Gå til innhold

Gå tur i skogen når man er deprimert er et godt råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
K.B. skrev (8 minutter siden):

Jeg er sikker på at du kan finne forskning som sier andre ting. Men som sagt dette er noe man har valgt å teste da "folk flest" synes marka er toppen. Hva om man ikke er folk flest?

Du kan sikkert finne bevis om du leiter hardt nok bak en stein på at det er bra for psyken å aldri gå ut av huset også, det finnes forskning som støtter det meste. Og om en ikke er som folk flest så kan en likevel akseptere sunn fornuft som tilsier at det er bra for psyken å gå tur i naturen men velge å ikke gjøre det fordi en ikke liker aktiviteten, men aktiviteten er sunn for psyken uansett. Det blir som med brokkoli, det er sunt å spise brokkoli uansett om du liker det eller ikke. Brokkolien sin helsegevinst tar ikke hensyn til at du personlig sier "æsj, liker ikke" som et barn. Brokkoli er sunt, å gå på tur i skogen er godt for psyken uansett om du ikke liker det.

Anonymkode: 4ef59...b4b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
K.B. skrev (16 minutter siden):

Jeg er sikker på at du kan finne forskning som sier andre ting. Men som sagt dette er noe man har valgt å teste da "folk flest" synes marka er toppen. Hva om man ikke er folk flest?

Jeg likte ikke å gå tur før, særlig ikke i skogen. Tvert i mot ga det meg mer angst og fint liten glede. Nå er jeg helt avhengig av skogen. 

Anonymkode: eb503...7db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du hadde så fine og gode tips, takk. 

Jeg vet at det å sitte inne vil bare dyrke depresjonen, men det er liksom å komme seg ut når man ikke har lyst og det ikke gir noe tilbake. Men det tar vel tid.

Ts

Anonymkode: e74e0...389

Takk for positiv tilbakemelding, det setter jeg pris på. 

Det tar ikke lengre tid, enn at du bestemmer deg for en dag, et klokkeslett og forbereder deg på at da skal du gå ut i x skog gå der i y minutter og så nyte, se, høre, lukte og være litt positiv. 

Men lider du som andre av det jeg kaller for i morgen syndromet, da lurer du deg selv. Det jeg kaller fo i morgen syndromet er når du tror du ikke orker noe i dag, du utsetter det til i morgen, og i morgen utsetter du det enda litt til. Jeg prøver å si at jeg har litt lov til det fordi jeg er alvorlig syk, men jeg vet at straks utsettelsestingen er gjort, så kjennes det bare godt. Den opplevelsen håper jeg du kan få og, fordi den er god. 

Anonymkode: 8dfe1...577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min fjerde uke med depresjon, hvorfor vet jeg ikke. Har stengt meg mye inne og slike ting, så alt er elendig og appetitt også i tillegg. Det er vanskelig å se noe pent når man sliter med depresjon.

Ts

Jeg skjønner deg godt. Selv gir jeg faktisk hunden min mye av æren for at jeg kom meg ut av det tyngste. På et tidspunkt kunne jeg ikke børste håret mitt uten å få hjertebank og føle meg overveldet. Men hunden måtte ut, jeg ville ikke at hun skulle lide på grunn av meg, så da måtte jeg ut også. Til tider satt jeg og gråt med skoene på i gangen med hund i sele og et forvirret uttrykk. Alt jeg ville var å grave meg ned under dyna. Å gå ut med hunden fikset på ingen måte alt, og som regel var det det siste jeg ville gjøre, men over tid ble det lettere å komme seg ut, og det gjorde at andre ting ble lettere, som å dra på butikken og kjøpe mat, spise, stå opp til rimelig tid. Det er et helvete og det er tungt, men du må prøve å ta gode valg for deg selv, prøve å se på det som selvomsorg. Du fortjener å få det bedre. Depresjon er noe dritt, men selv om du ikke ser det nå, så kan du komme ut av dette.  

Endret av 17.11
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man lærer ikke å bruke naturen terapeutisk på en uke, ikke på en mnd heller. Det krever tilvenning og greie å slappe helt av der. En god ide er å lage " naturbingo"( last ned fra internett) . Et ark med ting du skal finne i naturen; blomster, tre, stein, fugler, berg, bær, sopp osv. Da får du et fokus og glemmer andre rare tanker. 

Anonymkode: 270b5...2da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysisk fremgang har hjulpet meg. Trene behøver ikke være noe mer en å jogge eller ta en rask gåtur i skogen annen hver dag. Etter få uker bedres kondisjonen og kroppen belønner deg med følelsen av bedre velvære og bedre humør. Jeg er mann på 70 år, så dette fungerer for eldre også.

Anonymkode: fb292...768

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye er nok fordi man er deprimert, det meste virker kjedelig og deprimerende da.

Anonymkode: 924c5...dc0

Da tror jeg ikke man har noe særlig historie med å være i naturen. Det kan være vondt fordi man ikke opplever det slik man gjorde før, men kjedelig er det ikke.

Anonymkode: ebdcf...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte at dere kanskje har noen tips. Eller om jeg rett og slett må gi det tid?

Ts

Ja du må gi det tid. Uker og måneder. 

Anonymkode: 27d70...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tror jeg ikke man har noe særlig historie med å være i naturen. Det kan være vondt fordi man ikke opplever det slik man gjorde før, men kjedelig er det ikke.

Jeg tror nok det er veldig individuelt. Jeg elsker å være i skogen, og er jeg nedfor er det dit jeg drar. De årene jeg var deprimert derimot gav det meg ingenting. 

Anonymkode: 924c5...dc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da tror jeg ikke du har noe særlig historie med å være deprimert. Et av diagnosekriteriene er at ting man tidligere fikk glede av føles meningsløst, eller kjedelig, for å si det mer folkelig. 

Anonymkode: 4b1d9...13f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, hva gjør man når hjernen ikke vil være med på noe som helst og alt er bare ræva? Skal man høre på hjernen? Bare sette seg ned og lystre, liksom? 

Jeg tror at det er dumt. Rent statistisk, kan det bli fatalt hvis den onde sirkelen får snurre som den selv vil i fri dressur. 

Anonymkode: 9af35...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ts forhørt seg om lykkepiller hos fastlegen? For mange år siden var jeg depressiv og fikk lykkepiller hos legen. Det hjalp. Det kurerte min depresjon. 

Anonymkode: 2b6b1...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kan du prøve andre ting istedenfor å gjøre narr av velmenende råd.

Anonymkode: 488d5...03b

Hun gjør jo ikke narr av det. Hun skriver at det ikke gir henne noe, og deg er helt fair å mene. Man trenger ikke vri om på alt som skrives. Velmente råd er ikke universale og de fungerer ikke på alle. Det handler om å finne sin måte å takle depresjoner på for en bedre helse. Folk er ulike. 

Anonymkode: c9b1e...088

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gangene jeg har det vanskelig psykisk, så er det skogen jeg søker til ❤️ Der finner jeg roen og jeg kan gå i flere timer og bare nyte naturen og stillheten der ❤️

Skogstur er balsam for sjelen for meg og sånn har det vært for meg i mange år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysisk aktivitet sier de skal hjelpe, så jeg prøvde dette selv da jeg var deprimert. Dummeste jeg har gjort. Gav meg all verdens mulighet til å skade meg selv(jeg selvskadet), og når jeg i tillegg var suicidal så trenger man jo ikke akkurat å bruke fantasien. Og det var jo ingen i nærheten som kunne høre/se meg og stoppe meg/ringe etter hjelp.

Anonymkode: 109d8...603

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater virkelig å gå tur. Ikke sammen med andre, men alene, altså. Det er bare så utrolig kjedelig. Og jeg er ikke deprimert. 

Anonymkode: 0d90c...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
K.B. skrev (1 time siden):

Hvis du er sikker på at du kan finne forskning som sier noe annet enn at det å gå i naturen senker stressnivået betydelig mer enn å gå tur i byen, så må det være en smal sak for deg å vise til den.

Min kilde fant jeg i denne dokumentaren, hvor vi får se noe av forskningen direkte: https://tv.nrk.no/program/KOID30003125

Anonymkode: 0c27a...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å bli frisk fra en depresjon handler det ofte om å gjøre noe annet enn det en vil. Når jeg er deprimert vil jeg bare ligge i sengen i mørket. Ingenting er meningsfullt, det spiller ingen rolle om det er november eller juli, sol eller regn. Jeg vil ikke spise, jeg vil ikke dusje, jeg vil ikke gå tur, jeg vil bare ligge i et mørkt rom til jeg får liggesår.

Men jeg blir ikke frisk eller bedre av det.

Jeg må utfordre meg, det er mitt ansvar. 

Det å gå tur har en enorm effekt på min psykiske helse. Det gir en sjelefred jeg sjeldent opplever ved noen annen aktivitet men det nytter jo ikke å gå på tur i en halvtime en gang i måneden og tro at lykkebarometeret går fra 0 til 100 på en halvtime av det.  Jeg blir mindful og ikke mind full av å gå på tur

Screenshot_20250426_164128_SamsungInternet.jpg.d7ec4710815cd128a3dd2854dab138a0.jpg

Jeg får en bedre psyke av å gå på tur og nyte fuglekvitter, se fargene både på solnedgangen, på blomster, jeg blir glad når jeg hører tiuren eller ser naturens fineste fargespill om høsten, jeg blir takknemlig over å få oppleve bekken som sildrer eller høre uglen som uler på nattestid når jeg ligger i hengekøye, eller jeg nyter stjernehimmelen. 

Alle må jo ikke like å gå tur i naturen men at det har en positiv effekt på psyken vår er det ingen tvil om. 

https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-3010-2012-04-07

https://www.forskning.no/angst-depresjon-ntnu/ja-en-tur-i-skogen-hjelper-faktisk-mot-angst-og-depresjon/2112223

https://tidsskriftet.no/2023/10/kronikk/fysisk-aktivitet-i-naturen-er-berekraftig-medisin

https://gemini.no/2022/11/ja-en-tur-i-skogen-hjelper-faktisk-mot-angst-og-depresjon/

Anonymkode: 4ef59...b4b

Åhh tusen takk, snille deg, dette var virkelig informativt. 

Angrer ikke et sekund på at jeg startet denne tråden, så mange fine og gode tips jeg får av dere snille mennesker.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget med å gå i skogen når du er deprimert, er å gi kroppen sanseinntrykk den ikke har bedt om og heller ikke på noen måte vil ha. Hele poenget er jo at kroppen din akkurat nå signaliserer at alt er blæ. Å gå i skogen er selvsagt også blæ. Da er poenget å demonstrere for kroppen at det er mer enn bare blæ der ute. 

Så gå ut i skogen og tving sanseinntrykkene inn i kroppen din, selv om den gjør alt for å fortelle deg at det bare er blæ. Bokstavelig talt gni det inn! Gni kinnet ditt mot en trestamme. Lukt på trestammen. Kjenn på den. Omfavne den. Klem inntrykkene inn i kroppen din. Bokstavelig talt, fysisk og reelt. 

Det du holder på med da kalles på fint for nevroplastiske mikrointervensjoner. Det føles ikke artig mens du holder på, men etterpå er noe endret inne i hjernen din. Gjør du det om igjen - klemmer et tre, altså - kan det til og med hende at hjernen din ikke sier blæ lenger, men gir en klem tilbake. 

Har du sett Kompani Lauritzen? Det er nevroplastiske intervensjoner de holder på med også, for å bli "den beste versjonen av seg selv": De går ut i naturen og gir kroppen inntrykk den absolutt ikke vil ha, for å endre sin egen hjerne.

Litt mer ekstrem angrepsvinkel på Kompani Lauritzen, men nøyaktig samme mekanikk. 

Anonymkode: 9af35...73c

Tusen så mye takk for mange gode tips, det setter jeg pris på, virkelig. Klemme et tre faktisk, det skal jeg prøve.

Ser på KL og ja, skjønner hva du mener, skjønner tankegangen.

Gikk faktisk en tur i skogen nå, en time, i dyp skog på sti, stoppet mange ganger for å ta til meg alle lydene fra fugler, trær, og all den grønne naturen oppover og nedover. Sitter med en god og avslappet følelse nå. Men vet det ikke varer lenge da..

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke gå kjempehardt ut med langtur eller djupt inne i skauen for å få nytte av tur for bedre mental helse.
Forskning viser at de som teller fugler enten de er interesserte eller ei i fugler er gladere og opplever livet som bedre enn de som ikke gjør det. Dette handler ikke om fuglene i seg selv men om å roe ned, bryte tankemønster og være tilstede i nuet.

Kombiner turen ut med ting du liker, feks at du går til et sted du kan sitte og bare være litt, ha med noe å drikke, les noen sider i en bok eller lignende, bruk noen minutter på å se på verden og observer omgivelsene og gå hjem. Gjør det overkommelig for deg selv. Utforsk en sti eller se hva som er bak neste sving for eksempel. Øv på å bare være tilstede i nåtiden, kjenn at du er i kroppen din. At beina er planta på bakken, sola, vinden eller regnet mot huden. Hvordan skogen lukter og alle fargene.

Tell fem ting du kan se, fem farger, fem lyder. Du trenger ikke gjøre alt alltid men slike ting øver hjerna di og hjelper deg på veien.

Anonymkode: 233dc...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...