Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hørt det, men hva er årsaken egentlig?

Anonymkode: 71200...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du lett google deg til.

Anonymkode: b9d5b...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nokså "gammeldags" holdninger som fortsatt henger fast noen steder. Anbefalingen nå er å løfte som du er vandt til. Noen er vandt til å løfte tungt daglig enten på trening eller jobb, og de kan fint fortsette med det. Andre er ikke vant til det, og de bør kanskje ikke begynne med tung styrketrening som gravid 😊 Man kan leve som før i forhold til løfting. 

Anonymkode: ba90f...7c2

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det mange ikke vet er at man skal være ekstra forsiktig også i tiden etter fødsel. Det var ikke jeg, fikk livmorfremfall.

Anonymkode: 3141f...cb1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan ved fysiske anstrengelser sette i gang kynnere, og sterke kynnere kan i sin tur lede til premature rier.

Been there, done that.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Man kan ved fysiske anstrengelser sette i gang kynnere, og sterke kynnere kan i sin tur lede til premature rier.

Been there, done that.  

Det er vel kun hvis man ikke er vandt til trening og aktivitet, det er mange som trener som normalt frem til fødselen uten å føde for tidlig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint løfte tungt hvis man er vant til det. Men ikke begynn med det i graviditeten.

Anonymkode: 71922...9a1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel kun hvis man ikke er vandt til trening og aktivitet, det er mange som trener som normalt frem til fødselen uten å føde for tidlig. 

Jeg vet ikke om det er "kun". Men ja, det skjer nok noe lettere om man er utrent. Og nei, jeg trente ikke.

Jeg kjedet meg hjemme da jeg var sykmeldt under graviditeten akkurat da. Det var mye snø ute, så jeg gikk ut og ga meg til å måke tung, våt og kram snø da kynnerne meldte seg, og de gikk senere over til premature rier som ga sykehusinnleggelse.

Det skjer altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror slike anbefalinger finnes fordi man ikke har mye forskning på dette med styrketrening. Det er jo ikke etisk riktig å ‘’utsette’’ noen for tunge løft om man har en hypotese om at det kan forværre noe/disponere for tidligere fødsel, så da følger man et føre var prinsipp i stedet. 

Nå er det vel anbefalt å lytte til kroppen, men fortsette som før. Løftet du tungt fra før er det bare å fortsette med det om det føles greit, men kjenner du på kynnere f eks kan du roe ned. Er selv i et løftemiljø hvor mange av mine venninner har løftet frem til termin uten problemer, men disse var også vant til å løfte fra før av. 

Anonymkode: aae47...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror slike anbefalinger finnes fordi man ikke har mye forskning på dette med styrketrening. Det er jo ikke etisk riktig å ‘’utsette’’ noen for tunge løft om man har en hypotese om at det kan forværre noe/disponere for tidligere fødsel, så da følger man et føre var prinsipp i stedet. 

Nå er det vel anbefalt å lytte til kroppen, men fortsette som før. Løftet du tungt fra før er det bare å fortsette med det om det føles greit, men kjenner du på kynnere f eks kan du roe ned. Er selv i et løftemiljø hvor mange av mine venninner har løftet frem til termin uten problemer, men disse var også vant til å løfte fra før av. 

Tenkte mer på å løfte annet barn, bæreposer osv, ikke styrketrening😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan løfte som vanlig så lenge din lege sier noe annet.

Tenk på alle som er gravid og har barn fra før... jobber i barnehagen..eller med fysisk arbeidsmiljø...skal de slutte å leve og ikke gjøre noe

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (31 minutter siden):

Du kan løfte som vanlig så lenge din lege sier noe annet.

Tenk på alle som er gravid og har barn fra før... jobber i barnehagen..eller med fysisk arbeidsmiljø...skal de slutte å leve og ikke gjøre noe

De blir jo gjerne omplassert, får svangerskapspenger eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Går for det samme. Er du vant til å løfte barn og bæreposer er kroppen din vant til det fra før:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går for det samme. Er du vant til å løfte barn og bæreposer er kroppen din vant til det fra før:)

Men etter fødsel er det nettopp det som kan være skummelt. Det var løfting av eldste barn som antakelig skaffet med livmorfremfall. Måtte opereres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men det er da ikke å løfte tungt.. 

Anonymkode: 01874...37c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var pga bekkenbunnen? Jeg fikk beskjed på barsel om å ikke løfte noe som er tyngre enn barnet etter fødsel. Det var jo ikke helt gjennomførbart da jeg bodde i loftsleilighet uten heis og dro med meg vognbagen opp og ned. Men var veldig nøye med knipeøvelser og lekker bare litt en sjelden gang når jeg hopper på trampoline, hvis jeg ikke har tisset først. 

Anonymkode: b30e3...752

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men etter fødsel er det nettopp det som kan være skummelt. Det var løfting av eldste barn som antakelig skaffet med livmorfremfall. Måtte opereres.

Hvor lenge etter fødsel fikk du fremfall?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan man få uavhengig av løfting eller ikke. 

Anonymkode: f7385...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter fødsel ville jeg vært forsiktig med det ja…tolket det som at ts spurte om tiden før termin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De blir jo gjerne omplassert, får svangerskapspenger eller lignende. 

Om det er fare for mor eller barnet ja..men et du frisk og ikke problemer i svangerskapet så kan du løfte som vanlig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...