Gå til innhold

Gå tur i skogen når man er deprimert er et godt råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv å gå noen "toppturer". Da får du fine naturopplevelser på veien, og en fantastisk utsikt når du kommer på toppen. 

Endret av ltfutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tror jeg ikke du har noe særlig historie med å være deprimert. Et av diagnosekriteriene er at ting man tidligere fikk glede av føles meningsløst, eller kjedelig, for å si det mer folkelig. 

Anonymkode: 4b1d9...13f

Jeg vet, jeg var deprimert før. Kanskje jeg har glemt hvordan det var. Det som hjalp meg var å få tungmetaller ut av hjernen.

Anonymkode: ebdcf...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes betydelig forskning som viser at natur kan ha en positiv effekt på å lindre depresjon. Rent personlig er fjell og skog kombinert med intensiv fysisk trening min beste medisin for psykisk helse.

Studier, som en metaanalyse fra 2019 publisert i «Scientific Reports», viser at å tilbringe tid i naturen, selv bare 20 minutter daglig, kan redusere stresshormoner som kortisol, noe som er knyttet til lavere symptomer på depresjon.

Forskning fra Aarhus Universitet i Danmark (2020) fant at barn oppvokst i grønne omgivelser hadde lavere risiko for å utvikle psykiske lidelser, inkludert depresjon, senere i livet. Dette tyder på at naturen kan ha en forebyggende effekt.

En studie i «Journal of Environmental Psychology» (2019) viste at fysisk aktivitet i grønne omgivelser, som å gå i en park, forbedrer humøret og reduserer depressive symptomer mer enn aktivitet innendørs.

En japansk studie fra 2017 i «International Journal of Environmental Research and Public Health» fant at skogsnatur førte til betydelige forbedringer i humør og redusert angst.

Naturen antas å virke gjennom flere mekanismer: økt produksjon av serotonin (via sollys), stimulering av sansene, og en følelse av tilknytning og ro. "Attention Restoration Theory  (Kaplan, 1995) antyder også at naturen hjelper hjernen med å restituere fra mental utmattelse.

Forskningen støtter at regelmessig kontakt med natur kan være en effektiv, lavkostnadsstrategi for å lindre mild til moderat depresjon og forbedre mental helse generelt.

Her er en oversikt over spesifikke studier fra de siste årene som viser naturens påvirkning på psykisk helse, med fokus på depresjon og relaterte utfall. Jeg har inkludert sentrale detaljer som metode, funn og kildehenvisninger, basert på tilgjengelig forskning og webresultater:

Et kjapt søk fant flere studier som viser akkurat det samme.

1. **Engemann et al. (2019) – Residential green space in childhood and mental health**  
   - **Kilde**: *Proceedings of the National Academy of Sciences*  
   - **Metode**: En dansk longitudinell studie som undersøkte 943 027 barn født mellom 1985 og 2003. Forskerne brukte satellittdata for å måle tilgang til grøntområder nær hjemmet og koblet dette til forekomst av psykiatriske diagnoser opp til voksen alder.  
   - **Funn**: Barn oppvokst i områder med mer grøntareal hadde opptil 55 % lavere risiko for å utvikle psykiske lidelser, inkludert depresjon, senere i livet. Effekten var sterkest for de som bodde nær parker eller skoger i tidlig barndom.  
   - **Relevans**: Viser en forebyggende effekt av natur på depresjon over tid.  

2. **Bratman et al. (2015) – Nature experience reduces rumination and subgenual prefrontal cortex activation**  
   - **Kilde**: *Proceedings of the National Academy of Sciences*  
   - **Metode**: En eksperimentell studie med 38 deltakere i USA som enten gikk 90 minutter i et naturområde eller i et urbant miljø. Hjerneskanning (fMRI) ble brukt for å måle aktivitet i subgenual prefrontal cortex, en region knyttet til grubling og depresjon.  
   - **Funn**: Deltakere som gikk i naturen viste redusert grubling (negativ, repeterende tenkning) og lavere aktivitet i subgenual prefrontal cortex sammenlignet med de i urbant miljø. Dette indikerer at natur kan dempe tankeprosesser knyttet til depresjon.  
   - **Relevans**: Demonstrerer en direkte, kortsiktig effekt av naturopplevelser på hjernemekanismer relatert til depresjon.  

3. **Kühn et al. (2022) – Neural correlates of urban vs. nature exposure**  
   - **Kilde**: *Molecular Psychiatry*  
   - **Metode**: En tysk studie med 63 friske voksne som ble tilfeldig fordelt til å ta en 60-minutters spasertur enten i en skog eller en travel handlegate i Berlin. Hjerneskanning (fMRI) målte aktivitet i amygdala, en region knyttet til stress og emosjonell regulering.  
   - **Funn**: Skogsturen førte til redusert aktivitet i amygdala, noe som tyder på lavere stressnivå og potensielle fordeler for psykisk helse, inkludert redusert risiko for angst og depresjon. Den urbane gruppen viste ingen slik effekt.  
   - **Relevans**: Bekrefter at selv korte naturopplevelser kan ha målbare effekter på hjernens stressrespons.  [](https://www.nrk.no/trondelag/kun-en-time-ute-i-naturen-skal-pavirke-hjernen-din-positivt_-viser-en-ny-studie-1.16115304)

4. **Marselle et al. (2020) – Nature-based interventions for mental health**  
   - **Kilde**: *International Journal of Environmental Research and Public Health*  
   - **Metode**: En britisk studie som evaluerte et naturbasert program (gruppebaserte aktiviteter i grøntområder) for 125 voksne med milde til moderate psykiske helseproblemer, inkludert depresjon og angst. Deltakerne ble fulgt over flere uker, og humør og angstnivå ble målt med standardiserte skalaer.  
   - **Funn**: Deltakerne rapporterte signifikante forbedringer i humør og reduserte angstnivåer etter deltakelse i programmet. Effekten var sterkest for de med høyere baseline-symptomer på depresjon.  
   - **Relevans**: Viser at strukturerte naturintervensjoner kan være en effektiv tilleggsbehandling for depresjon.  

5. **Derbyshire et al. (2022) – Nature-based program for mental health conditions**  
   - **Kilde**: *Journal of Environmental Psychology*  
   - **Metode**: En australsk studie som undersøkte effekten av et ukentlig naturbasert program (parkturer og hagearbeid) på 80 voksne med mild til moderat depresjon. Studien brukte spørreskjemaer som Beck Depression Inventory for å måle symptomer før og etter intervensjonen.  
   - **Funn**: Deltakerne viste en signifikant reduksjon i depressive symptomer etter 8 uker, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke deltok i naturaktiviteter. Effekten var sterkere jo lenger tid de tilbrakte i grøntområder.  
   - **Relevans**: Understreker at regelmessig eksponering for natur kan fungere som en terapeutisk strategi for depresjon.  [](https://hjernefabrikken.no/8-helsefordeler-med-a-oppsoke-naturen/)

6. **Uehara et al. (2017) – Shinrin-yoku (forest bathing) and mental health**  
   - **Kilde**: *International Journal of Environmental Research and Public Health*  
   - **Metode**: En japansk studie med 48 deltakere som deltok i guidede skogsbading-sesjoner over to dager. Psykologiske tester (Profile of Mood States) ble brukt for å måle humør og stressnivå før og etter.  
   - **Funn**: Deltakerne rapporterte betydelige forbedringer i humør, redusert angst og lavere depresjonssymptomer etter skogsbading. Fysiologiske målinger viste også lavere kortisolnivåer.  
   - **Relevans**: Demonstrerer at skogsbading har både psykologiske og fysiologiske fordeler for mental helse, spesielt for depresjon.  

Disse studiene viser at natur har en positiv effekt på psykisk helse, spesielt ved å redusere depressive symptomer, grubling og stress. Effektene kan være kortsiktige (som etter en enkel tur) eller langsiktige (som ved oppvekst nær grøntområder). Mekanismene inkluderer redusert aktivitet i stressrelaterte hjerneområder, økt serotoninproduksjon og distraksjon fra negative tanker. Studiene varierer i design, fra eksperimentelle (fMRI) til longitudinelle og intervensjonsbaserte, noe som styrker troverdigheten til funnene.

Anonymkode: 74634...478

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen så mye takk for mange gode tips, det setter jeg pris på, virkelig. Klemme et tre faktisk, det skal jeg prøve.

Ser på KL og ja, skjønner hva du mener, skjønner tankegangen.

Gikk faktisk en tur i skogen nå, en time, i dyp skog på sti, stoppet mange ganger for å ta til meg alle lydene fra fugler, trær, og all den grønne naturen oppover og nedover. Sitter med en god og avslappet følelse nå. Men vet det ikke varer lenge da..

Ts

Anonymkode: e74e0...389

Det spiller ingen rolle om det ikke varer lenge. Det som spilller en rolle er at du gjør det igjen og igjen. Depresjon er ikke løst på 2 uker, bare fortsett å gjør positive ting som får deg i riktig retning. 

Anonymkode: eb503...7db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du noen som har en hund du kan låne (hvis du liker hunder da, vel og merke)? Å gå tur i marka med hund er noe helt annet enn å gå tur alene. 

Hvis du er deprimert, håper jeg at du får hjelp av noen, f.eks. kommunens tilbud for rask psykisk helsehjelp?  Hvis ikke, tenker jeg at du må ta tak i roten til problemet/ problemene som gjør at du er deprimert. Skogturer hjelper ikke alene. 

Anonymkode: 1a3d3...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sunt for psyken å se langt, landskap, utsikt osv. når du er ute i elementene kjenner du at du lever. Kanskje føles det meningsløst, men det er uansett bedre enn å ligge hjemme på sofaen og råtne bort. Prøv å tenke pragmatisk. Kroppen har godt av å komme seg ut og bevege seg. Selv om du ikke ønsker det. Ta med rester av brød til ender du kanskje møter. Meningsløst og patetisk for deg kanskje, men for endene gjør det dagen ekstra bra. Kanskje du til og med kjenner på en ørliten følelse av glede av mestring bare av å klare å gjennomføre en tur. Lag en plan for deg selv der du bestemmer deg for ting du skal gjennomføre. Sett lista lavt, men gjennomfør. Jeg tror du vil ha godt av det

Anonymkode: 6b0da...6c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan skjønne at en tur i seg selv ikke hjelper. Depresjon er ingen quick fix med en tur i marka. Det må ofte repeteres over tid. Men om det tar for lang tid før du får mestringsfølelse, så burde man kanskje finne andre ting som man gjerne interesserer seg for 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen så mye takk for mange gode tips, det setter jeg pris på, virkelig. Klemme et tre faktisk, det skal jeg prøve.

Gikk faktisk en tur i skogen nå, en time, i dyp skog på sti, stoppet mange ganger for å ta til meg alle lydene fra fugler, trær, og all den grønne naturen oppover og nedover. Sitter med en god og avslappet følelse nå. Men vet det ikke varer lenge da..

Ts

Fantastisk! Det du beskriver her er nøyaktig slik jeg opplever det også. 

Jeg bruker å bli deprimert hver vinter. Og hver vår går det over, helt av seg selv. Det er det eneste som er helt garantert for min del. 

Så da er det bare å sørge for å overleve i mellomtida. Og da er naturen min metode. Når jeg gir hjernen min inntrykk den ikke vil ha, som når jeg klemmer trær, setter meg på en stubbe og kikker meg rundt, men jeg sier høyt til meg selv at "Oi, her var det fint å sitte!" eller gjør andre rare ting hjernen ikke forventer, så blir det enklere å være deprimert, rett og slett. Det kurerer ingenting, men det gjør depresjonen mer levelig mens jeg venter på våren. Jeg overlever. 

Har du også sånne sesongbaserte nedturer? 

Anonymkode: 9af35...73c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. 

Naturen er magisk. Trærne er knyttet i et dypt rotnettverk og ned til moder jord. De kan høre hvis du prater, for ikke å snakke om fuglekvitter, farge, lukt. Jorder meg i naturen hver dag. 
Anbefaler Meditasjoner med Joe Dispenza. Tipperndu blir helt frisk innen 3-6 måneder.💜

Anonymkode: 02351...5ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller ingen rolle om det ikke varer lenge. Det som spilller en rolle er at du gjør det igjen og igjen. Depresjon er ikke løst på 2 uker, bare fortsett å gjør positive ting som får deg i riktig retning. 

Anonymkode: eb503...7db

Takk.

Jeg prøver og tvinger meg, selv om jeg føler at det ikke er meg. Det som er vanskeligst er at jeg har ingen glede i ting jeg likte før, det gir meg ingenting nå. Så det er vanskelig å ta fatt i dem. Men jeg tvinger meg og håper dette går over.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du noen som har en hund du kan låne (hvis du liker hunder da, vel og merke)? Å gå tur i marka med hund er noe helt annet enn å gå tur alene. 

Hvis du er deprimert, håper jeg at du får hjelp av noen, f.eks. kommunens tilbud for rask psykisk helsehjelp?  Hvis ikke, tenker jeg at du må ta tak i roten til problemet/ problemene som gjør at du er deprimert. Skogturer hjelper ikke alene. 

Anonymkode: 1a3d3...296

Liker hunder men kjenner ingen som har og som jeg kan låne. Hadde en hund, men mistet han for snart et år siden.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fantastisk! Det du beskriver her er nøyaktig slik jeg opplever det også. 

Jeg bruker å bli deprimert hver vinter. Og hver vår går det over, helt av seg selv. Det er det eneste som er helt garantert for min del. 

Så da er det bare å sørge for å overleve i mellomtida. Og da er naturen min metode. Når jeg gir hjernen min inntrykk den ikke vil ha, som når jeg klemmer trær, setter meg på en stubbe og kikker meg rundt, men jeg sier høyt til meg selv at "Oi, her var det fint å sitte!" eller gjør andre rare ting hjernen ikke forventer, så blir det enklere å være deprimert, rett og slett. Det kurerer ingenting, men det gjør depresjonen mer levelig mens jeg venter på våren. Jeg overlever. 

Har du også sånne sesongbaserte nedturer? 

Anonymkode: 9af35...73c

Det hjelper litt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ikke unner verken meg eller andre depresjon.

Sesongbaserte nedturer? Vet ikke. Jeg vet om vinterdepresjon men vårdepresjon? Hm. Snodig men jeg hadde det likt i fjor, på nesten samme tiden, altså når våren kom. Så vet ikke om det er noe sammenheng kanskje.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare om jeg får opp pulsen. 

Det har vært tungt den siste tiden, påsken er alltid krevende. Så hver morgen denne uka har jeg vært langt nede i vonde tanker, og en følelse av håpløshet, som igjen fører til at jeg blir mer passiv. Men i går tenkte jeg bare "skjerp deg, du "fortjener" ikke å sløve på sofaen bare fordi du er nedfor, kom deg ut". Endorfinene traff bare noen minutter inn i turen. Jeg fikk en enorm lykkefølelse, og den satt fortsatt i i dag tidlig, så nå er jeg straks på vei ut døra igjen. 

Ikke bare det. I det jeg kom hjem, og i dag tidlig, har jeg følt energi til å ta tak i små prosjekter i huset som har blitt utsatt. Som igjen gir enda mer følelse av å oppnå noe. 

Anonymkode: 4a0e5...b14

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Natur og fysisk aktivitet er svært viktig i behandling av depresjon. Man må rett og slett tvinge seg selv om det ikke gir glede! INGEN mennesker har optimal helse uten natur og bevegelse. Sånn fungerer biologien vår

Anonymkode: f4ccf...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

Alt av forskning viser at det aller siste man bør slutte med her i livet, er å gå turer i skog og mark. Jeg jobber med kreftpasienter, og legene er svært tydelige på at en daglig tur ut i frisk luft, skog og mark, er det aller viktigste pasientene våre kan gjøre. Også de som får palliativ behandling. Det å ligge inne på en støvete sofa i halvmørket og scrolle på sosiale medier gjør kun at man blir mer deprimert. Oppmerksomt nærvær er utrolig viktig. Har du gått på stressmestringskurs i regi av kommunen din? Det er utrolig flotte kurs, gratis er de også. 

Anonymkode: 16989...a8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du virkelig det å sture inne på sofaen gjør deg frisk??

Anonymkode: f4ccf...905

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt av forskning viser at det aller siste man bør slutte med her i livet, er å gå turer i skog og mark. Jeg jobber med kreftpasienter, og legene er svært tydelige på at en daglig tur ut i frisk luft, skog og mark, er det aller viktigste pasientene våre kan gjøre. Også de som får palliativ behandling. Det å ligge inne på en støvete sofa i halvmørket og scrolle på sosiale medier gjør kun at man blir mer deprimert. Oppmerksomt nærvær er utrolig viktig. Har du gått på stressmestringskurs i regi av kommunen din? Det er utrolig flotte kurs, gratis er de også. 

Du har rett i det du skriver. Takk.

Har gått hos en behandler i kommunen, som flere ganger anbefalte slike kurs men jeg avsto hver gang, dum som jeg var. Det hadde sikkert hjulpet og kanskje hadde jeg fått nye beskjentskap. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. 

Å gå tur i skogen bare for å gå tur i skogen, nei det  kan jo bli nitrist.  Men gå tur i skogen, og gi deg selv noen oppgaver på veien kan være fantastisk. 

Jeg var ikke akkurat  deprimert. Men følte på endel ensomhet når jeg ble kronisk syk. Mistet  kontakt men noen venner og det sosiale på jobben ble også borte.

Første turene ut føltes det enda mer ensomt egentlig.  Men samtidig  var det  litt godt med frisk luft, og se noe annet enn husets 4 vegger. Husets 4 vegger  kunne også gi litt følsen av depresjon.

Så målet mitt først og fremst var å gå ut for å se noe annet enn innsiden av huset, for ikke å bli gal. Etterhvert ble det også for å ga noe å stå opp til. Det kan være litt vanskelig  når du står opp til ingenting. 

Jeg brukte ikke musikk etc på ørene.  Jeg lytter til dyre lyder, vinden i trærne , bølgene på vannet, eller beundret det stille glass aktige vannet. La merke til hvor forandret ute ble iht vær og tid  døgnet. Ble kjent med fuglene.

Jeg begynte med foto. Da fikk jeg en misjon, måtte lære meg kamera for de resultatene jeg ønsket, jeg fant en ro, og det ga meg noe å gjøre når jeg måtte bli liggende. For da fikset jeg bilder i pc etc. 

Det finnes faktisk en bok om foto som terapi.

Jeg tenker at man uansett hva du velger, kan lettere komme deg ut av depresjon, om du gir deg selv noe annet å fokusere på. Om det er  at du skal klare antall push up,  lære deg å synge, strikke etc. Noe å gjøre når du føler deg dritt. 

Har lest endel om dette, da jeg hele tiden har blitt møtt med fordommer  om depresjon jeg ikke har hatt. Og det  er noen nervebaner i hjernen som må vokse seg ut av depresjon,  og det krever jo en del jobbing med å feks ginne små gleder. 

Alle mine turer ut har gitt meg nye opplevelser store og små. Møter med andre jeg har blitt kjent med etc. Ikke så mye egentlig,  men allikevel  gitt meg mye. Men å gå ut for å bare gå ut, nei det hade nok føltes litt tomt ut. Uansett  dropp musikken, med mindre du bruker  den for trening 

Anonymkode: 6f4e1...d81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har rett i det du skriver. Takk.

Har gått hos en behandler i kommunen, som flere ganger anbefalte slike kurs men jeg avsto hver gang, dum som jeg var. Det hadde sikkert hjulpet og kanskje hadde jeg fått nye beskjentskap. 

Ts

Kan du si hvilken kommune du tilhører? Finnes mengder av lavterskeltilbud som du kan søke om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På starten av min depresjon så hjalp det ikke siden jeg hadde bare fokus på negative tanker mens jeg gikk, og hvor stygg og grå verden var. Men når du gradvis blir bedre så hjalp det veldig. Det er en finere opplevelse nå som våren er godt i gang. 

Anonymkode: e51be...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...