Gå til innhold

Åtteåringen skal kle seg i klær som jeg synes er upassende

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har ei jente på åtte som har blitt litt mer viljesterk i klesstilen, og det er veldig vanskelig for meg ! 

Hun har fått sin elsk for slengbukser, og det er selvfølgelig helt greit, men nå har hun dratt frem sommerklærne sine og nekter å gk slipp. Hun har også fått magetopper i gave som jeg ikke får bytta. 

Hun vil altså gå med tights som er gjennomsiktig og magetopp. Hun har også begynt med en parfyme som hun kjøpte sammen med ei venninne av henne, og nå vil hun begynne å sminke seg. 

Hun er alt for liten. Hun får ikke lov å gå kledd sånn. Jeg synes feks ikke at hun skal gå i bikini, badedrakt er bedre. Jeg har aldri gått ut av huset og sett ut som en prostituert, så hun må jo få det fra et sted. 

Jeg veit ikke hva jeg skal si til henne for at hun skal slutte, og jeg vet at om jeg pælmer alle klærne i søpla og kjøper nye, vil alt bli verre. 

Hun får bli med å handle, og velger klær som hun liker og som er innafor, men nekter da å bruke dem etter det.. hun har noen klær som hun bruker relativt ofte som er helt fine, vanlige bukser, slengbukser og noen fine gensere, men nå som det begynner å dra seg mot sommer forsvinner jo disse klærne lengst inn i skapet.. 

Tights er ikke bukser. Magetopper er ikke for barn.. 

Hva skal jeg si til henne som kan få henne til å skjønne at slike klær er shtøgt ? Har alltid latt henne være seg selv og oppmuntret til å ta egne valg, har latt henne velge selv hos frisøren selvom jeg elsket det lange håret hennes, latt henne få prøve seg frem, men den type klær er for voksne. Hun argumenterer med at "hvorfor er de på barneavdelingen da?" , og hun har et godt argument, men er hun egentlig stor nok til at jeg skal forklare henne at motebransjen mener det er ok at barn kler seg som voksne og at man ser billig ut ?

Anonymkode: eef4d...217

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri gått ut av huset og sett ut som en prostituert, så hun må jo få det fra et sted. 

Hva skal jeg si til henne som kan få henne til å skjønne at slike klær er shtøgt ? 

Nå er du bare ute etter å provosere, kjære... 

Anonymkode: ebc66...e4e

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du bør bruke ord som «billig» osv, men det er innafor å si at slike topper ikke passer seg for barn. Ikke gå inn i noe diskusjon med henne. Her ville jeg bare sagt at mamma bestemmer. Basta. 

Anonymkode: b66a1...ced

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre slik at de selger slike klær til barn. Skinny jeans, miniskjørt magetopper, bikini. Jeg kjenner jenter som så ut som fjortiser når de var 7-8 år. Jeg tror du må sette deg ned og prøve å snakke med henne i fredstid. Forklar hva du mener og kanskje møt henne litt på halvveien eller la henne få velge noe selv. Hun skal finne sin egen stil men jeg syns overhodet ikke det er bra å se ut som en mini- voksen. Du må sette ned foten på hva du mener ikke er greit og stå for valget.

Anonymkode: 235ae...0a7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er du bare ute etter å provosere, kjære... 

Anonymkode: ebc66...e4e

Ja veit det var teit ordvalg, ble litt for engasjert ..

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke du bør bruke ord som «billig» osv, men det er innafor å si at slike topper ikke passer seg for barn. Ikke gå inn i noe diskusjon med henne. Her ville jeg bare sagt at mamma bestemmer. Basta. 

Anonymkode: b66a1...ced

Nei selvfølgelig ikke, men ja er vel innafor kanskje å bestemme det. Er bare redd hun skal bli enda verre om jeg bestemmer sånt nå..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre slik at de selger slike klær til barn. Skinny jeans, miniskjørt magetopper, bikini. Jeg kjenner jenter som så ut som fjortiser når de var 7-8 år. Jeg tror du må sette deg ned og prøve å snakke med henne i fredstid. Forklar hva du mener og kanskje møt henne litt på halvveien eller la henne få velge noe selv. Hun skal finne sin egen stil men jeg syns overhodet ikke det er bra å se ut som en mini- voksen. Du må sette ned foten på hva du mener ikke er greit og stå for valget.

Anonymkode: 235ae...0a7

Det er så utrolig trist ja :( synes at slike klær er som bikini, totalt unødvendig på barn og at det kanskje har som hensikt å seksualisere barn, noe som er helt sykt. Vil bare at hun skal kle seg "vanlig".. med sin stil selvfølgelig..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mamma bestemmer. Punktum. 

Anonymkode: 21f53...e24

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja veit det var teit ordvalg, ble litt for engasjert ..

Nei selvfølgelig ikke, men ja er vel innafor kanskje å bestemme det. Er bare redd hun skal bli enda verre om jeg bestemmer sånt nå..

Du er mammaen hennes - det er jobben din å ta de upopulære valgene. Om du ikke orker å stå i en diskusjon med et lite barn om magetopper, hva når hun vil begynne å drikke alkohol eller røyke? Bare som eksempel. Bare forklar henne at sånn kler ikke barn seg - Ferdig snakket. Innimellom er det faktisk lov.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke folk å si nei til barna sine lenger? 🤔

Anonymkode: 46be1...6fa

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe å lure på da? «Nei, den får du ikke gå med».

Jeg sendte rett som det var min tenåringsdatter opp på rommet for å skifte, og det takker hun meg for i dag.

Når man ikke en gang klarer å sette ned foten for en åtteåring, da må jeg bare spørre meg hva slags mor du er. Ikke skyld på butikkene. 

Anonymkode: 70165...baf

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Tights er bukser om de er tykke nok.

Korte topper er jeg selv ikke fan av..min 6 åring fikk dette til bursdag..men hun bruker det bare med en genser/ topp under.

Dessverre er det mye press på skolen og barna vil ikke skille seg ut 

Snakk med henne og ar hun er for ung til dette, men at dere sammen kan finne stiler 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt flere argumenter når hun er rolig, ikke som diskusjon men forklaring på hvorfor mamma bestemmer.
De klærne er ikke bergna på lek og aktivitet. De viser for mye hud og det er ikke bra med tanke på risikoen for å bli solbrent, spesielt for barn, hun vil vel ikke ha solskadd rosinhud og hudkreft senere i livet heller.

De klærne er beregna på eldre jenter, at de finnes i barneavdelingen betyr ikke at hun dermed skal bruke de noe mer enn at man bare skal spise sjokolade selv om det selges i matbutikken.

Ukike klær passer til ulike anledninger, man bruker ikke kjole i alle anledninger og ikke magetopp heller.

Mamma bestemmer.

Anonymkode: 166df...8df

• Liker 7
Skrevet

Kjenner du foreldrene til vennene hennes, har de det samme synet, kanskje gå sammen om hva dere er komfortable med at jentene bruker. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen barn trenger å gå med slike plagg, selv om jeg personlig ikke hadde tenkt at det var noe problem innendørs hjemme eller ute på en varm sommerdag. Her er det nok bare å si nei, det er ikke for barn, om du mener det.

Og hvis det er så viktig for henne å gå slikt kledd på tross av at du har sagt nei, så er det nettopp denne motviljen mot å ta en beskjed fra foreldrene som er det største problemet.

Barn trenger absolutt litt veiledning når det gjelder klær. Jeg er ikke flink med det, men tenker at verden går ikke under om barnet har på seg feil klær en og annen gang.

Endret av frivis
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe å lure på da? «Nei, den får du ikke gå med».

Jeg sendte rett som det var min tenåringsdatter opp på rommet for å skifte, og det takker hun meg for i dag.

Når man ikke en gang klarer å sette ned foten for en åtteåring, da må jeg bare spørre meg hva slags mor du er. Ikke skyld på butikkene. 

Anonymkode: 70165...baf

Sirah skrev (1 time siden):

Du er mammaen hennes - det er jobben din å ta de upopulære valgene. Om du ikke orker å stå i en diskusjon med et lite barn om magetopper, hva når hun vil begynne å drikke alkohol eller røyke? Bare som eksempel. Bare forklar henne at sånn kler ikke barn seg - Ferdig snakket. Innimellom er det faktisk lov.

mommyaka skrev (1 time siden):

Tights er bukser om de er tykke nok.

Korte topper er jeg selv ikke fan av..min 6 åring fikk dette til bursdag..men hun bruker det bare med en genser/ topp under.

Dessverre er det mye press på skolen og barna vil ikke skille seg ut 

Snakk med henne og ar hun er for ung til dette, men at dere sammen kan finne stiler 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde brukt flere argumenter når hun er rolig, ikke som diskusjon men forklaring på hvorfor mamma bestemmer.
De klærne er ikke bergna på lek og aktivitet. De viser for mye hud og det er ikke bra med tanke på risikoen for å bli solbrent, spesielt for barn, hun vil vel ikke ha solskadd rosinhud og hudkreft senere i livet heller.

De klærne er beregna på eldre jenter, at de finnes i barneavdelingen betyr ikke at hun dermed skal bruke de noe mer enn at man bare skal spise sjokolade selv om det selges i matbutikken.

Ukike klær passer til ulike anledninger, man bruker ikke kjole i alle anledninger og ikke magetopp heller.

Mamma bestemmer.

Anonymkode: 166df...8df

Krist1an skrev (1 time siden):

Kjenner du foreldrene til vennene hennes, har de det samme synet, kanskje gå sammen om hva dere er komfortable med at jentene bruker. 

frivis skrev (30 minutter siden):

Ingen barn trenger å gå med slike plagg, selv om jeg personlig ikke hadde tenkt at det var noe problem innendørs hjemme eller ute på en varm sommerdag. Her er det nok bare å si nei, det er ikke for barn, om du mener det.

Og hvis det er så viktig for henne å gå slikt kledd på tross av at du har sagt nei, så er det nettopp denne motviljen mot å ta en beskjed fra foreldrene som er det største problemet.

Barn trenger absolutt litt veiledning når det gjelder klær. Jeg er ikke flink med det, men tenker at verden går ikke under om barnet har på seg feil klær en og annen gang.

Takk for svar dere. Det er ikke det at jeg ikke klarer, for vi har mange grenser og det er generelt ikke noen problem, men jeg var usikker på om dette var en kamp som er nødvendig å ta og hva folk egentlig gjør i slike situasjoner. Jeg vil ikke krige frem noe om alt bare blir verre og jeg blir en dårlig mor av det. Samtidig vet jeg godt hva det vil si å gå kledd sånn og hva slags signaler det sender ut - selvom hun er et barn og uvitende om dette selv. Jeg vil bare skåne henne for slikt. Halve hennes familie er også fra en kultur hvor jenter IKKE går slik kledd, og ingen jenter i vår familie går kledd sånn. Det er ikke noe jeg har snakket med henne om, men jeg har villet gå frem som en rollemodell og jeg er obs på hvilke klær jeg selv bruker og hvordan jeg oppfører meg. 

Jeg er usikker på om jeg bør snakke med de andre foreldrene, de er litt mer liberale enn meg, men de har sikkert noen tanker de også.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar dere. Det er ikke det at jeg ikke klarer, for vi har mange grenser og det er generelt ikke noen problem, men jeg var usikker på om dette var en kamp som er nødvendig å ta og hva folk egentlig gjør i slike situasjoner. Jeg vil ikke krige frem noe om alt bare blir verre og jeg blir en dårlig mor av det. Samtidig vet jeg godt hva det vil si å gå kledd sånn og hva slags signaler det sender ut - selvom hun er et barn og uvitende om dette selv. Jeg vil bare skåne henne for slikt. Halve hennes familie er også fra en kultur hvor jenter IKKE går slik kledd, og ingen jenter i vår familie går kledd sånn. Det er ikke noe jeg har snakket med henne om, men jeg har villet gå frem som en rollemodell og jeg er obs på hvilke klær jeg selv bruker og hvordan jeg oppfører meg. 

Jeg er usikker på om jeg bør snakke med de andre foreldrene, de er litt mer liberale enn meg, men de har sikkert noen tanker de også.. 

Jeg hadde glatt tatt denne kampen :) Tenker den er verdt å ta. 

Det kan være en god ide å snakke med de andre foreldrene å høre hva de tenker ja! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med din datter...andre barn/ foreldre må gjøre det er vil

Innimellom må vi være en dårlig mor..for vi må sette grenser 

Vær streng, hun får ikke gå ut med mage topp( da må hun ha noe under)

Eller må hun gå og bytte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (8 minutter siden):

Snakk med din datter...andre barn/ foreldre må gjøre det er vil

Innimellom må vi være en dårlig mor..for vi må sette grenser 

Vær streng, hun får ikke gå ut med mage topp( da må hun ha noe under)

Eller må hun gå og bytte

Jeg må bare nevne det. Lar jeg henne gå med magetopp og feks noe under, kan du banne på at den singleten ikke er på når jeg kommer å henter henne. Snakker av erfaring..jeg sa nei til sommerbukse, den ble med i sekken uten at jeg så det. 

Strømpebukser under bukse på vinter er uaktuelt for hennes del også så det må være klær som "ikke kan tas av".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt kastet magetoppene til fretex, å sagt jeg ikke vet hvor de ble av. Å også satt tydelige grenser for hvordan hun skal kle seg. Ha praten om seksuelle overgrep, og hvorfor det er viktig å kle seg skikkelig.

Anonymkode: 2eb67...f10

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett og seksualisert innhold. 

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...