AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Skal søke om permisjon fra jobb, men tviler på at jeg får det innvilget. Vurderer 6-8 måneder utenlands for å besøke/bo hos familie, er utenfor eu/eøs om det har noe å si. Hvis jeg ikke får permisjon fra jobb kommer jeg til å si opp, og dermed komme tilbake til Norge arbeidsløs. Har jeg da rett til dagpenger som arbeidsledig etter den vanlige karenstid en som per nå er 18 uker? Ser ut som kravet bare er at man har tjent minst 3g siste 18 måneder? Satser jo på å få jobb igjen fort, men er jo ingen garanti for at det skjer....... Anonymkode: b5cc0...cc6
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Ja, du har rett på dagpenger da. Men beregningsgrunnlaget vil være ganske lavt da... Anonymkode: 6f1a4...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Du får nok ikke dagpenger på dagen, så belag deg på 18 uker før du får det. Anonymkode: 82643...aee 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du får nok ikke dagpenger på dagen, så belag deg på 18 uker før du får det. Anonymkode: 82643...aee Hvis hun venter med å søke om dagpenger til det har gått minst 6 uker fra hun sa opp, så får hun ikke karens. Anonymkode: 726ff...6fd
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis hun venter med å søke om dagpenger til det har gått minst 6 uker fra hun sa opp, så får hun ikke karens. Anonymkode: 726ff...6fd Mente 6 MÅNEDER, skrev feil. Anonymkode: 726ff...6fd
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Mente 6 MÅNEDER, skrev feil. Anonymkode: 726ff...6fd Må oppfylle resten av vilkårene for å ha rett på dagpenger også. Anonymkode: 1286d...87e
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mente 6 MÅNEDER, skrev feil. Anonymkode: 726ff...6fd Tok det som en selvfølge at jeg evt får 18 ukers karenstid. Finner ikke noe om at jeg slipper om jeg venter minst 6 måneder, hvor finner jeg noe om dette? Anonymkode: b5cc0...cc6
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Må oppfylle resten av vilkårene for å ha rett på dagpenger også. Anonymkode: 1286d...87e Er det flere villkår enn dette med at man må ha tjent minst 1,5 G siste år, eller 3 G siste 36 måneder? Er uansett ikke noe problem, jeg har jobbet 100% siste 20 år, og aldri mottatt dagpenger før. Håper jo å kunne ta permisjon eller finne annet relevant arbeide relativt fort, men er greit å være forberedt i tilfelle det ikke skjer. Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg er utenlands en lengre periode, utover forsikringer? Anonymkode: b5cc0...cc6
AnonymBruker Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tok det som en selvfølge at jeg evt får 18 ukers karenstid. Finner ikke noe om at jeg slipper om jeg venter minst 6 måneder, hvor finner jeg noe om dette? Anonymkode: b5cc0...cc6 Husk, du må IKKE søke før det har gått 6 måneder.Du finner det i Lovdata: "Sanksjonsperioden kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger lenger tilbake i tid enn seks måneder. Seksmånedersfristen regnes fra det tidspunkt medlemmet ikke lenger har krav på lønn". https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap4 Her er de andre vilkårene: https://www.nav.no/dagpenger#hvem-kan Anonymkode: 726ff...6fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå