Gå til innhold

Bill Gates sier at AI vil sørge for 2 dager arbeidsuke og erstatte det meste menneskene gjør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lediggang er roten til alt ondt. 

Samtidig er vi jo opptatt av å jobbe mindre og mindre (seks timer dag, hjemmekontor, avspasering når vi vil). Vi skal egentlig bare jobbe når vi har lyst til det. Samfunnet har forandret seg mye på bare noen få tiår. 

Jeg tror vi vil se en forhøyet kriminalitet osv om vi ikke har en jobb å gå til. Menneske er ikke laget for å bare sose rundt. Men kanskje hamsterhjul folkene får det enklere men tror ikke nødvendigvis det gagner seg i det lange løp.

Jeg tror mennesker har lett for å stagnere om en slutter å jobbe. En fast jobb gir deg læring og er med på å utvikle deg, jobben gir deg en strukturert hverdag, en følelse av at du bidrar og er til nytte, følelse av tilhørighet og jeg er redd for at vi blir et litt fattigere samfunn om jobben vår blir overflødig. Så det er nok sikkert pluss og minus med det. 

Anonymkode: 37225...58a

AnonymBruker
Skrevet

Sånne store endringer er fryktelig vanskelig å spå og går gjerne både fort og sakte.

Innovasjonsraten i AI er enorm og hva AI kan gjøre i år er slående i forhold til for få år siden.

Den reelle samfunnseffekten tenderer til å være langt treigere (den var det for personlige datamaskiner og internett) og handler kanskje om at det sitter mange ledere rundt omkring som ikke omfavner ny teknologi. Først når generasjonen som har tatt AI for gitt fra barnsben når en alder hvor de naturlig blir toppledere og grundere tror jeg at vi vil se en omveltning.

Hvis, altså, AI blir alt det som hypen antyder. En annen mulighet er at det blir en artig gimmick, men at virkelig tenkende systemer med revolusjonerende oppførsel for alltid vil være noe vi får «snart» litt som selvkjørende biler…

Anonymkode: ecb7d...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Tar slike spådommer med knusende ro. Særlig fra en fyr som ikke har gjort annet enn bli rik på andre folks oppfinnelser. Det er ingenting som tilsier at Gates er bedre til å spå fremtiden enn Røkke. At han er rik er ikke en kvalifikasjon.

Ikke glem konsulentrapporten fra et anerkjent amerikansk selskap som under pandemien spådde at en fjerdedel av alle mennesker på jorda ville bruke minst en time om dagen i metaverset innen 2026.

Hvordan ligger det an?

Anonymkode: 763e9...ebc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...