AnonymBruker Skrevet 27. april #121 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har lest at D-vitamintilskudd kan hjelpe mot depresjon. Tror du at haren sammenheng med sydenturer? Vi produserer jo D-vitamin i huden når vi er i sola. Kanskje jeg burde begynne å ta D-vitamintilskudd? Fake it until you make it? Akkurat det med å smile til seg selv i speilet har jeg også lest om: Når du strammer smilemusklene, sender det signaler til hjernen, som begynner å skille ut kjemikalier som gjør at vi føler oss gladere. Funker for meg. Anonymkode: 9af35...73c D-vitamintilskudd hjalp meg veldig. Jeg var deprimert hele vinteren i flere år. Det var grusomme vintre. Jeg leste om D-vitamintilskudd her på KG, begynte å ta tilskudd og det ble forskjell! Tusen takk KG ❤️ Skulle ønske jeg husket tråden jeg leste om D-vitamin her, så jeg hadde fått takket de som skrev i den. Nå har jeg omtrent samme stemningsleie vinter som sommer. Anonymkode: d48d4...2b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 27. april #122 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er klar over at det tar tid å se og føle endring, men det er så utmattende å ha det sånn og gå rundt sånn. Skulle gjerne håpe å våkne og bli fin igjen, eller normal. Ts Anonymkode: e74e0...389 Du svarer jo på dette selv. Depresjon er utmattende. Derfor blir det med utmattende om man heller sitter hjemme enn å gå turer. Det vil ta tid. Det er ikke sikkert du merker så mye i starten når du begynner, men du vil merke det på sikt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 27. april #123 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Liker hunder men kjenner ingen som har og som jeg kan låne. Hadde en hund, men mistet han for snart et år siden. Ts Anonymkode: e74e0...389 Har du mulighet til å få deg en ny hund? Da er det et nydelig vesen hos deg som blir lykkelig over å se deg hver dag og som du er nødt til å gå tur med hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #124 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Problemet med depresjon er at der sjeldent er noe som gir umiddelbar effekt. Det er hele "poenget" med det å være deprimert. Når man er deprimert så føler man seg dritt. Man vil ikke gjøre noe. Man føler man ikke klarer noe. Så man velger å ha det dritt. Sitte i sofaen og glo i taket, eller bare ligge i senga. Alt er håpløst, alt er fælt, alt er trist. Men du kan velge å skifte miljø og heller gå en tur i skogen eller i fjellet, for å bevege kroppen som den er ment for og frisk luft. Så selv om du har det dritt så gjør du noe for kroppen din som er bra for den. Fysisk aktivitet er det som studier viser at hjelper mest og best mot depresjon og andre psykiske lidelser. Kan selv skrive under på at turgåing og skogen ikke har gjort meg frisk så langt, men det gjør tilværelsen litt bedre på sikt å være regelmessig i aktivitet. Så gjelder det å komme seg litt ut av hodet. Om jeg sitter her og griner, hater livet mitt og ser mørkt på absolutt alt, så hjelper det naturligvis ikke om jeg går i skogen og fortsetter å tenke at livet er så forferdelig dritt. Man må justere på tankene og jobbe med tankemønsteret sitt. Gå i skogen, ta ferie fra tankene og fokuser på det du ser. Plukk opp en stein og kast den. Kjenn på bladene på trærne. Plukk en blomst. Putt hånda i en elv selv om vannet er kaldt. Se på fugler. Se etter hjort, rådyr, elg, rev eller hva nå enn slags ville dyr som er der du bor. Se på himmelen. Møt blikket til folk du møter og smil, selv om det er falskt som pokker, bare smil. Si kanskje hei. Ha på øretelefoner og hør på fin musikk om du vil, men jeg foretrekker å lytte til fugler, elven som renner eller vinden i trærne. Regner det så ta av deg hetta og bli våt i håret. Gråt om du vil, bann om du vil, men prøv. Det få psykologer tør og orker å fortelle pasientene sine er at depresjon er en psykisk sykdom hvor man i stor grad har mulighet til å kontrollere tankene sine delvis. Den tunge klumpen i magen går kanskje ikke bort for alltid, men vi har en tendens til å holde fast på den fordi den er komfortabel og kjent, og det er skummelt å føle seg glad, lykkelig, begeistret, fornøyd, stolt. Gode følelser blir rare fordi de er ukjente men også såpass gode når de først er til stede, at man blir redd for å miste de. Hodet ditt er "trent" på å tenke det verste og få deg til å føle deg dårlig. Følelsene dine er innstilt etter tankene dine. Tanker, følelser og kropp henger sammen, og gjør du "gode greier" for kroppen din jevnlig så vil det på sikt påvirke tanker og følelser. Om kroppen blir liggende i en seng hele dagen, uten å bli rengjort eller fôret næringsrik mat, så vil dette også gå på tanker og følelser løs. Jeg gikk jævla mange turer før jeg kjente den godfølelsen som folk prater om. Men jeg måtte også finne min "type" tur. Jeg liker best grusede stier i lite befolkede omgivelser, fjellturer som er mer luftige, jeg er ikke så glad i skogen. Men jeg liker at det er vill natur rundt meg og lite folk å se. Stranda er også fin, spesielt på kveldene når solen går ned. Sjøluft og lyden av bølger er beroligende i forhold til den komplette stillheten. Så om du er deprimert, så ja, da er det beste rådet å komme seg til helsike ut. Ikke sitt inne og stur, ta deg 10 minutter ute, øk etter hvert som ukene går. Kanskje du er deprimert for alltid men du gjør i det minste noe, du kan føle noe, du kan kjenne noe, du kan gjøre en liten (faktisk stor, mener da jeg) endring i hverdagen og livsstilen ved å bruke hodet og kroppen på en annen måte. 16 år gamle meg ble rasende forbannet når psykologen masa om dette, for det er da ingenting som hjelper, jeg er jo lei meg uansett, alt er fælt og trist, huff og nei og huff! 30 år gamle meg har heldigvis lært mye de siste 14 årene, og selv om jeg fortsatt er moderat deprimert med små perioder hvor jeg er alvorlig deprimert, så letter det nok til at jeg kan si at jeg "bare er litt deprimert" i blant. Og frisk luft og det å bevege kroppen hjelper, når jeg gjør det regelmessig. Fokuset bør være på å få det litt bedre, og gjøre noe litt bra selv om alt er dritt likevel. Det er et godt råd å gå en tur i skogen. Det er et godt råd å bevege seg. Det er et godt råd å trene. Det er et godt råd å få opp pulsen. Kroppene våre blir ødelagt av livsstilen vi blir pålagt å leve, sitte på et kontor eller løpe rundt i korridorer på et sykehus, høre på unger som skriker fra 8 til 5, klippe og lage frisyrer i timevis. Jobb, mas, hamsterhjul. Gå ut. Anonymkode: 33147...ba9 Takk for alle dine råd, virkelig takknemlig. Måtte lese faktisk flere ganger for å ikke gå glipp av noe. Skal ta til meg rådene og gjøre så best jeg kan. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #125 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): D-vitamintilskudd hjalp meg veldig. Jeg var deprimert hele vinteren i flere år. Det var grusomme vintre. Jeg leste om D-vitamintilskudd her på KG, begynte å ta tilskudd og det ble forskjell! Tusen takk KG ❤️ Skulle ønske jeg husket tråden jeg leste om D-vitamin her, så jeg hadde fått takket de som skrev i den. Nå har jeg omtrent samme stemningsleie vinter som sommer. Anonymkode: d48d4...2b9 Så godt å høre at KG hjelp deg på bedringens vei. Men da hadde du kanskje mangel på d vitamin? Eller bare begynte du uten å vite om du har mangel eller ikke? Ts Anonymkode: e74e0...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #126 Del Skrevet 27. april Stoltskeiv skrev (31 minutter siden): Du svarer jo på dette selv. Depresjon er utmattende. Derfor blir det med utmattende om man heller sitter hjemme enn å gå turer. Det vil ta tid. Det er ikke sikkert du merker så mye i starten når du begynner, men du vil merke det på sikt Du har rett, bare at det er dritt å føle seg slik, når alle andre sprudler av glede og har ingen plager. 😕 Men, tiden vil hele meg også, håper jeg. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #127 Del Skrevet 27. april Hulderen skrev (29 minutter siden): Har du mulighet til å få deg en ny hund? Da er det et nydelig vesen hos deg som blir lykkelig over å se deg hver dag og som du er nødt til å gå tur med hver dag. Det er litt tidlig, både jeg og samboeren føler det, så akkurat det er uaktuelt. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #128 Del Skrevet 27. april Jeg er helt enig. Skogen, og naturen generelt egentlig, er dritkjedelig. "Stille og rolig" som jeg ser folk jager er ikke noe for meg. Jeg vil ha bråk, kaos, inntrykk på alle kanter. Foretrekker å gå en tur midt i byen. Spesielt da jeg bodde i utlandet, i en by med over 10 millioner mennesker, elsket jeg å gå tur. Hver ute minst en time hver eneste dag. Bare vandrer rundt å så på ting. Å gå i skogen er til å sovne av. Anonymkode: 753d4...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #129 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk er forskjellige og det er det som er så dumt med sånne råd om hva som er bra for psykisk helse. Og hele dps regien. nei, skogen hjelper meg i liten grad. Sjøen derimot kan hjelpe meg mot depresjon, så jeg drar ofte til sjøen i sommerhalvåret når jeg kjenner deperesjonen banke på. Og gå tur i sjøluft og å sitte og se utover sjøen gir meg ofte ro og bedre tanker. Et annet triks jeg bruker er og finne en spennende tv serie eller reality trash , eller spille mobil spill. Noe som får tankene mine vekk fra « real life « . Blir neppe en offentlig anbefaling med det første, men man må bare finne sin greie. Anonymkode: 8987e...3a1 Heldig du er som har sjø. Det må være deilig. Det eneste jeg har er elv, og går jeg der den korte lille flekken med skog, så hører jeg både biler, tog ol. Går jeg i dyp skog, bort fra alt, så hører jeg kun naturen. Og det er noe helt annet, det har jeg merket i disse dagene. Men for å komme dit, må jeg kjøre bil, eneste ulempen, synes jeg. For her er det kun grus og asfalt å gå på turer, med masse trafikkbråk. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #130 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så godt å høre at KG hjelp deg på bedringens vei. Men da hadde du kanskje mangel på d vitamin? Eller bare begynte du uten å vite om du har mangel eller ikke? Ts Anonymkode: e74e0...389 Det der med "mangel", handler bare om hvor høyt D-vitaminnivå du må ha for å kunne ta opp kalsium og unngå skader på skjelettet. Den anbefalingen sier ingenting om hvor mye D-vitamin hjernen eller immunforsvaret må ha for å unngå å fuske. Anbefalt nivå D-vitamin er mellom 50 og 150, men helsemyndighetene vil ikke si hvorfor 150 er like anbefalt som 50. Det hadde vært artig å visst. Anonymkode: 9af35...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #131 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så godt å høre at KG hjelp deg på bedringens vei. Men da hadde du kanskje mangel på d vitamin? Eller bare begynte du uten å vite om du har mangel eller ikke? Ts Anonymkode: e74e0...389 Ikke meg du spør, men jeg anbefaler veldig å få det testet så du vet hvor lavt du evnt ligger før du tar tilskudd. Dette for å vite hvor mye man bør ta. Du får kjøpt 80 mcg reseptfritt, og helsedirektoratet sier opp til 100 mcg er ok for folk flest. Det er også litt nyere vurderinger i forhold til hva som er anbefalte og mer gunstige nivåer. 75 er absolutt minimum, men optimalt er vel over 100. Jeg har ligget på under 20, og vet hvor ekstremt syk (mentalt og fysisk) man kan bli av mangel. Jeg har det helt klart best når jeg ligger over 100 Anonymkode: eb503...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #132 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Heldig du er som har sjø. Det må være deilig. Det eneste jeg har er elv, og går jeg der den korte lille flekken med skog, så hører jeg både biler, tog ol. Går jeg i dyp skog, bort fra alt, så hører jeg kun naturen. Og det er noe helt annet, det har jeg merket i disse dagene. Men for å komme dit, må jeg kjøre bil, eneste ulempen, synes jeg. For her er det kun grus og asfalt å gå på turer, med masse trafikkbråk. Ts Anonymkode: e74e0...389 Jeg må også kjøre bil for å komme til skogen. Det er et kompromiss man får tåle Anonymkode: eb503...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #133 Del Skrevet 27. april Det holder ikke med musikk og podcast. Du bør også ta med TV, radio og internett. Og istedet for å gå kan du kjøre bil. Da skal du se at du blir lykkelig igjen. Anonymkode: f7b05...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #134 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bor i Ullensaker kommune. Ingen barn. Ts Anonymkode: e74e0...389 https://www.ullensaker.kommune.no/aktuelt/tilbyr-kurs-i-mestring-av-stress-og-belastning/ Anonymkode: 16989...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #135 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.ullensaker.kommune.no/aktuelt/tilbyr-kurs-i-mestring-av-stress-og-belastning/ Anonymkode: 16989...a8e Oi, ser det er veldig gammelt. Men kontakt tjenesten, de er oppdaterte på hvilke kurs som tilbys nå 😊 Anonymkode: 16989...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #136 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er klar over at det tar tid å se og føle endring, men det er så utmattende å ha det sånn og gå rundt sånn. Skulle gjerne håpe å våkne og bli fin igjen, eller normal. Ts Anonymkode: e74e0...389 Det er helt normalt og 100 % menneskelig å ha noen blytunge perioder i løpet av livet. Men du må få flere verktøy oppi den mentale verktøykassa di. Det er ikke slik at man kan ligge på sofaen og scrolle på mobilen i tre måneder og så er man frisk. Tvert imot. Alt av forskning og statistikk viser at dersom man blir 100 % sykemeldt pga psyken, så er det en skremmende stor sjanse for at man ikke vil klare å komme seg tilbake i jobb. Mens de som får gradert sykemelding og dermed klarer å holde et fast grep i noe utenfor eget hjem, har ekstremt mye bedre statistikk på å komme seg på fote igjen. Summa summarum, man må holde både kropp og hjerne i aktivitet for å unngå psykisk forverring. Anonymkode: 16989...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #137 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Unnvikelse er ikke et godt råd når det kommer til å bedre depresjon. Det er et dårlig råd når det kommer til å takle depresjon. Å slappe av i hodet med meningsløs underholdning en stund er jo ikke usunt, men når man spiller spill i 12 timer daglig og bare ser på tv for å få "fred" i hodet, uten å gjøre noe med selve problemet, da blir man verken frisk eller bedre. Så det vil aldri bli en offentlig anbefaling. Blir det samme som at man får diabetes diagnose og beskjed om å ikke se på innholdsfortegnelsen for godteri og mat, eller påvist dårlig syn men bruker ikke briller og linser og heller unngår situasjoner hvor man ser dårlig, for eksempel slutter å kjøre bil eller slutter å løse kryssord. Hodet har godt av å slappe av(!), men ikke absolutt hele tiden. Dette kommer fra en som trodde at dataspill reddet livet mitt - og plutselig var det gått noen år, jeg hadde over 1000 timer i flere forskjellige spill, og depresjonen var verre enn noen gang. Har bare spilt bort livet mitt, ikke tatt tak, ingenting forandret seg da jeg innså at jeg sto på akkurat samme sted i livet bare med enda verre tanker, etter flere år. Så vær forsiktig med dette på sikt. Det er lett å få usunne vaner og dårlige tilnærminger til unnvikende "tilfredsstillelse" når man har det vondt. Er slik folk blir rusmisbrukere, sykelig overvektige på grunn av trøstespising osv. Anonymkode: 33147...ba9 Flott at du får tv- serier og mobilspill til og utvikle seg til rusmisbruk og sykelig overvekt på grunn av trøstespising. nei, jeg vet at ikke unnvikelse er et godt råd for og bli bedre av depresjon, derfor kommer skjerm aldri til og bli en offentlig råd. allikevel så fungerer det altså for meg. Jeg poengterer igjen at folk er forskjellige. Jeg sitter på svaret på hva som gjorde meg bedre - og du vet helt sikkert at da blir « man « hverken frisk eller bedre. Vel, vi er flere som ikke er i gruppen « man « da. nei, det blir ikke det samme som og ikke se på innholdsfortegnelsen på mat, og å ikke bruke linser eller briller ved dårlig syn 😅 jeg skrev aldri at hodet skulle slappe av absolutt hele tiden, det er jo tankekverna som gjør en deprimert. En skulle vel ikke gå i skogen absolutt hele tiden heller? Og for de som har skogen som terapi er det vel fordi de slapper av i hodet der? At du har kastet bort livet ditt på dataspill er jo dumt, men hva hadde alternativet vært og være i skogen hele tiden? Vi har ulike metoder og få hjelp mot depresjoner, jeg har flere. Skogen er ikke ett av dem. Spill er et av dem, og jeg spilte opp mot 18 timer da jeg var for syk til og jobbe. Nå kan jeg godt spille en hel kveld etter jobb eller en hel søndag, i fjor høst brukte jeg spill og tv mye som terapi da det skjedde mye vondt rundt meg som det ikke hadde hjulpet en dritt og tenke på. Jeg hadde 3 nære som døde av kreft, det var vondt, men det hadde vært null nytte i og sitte og tenke på det hele tiden, så hvis ex on the beach fikk meg til og slippe tankene var det en fin terapi for ikke og gå inn i dyp depersjon igjen ja. Og gå i skogen og kjenne på regn, sludd og kulde hadde ikke gitt meg en dritt av pause eller lykke. Min beste hjelp er som jeg skrev sjøen , men i landet vi bor i er det sesongbetont. Anonymkode: 8987e...3a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #138 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Heldig du er som har sjø. Det må være deilig. Det eneste jeg har er elv, og går jeg der den korte lille flekken med skog, så hører jeg både biler, tog ol. Går jeg i dyp skog, bort fra alt, så hører jeg kun naturen. Og det er noe helt annet, det har jeg merket i disse dagene. Men for å komme dit, må jeg kjøre bil, eneste ulempen, synes jeg. For her er det kun grus og asfalt å gå på turer, med masse trafikkbråk. Ts Anonymkode: e74e0...389 Ja, jeg er heldig som har sjø. Bor bevisst ved sjøen og lever for sommeren. Hvis du har nytte av dyp skog , er det vel verdt bilturen? Anonymkode: 8987e...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #139 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Så godt å høre at KG hjelp deg på bedringens vei. Men da hadde du kanskje mangel på d vitamin? Eller bare begynte du uten å vite om du har mangel eller ikke? Ts Anonymkode: e74e0...389 Lurer på om det er samme bruker som drar d- vitaminer inn i alt 😅 det skader jo ikke og sjekke om man har mangel, men nå går vi jo en D- vitamin rik periode i møte. D- vitamin er fettløselig og fullt mulig og få overdose av, kan faktisk være dødelig. Så blir litt skeptisk til den « d- vitamin « brukeren ( om det ikke er flere ). De fleste i Norge trenger ikke tilskudd i sommerhalvåret om en er litt ute av døren og om vinteren holder 1 anbefalt dagsdose for de fleste. Så lurt og sjekke med legen før en hiver ukritisk innpå med mirakelvitaminet , men sol gjør godt for de fleste av mange grunner Anonymkode: 8987e...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #140 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet med depresjon er at der sjeldent er noe som gir umiddelbar effekt. Det er hele "poenget" med det å være deprimert. Når man er deprimert så føler man seg dritt. Man vil ikke gjøre noe. Man føler man ikke klarer noe. Så man velger å ha det dritt. Sitte i sofaen og glo i taket, eller bare ligge i senga. Alt er håpløst, alt er fælt, alt er trist. Men du kan velge å skifte miljø og heller gå en tur i skogen eller i fjellet, for å bevege kroppen som den er ment for og frisk luft. Så selv om du har det dritt så gjør du noe for kroppen din som er bra for den. Fysisk aktivitet er det som studier viser at hjelper mest og best mot depresjon og andre psykiske lidelser. Kan selv skrive under på at turgåing og skogen ikke har gjort meg frisk så langt, men det gjør tilværelsen litt bedre på sikt å være regelmessig i aktivitet. Så gjelder det å komme seg litt ut av hodet. Om jeg sitter her og griner, hater livet mitt og ser mørkt på absolutt alt, så hjelper det naturligvis ikke om jeg går i skogen og fortsetter å tenke at livet er så forferdelig dritt. Man må justere på tankene og jobbe med tankemønsteret sitt. Gå i skogen, ta ferie fra tankene og fokuser på det du ser. Plukk opp en stein og kast den. Kjenn på bladene på trærne. Plukk en blomst. Putt hånda i en elv selv om vannet er kaldt. Se på fugler. Se etter hjort, rådyr, elg, rev eller hva nå enn slags ville dyr som er der du bor. Se på himmelen. Møt blikket til folk du møter og smil, selv om det er falskt som pokker, bare smil. Si kanskje hei. Ha på øretelefoner og hør på fin musikk om du vil, men jeg foretrekker å lytte til fugler, elven som renner eller vinden i trærne. Regner det så ta av deg hetta og bli våt i håret. Gråt om du vil, bann om du vil, men prøv. Det få psykologer tør og orker å fortelle pasientene sine er at depresjon er en psykisk sykdom hvor man i stor grad har mulighet til å kontrollere tankene sine delvis. Den tunge klumpen i magen går kanskje ikke bort for alltid, men vi har en tendens til å holde fast på den fordi den er komfortabel og kjent, og det er skummelt å føle seg glad, lykkelig, begeistret, fornøyd, stolt. Gode følelser blir rare fordi de er ukjente men også såpass gode når de først er til stede, at man blir redd for å miste de. Hodet ditt er "trent" på å tenke det verste og få deg til å føle deg dårlig. Følelsene dine er innstilt etter tankene dine. Tanker, følelser og kropp henger sammen, og gjør du "gode greier" for kroppen din jevnlig så vil det på sikt påvirke tanker og følelser. Om kroppen blir liggende i en seng hele dagen, uten å bli rengjort eller fôret næringsrik mat, så vil dette også gå på tanker og følelser løs. Jeg gikk jævla mange turer før jeg kjente den godfølelsen som folk prater om. Men jeg måtte også finne min "type" tur. Jeg liker best grusede stier i lite befolkede omgivelser, fjellturer som er mer luftige, jeg er ikke så glad i skogen. Men jeg liker at det er vill natur rundt meg og lite folk å se. Stranda er også fin, spesielt på kveldene når solen går ned. Sjøluft og lyden av bølger er beroligende i forhold til den komplette stillheten. Så om du er deprimert, så ja, da er det beste rådet å komme seg til helsike ut. Ikke sitt inne og stur, ta deg 10 minutter ute, øk etter hvert som ukene går. Kanskje du er deprimert for alltid men du gjør i det minste noe, du kan føle noe, du kan kjenne noe, du kan gjøre en liten (faktisk stor, mener da jeg) endring i hverdagen og livsstilen ved å bruke hodet og kroppen på en annen måte. 16 år gamle meg ble rasende forbannet når psykologen masa om dette, for det er da ingenting som hjelper, jeg er jo lei meg uansett, alt er fælt og trist, huff og nei og huff! 30 år gamle meg har heldigvis lært mye de siste 14 årene, og selv om jeg fortsatt er moderat deprimert med små perioder hvor jeg er alvorlig deprimert, så letter det nok til at jeg kan si at jeg "bare er litt deprimert" i blant. Og frisk luft og det å bevege kroppen hjelper, når jeg gjør det regelmessig. Fokuset bør være på å få det litt bedre, og gjøre noe litt bra selv om alt er dritt likevel. Det er et godt råd å gå en tur i skogen. Det er et godt råd å bevege seg. Det er et godt råd å trene. Det er et godt råd å få opp pulsen. Kroppene våre blir ødelagt av livsstilen vi blir pålagt å leve, sitte på et kontor eller løpe rundt i korridorer på et sykehus, høre på unger som skriker fra 8 til 5, klippe og lage frisyrer i timevis. Jobb, mas, hamsterhjul. Gå ut. Anonymkode: 33147...ba9 Nydelig innlegg❤️🙏🏼 Anonymkode: e8286...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå