Gå til innhold

Blir ikke alt tyngre, når man hele tiden har fokus på å ikke gjøre mer enn man skal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stor forståelse for at noen må passe arbeidstiden sin, spesielt når de jobber redusert. Og samarbeider godt med flere som jobber ca 50%, og som er glade i jobben sin.

Men nå jobber jeg tett med en person, som er i 100% stilling, som også jeg er. Men denne personen har hele veien en litt tung innstilling. Er alltid borte når det er noe ekstra, sånn at det blir dobbelt på meg. Har da sagt at hun er sykmeldt og i en periode inne i tung behandling/ medisiner som ikke fungerte. Og jeg strekker meg da langt for at ting skal gå rundt. I går åpnet hun seg, om at det var fordi hun ikke orket/ var sliten. Og jeg klarer ikke å slippe den helt, siden jeg i flere måneder stod på ekstra. Pga ganske heftig sykdom, som hun meldte til meg. 

Innser at i samarbeidet vårt, har jeg hele veien tatt minst 70% av den felles jobben vår. Og i tillegg må jeg hjelpe henne med de 30% hun tar, i gode perioder. En ting er om hun hadde satt hun var usikker fra start, men ofte må jeg trå til dagen før noe skal leveres. Selv om vi fordelte flere uker før, og hun har sagt det går ok underveis.

I går opplevde jeg også at hun ikke var på lag, i en krevende situasjon. Men liksom likte at jeg møtte litt utfordringer.

Denne personen kan lett gi fra seg ekstraansvar i prosjektet vårt, men sier hun ønsker å fortsette samarbeidet med meg. Samtidig leter hun etter alle plasser hun kan kutte dager/ ikke gjøre ting fullt ut, men må ha hjelp av andre om noe ekstra kommer. Og ledelsen, støtter henne veldig mye. I den lille delen av jobben hun gjør.

Anonymkode: 74d71...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er slik man unngår å bli utbrent.

Anonymkode: 9250f...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Klart hun vil fortsette samarbeidet dere to i mellom, du gjør jo all jobben hennes ❤️

Anonymkode: 42ee1...903

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to avdelingsledere under meg, og de er slik du beskriver deg og din kollega. Ene utfører det hun skal til rett tid og korrekt, hun andre trenger mye mer veiledning og styring. Jeg setter ikke de på prosjekter sammen, kun for å kunne vise hvorfor hun ene får bedre lønn enn den andre.

Jeg ville sagt fra til ledelsen, og fortalt hvordan du opplever samarbeidet.

Anonymkode: 8dd46...138

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det er slik man unngår å bli utbrent.

Anonymkode: 9250f...0d8

Tror dessverre ikke det. Til mer hun snakker om å unngå alt som gir 1 min ekstra arbeid, til mer sliten ser hun ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har to avdelingsledere under meg, og de er slik du beskriver deg og din kollega. Ene utfører det hun skal til rett tid og korrekt, hun andre trenger mye mer veiledning og styring. Jeg setter ikke de på prosjekter sammen, kun for å kunne vise hvorfor hun ene får bedre lønn enn den andre.

Jeg ville sagt fra til ledelsen, og fortalt hvordan du opplever samarbeidet.

Anonymkode: 

Jeg må jo det.

Jeg leverer også alt til rett tid, og synes derfor det er ubehagelig at vi leverer så ujevnt. Har klart å holde meg unna enkelte av hennes oppgaver, men... De blir jo bare ikke gjort.

• Liker 1
Skrevet

Du virker å være i en negativ spiral hvor du fokuserer overdrevent mye på andre og ikke deg selv.

Dersom du har et problem med fordeling av arbeid og mengde arbeidsoppgaver, og ikke minst prioriteringer, så tar du dette opp med lederen din.

Rent isolert sett, å gjøre det en skal og ikke mer kan for henne være den eneste måten hun klarer å stå i det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe på prosjekter med noen som ikke drar lasset, er det verste jeg vet. Hatet gruppeoppgaver på skolen 😅

Heldigvis er det ikke noe jeg opplever i min jobb nå. 

Hadde jeg opplevd det samme som deg TS, så ville jeg nok sagt fra til ledelsen. Det fungerer dårlig når en person er opptatt av å gjøre minst mulig, og den andre er sånn "flink pike" som alltid leverer. Da blir det jo som du sier.

Gi helt konkrete eksempler. Jeg leverte ditt og datt til det og det tidspunktet, hun har ikke levert dette og disse og denne som skulle være da og da, og jeg måtte da gjøre det. Oppgaver eller ansvar må fordeles annerledes enn det gjøres nå, for det fungerer ikke.

Jeg må si jeg har litt respekt for de som ikke er opptatt av å gi 150% hele tiden da, jeg er jo klassisk ja-menneske/flink pike og blitt utbrent av det, og har opparbeidet meg en evne med årene til å prioritere bedre, til å prioritere fritid også. Men det går ikke ut over andre på den måten, det er aldri sånn at andre må plukke opp det jeg ikke gjør liksom. Da blir det en dårlig match, som dere to er.

Anonymkode: 9045c...82e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (27 minutter siden):

Du virker å være i en negativ spiral hvor du fokuserer overdrevent mye på andre og ikke deg selv.

Dersom du har et problem med fordeling av arbeid og mengde arbeidsoppgaver, og ikke minst prioriteringer, så tar du dette opp med lederen din.

Rent isolert sett, å gjøre det en skal og ikke mer kan for henne være den eneste måten hun klarer å stå i det.

Problemet er at vi jobber så tett, og at vi blir regnet som et team. Liker jobben min, men er lei av at vi alltid er sent ute med frister. Også på veldig viktige ting.

Vi fordeler oppgaver, og så skjer det bare ikke noe. Dette er oppgaver som er vanlige å fordele, og som det er lite mening å være to på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er at vi jobber så tett, og at vi blir regnet som et team. Liker jobben min, men er lei av at vi alltid er sent ute med frister. Også på veldig viktige ting.

Vi fordeler oppgaver, og så skjer det bare ikke noe. Dette er oppgaver som er vanlige å fordele, og som det er lite mening å være to på. 

Og så hva sier sjefen til dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først tenkte jeg det handlet om mye overtid, fordi i tilfeller hvor det forventes støtter jeg de som ikke vil jobbe mer enn 100% fylt ut. En og annen sjelden gang er overtid helt greit, men det skal aldri være "planlagt overtid" fra ledelsens side over tid. Da er det ledelsen som er problemet.

Men oppfatter det som at dette gjelder å ikke gi noe av seg selv i alminnelig arbeidstid, og det er jo ikke ok. Da må du ta det opp med ledelsen.

Anonymkode: 441be...d68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Først tenkte jeg det handlet om mye overtid, fordi i tilfeller hvor det forventes støtter jeg de som ikke vil jobbe mer enn 100% fylt ut. En og annen sjelden gang er overtid helt greit, men det skal aldri være "planlagt overtid" fra ledelsens side over tid. Da er det ledelsen som er problemet.

Men oppfatter det som at dette gjelder å ikke gi noe av seg selv i alminnelig arbeidstid, og det er jo ikke ok. Da må du ta det opp med ledelsen.

Anonymkode: 441be...d68

Takk for innspill, til alle som har svart.

Dette handler altså om ordinære oppgaver, og om å hele tiden klage over at det er mye. Ikke se når store oppgaver blir tatt bort, men klage over at du får en liten oppgave tilbake. Møte uforberedt på møter, etter å ha tatt en times lunsjpause.

Uff. Jeg føler at jeg blir et dårligere menneske av dette samarbeidet.

AnonymBruker
Skrevet

Belønningen for å gjøre en god rask jobb er mer jobb.

Anonymkode: d8910...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...