Gjest Sur sitron Skrevet 27. april 2025 #21 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For noen håpløse svar du har fått. Det er ikke uvanlig å bruke nett i forbindelse denne prosedyren. Nettet blir forankret til korsbenet og dette er for å sikre at man ikke ender opp med "vaginal vault prolapse", altså prolaps av det som er igjen. Dersom du føler deg veldig usikker på operasjonen kan du høre med dem om å få løftet livmoren. Om dette er mulig avhenger av hvor stort prolapset er og kvaliteten på vevet. Jeg fikk selv muligheten til å velge, men å løfte livmoren ble ansett som en mer kortvarig løsning. Hvis du søker opp "sacrocolpopexy with concomitant hysterectomy" vil du finne en del informasjon. Anonymkode: 2321b...105 Det er to forskjellige ting. Når man fjerner livmoren (som TS skriver) så er det sjeldent det brukes nett. Det blir vel mer brukt dersom man velger å heise opp livmoren og ikke fjerne den?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #22 Skrevet 27. april 2025 Sur sitron skrev (Akkurat nå): Det er to forskjellige ting. Når man fjerner livmoren (som TS skriver) så er det sjeldent det brukes nett. Det blir vel mer brukt dersom man velger å heise opp livmoren og ikke fjerne den? Nei, det er ikke uvanlig å gjøre begge deler samtidig. Anonymkode: 2321b...105
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #23 Skrevet 27. april 2025 Kontakt fastlegen din og be han forklare prosedyren for operasjon til deg istedenfor å be KG om forklaring Anonymkode: f8674...996
Gjest Sur sitron Skrevet 27. april 2025 #24 Skrevet 27. april 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kontakt fastlegen din og be han forklare prosedyren for operasjon til deg istedenfor å be KG om forklaring Anonymkode: f8674...996 Før operasjon blir man innkalt til en informativ og oppklarende samtale på sykehuset. Da kan du spør om alt du lurer på. Det er ved denne forundersøkelsen de avgjør hvilken type operasjon som de vil foreta i hvert enkelt tilfelle. Er de i tvil så tilkaller de flere fagfolk. Endret 27. april 2025 av Sur sitron
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #25 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For noen håpløse svar du har fått. Det er ikke uvanlig å bruke nett i forbindelse denne prosedyren. Nettet blir forankret til korsbenet og dette er for å sikre at man ikke ender opp med "vaginal vault prolapse", altså prolaps av det som er igjen. Dersom du føler deg veldig usikker på operasjonen kan du høre med dem om å få løftet livmoren. Om dette er mulig avhenger av hvor stort prolapset er og kvaliteten på vevet. Jeg fikk selv muligheten til å velge, men å løfte livmoren ble ansett som en mer kortvarig løsning. Hvis du søker opp "sacrocolpopexy with concomitant hysterectomy" vil du finne en del informasjon. Anonymkode: 2321b...105 Det kan ikke være veldig vanlig. Har jobbet på operasjon i 15 år. Aldri vært med på at de legger inn nett på gyn. På gastro derimot gjør de det daglig. Og har opplevd komplikasjoner ( infeksjon) med det en gang på disse 15 årene. Så komplikasjonsraten er ikke skyhøy. Jeg ville bedt om en second opinion HI. Denne gynekologen høres ikke spesielt oppdatert ut. Anonymkode: d5514...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #26 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det kan ikke være veldig vanlig. Har jobbet på operasjon i 15 år. Aldri vært med på at de legger inn nett på gyn. På gastro derimot gjør de det daglig. Og har opplevd komplikasjoner ( infeksjon) med det en gang på disse 15 årene. Så komplikasjonsraten er ikke skyhøy. Jeg ville bedt om en second opinion HI. Denne gynekologen høres ikke spesielt oppdatert ut. Anonymkode: d5514...0c8 Aldri vært med at de legger inn nett på gynekologiske operasjoner? Det er jo ikke spesielt uvanlig så det er jo rart om det faktisk stemmer at du har vært med på mange slike. Skjønner ikke helt hvilken gynekolog du sikter til i innlegget heller da jeg ikke har nevnt noen gynekolog. Det er forøvrig ikke infeksjon som er hovedproblemet ved disse operasjonene, men det kan du jo google deg til. Tror for så vidt heller ikke at komplikasjonsraten er skyhøy, så der kan jeg være enig med deg. Anonymkode: 2321b...105 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #27 Skrevet 27. april 2025 Takk til dere få som har svart saklig.. Jeg måtte inn å lese på journalen min igjen fordi dere fikk meg til å tro at jeg var helt på bærtur. Det er altså hysterektomi og nett, ingen misforståelse der. Da får jeg jo nesten forhøre meg om hvorfor jeg må ha en slik operasjon om det ikke er vanlig.. Anonymkode: 87cfd...931 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #28 Skrevet 27. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Aldri vært med at de legger inn nett på gynekologiske operasjoner? Det er jo ikke spesielt uvanlig så det er jo rart om det faktisk stemmer at du har vært med på mange slike. Skjønner ikke helt hvilken gynekolog du sikter til i innlegget heller da jeg ikke har nevnt noen gynekolog. Det er forøvrig ikke infeksjon som er hovedproblemet ved disse operasjonene, men det kan du jo google deg til. Tror for så vidt heller ikke at komplikasjonsraten er skyhøy, så der kan jeg være enig med deg. Anonymkode: 2321b...105 Det er jo gynekolog du skal snakke med hvis du skal fjerne livmor. Hvem har du snakket med? Fastlegen? Anonymkode: d5514...0c8 1
Isola_2 Skrevet 27. april 2025 #29 Skrevet 27. april 2025 For det første er det ikke alle sykehus i Norge som gjør denne prosedyren med å operere inn nett, så til deg som har jobbet på operasjonsavd i 15 år og aldri vært borti det, du jobber kanskje på et sykehus hvor dette ikke gjøres gynekologisk. Jeg fjernet livmor for flere år siden, men måtte nylig opereres på ny pga fremfall av blære og hulrom der livmor har vært. Det ble da bestemt at området måtte forsterkes med nett, og nå bruker de biologiske nett som gir færre komplikasjoner. Laget av et hudlag fra gris. Jeg måtte da reise til en annen kant av landet for å få dette utført på et større sykehus, da gynekologer på lokalsykehuset ikke utfører prosedyren (men de anbefalte det på det sterkeste, da det skal være mest holdbart med nett). 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2025 #30 Skrevet 27. april 2025 Isola_2 skrev (1 time siden): For det første er det ikke alle sykehus i Norge som gjør denne prosedyren med å operere inn nett, så til deg som har jobbet på operasjonsavd i 15 år og aldri vært borti det, du jobber kanskje på et sykehus hvor dette ikke gjøres gynekologisk. Jeg fjernet livmor for flere år siden, men måtte nylig opereres på ny pga fremfall av blære og hulrom der livmor har vært. Det ble da bestemt at området måtte forsterkes med nett, og nå bruker de biologiske nett som gir færre komplikasjoner. Laget av et hudlag fra gris. Jeg måtte da reise til en annen kant av landet for å få dette utført på et større sykehus, da gynekologer på lokalsykehuset ikke utfører prosedyren (men de anbefalte det på det sterkeste, da det skal være mest holdbart med nett). Ja må nok være det. Har jobbet her i 15 år, og de har aldri lagt inn nett selv om vi har hysterektomier flere dager i uka. Både laparascopiske og vaginale. Anonymkode: d5514...0c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå