K.B. Skrevet 26. april #21 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. Anonymkode: e74e0...389 Det fordrer vel at du liker å gå tur i skogen i utgangspunktet.. Disse rådene er jo ofte basert på sånn "folkesjela friskus tenkning" Dette liker gjennomsnittet liksom.. Rådet burde jo være mye mer i retning av "gjør noe du liker" helst ute i sola, så du får påfyll av D vitamin og de fordelene dagslyset har. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #22 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å gå tur i skogen alene. Selv med musikk eller podcast syns jeg det er dritkjedelig. Blir nesten enda mer deprimert av å gå i skogen faktisk. Hvordan skal liksom en skogstur hjelpe mot depresjon? Jeg har vært deprimert lenge nå og ingenting hjelper. Alt føles bare grått og uutholdelig. Anonymkode: e74e0...389 Du skal ikke gå i skogen med noe på eller i ørene. Poenget med skogsturen er å åpne sansene dine, lukt, syn og hørsel. Der etter er poenget at du skal bevege deg, få i gang muskulaturen og skjelettet ditt, noe som ikke skjer om du setter deg ned inne og dyrker depresjonen. I flere tiår har Modum bad (før het de Modum bads nervesannatorium), drevet og forsket på å få folk ut i naturen og ut for å bevege seg for Åse om dette hadde effekt. Noe det for lengst er enighet om innen psykiatrien, man skal ut man skal bruke sansene sine, ute, uansett hvor deprimert eller angstfull man er. Så din jobb her er klinkende klar, kom deg ut, gå beveg deg, se, lukt, hør. Alternativet er å sitte inn og dyrke depresjon og alt annet av elendighet. Spør du meg så er jeg av den klare oppfatning at å stenge hørselen inne i ørepropper er til å bli psykisk syk av. Legger du til å sitte med fjeset i en skjerm, så er du enda sikrere på å bli nedfor, deprimert og syk. Men mennesker har et valg, de kan velge å være depressiv, og ensom eller de kan gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 8dfe1...577 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #23 Del Skrevet 26. april K.B. skrev (5 minutter siden): Det fordrer vel at du liker å gå tur i skogen i utgangspunktet.. Disse rådene er jo ofte basert på sånn "folkesjela friskus tenkning" Dette liker gjennomsnittet liksom.. Rådet burde jo være mye mer i retning av "gjør noe du liker" helst ute i sola, så du får påfyll av D vitamin og de fordelene dagslyset har. Nei, forskning viser at det å gå tur i naturen senker stressnivået betydelig mer enn f.eks gå tur i en by. Anonymkode: 0c27a...540 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #24 Del Skrevet 26. april Er du klinisk deprimert? Jeg besøkte en venninne som var innlagt for depresjon en gang, og hun fortalte at behandlingen bestod av en strukturert hverdag, blant annet med turer hver dag og håndarbeid (strikking). Uansett, det er viktig å få dagslys, helst tidlig på dagen. Sett deg ut en liten stund med kaffen hver morgen. Finn en form for rolig fysisk aktivitet du trives med. Kanskje sykle en liten tur, eller gå en runde rundt i byen hvis du synes skogen er kjedelig. Eller aller helst finne deg en turkamerat eller en turgruppe. Kanskje du kjenner en hund du kan lufte? Og finn deg et konkret prosjekt du kan jobbe med, som å male en stol. Poenget er å produsere noe håndfast. Anonymkode: 2ec72...465 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #25 Del Skrevet 26. april Det er et glimrende råd om du gjør det over tid. Men tenk type «mindful walking» hvor du bare skaø bemerke deg ting du ser langs veien og tenke «en fugl som kvitrer……gule joggesko……grønne trær». Ikke hyppig hele tiden, men bare observere. De sekundene du gjør det trener du fokuset over på den tingen litt og litt. Altså trener hjernen til å gjøre noe annet, om så bare noen minutter tilsammen. Anonymkode: f57d8...59b 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #26 Del Skrevet 26. april Alt til sin tid. Da jeg bodde i en liten bygd midt i natur-smørøyet mens jeg følte meg isolert og alene, hjalp ikke turer i naturen. Da hjalp turer til byen hvor jeg kunne gå og kose meg i menneskevrimmelen mens jeg drakk latten min. Nå som jeg bor i en by kan jeg finne glede både i en tur i naturen, en tur i bysentrum, og en tur på kjøpesenteret. Alt til sin tid! Anonymkode: 98a1a...40f 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #27 Del Skrevet 26. april Det er en teori om at moder jord og menneskets hjerne/biologi opererer på samme frekvens og det er derfor skogsbading har så beroligende virkning på kroppen/virker mot depresjon. Prøv å gå tur i skogen uten musikk/podcast. Gå på en lyttetur i skogen og tren opp sansene til å oppleve. Anonymkode: 2798e...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #28 Del Skrevet 26. april Da jeg hadde tunge tanker, hjalp det å gå på turorientering. Det finnes slikt tilbud i de fleste kommuner. For at man skal klare å finne postene, så må man konsentrere seg om kartet og terrenget, og da er det ikke plass til annet å tenke på. I tillegg blir man fysisk sliten, og får glede i å finne postene, særlig om de har vært litt vanskelige å finne. Utover det, observerer man bekker, stup, myrer osv. + kanskje får med seg en fin utsikt. Man legger merke til hvordan naturen skifter fra sommer til høst, lukter og fuglekvitter. Anonymkode: 4d69b...894 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #29 Del Skrevet 26. april Det kommer jo helt an på hva slags personlighet du har. Jeg elsker å gå alene i skogen. Det er jo også anbefalt å sosialisere, men det funker ikke for meg, da jeg blir deprimert av å omgås andre. Poenget er vel å komme seg ut og gjerne få opp pulsen. Aktivitet er bra. Anonymkode: aa1e2...c88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #30 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du burde prøve uten musikk og podcast. Poenget med å være ute i skogen, er å bli bevisst på de andre sansene. Sentrere deg i nuet. Kjenne naturen nært på å legge bort det andre tankekjøret litt. Anonymkode: 01f73...369 Jeg har adhd, og gikk lenge uten å vite at det var rotårsaken til depresjon. Det kjedeligste jeg vet er å gå i skogen. Jeg føler meg bare mer ensom da. Og det gir meg bare masse tanker og stress av å prøve å nyte skogens ro. Det funker kun om jeg går tur med noen, og kan prate. Jeg fungerer bedre med en kaffekopp i byen, rusle rundt og besøke bibliotek eller museer. Det som funker best er gaming. Anonymkode: bf2c7...3db 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 26. april #31 Del Skrevet 26. april Der er ikke en kjapp løsning på depresjon i det hele tatt, og bakenforliggende årsak til at man er deprimert vil ha en del å si. Når det er sagt vil frisk luft og dagslys hjelpe de fleste er stykke på vei, spesielt over tid, og ha god innvirkning på både døgnrytme og appetitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #32 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Så hvorfor spør du om å gå i skogen er et godt råd når ingenting er givende for deg nå? Anonymkode: 0c27a...540 Jeg tenkte at dere kanskje har noen tips. Eller om jeg rett og slett må gi det tid? Ts Anonymkode: e74e0...389 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #33 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du skal ikke gå i skogen med noe på eller i ørene. Poenget med skogsturen er å åpne sansene dine, lukt, syn og hørsel. Der etter er poenget at du skal bevege deg, få i gang muskulaturen og skjelettet ditt, noe som ikke skjer om du setter deg ned inne og dyrker depresjonen. I flere tiår har Modum bad (før het de Modum bads nervesannatorium), drevet og forsket på å få folk ut i naturen og ut for å bevege seg for Åse om dette hadde effekt. Noe det for lengst er enighet om innen psykiatrien, man skal ut man skal bruke sansene sine, ute, uansett hvor deprimert eller angstfull man er. Så din jobb her er klinkende klar, kom deg ut, gå beveg deg, se, lukt, hør. Alternativet er å sitte inn og dyrke depresjon og alt annet av elendighet. Spør du meg så er jeg av den klare oppfatning at å stenge hørselen inne i ørepropper er til å bli psykisk syk av. Legger du til å sitte med fjeset i en skjerm, så er du enda sikrere på å bli nedfor, deprimert og syk. Men mennesker har et valg, de kan velge å være depressiv, og ensom eller de kan gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 8dfe1...577 Du hadde så fine og gode tips, takk. Jeg vet at det å sitte inne vil bare dyrke depresjonen, men det er liksom å komme seg ut når man ikke har lyst og det ikke gir noe tilbake. Men det tar vel tid. Ts Anonymkode: e74e0...389 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #34 Del Skrevet 26. april 17.11 skrev (12 minutter siden): Der er ikke en kjapp løsning på depresjon i det hele tatt, og bakenforliggende årsak til at man er deprimert vil ha en del å si. Når det er sagt vil frisk luft og dagslys hjelpe de fleste er stykke på vei, spesielt over tid, og ha god innvirkning på både døgnrytme og appetitt. Jeg er på min fjerde uke med depresjon, hvorfor vet jeg ikke. Har stengt meg mye inne og slike ting, så alt er elendig og appetitt også i tillegg. Det er vanskelig å se noe pent når man sliter med depresjon. Ts Anonymkode: e74e0...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #35 Del Skrevet 26. april For å bli frisk fra en depresjon handler det ofte om å gjøre noe annet enn det en vil. Når jeg er deprimert vil jeg bare ligge i sengen i mørket. Ingenting er meningsfullt, det spiller ingen rolle om det er november eller juli, sol eller regn. Jeg vil ikke spise, jeg vil ikke dusje, jeg vil ikke gå tur, jeg vil bare ligge i et mørkt rom til jeg får liggesår. Men jeg blir ikke frisk eller bedre av det. Jeg må utfordre meg, det er mitt ansvar. Det å gå tur har en enorm effekt på min psykiske helse. Det gir en sjelefred jeg sjeldent opplever ved noen annen aktivitet men det nytter jo ikke å gå på tur i en halvtime en gang i måneden og tro at lykkebarometeret går fra 0 til 100 på en halvtime av det. Jeg blir mindful og ikke mind full av å gå på tur Jeg får en bedre psyke av å gå på tur og nyte fuglekvitter, se fargene både på solnedgangen, på blomster, jeg blir glad når jeg hører tiuren eller ser naturens fineste fargespill om høsten, jeg blir takknemlig over å få oppleve bekken som sildrer eller høre uglen som uler på nattestid når jeg ligger i hengekøye, eller jeg nyter stjernehimmelen. Alle må jo ikke like å gå tur i naturen men at det har en positiv effekt på psyken vår er det ingen tvil om. https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-3010-2012-04-07 https://www.forskning.no/angst-depresjon-ntnu/ja-en-tur-i-skogen-hjelper-faktisk-mot-angst-og-depresjon/2112223 https://tidsskriftet.no/2023/10/kronikk/fysisk-aktivitet-i-naturen-er-berekraftig-medisin https://gemini.no/2022/11/ja-en-tur-i-skogen-hjelper-faktisk-mot-angst-og-depresjon/ Anonymkode: 4ef59...b4b 1 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #36 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper ikke meg heller. Det å se alle de trærne... nei det er best at jeg holder meg hjemme når jeg er deprimert. Anonymkode: 0d15a...66c Ingen som får det bedre av å sitte hjemme! Å komme seg ut i naturen er undervurdert. Dette er den deprimerte hjernen som snakker. Fins lite som er så godt som sol og fuglekvitter! Anonymkode: f4ccf...905 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 26. april #37 Del Skrevet 26. april Frisk luft og natur ER helsebringende. Svaret er Ja. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #38 Del Skrevet 26. april Poenget med å gå i skogen når du er deprimert, er å gi kroppen sanseinntrykk den ikke har bedt om og heller ikke på noen måte vil ha. Hele poenget er jo at kroppen din akkurat nå signaliserer at alt er blæ. Å gå i skogen er selvsagt også blæ. Da er poenget å demonstrere for kroppen at det er mer enn bare blæ der ute. Så gå ut i skogen og tving sanseinntrykkene inn i kroppen din, selv om den gjør alt for å fortelle deg at det bare er blæ. Bokstavelig talt gni det inn! Gni kinnet ditt mot en trestamme. Lukt på trestammen. Kjenn på den. Omfavne den. Klem inntrykkene inn i kroppen din. Bokstavelig talt, fysisk og reelt. Det du holder på med da kalles på fint for nevroplastiske mikrointervensjoner. Det føles ikke artig mens du holder på, men etterpå er noe endret inne i hjernen din. Gjør du det om igjen - klemmer et tre, altså - kan det til og med hende at hjernen din ikke sier blæ lenger, men gir en klem tilbake. Har du sett Kompani Lauritzen? Det er nevroplastiske intervensjoner de holder på med også, for å bli "den beste versjonen av seg selv": De går ut i naturen og gir kroppen inntrykk den absolutt ikke vil ha, for å endre sin egen hjerne. Litt mer ekstrem angrepsvinkel på Kompani Lauritzen, men nøyaktig samme mekanikk. Anonymkode: 9af35...73c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #39 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er på min fjerde uke med depresjon, hvorfor vet jeg ikke. Har stengt meg mye inne og slike ting, så alt er elendig og appetitt også i tillegg. Det er vanskelig å se noe pent når man sliter med depresjon. Ts Anonymkode: e74e0...389 Er det du som har den andre tråden om depresjon, som ikke vil til syden? Som andre har sagt før meg, så handler skog og natur om å jorde seg selv og få tilstedeværelse og kontakt med følelsene/seg selv igjen. Du skal ikke ha ting i ørene da, da skal du lytte til sus i grener og kvister som knekker under føttene dine, fugler som kvitrer osv. Det skjer ikke noe mirakler ved å gjøre dette 3 ganger, det er en prosess som gjøres regelmessig over tid. Få opp pulsen ved å gå litt fortere, opp bakker, slik at du også får brukt muskler mer. Men det finnes jo andre ting du kan gjøre i tillegg som kanskje har enda bedre effekt for deg? Liker du å ta bilder, ta bilder på tur. Liker du andre ting? Gjør ting du liker. Anonymkode: eb503...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 26. april #40 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, forskning viser at det å gå tur i naturen senker stressnivået betydelig mer enn f.eks gå tur i en by. Anonymkode: 0c27a...540 Jeg er sikker på at du kan finne forskning som sier andre ting. Men som sagt dette er noe man har valgt å teste da "folk flest" synes marka er toppen. Hva om man ikke er folk flest? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå