleste av mange grunner Anonymkode: 8987e...3a1 «D-vitaminrik periode» avhenger veldig om man oppholder seg utendørs eller ikke. Har man depresjon, er man nødvendigvis ikke nok ute i solen om våren/sommeren til å ha utbytte av solen. Anonymkode: 84b76...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #170 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var pussig nok ingen av dem som døde av D-vitaminforgiftning heller. Man kan teoretisk dø hvis man spiser for mye D-vitamin, men det er ikke definert noen dødelig dose for D-vitamin. Fordi det ikke er nok erfaring med det å dø av D-vitaminforgiftning. Vann, derimot, har definert 6 liter som dødelig dose for mennesker. Anonymkode: 9af35...73c 6 liter er ikke dødelig dose vann per døgn. Du skal drikke vanvittig mye vann på kort tid før du går dukken, mest sannsynlig kaster du opp lenge før du kommer så langt. Anonymkode: 84b76...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #171 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 6 liter er ikke dødelig dose vann per døgn. Du skal drikke vanvittig mye vann på kort tid før du går dukken, mest sannsynlig kaster du opp lenge før du kommer så langt. Anonymkode: 84b76...ff6 Må krangle på det også? LD50 (akutt dødelig dose) for vann beregnes i milligram vann pr. kilo kroppsvekt, og for en voksen på rundt 80 kilo er LD50 for vann definert som ca. seks liter. Akutt dødelig dose handler ikke om samlet døgninntak. Anonymkode: 9af35...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #172 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var ikke forsvar. Jeg skrev at vi er i ulike og at det ikke finnes en metode som er lik for alle . Jeg trenger ikke forsvare meg, jeg ble ikke rusmisbruker eller feit, er tilbake i full jobb, det fungerte for meg selv om heller ikke jeg sitter på svaret på hva som er best for alle, ingen gjør det. Jeg skrev ikke 12 timer daglig. Jeg skrev opptil 18 timer i døgnet. Ja, det er min sak hva som hjelper meg. Spesielt om jeg får kjipe tanker på kvelden natten og ikke får sove er spill gull for meg, heller enn og ligge våken og tenke. Ts kan ikke gå i skogen 24-time i døgnet, så flott om hun får hundrevis av råd så kan hun bruke de som passer. Anonymkode: 8987e...3a1 Problemet er at du vridde fullstendig om på det jeg skrev, og poenget gikk deg hus forbi. Jeg skrev ikke at mye spilling utvikler seg til rusmisbruk eller at man blir overvektig. Prøv å les igjen. 12 timer i døgnet var det jeg som skrev, da jeg selv drev med dette når jeg skulle pause hodet. Igjen, mine poster handler ikke om deg og siden du da får det til å dreie seg om deg, så oppfatter jeg det som at du føler det var et angrep på deg og derfor skal forsvare deg. Men interessant det du skriver angående kjipe tanker på kvelden som gjør at en ikke får sove, og at en da heller spiller i stedet for å ligge og tenke. Alternativet her kunne da vært å jobbe med disse tankene slik at man klarer å slappe av og faktisk får nok søvn. Meditasjon er for eksempel noe mange psykologer anbefaler, for at man på sikt skal få bukt med søvnproblemer. Igjen, hva du gjør er din sak, jeg deler perspektiv for trådstarter sin del. Greia med å behandle depresjon er at man tar tak i problemet, og slik jeg tolker henne ønsker hun hjelp til å få bukt med depresjonen og ikke nødvendigvis ignorere den. Nå er det heller ingen som skriver at hun skal gå tur i skogen 24 timer i døgnet, og forhåpentligvis ingen som anbefaler henne å spille spill i 18 timer heller, ikke sant? Anonymkode: 33147...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:40 #173 Del Skrevet tirsdag kl 17:40 Hei dere gode mennesker ❤️ Ts her. Når jeg tenker på forrige uke og denne uken så er det litt forskjell. Denne uken er litt bedre, spiser bedre, har fått mer apetitt, ikke så skumle stygge tanker, men tankene er fortsatt der. Går fortsatt i skogen, så ofte jeg kan. Prøver nye veier og stier, så det ikke blir så ensformig. Kom hjem fra skogstur nå og føler meg veldig sånn..hva skal jeg si..både glad og trist..Normalt? Det er liksom lettere føler jeg, men slipper ikke helt taket. Masse rare tanker og de lar meg liksom ikke være meg selv. Føler meg som er raring som ikke hører til her.. Huff, livet er så vanskelig og man må bare holde ut før det blir bedre..håper jeg. Anonymkode: e74e0...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:38 #174 Del Skrevet tirsdag kl 20:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere gode mennesker ❤️ Ts her. Når jeg tenker på forrige uke og denne uken så er det litt forskjell. Denne uken er litt bedre, spiser bedre, har fått mer apetitt, ikke så skumle stygge tanker, men tankene er fortsatt der. Går fortsatt i skogen, så ofte jeg kan. Prøver nye veier og stier, så det ikke blir så ensformig. Kom hjem fra skogstur nå og føler meg veldig sånn..hva skal jeg si..både glad og trist..Normalt? Det er liksom lettere føler jeg, men slipper ikke helt taket. Masse rare tanker og de lar meg liksom ikke være meg selv. Føler meg som er raring som ikke hører til her.. Huff, livet er så vanskelig og man må bare holde ut før det blir bedre..håper jeg. Anonymkode: e74e0...389 Normalt! Det blir bedre. Og om det ikke blir bedre, så blir det i det minste mange gode dager i fremtiden. Anonymkode: 33147...ba9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:29 #175 Del Skrevet onsdag kl 06:29 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Normalt! Det blir bedre. Og om det ikke blir bedre, så blir det i det minste mange gode dager i fremtiden. Anonymkode: 33147...ba9 Håper det. Enda så sliter jeg med å se at andre er glade og alt det der. Ønsker ingen vondt, det bare hjelper ikke. Samboeren hjelper meg mye, men han er også happy, og skulle ønske at jeg også var som han. Glad i livet. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå