Gå til innhold

Skal selge noe via Finn i dag. Spørsmål om betaling.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er ikke så dreven på å selge ting, så da er det kjekt å spørre her. Jeg skal selge en PC til 10000, og skal møte hun som skal kjøpe den i dag. Hvordan gjør man det enklest med betaling da? Jeg har fått med meg at vipps har en grense på 5000 før man må betale en viss sum. Kan hun for eksempel betale 4999 i to omganger? Eller er det enklere å bare overføre pengene via vanlig bankkonto? Men da må hun vel ha aktivert straksbetaling?

Noen som har noen tips her? Har hørt om så mange som blir svindlet.

Anonymkode: 14d94...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må bruke straksbetaling eller vippse alt. Hvis hun vil vippse men ikke vil ha gebyr når beløpet er over 5000, kan hun f.eks. be venn/bekjent vippse deg halvparten.

Ikke gi fra deg noe uten at du ser på din egen telefon at pengene er inne på vipps eller på vei inn i nettbanken med straksbetaling.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å vippse i to omganger

Hvis en og samme person vippser mer enn 5000 i løpet av 24 timer, må vedkommende betale 1 % i gebyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men for en PC til 10000,- er det vel greit overfor kjøper å gjøre det enklest mulig for vedkommende, og si at han/hun betaler 9900 med vipps. Han får en hundrelapp i rabatt, det dekker gebyret og alle(?) er fornøyd.

Anonymkode: 62b19...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men for en PC til 10000,- er det vel greit overfor kjøper å gjøre det enklest mulig for vedkommende, og si at han/hun betaler 9900 med vipps. Han får en hundrelapp i rabatt, det dekker gebyret og alle(?) er fornøyd.

Anonymkode: 62b19...1b3

Gebyr over 5000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er ikke så dreven på å selge ting, så da er det kjekt å spørre her. Jeg skal selge en PC til 10000, og skal møte hun som skal kjøpe den i dag. Hvordan gjør man det enklest med betaling da? Jeg har fått med meg at vipps har en grense på 5000 før man må betale en viss sum. Kan hun for eksempel betale 4999 i to omganger? Eller er det enklere å bare overføre pengene via vanlig bankkonto? Men da må hun vel ha aktivert straksbetaling?

Noen som har noen tips her? Har hørt om så mange som blir svindlet.

Maks grensen på vipps er 5000 kroner i løpet av 24 timer, for å slippe gebyr. 
Du skulle ordnet dette tidligere, fordi bankremisse er eneste måte å sikre deg a5 du ikke blir utsatt for svindel. 
Alternativt cash. Bankoverfør8ng kan stoppes, når varen har byttet hender, selv om d7 ser pengene på konto. 

Anonymkode: c01be...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalingsløsningen via finn.no er kanskje det tryggeste ved et så høyt beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LadyGrey skrev (23 minutter siden):

Betalingsløsningen via finn.no er kanskje det tryggeste ved et så høyt beløp. 

Ganske sikker på at fiks ferdig kun fungerer om man sender varen. 

Anonymkode: ea8b0...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blue Berry skrev (20 timer siden):

Gebyr over 5000 kr

Og du skjønte ikke innlegget du siterte. 
Kjøper må betale vippsgebyret, men får 100 kr i rabatt på PC'en, og betaler dermed 10 000 som først avtalt. Tryggere for TS enn om de bruker bankoverføring. 

Anonymkode: fc372...613

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøper må betale vippsgebyret, men får 100 kr i rabatt på PC'en, og betaler dermed 10 000 som først avtalt. Tryggere for TS enn om de bruker bankoverføring. 

Misforsto ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gebyret er så lite at jeg sier at det får de betale. Vil de ha varen må de faktisk ha råd til noen kr i gebyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi gikk for denne løsningen. Virket som det mest fornuftige. 

Takk for tips, alle sammen 😊

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpe pc til 10.000 skal de, men å betale 100 kr til betalingstjenesten som i nesten absolutt alle tilfeller for de aller fleste forbrukere ellers er gratis, nei.. DER går grensen for mange! 😂 

Godt å høre det løste seg TS 💪🏼 

Anonymkode: 6aaa1...e9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herregud, skal man betale må man regne med å betale gebyr. Kjøpte bil en gang, vippsa 200 tusen, måtte betale 2000 i gebyr, men sånn er det bare, trygt for begge parter. 

Anonymkode: 0f2c3...b59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at kjøpet er gjennomført, men jeg hadde sakt til kjøper at hun kan vipse hele summen ved henting eller 5000 dagen før og resten ved henting hvis hun ønsker å unngå gebyret. Jeg hadde ikke gitt rabatt so tilsvarer gebyret, hvorfor skal gebyret være selgers ansvar.

Anonymkode: 27723...67e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cash eller Vipps, men legg da evt på Vipps-gebyret i prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Straksbetaling fungerer også. 

Anonymkode: 29270...c50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste er Vipps. Straksbetaling på konto, da må du faktisk logge inn på din konto, og sjekke at pengene står der. Ikke se på kjøpers konto at pengene er gått ut, du må sjekke egen konto. Hvis ikke Vipps. 

Anonymkode: 01b2c...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet saken er avsluttet, men man kan betale 5000,- med Vipps først, så 5000,- til. Da får man kun gebyr på de siste 5000,- og ikke hele summen.

Anonymkode: bf248...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet saken er avsluttet, men man kan betale 5000,- med Vipps først, så 5000,- til. Da får man kun gebyr på de siste 5000,- og ikke hele summen.

Anonymkode: bf248...472

Et godt tips, det ser ut som det er en måte å spare på, da gebyr gjelder hele transaksjonen og ikke bare beløpet over 5000 kr.

Sitat

Koster det noe å bruke Vipps?
Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er 5000 kr eller mindre til samme person i løpet av 24 timer. Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er det gratis uansett beløp.

Skal du vippse 5001 kr eller mer til samme privatperson i løpet av 24 timer, koster det 1 % av beløpet. Gebyret legges til på transaksjonen som tar deg over 5000 kroner.

https://vipps.no/hjelp/vipps/sende-og-motta-penger/koster-det-noe-å-bruke-vipps/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...