Gå til innhold

Svigermor klarer ikke være bestemor, og skylder på meg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en svigermor nesten tjue år. Har barn på 8 og 13 år. Jeg har prøvd og prøvd, men hun er lite tilstede og har problemer med å koble seg på. Hun er veldig sårbar, og tar alt som kritikk.  Jeg har tatt opp med henne små ting, som hun mener er grunnen til at hun ikke "orker å se oss". 

For eksempel når barna var små var jeg litt bekymret, og når eldste skulle overnatte ba jeg hun huske dra ut laderen om natta og blåse ut lys, jeg var så redd brann. Da tolket hun det til at hun ikke kunne lade eller brenne lys. Jeg vet jo jeg var på tuppa, men..

Jeg har ikke egne foreldre i livet, men barna har et sett ekstra besteforeldre. De har vært der nesten hele livet til barna, de fungerer som vanlige besteforeldre. De har ikke egne barnebarn, det er vinn vinn. De er engasjerte, spiller med barna og tar de med på sykkelturer etc.

Svigermor ønsker helst sitte med oss når vi er sammen, hun sier hun har problemer med å snakke med barn. Jeg kommenterer at jeg gjerne ønsker vi er alle sammen, og gjøre ting som barna kan involveres i. Jeg kommenterer selvsagt dette i ettertid, at jeg er lei meg for at barna ikke snakkes til. Hun kan spør gjentatte ganger om hvor gamle barna er, og hvilken klasse de går i. Hun har selv sagt hun er sliten og har vondt, og at hun ikke orker så mye mer enn jobb. Hun sier hun skal komme på banen mer som pensjonist. Nå er hun pensjonist i deltid, men vi sees sjeldnere enn før.

Nå mener hun at hun ikke orker se oss, fordi hun aldri blir godtatt som hun er. At det ikke holder å bare be oss, men at hun må engasjere barna også. Hun sier hun er lei seg over å aldri bli bedt med på ting. Svigerinne sladrer til svigermor når jeg prøver snakke med henne, og svigermor sladrer igjen til meg. Når tante barna våre er her, forteller de at de har vært hos bestemor, og bestemor juger og sier nei. 

Hva gjør jeg? Jeg blir så sliten av å ta ansvar. Svigermor ønsker ikke være med på ting, fordi hun er sliten, men blir lei seg når hun ser på sosiale medier at barna er med de ekstra besteforeldrene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå sier hun vi kanskje må ha en pause, og at hun synes synd på barna som det går utover, men vi ser henne knapt annenhver måned.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager driver du - etter tretten (!) år - fortsatt og kommenterer på noen forventninger du har, som hun helt åpenbart ikke klarer å gjøre noe med? 

Hun er tydeligvis ingen fantastisk bestemor, i hvert fall ikke for små barn. Årsakene er vanskelig å vite og kan sikkert være sammensatte. Hun er like fullt et familiemedlem. Jeg forstår virkelig ikke problemet med å skulle omgås selv om hun foretrekker å samtale med de voksne. 

Anonymkode: d2d1f...be8

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Hun lyver om at hun ikke orker, og når jeg kommenterer det, så er alt min skyld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes nå det virker som om hun har et poeng, jeg. Hun er tydeligvis ikke god nok når hun hele tiden får kommentarer på at det hun gjør ikke er godt nok. 

Anonymkode: 68b91...77e

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes nå det virker som om hun har et poeng, jeg. Hun er tydeligvis ikke god nok når hun hele tiden får kommentarer på at det hun gjør ikke er godt nok. 

Jeg ønsker at barna mine skal snakkes til og at hun faktisk husker hvor gamle de er.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er introvert. Slutt å press henne, hun gjør så godt hun kan.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
våren2024 skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker at barna mine skal snakkes til og at hun faktisk husker hvor gamle de er.

Og nå har din fremgangsmåte (stadige kommentarer) gjort at svigermor har trukket seg helt unna. Godt jobba. 

• Liker 23
  • Nyttig 12
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Hun er introvert. Slutt å press henne, hun gjør så godt hun kan.

Hun orker andre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når tråden er enig med svigermor, bør du kanskje gå inn i deg selv - og forstå at problemet er DEG. Du bør ha forståelse for at hun synes det er vanskelig å kommunisere med barn. Det er ikke ensbetydende med at man ikke er engasjert i livene deres. Nå som du alltid kritiserer henne, mister hun lysten av å være sammen med dere.

Anonymkode: 0bc0a...0b3

• Liker 18
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
våren2024 skrev (2 minutter siden):

Hun orker andre.

Så liker hun seg kanskje ikke hos dere da? Du er jo litt etter henne uansett hva hun gjør eller sier virket det som. Hun synes kanskje det har vært vanskelig å bli kjent med barna fordi du både konkret og indirekte har lagt føringer eller signalisert forventninger. Og når du kommenterer som du igjennom 13 år har har gjort i tillegg, er det ikke så rart at hun ikke orker å være med dere.

Anonymkode: 68ebe...69c

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du driver å retter og kommenterer veldig på henne. Klart det ikke er noe trivelig, og hun føler seg uglesett. Du behøver jo ikke be et voksent menneske huske å blåse ut stearinlys. Og så er det nok klokt om både du, svigerinne og svigermor slutter å klage og baksnakke hverandre. Det fungerer jo ikke! Hva med å prøve noe nytt - fremsnakke hverandre? Se om det har bedre effekt? At ting blir mer positivt og hyggelig?

Når hun er på besøk, så må du da la henne være seg selv. Ikke mase så på henne. Så drar du igang for eksempel kortspill med hele familien, så har alle en hyggelig stund sammen. Og vær fornøyd hvis dere får til gode øyeblikk sammen.

Anonymkode: dab54...2ec

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
våren2024 skrev (7 minutter siden):

Er det så farlig om hun husker sånne detaljer da? Min far slet med å huske hvilken klasse jeg gikk i, og hva min lærer het da jeg var barn. Jeg ble ikke butthurt av det. 

Anonymkode: dab54...2ec

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du lite forståelse for at hun er sliten og har smerter? Du kan ikke sammenligne henne med de andre besteforeldrene. De er tydeligvis sprekere. Hvorfor i all verden skal du kommentere på småting? Det at hun spør om alder og klassetrinn kan tyde på at det er hennes måte å starte samtaler på.  

Anonymkode: 7507c...8ba

• Liker 9
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en usikker dame, hun sier hun ikke er god på å snakke med barn. I stede for å kommentere det så heller hjelp til og lede samtalen, la barna fortelle litt om seg og sitt siden sist, og la henne lytte og heller stille spørsmål.

Anonymkode: a9ec9...8a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig ts; 

Jeg skjønner at du savner en engasjert bestemor. Full forståelse for det, det ønsker jeg og for mine barn. 

Men du maser, kritiserer og ydmyker jo dama! Jeg skjønner at hun ikke orker deg og dine, på grunn av konstant kritikk. 

La mannen ta seg av "konstruktive tilbakemeldinger", støtt henne i klagene over vondt og sliten, og ikke minst ignorer det du ikke liker og skryt av det du liker med henne, så kanskje dere ser henne mer. 

Anonymkode: a6428...99a

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Av og til så har man bare ikke kjemi, eller "connection" til og med med egne barnebarn. Nå er barna såpass gamle at det er så å si UMULIG å bygge opp den forbindelsen mellom bestemor og dem. Det vil kreve mye tilrettelegging både fra din, hennes og barnas side, noe jeg ser for meg overhodet ikke er mulig. 

Jeg har bestemor og vi har kjempegod tone, men det har hun ikke med søskebarnet mitt, det har hun selv nevnt til meg, bestemor er introvert og det andre barnet har ikke hatt så mye kontakt med henne som jeg hadde gjennom oppveksten (pga ulike grunner) så det er helt naturlig at de ikke har fått samme type forhold som vi. Sånn er det bare.

Fint at ungene dine har et sett med andre besteforeldre de kan ha kontakt med. Det høres ut som bestemor trenger time off fra dere, trenger ikke å bebreide hun for at hun ikke husker alder på barn. Om hun ønsket det kunne hun skrevet opp alder på en lapp.

Anonymkode: a77c2...684

• Liker 1
Skrevet

Tingene jeg pirker på er at barna ikke skal sendes på rommet, at de må snakkes til. Hun må være stabil når det gjelder hva hun vil, hun orker ikke delta på aktiviteter eller komme å se kamper og lignende, men blir trist når andre blir bedt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
våren2024 skrev (21 minutter siden):

Hun er sårbar, og føler seg sikkert ikke god nok til å ivareta barna dine på den måten du ønsker, mtp. kommentarene dine. Selv om du mener det positivt, hadde jeg blitt provosert om du snakket så ovenfra og ned til meg at du ba meg trekke ut laderen og blåse ut lys. Hadde tenkt at hvor inkompetent og lite ansvarsfull tror du egentlig at jeg er, og at jeg helt fint klarer å ta egne vurderinger rundt sånne ting. 

Hun er også tydelig på at hun er sliten, har du noen gang prøvd å snakke med henne om hvor sliten hun faktisk er? Da jeg var på vei til å bli utbrent for noen år tilbake kunne jeg også glemme sånne ting som bursdager (og til og med navn), og den nesten utbrent-stadiet kan vare i mange år. 

Anonymkode: d0a13...ad0

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...