AnonymBruker Skrevet 27. april #81 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du si hvilken kommune du tilhører? Finnes mengder av lavterskeltilbud som du kan søke om selv. Anonymkode: 16989...a8e Og hvis du har barn, så finnes det enda flere kurs. Anonymkode: 16989...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #82 Del Skrevet 27. april K.B. skrev (17 timer siden): Det fordrer vel at du liker å gå tur i skogen i utgangspunktet.. Disse rådene er jo ofte basert på sånn "folkesjela friskus tenkning" Dette liker gjennomsnittet liksom.. Rådet burde jo være mye mer i retning av "gjør noe du liker" helst ute i sola, så du får påfyll av D vitamin og de fordelene dagslyset har. Å gjøre noe man liker når man er deprimert kan gjøre at mange forblir deprimerte. Hva liker en nedstemt person? Jo, gjerne det å sitte med hånda nedi chipsposen, leve et inaktiv liv og se på søppel tv. Man bør gjøre ting som er bra for en. Selv om det ikke hjelper der og da eller neste uke. Gå tur i skogen er kjedelig og ting blir bare verre? Man må tvinge seg selv ut, man må gjøre det igjen og igjen over lengre tid før ting skal bli bedre. Kansnje ikke hodet liker skogstur i dag eller i morgen, fakta er en gang sånn at en tur vil være bra for kroppen. Man forbrenner kalorier og gir kroppen endorfiner. Det vises ikke på en dag, eller etter kun noen forsøk. Varig endring skjer over tid. Anonymkode: f327b...e75 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #83 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det hjelper litt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ikke unner verken meg eller andre depresjon. Sesongbaserte nedturer? Vet ikke. Jeg vet om vinterdepresjon men vårdepresjon? Hm. Snodig men jeg hadde det likt i fjor, på nesten samme tiden, altså når våren kom. Så vet ikke om det er noe sammenheng kanskje. Ts Anonymkode: e74e0...389 Vinter og vinter. Det starter sånn februar-mars hos meg og bruker å gå over uti mai engang. Fra juni til neste februar/mars, er jeg happy. Hæslig mens det står på, men skogen hjelper. Kunstutstillinger også, faktisk, når jeg tvinger hjernen til å være med og konsentrerer meg om å analysere verk for verk: Hva tror du kunstneren mente da han malte dette bildet, din føkkings jævla deprimerte etterligning av en hjerne?😁 Problemene for min del blir ikke seriøse før jeg begynner å tro på det jeg tenker når jeg er deprimert. Anonymkode: 9af35...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #84 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. Anonymkode: e74e0...389 De hjelper med trening, man blir "lettere" i kropp og hode av det, har jeg hørt fra flere som er deprimert. Snu tankene til å bli mer positive, selvmedlidenheten blir mindre. Det tar nok tid, som alt med psyken gjør, ha tålmodighet så får du det bedre. Anonymkode: bb894...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #85 Del Skrevet 27. april Det er et godt tilskudd i behandlingen. Depresjonsbehandling gjelder i hovedsak å få opp aktivitet..selv om man selvsagt må få på plass andre grunnleggende faktorer først og parallelt .. alt avhengig om det er moderat , mild eller alvorlig depresjon.. Anonymkode: 59d24...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #86 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Fantastisk! Det du beskriver her er nøyaktig slik jeg opplever det også. Jeg bruker å bli deprimert hver vinter. Og hver vår går det over, helt av seg selv. Det er det eneste som er helt garantert for min del. Så da er det bare å sørge for å overleve i mellomtida. Og da er naturen min metode. Når jeg gir hjernen min inntrykk den ikke vil ha, som når jeg klemmer trær, setter meg på en stubbe og kikker meg rundt, men jeg sier høyt til meg selv at "Oi, her var det fint å sitte!" eller gjør andre rare ting hjernen ikke forventer, så blir det enklere å være deprimert, rett og slett. Det kurerer ingenting, men det gjør depresjonen mer levelig mens jeg venter på våren. Jeg overlever. Har du også sånne sesongbaserte nedturer? Anonymkode: 9af35...73c Da bør du prøve å få reist til varmere strøk en gang sent på høsten eller når du begynner å kjenne at psyken ikke er helt grei med deg. Det kan nemlig hjelpe. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk. Jeg prøver og tvinger meg, selv om jeg føler at det ikke er meg. Det som er vanskeligst er at jeg har ingen glede i ting jeg likte før, det gir meg ingenting nå. Så det er vanskelig å ta fatt i dem. Men jeg tvinger meg og håper dette går over. Ts Anonymkode: e74e0...389 Prøv å begynne med å gjøre n positiv ting for deg selv hver dag. Prøv å å snakke positivt til deg selv og om deg selv. Bare det å hilse deg selv god morgen i speilet på badet kan være en liten slik ting. Etterhvert utvider du og finner flere positive ting. Trenger du hjelp med flere tips, så kommer du tilbake i tråden her. Mange ønsker å hjelpe deg på veien videre. Mange ser deg i denne tråden, og vi er flere som bryr oss. Håper disse små bidragene fra fremmede mennesker kan hjelpe deg med litt mer enn bare en liten tur i skogen, og at du etterhvert kan kjenne at ok, dette forsøket var verdt å prøve. Psyken er ikke som et sår du setter plaster på og så er alt greit igjen om noen dager. Anonymkode: 8dfe1...577 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 27. april #87 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tusen så mye takk for mange gode tips, det setter jeg pris på, virkelig. Klemme et tre faktisk, det skal jeg prøve. Ser på KL og ja, skjønner hva du mener, skjønner tankegangen. Gikk faktisk en tur i skogen nå, en time, i dyp skog på sti, stoppet mange ganger for å ta til meg alle lydene fra fugler, trær, og all den grønne naturen oppover og nedover. Sitter med en god og avslappet følelse nå. Men vet det ikke varer lenge da.. Ts Anonymkode: e74e0...389 Fantastisk, vil anbefale deg å undersøke stolpejakten , når overskuddet kommer tilbake. https://stolpejakten.no/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #88 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da bør du prøve å få reist til varmere strøk en gang sent på høsten eller når du begynner å kjenne at psyken ikke er helt grei med deg. Det kan nemlig hjelpe. Jeg har lest at D-vitamintilskudd kan hjelpe mot depresjon. Tror du at haren sammenheng med sydenturer? Vi produserer jo D-vitamin i huden når vi er i sola. Kanskje jeg burde begynne å ta D-vitamintilskudd? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bare det å hilse deg selv god morgen i speilet på badet kan være en liten slik ting. Fake it until you make it? Akkurat det med å smile til seg selv i speilet har jeg også lest om: Når du strammer smilemusklene, sender det signaler til hjernen, som begynner å skille ut kjemikalier som gjør at vi føler oss gladere. Funker for meg. Anonymkode: 9af35...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #89 Del Skrevet 27. april Jeg syns også det hørtes helt teit ut, for jeg er enig i at å gå tur alene er drittkjedelig. Så fikk jeg meg hund da, og irriterende nok så funka det. Vel.. det er nok ikke turene alene, men det å ha hund i sin helhet. Jeg tror definitivt det å komme seg ut i frisk luft og sol, å være i bevegelse hjelper på psyken. Komme seg ut av pysjen og inn i skikkelige klær kan hjelpe å forberede deg på å starte dagen. Anonymkode: e7b72...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet 27. april #90 Del Skrevet 27. april Noen reparer seg eller kommer litt ovenpå av kino, en fest på byen, en konsert, en time foran pianoet, en treningsøkt, en biltur for å kikke på gamle bygninger, en kaffelatte i parken. Mens andre reparerer seg med en stille tur i skogen i de elementene vi er ment til å være i. Og tunge depresjoner med isolasjon, krever kanskje en kombinasjon av ulike ting, da man også må ha sampill med andre for å bli bra igjen. Men skogen: Lukt, lyder, farger, lysspill, det er så fint i skogen på denne tida. Vanntette sko og gode klær - comfort trumfer look, så man ikke får negative impulser som å bli våt, kald eller for varm. Starter på denne tiden med lue for den kan legges i lomma om det blir for varmt. I mine "utbrentheter og depresjoner" gjennom livet er det dette som har hjulpet meg mest. Når dørterskelen er høyest er da jeg har det verst - og trenger det mest dessverre... Biter man da sammen og kommer seg ut likevel er man kanskje 20% bedre når man kommer hjem igjen. Enda bedre etter å ha "mestra" dårlig vær eller tunge toppturer. For meg er det utopi å både trene og gå tur med lyd på øret. Musikk/radio/podcast hører til i bilen eller hjemme på sofaen. Ikke følger man med om noe skjer rundt seg, og for det andre fortsetter hjernen på den samme jobben hvileløst - den må jo få "melkesyre" til slutt stakkar. Mobilen på lydløst i lomma (i tilfelle man skal få behov for den - ellers hadde den blitt igjen hjemme.) Ser bare hvis man tar opp mobilen for å ta et bilde, så kan det ha kommet inn en ny notification og da er det i gang igjen. Går gjerne turer langt unna veier, stier, folk, lyder og annet - kun meg og naturen. Det gjør noe med hjernen som ellers kun skjer i dyp søvn - visker bort unødvendigheter, "tørker av tavla." Men vi er alle forskjellige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #91 Del Skrevet 27. april Noen ganger synes jeg det bare hjelper å være i nærheten av et vann og ligge i gresset. Å være ute gir meg mye. Ikke alltid jeg orker å gå tur hver gang. Kjenn litt etter. Det er uansett bedre å være ute, enn å ligge på sofaen inne. Anonymkode: 13728...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #92 Del Skrevet 27. april D-vitamin tilskudd. Året rundt om du er en innendørsperson UVB lampe, dagslys lampe. Våkne til den hver morgen på vinterstid. IKKE trekk for vinduet når du sover, man skal våkne til dagslys. Du sier du er deprimert i vinterhalvåret, det er ganske normalt for oss som bor i mørketids land. Du må selv ta ansvar for å gjøre grep. Ingenting hjelper sier du, eller har du bestemt deg for at ingen ting skal hjelpe? Å endre tankesett er vanskelig, men viktig for å komme ut av den onde sirkelen. Å gå tur i skogen er veldig viktig, enten du tror det eller ei. Du skal ikke høre på musikk og podcast. Du skal heller ikke syns det er drit gøy. Ingen går rundt å ler og er i ekstase på en tur i skogen, men det er terapeutisk fordi du blir alene med tankene dine. Du får pauser fra hverdagen og skal finne en ro. Det er endel av å bearbeide følelser og bli mer bevisst på egne tanker. Det blir man liksom ikke når man hører på podcast mens man går tur. Kanskje du kan laste ned ut.no appen? Finn deg turmål som du vil gå. Da vil du oppleve mestring og ha et mål for turen, kontra å bare rusle rundt på samme turstien hver dag. Et siste tips er å la telefonen bli en mindre del av hverdagen. TV, scrolling, telefon spill osv er en stor grunn til at man utvikler angst og depresjon. Hjernen blir over-aktivert av inntrykkene fra lydbølgene og du blir rett og slett utmattet. Det i kombinasjon med lite dagslys om vinteren, er oppskrift på å bli deprimert og nedstemt. Prøv å erstatt telefontid med trening, en hobby, lage noe eller håndarbeid om du liker det, lese bok, puslespill, gro planter. Whatever. Finn noe du syns er okei, trenger ikke være en lidenskap, men noe som er helt ok å holde på med. Anonymkode: 84b76...ff6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #93 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): D-vitamin tilskudd. Året rundt om du er en innendørsperson UVB lampe, dagslys lampe. Våkne til den hver morgen på vinterstid. IKKE trekk for vinduet når du sover, man skal våkne til dagslys. Du sier du er deprimert i vinterhalvåret, det er ganske normalt for oss som bor i mørketids land. Du må selv ta ansvar for å gjøre grep. Ingenting hjelper sier du, eller har du bestemt deg for at ingen ting skal hjelpe? Å endre tankesett er vanskelig, men viktig for å komme ut av den onde sirkelen. Å gå tur i skogen er veldig viktig, enten du tror det eller ei. Du skal ikke høre på musikk og podcast. Du skal heller ikke syns det er drit gøy. Ingen går rundt å ler og er i ekstase på en tur i skogen, men det er terapeutisk fordi du blir alene med tankene dine. Du får pauser fra hverdagen og skal finne en ro. Det er endel av å bearbeide følelser og bli mer bevisst på egne tanker. Det blir man liksom ikke når man hører på podcast mens man går tur. Kanskje du kan laste ned ut.no appen? Finn deg turmål som du vil gå. Da vil du oppleve mestring og ha et mål for turen, kontra å bare rusle rundt på samme turstien hver dag. Et siste tips er å la telefonen bli en mindre del av hverdagen. TV, scrolling, telefon spill osv er en stor grunn til at man utvikler angst og depresjon. Hjernen blir over-aktivert av inntrykkene fra lydbølgene og du blir rett og slett utmattet. Det i kombinasjon med lite dagslys om vinteren, er oppskrift på å bli deprimert og nedstemt. Prøv å erstatt telefontid med trening, en hobby, lage noe eller håndarbeid om du liker det, lese bok, puslespill, gro planter. Whatever. Finn noe du syns er okei, trenger ikke være en lidenskap, men noe som er helt ok å holde på med. Anonymkode: 84b76...ff6 *lysbølger Anonymkode: 84b76...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #94 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen ganger synes jeg det bare hjelper å være i nærheten av et vann og ligge i gresset. Å være ute gir meg mye. Ikke alltid jeg orker å gå tur hver gang. Kjenn litt etter. Det er uansett bedre å være ute, enn å ligge på sofaen inne. Anonymkode: 13728...060 Poenget for meg er heller ikke å gå/spasere/bevege seg i naturen, men å være der. Om jeg ligger i gresset ved et vann og bare sanser det rundt meg, eller jeg går fordi jeg er nysgjerrig på hva som ligger bak neste sving, det spiller mindre rolle. 👍 Anonymkode: 9af35...73c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 27. april #95 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg syns også det hørtes helt teit ut, for jeg er enig i at å gå tur alene er drittkjedelig. Så fikk jeg meg hund da, og irriterende nok så funka det. Vel.. det er nok ikke turene alene, men det å ha hund i sin helhet. Jeg tror definitivt det å komme seg ut i frisk luft og sol, å være i bevegelse hjelper på psyken. Komme seg ut av pysjen og inn i skikkelige klær kan hjelpe å forberede deg på å starte dagen. Anonymkode: e7b72...45e Enig i at hunden hjelper med mer enn bare tur, også er det noe med å se hvor glad hunden er når vi er ute, den bare nyter hele opplevelsen, er nysgjerrig, vil gå nye steder, drar meg med til stranden så den kan bade, blir i ekstase når jeg kaster en kvist den kan løpe etter, hiver seg ned på ryggen og vrikker seg rundt i pur glede, da er det vanskelig å unngå at munnvikene trekker seg opp i noe som kan minne om et smil, selv om dagen min er aldri så dårlig. Jeg har lært mye om enkel livsglede av hunden min egentlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #96 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. Det burde hjelpe, men du kan kanskje la musikken være. Komme litt mer i kontakt med deg selv og naturen. I tillegg blir du sliten om du går langt nok, og det gir deg god søvn, som igjen gir deg mindre depresjon. Anonymkode: 7d8a0...7e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #97 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hjelper litt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ikke unner verken meg eller andre depresjon. Sesongbaserte nedturer? Vet ikke. Jeg vet om vinterdepresjon men vårdepresjon? Hm. Snodig men jeg hadde det likt i fjor, på nesten samme tiden, altså når våren kom. Så vet ikke om det er noe sammenheng kanskje. Ts Anonymkode: e74e0...389 Det er ikke det at d vitaminlageret ditt faller gjennom vinteren da? Det kan gi depresjon. Jeg tar tilskudd fra september og ut mai. Anonymkode: eb503...7db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #98 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hjelper litt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ikke unner verken meg eller andre depresjon. Sesongbaserte nedturer? Vet ikke. Jeg vet om vinterdepresjon men vårdepresjon? Hm. Snodig men jeg hadde det likt i fjor, på nesten samme tiden, altså når våren kom. Så vet ikke om det er noe sammenheng kanskje. Ts Anonymkode: e74e0...389 Vi som får sterkest depresjon om våren, har kanskje mer depresjon på årntlig. Vi er ikke "lett nedstemt" om vinteren (vinterdepresjon = mote) og synes alt blir så mye bedre når det blir lysere og varmere. Vi blir mer synlige nedstemte nå andre rundt oss våkner etter dvalen, og forskjellen blir større. Det gjør at man kjenner seg enda mer nede - og enda mer alene. Det er i hvertfall min opplevelse - får depresjon hver vår. Det er ikke vitaminer og solarium som reparerer sånt, det er nok litt tyngre enn det. Selv om B og D-vitaminer året igjennom ikke gjør noen dårligere. Litt trim og sunt kosthold. Men det er bare oljeskift på bilen, når det faktisk er noe feil med tenningslåsen. Anonymkode: 3263d...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #99 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi som får sterkest depresjon om våren, har kanskje mer depresjon på årntlig. Vi er ikke "lett nedstemt" om vinteren (vinterdepresjon = mote) og synes alt blir så mye bedre når det blir lysere og varmere. Vi blir mer synlige nedstemte nå andre rundt oss våkner etter dvalen, og forskjellen blir større. Det gjør at man kjenner seg enda mer nede - og enda mer alene. Det er i hvertfall min opplevelse - får depresjon hver vår. Det er ikke vitaminer og solarium som reparerer sånt, det er nok litt tyngre enn det. Selv om B og D-vitaminer året igjennom ikke gjør noen dårligere. Litt trim og sunt kosthold. Men det er bare oljeskift på bilen, når det faktisk er noe feil med tenningslåsen. Anonymkode: 3263d...b91 Hvorfor i all verden mener du dette? Jeg tror ikke du forstår hvor alvorlig deprimert man kan bli av d vitaminmangel, og det er ikke så unaturlig at en lang vinter gjør at lagrene tømmes, og derfor kommer depresjonen om våren. DPS har faktisk som krav at d vitamin skal sjekkes ved angst/depresjon tidlig i prosessen. Anonymkode: eb503...7db 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #100 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvis du har barn, så finnes det enda flere kurs. Anonymkode: 16989...a8e Bor i Ullensaker kommune. Ingen barn. Ts Anonymkode: e74e0...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå