Gå til innhold

Livmorfremfall - fjerning av livmor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i vurderingsfasen på om jeg bør gjennomføre en slik operasjon, men er veldig i tvil. Spesialisten antydet at det ikke var en veldig imponerende suksessrate og sa også at det var betydelig fare for evt store komplikasjoner. Noen som har vært igjennom en slik operasjon for det samme? Hvordan var det før operasjonen og hvordan ble det etterpå? Og hvor lenge siden er det du ble operert?

Anonymkode: 87cfd...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antyder spesialisten at det er lite imponerende suksessrate å fjerne livmoren ved fremfall? Eller å heise den opp igjen ved operasjon? 

Jeg har fjernet livmoren og livmorhals, ikke pga fremfall da, men det var det beste som kunne skjedd meg. Litt spesielle omstendigheter rundt min fjerning, så blir ikke relevant før operasjon. Men etter fjerning, ble livet mye enklere. Ingen mens og problemer ellers. For ikke å snakke om sexlivet som ble 100 ganger bedre!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (3 minutter siden):

Antyder spesialisten at det er lite imponerende suksessrate å fjerne livmoren ved fremfall? Eller å heise den opp igjen ved operasjon? 

Jeg har fjernet livmoren og livmorhals, ikke pga fremfall da, men det var det beste som kunne skjedd meg. Litt spesielle omstendigheter rundt min fjerning, så blir ikke relevant før operasjon. Men etter fjerning, ble livet mye enklere. Ingen mens og problemer ellers. For ikke å snakke om sexlivet som ble 100 ganger bedre!

Å fjerne den og heise opp. Vet ikke om det blir helt samme operasjon da eller? Det vil i såfall bli plassert inn nett som festes i beinet. Fikk du satt inn nett og har du merket noe til det i såfall? Har vært uheldig med operasjoner og lignende tidligere, så er livredd for at det skal bli enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er i vurderingsfasen på om jeg bør gjennomføre en slik operasjon, men er veldig i tvil. Spesialisten antydet at det ikke var en veldig imponerende suksessrate og sa også at det var betydelig fare for evt store komplikasjoner. Noen som har vært igjennom en slik operasjon for det samme? Hvordan var det før operasjonen og hvordan ble det etterpå? Og hvor lenge siden er det du ble operert?

Enten har du vært hos en kvakksalver, eller så må du ha misforstått noe veldig hva som kan ha blitt sagt?

Alternativt er det dr. google du har hatt samtaler med? For dette er så langt unna fakta som der er mulig å komme. 

Anonymkode: d91f6...030

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enten har du vært hos en kvakksalver, eller så må du ha misforstått noe veldig hva som kan ha blitt sagt?

Alternativt er det dr. google du har hatt samtaler med? For dette er så langt unna fakta som der er mulig å komme. 

Unnskyld meg? Du må gjerne utdype hva du tenker ift til dette, men det er hva jeg ble fortalt på gynekologisk avd på sykehuset så jeg regner med at de har en del kompetanse. Hva mener du er feil?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld meg? Du må gjerne utdype hva du tenker ift til dette, men det er hva jeg ble fortalt på gynekologisk avd på sykehuset så jeg regner med at de har en del kompetanse. Hva mener du er feil?

La oss få vite hvilken gyn. Avd. Og jeg skal personlig sjekke opp med avdelingen hva de har  for vane å fortelle pasientene der. Fordi dette er fortsatt vrøvl

, og feilinformasjon man ikke driver med på en gyn. Avd. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La oss få vite hvilken gyn. Avd. Og jeg skal personlig sjekke opp med avdelingen hva de har  for vane å fortelle pasientene der. Fordi dette er fortsatt vrøvl

Kan du vennligst forklare hva som er feil med informasjonen jeg har fått da? Eller hva jeg kan ha feiltolket?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjerning av livmor er et standardisert og ganske ukomplisert inngrep som gjøres i hopetall hvert år i Norge. Det er lite komplikasjonsrisiko utover normale risikoer ved kirurgiske inngrep, så hva legen du har vært hos her mener er vanskelig å si. Jeg har gjort det, ingen komplikasjoner i etterkant, angrer bare på at jeg ikke gjorde det første gangen jeg fikk tilbudet men ville vente og se. Har også tre kolleger som har gjort det, helt komplikasjonsfritt. 

Anonymkode: 6e896...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du klarer ikke å gi noe konkret svar på hva som er feil i informasjonen, men å prøve å ta TS skal du allikevel. Er jo tydelig hvem som er full i vrøvl. Så utrolig typisk kvinneguiden,

Anonymkode: 2321b...105

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fjerning av livmor er et standardisert og ganske ukomplisert inngrep som gjøres i hopetall hvert år i Norge. Det er lite komplikasjonsrisiko utover normale risikoer ved kirurgiske inngrep, så hva legen du har vært hos her mener er vanskelig å si. Jeg har gjort det, ingen komplikasjoner i etterkant, angrer bare på at jeg ikke gjorde det første gangen jeg fikk tilbudet men ville vente og se. Har også tre kolleger som har gjort det, helt komplikasjonsfritt. 

Det var slik jeg forsto nettet som ville være risikabelt, da man kunne ende opp med perforering av tarm/blære etc. Har disse kollegaene også fått plassert inn nett?(vet ikke om det er standard ved hysterektomi eller bare når man har fremfall også) Har aldri hørt om noen som har fått gjort akkurat denne operasjonen, så hadde vært betryggende å vite om andre som har fått et vellykket resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å fjerne den og heise opp. Vet ikke om det blir helt samme operasjon da eller? Det vil i såfall bli plassert inn nett som festes i beinet. Fikk du satt inn nett og har du merket noe til det i såfall? Har vært uheldig med operasjoner og lignende tidligere, så er livredd for at det skal bli enda verre.

Dette er to forskjellige operasjoner. Om du fjerner livmor er det jo ikke noe fremfall av livmor å heise opp. Men kanskje du har mer enn bare livmor som faller? Noen sliter jo også med blæreproblemer og eventuelt endetarmsfremfall, og dette kan de jo ikke fjerne, men må opereres for å bedre. 

Jeg har fjernet livmor, og i den forbindelse er det ikke noe nett involvert. Så om du har bare livmorfremfall, så er nok å fjerne det enkleste. Men om du har flere problemer involvert, av de nevnte tingene, blir det mer omfattende og mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (52 minutter siden):

Dette er to forskjellige operasjoner. Om du fjerner livmor er det jo ikke noe fremfall av livmor å heise opp. Men kanskje du har mer enn bare livmor som faller? Noen sliter jo også med blæreproblemer og eventuelt endetarmsfremfall, og dette kan de jo ikke fjerne, men må opereres for å bedre. 

Jeg har fjernet livmor, og i den forbindelse er det ikke noe nett involvert. Så om du har bare livmorfremfall, så er nok å fjerne det enkleste. Men om du har flere problemer involvert, av de nevnte tingene, blir det mer omfattende og mer komplisert.

Tror nok det var for å hindre resten av toppen fra å falle ned. Jeg kan jo bare det de har fortalt meg så er ikke ekspert på emne, men det var i allefall operasjonen jeg fikk tilbud om. Er sikkert annerledes når man  har fremfall kontra når man bare skal fjerne livmoren.  Jeg har bare livmorsfremfall fikk jeg beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var slik jeg forsto nettet som ville være risikabelt, da man kunne ende opp med perforering av tarm/blære etc. Har disse kollegaene også fått plassert inn nett?(vet ikke om det er standard ved hysterektomi eller bare når man har fremfall også) Har aldri hørt om noen som har fått gjort akkurat denne operasjonen, så hadde vært betryggende å vite om andre som har fått et vellykket resultat.

Altså her har du misforstått noe informasjon du har fått, fjernes livmoren er det jo ikke noe å heise opp. Alle inngrep i mageregionen har risiko for å perforere tarm, urinblære eller kar, folk slutter ikke å ta keisernitt, fjerne blindtarmen eller galleblæren av den grunn. Det er ikke en betydelig fare for store komplikasjoner med å fjerne livmoren, lurer virkelig på hvilket sykehus du har vært på? Hvis skjedeveggen må rekonstrueres er jo dette ett ytre inngrep der de til enhvert tid ser godt hva de syr. Men ingen operasjon er risikofri, hverken kirurgien eller narkosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Altså her har du misforstått noe informasjon du har fått, fjernes livmoren er det jo ikke noe å heise opp. Alle inngrep i mageregionen har risiko for å perforere tarm, urinblære eller kar, folk slutter ikke å ta keisernitt, fjerne blindtarmen eller galleblæren av den grunn. Det er ikke en betydelig fare for store komplikasjoner med å fjerne livmoren, lurer virkelig på hvilket sykehus du har vært på? Hvis skjedeveggen må rekonstrueres er jo dette ett ytre inngrep der de til enhvert tid ser godt hva de syr. Men ingen operasjon er risikofri, hverken kirurgien eller narkosen. 

Ja kan godt være. Kanskje livmoren bare må sikres med nett, dette vet jo naturlig nok ikke jeg. Eneste jeg vet et at nett var nødvendig og forbundet med større komplikasjoner, etter det jeg fikk fortalt.  Kan du tenke deg noen grunn til at jeg da fikk beskjed om å vente lengst mulig med dette? Fikk forståelsen av at dette var litt kritisk og at jeg burde vente lengst mulig, selv om hun mente fremfallet var veldig signifikant. Jeg vil jo som sagt helst operere men ble litt redd etter samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har nylig gjennomført hysterektomi pga kraftig fremfall. De brukte ikke nett hos meg - tror jeg har lest at de ikke bruker det så mye lenger pga komplikasjoner. 

Er kjempefornøyd, har fått et nytt liv. 

Anonymkode: f295b...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har nylig gjennomført hysterektomi pga kraftig fremfall. De brukte ikke nett hos meg - tror jeg har lest at de ikke bruker det så mye lenger pga komplikasjoner. 

Er kjempefornøyd, har fått et nytt liv. 

Anonymkode: f295b...e1d

De sa de måtte bruke det hos meg. Gav de noen grunn til at de ikke ville bruke det hos deg? Hos meg virket det som om det var standard ved fjerning av livmor grunnet fremfall..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror de har brukt nett til å forsterke skjedeveggen el. ifm hysterektomi.

Endret av Sur sitron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sur sitron skrev (5 timer siden):

Tror de har brukt nett til å forsterke skjedeveggen el. ifm hysterektomi.

Hos meg skulle selve toppen festes med nett, men ser ikke ut til at det er en veldig vanlig prosedyre ifølge denne tråden.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos meg skulle selve toppen festes med nett, men ser ikke ut til at det er en veldig vanlig prosedyre ifølge denne tråden.. :sukk:

Tror det var vanlig før, men de har gått mer og mer bort fra det. Her er et lite utdrag fra info som Oslo Universtetssykehus sender ut:

Sitat

Operasjonen utføres gjennom skjeden. Avhengig av type fremfall blir enten fremre skjedevegg strammet opp og blæren løftet tilbake til sin naturlige plass, bakre skjedevegg strammet opp og forsterket. Noen ganger blir også livmortappen eller hele livmoren fjernet. I noen sjeldne tilfeller forsterkes skjedeveggen med et nett laget av kunststoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen håpløse svar du har fått. Det er ikke uvanlig å bruke nett i forbindelse denne prosedyren. Nettet blir forankret til korsbenet og dette er for å sikre at man ikke ender opp med "vaginal vault prolapse", altså prolaps av det som er igjen. Dersom du føler deg veldig usikker på operasjonen kan du høre med dem om å få løftet livmoren. Om dette er mulig avhenger av hvor stort prolapset er og kvaliteten på vevet. Jeg fikk selv muligheten til å velge, men å løfte livmoren ble ansett som en mer kortvarig løsning. Hvis du søker opp "sacrocolpopexy with concomitant hysterectomy" vil du finne en del informasjon. 

Anonymkode: 2321b...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...