Gå til innhold

Svigermor klarer ikke være bestemor, og skylder på meg

våren2024
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

våren2024 skrev (21 timer siden):

Hun lyver om at hun ikke orker, og når jeg kommenterer det, så er alt min skyld.

Hun lyver nok ikke, men hun orker ikke være med noen som hele tiden skal pirke og kommentere. Det er fryktelig slitsomt det.. 

Da er det hyggeligere å Være med andre hvor man kan være seg selv.

Dette her er klassisk eksempel for hvordan man skal skremme bort besteforeldre fra å være besteforeldre. Man kan ikke detaljstyre hvordan andre skal være besteforeldre..

Anonymkode: d5021...7ad

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor må du mase til henne om at du skulle ønske hun snakket mer med barna osv? Du lager jo avstand her, som igjen gjør det vanskeligere for henne, når hun vet at du sitter og måler og observerer hvordan hun er…. Og maser om det til svigerinne…

La hun være bestemor på sin måte, og få henne til å føle seg velkommen uten press og forventninger. Alle er ikke som deg! 

Anonymkode: 9ff78...2cb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner henne litt ts.

Har selv en farmor (og til dels en far) som er utrolig gode på kritikk. Små stikk hagler når man er i nærheten. Samtidig sier de hvor glade de er i oss, og klager på at vi ikke sees oftere.

Hver eneste gang jeg er på besøk der klager de på at det er lenge siden og at vi må sees oftere. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke heller kan fokusere på at det er hyggelig å være sammen, istedet for å gjøre det hele til nok en samtale om at hennes bestevenns barnebarn er på besøk til henne annenhver dag, og det burde så klart jeg også gjøre for henne!

Vi sees vel i snitt annenhver uke og mer orker jeg ikke. Jeg dagdrømmer stadig om å kutte henne helt ut fordi jeg mistrives så mye i hennes selskap, men så er jeg jo glad i henne så jeg prøver å opprettholde en kontakt. Men jeg føler oppriktig ikke hun aksepterer meg for den jeg er. Det var hun aldri gjort. Min far sliter med noe lignende tendenser.

Også har vi da på den andre siden min mor, mormor/morfar og svigerforeldre som er kjempe hyggelige å være med og bygger oss opp istedet for å rive ned. Så klart tilbringer vi mer tid med dem, det krever nært ingenting av meg eller barna våre å være i deres nærvær fordi de faktisk ser ut til å like oss.

Anonymkode: c312f...4f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våren2024 skrev (22 timer siden):

Jeg ønsker at barna mine skal snakkes til og at hun faktisk husker hvor gamle de er.

Men nå er det jo en gang sånn at hun ikke er den bestemoren du ønsker at hun skal være. Da må du enten godta henne som hun er, eller godta at din metode med kritiske tilbakemeldinger har skjøvet henne unna. 

Hun har jo helt rett i at hun ikke får være den hun er, hun lever ikke opp til dine forventninger. Jeg synes du virker veldig lite tolerant, og ureflektert - du setter dine egne krav og forventninger foran toleranse og at det kanskje er ok, og til og med bra, at barna dine erfarer andre væremåter enn at de er i sentrum. Bestemor bryter på sett og vis den kulturelle normen for bestemødre, som så mange andre også gjør. Hun er antakelig ikke så veldig glad i barn, rett og slett. 

Anonymkode: 99de9...620

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våren2024 skrev (23 timer siden):

Har hatt en svigermor nesten tjue år. Har barn på 8 og 13 år. Jeg har prøvd og prøvd, men hun er lite tilstede og har problemer med å koble seg på. Hun er veldig sårbar, og tar alt som kritikk.  Jeg har tatt opp med henne små ting, som hun mener er grunnen til at hun ikke "orker å se oss". 

For eksempel når barna var små var jeg litt bekymret, og når eldste skulle overnatte ba jeg hun huske dra ut laderen om natta og blåse ut lys, jeg var så redd brann. Da tolket hun det til at hun ikke kunne lade eller brenne lys. Jeg vet jo jeg var på tuppa, men..

Jeg har ikke egne foreldre i livet, men barna har et sett ekstra besteforeldre. De har vært der nesten hele livet til barna, de fungerer som vanlige besteforeldre. De har ikke egne barnebarn, det er vinn vinn. De er engasjerte, spiller med barna og tar de med på sykkelturer etc.

Svigermor ønsker helst sitte med oss når vi er sammen, hun sier hun har problemer med å snakke med barn. Jeg kommenterer at jeg gjerne ønsker vi er alle sammen, og gjøre ting som barna kan involveres i. Jeg kommenterer selvsagt dette i ettertid, at jeg er lei meg for at barna ikke snakkes til. Hun kan spør gjentatte ganger om hvor gamle barna er, og hvilken klasse de går i. Hun har selv sagt hun er sliten og har vondt, og at hun ikke orker så mye mer enn jobb. Hun sier hun skal komme på banen mer som pensjonist. Nå er hun pensjonist i deltid, men vi sees sjeldnere enn før.

Nå mener hun at hun ikke orker se oss, fordi hun aldri blir godtatt som hun er. At det ikke holder å bare be oss, men at hun må engasjere barna også. Hun sier hun er lei seg over å aldri bli bedt med på ting. Svigerinne sladrer til svigermor når jeg prøver snakke med henne, og svigermor sladrer igjen til meg. Når tante barna våre er her, forteller de at de har vært hos bestemor, og bestemor juger og sier nei. 

Hva gjør jeg? Jeg blir så sliten av å ta ansvar. Svigermor ønsker ikke være med på ting, fordi hun er sliten, men blir lei seg når hun ser på sosiale medier at barna er med de ekstra besteforeldrene. 

bare og drite i det, er hun ikke intressert er det hennes tap

Anonymkode: 0b2a3...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er du lit rigid med dine spesielle forventninger om hvordn hun skal være? Og så har hun spesielle svakheter, er gammel, litt susete osv. Kan tenktes at det er noen trekk på autisme inne i bildet, eller ? 

Du savner at hun er der, og hun savner dere. Det er jo fint. Men du må nok venne deg til tanken at hun ikke vil bli den personen du ønsker deg. 

Anonymkode: becb6...05a

Og så ble noen fjerndiagnostisert med autisme igjen ja 🙄

Kvinneguiden på sitt beste det der 1:ironi:

Anonymkode: c47b7...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og så ble noen fjerndiagnostisert med autisme igjen ja 🙄

Kvinneguiden på sitt beste det der 1:ironi:

Anonymkode: c47b7...eb6

Aldri en diskusjon uten diagnose. Vi er ikke mennesker, vi er enten perfekte eller diagnoser. Takk og lov for at verden ikke er sånn utenfor kg.

Anonymkode: 964cc...0a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor har aldri husket alder, skole osv... Som liten var det lite kontakt men som voksen er hun fantastisk 🥰

Har du hørt det at de som altid blir rettet på, kritisert og aldri er bra nok føler seg mindre og mindre. Til de sitter igjen som et støvkorn? 

Barn forsvinner inn i seg selv og blir et skall. Samme skjer det med voksne. Hvertfall ei som faktisk har prøvd å si fra, men blitt mast og kritisert i 13 år er bare grusomt. Samme om du mener det godt TS 🙂

Hadde du gjort det samme med barna dine TS? Kritisert dem fra fødsel til voksen om det samme. Trur du at barna dine ville sett på det som positivt eller negativt? 

Anonymkode: a0603...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...