AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #81 Skrevet 26. april 2025 Sjekk også om du har penger på trumf kort.. Mange som glemmer at de kan ha spart opp en liten sum der 🙂 Anonymkode: 736ea...25e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #82 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er i slike tilfeller man bør ha kredittkort. Bruke det til NØD og til det absolutt minimumet, ikke mer enn hva man kan betale inn igjen så fort pengene er på konto. Anonymkode: b3561...881 Det er en farlig vei å gå for noen som allerede har lite. Du vet heller ikke om TS har mulighet for kreditt. Anonymkode: 05df6...91e 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #83 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å fy faen her har vi årets mest hjelpsomme innlegg. Anonymkode: 2d6eb...1cd Ja, dette var å sparke noen som ligger nede. Skammelig. Anonymkode: 05df6...91e 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #84 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en farlig vei å gå for noen som allerede har lite. Du vet heller ikke om TS har mulighet for kreditt. Anonymkode: 05df6...91e Ikke farlig hvis det brukes riktig. TS bruker ikke mer enn hun ville ha gjort på mandag. Når nødhjelpen fra nav kommer på mandag så føres summen som ble brukt over på kredittkortet for å nulle det ut. Trenger ikke stor kreditt for å ha en nødløsning til slike situasjoner. TS har garantert mulighet for å få innvilget kredittkort med lav grense. Har hun mye inkassokrav på seg og gjeld så blir det noe annet. Da har hun ikke økonomiskvett og burde ikke ha kredittkort. Kredittkort er så farlig som man selv gjør det til. Anonymkode: b3561...881 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #85 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg. Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham. Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn. De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig. Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager. Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen. Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!! Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april... Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte. De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer. Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag. De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme. Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter. Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45. Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig. Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min. Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg. Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei. Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme. Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen... De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen".... Har NAV lov til dette? Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til. Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes. Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden. Anonymkode: 60586...c67 Vet ikke hva NAV har lov til eller ikke. Håper det ordner seg med mat igjennom helga. Skjønner at det ikke alltid er lett å spare opp en buffer, men det er iallefall lurt om du kan klare å ha en «matbuffer» til enhver tid. Om du ikke har råd til å bygge opp en slik buffer, så søk opp om det kan finnes en matsentral nær deg. Anonymkode: 307a1...a32
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #86 Skrevet 26. april 2025 Det som overrasker meg mest med denne tråden er at en barnefamilie har så lite mat i hus at de ikke klarer seg gjennom en helg. Har du virkelig ikke noe mel, tørrgjær, pasta, havregryn, ris, egg, poteter, hermetikk eller frossenvarer i hus? Jeg har selv ikke en spesielt stor økonomisk buffer tilgjengelig, men har mat nok i skapene til å kunne fø familien lenge. Om jeg var deg TS ville jeg prioritert å få på plass alt av basisvarer fremfor å ha en buffer i penger slik at dere i det minste har mat i noen dager selv om kontoen er tom. Anonymkode: 3427f...f7f 10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #87 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke farlig hvis det brukes riktig. TS bruker ikke mer enn hun ville ha gjort på mandag. Når nødhjelpen fra nav kommer på mandag så føres summen som ble brukt over på kredittkortet for å nulle det ut. Trenger ikke stor kreditt for å ha en nødløsning til slike situasjoner. TS har garantert mulighet for å få innvilget kredittkort med lav grense. Har hun mye inkassokrav på seg og gjeld så blir det noe annet. Da har hun ikke økonomiskvett og burde ikke ha kredittkort. Kredittkort er så farlig som man selv gjør det til. Anonymkode: b3561...881 Vel... først og fremst tenker jeg at vi skal la være å legge oss opp i hvordan TS håndterer økonomien sin. Det er en personlig sak. TS stiller et spørsmål som handler om NAV, og ut ifra det som er skrevet, fremgår det tydelig at situasjonen akkurat nå er krevende. Når man står i en slik situasjon, er det stor sannsynlighet for at kredittkort ikke er en aktuell løsning – og det ville uansett ikke løst problemene på kort sikt. I TS sin situasjon kan desperasjonen bli så stor at man tyr til kredittkortbruk for å dekke nødvendige utgifter. Men vi må huske på at når man bruker kreditt, må pengene også betales tilbake. Det betyr mindre å rutte med ved neste anledning, og dermed kan behovet for kreditt bli enda større. Hvis dette får utvikle seg, kan det vokse til uoverkommelige summer og en enda vanskeligere økonomisk situasjon. Uansett hva som har ført til denne situasjonen, har ingen av oss rett til å kritisere. Vi kjenner ikke hele historien, og for alt vi vet kan dette dreie seg om ren desperasjon og et forsøk på å overleve. Jeg mener derfor at det viktigste vi kan gjøre, er å møte hverandre med respekt, medmenneskelighet og støtte der vi kan. Anonymkode: 05df6...91e 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #88 Skrevet 26. april 2025 - Hjelp med å hjelpe har noen steder det slik at de legger ut nødinnlegg på dine vegne. - Er det blitt vår hos deg? Gå på tur og samle flasker/pant, se etter spiselige ville vekster (feks skvalderkål om er omtrent overalt her er spiselig). Bor du langs sjøen kan du se etter skjell, eller fiske. Du kan også sanke egg, bare sjekk opp reglene mest aktuelle i ditt område. Anonymkode: 49a6d...929
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #89 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel... først og fremst tenker jeg at vi skal la være å legge oss opp i hvordan TS håndterer økonomien sin. Det er en personlig sak. TS stiller et spørsmål som handler om NAV, og ut ifra det som er skrevet, fremgår det tydelig at situasjonen akkurat nå er krevende. Når man står i en slik situasjon, er det stor sannsynlighet for at kredittkort ikke er en aktuell løsning – og det ville uansett ikke løst problemene på kort sikt. I TS sin situasjon kan desperasjonen bli så stor at man tyr til kredittkortbruk for å dekke nødvendige utgifter. Men vi må huske på at når man bruker kreditt, må pengene også betales tilbake. Det betyr mindre å rutte med ved neste anledning, og dermed kan behovet for kreditt bli enda større. Hvis dette får utvikle seg, kan det vokse til uoverkommelige summer og en enda vanskeligere økonomisk situasjon. Uansett hva som har ført til denne situasjonen, har ingen av oss rett til å kritisere. Vi kjenner ikke hele historien, og for alt vi vet kan dette dreie seg om ren desperasjon og et forsøk på å overleve. Jeg mener derfor at det viktigste vi kan gjøre, er å møte hverandre med respekt, medmenneskelighet og støtte der vi kan. Anonymkode: 05df6...91e Jeg spekulerer ikke direkte i TS sin økonomi, det var det du som gjorde. I slike situasjoner som ts beskriver så er det gull verdt å ha et kredittkort liggende til nød. Ikke alle tenker på å skaffe seg kredittkort før det er nødvendig. I ts sitt tilfelle så er det akkurat i en slik situasjon at et kredittkort er fint å ha i back up. Hun har en barnefar som er ustabil når det kommer til utbetaling. Det har han vist ved at nav må steppe inn å kreve pengene for han. Ts trenger mat nå, og om hun hadde fått nødhjelp fra nav i dag så hadde hun brukt de pengene i dag. Det er ingen forskjell på å bruke kredittkortet i dag, og å overføre samme sum på mandag. Dersom TS hadde gått ut å kjøpt biff og fancy mat fordi hun har 10 000 kr på kredittkortet og hun får 500 kr fra nav på mandag, ja da snakker vi om noe annet. Kredittkort er som sagt så farlig som man selv velger å gjøre det til. Bare fordi du har 10 000 kr på kredittkortet, så betyr det ikke at du må bruke dem. Det er et valg du tar helt selv. Anonymkode: b3561...881 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #90 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg spekulerer ikke direkte i TS sin økonomi, det var det du som gjorde. Hvor? Anonymkode: 05df6...91e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #91 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har du i skapene, fryser og kjøleskap. Legg ut listen her, så klarer vi kanskje å trylle ut noen dere kan lage frem til mandag. Kanskje tom du finner noe du har glemt der... Anonymkode: d14cc...bf6 Eller skriv alle varer inn i ChatGPT, be om oppskrifter og fortell hvor mange mennesker/ måltider/ dager du ønsker at det fordeles på. Anonymkode: 36068...4b4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #92 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du skriver at det ikke er din feil. Det er absolutt din feil. Jeg lærte ganske tidlig å alltid ha en backup løsning på alt. I ditt tilfelle, regne med at penger fra far ikke kommer Anonymkode: d2d45...06e Nå men åh så flink du er da, men empati og medfølelse fikk du visst ikke… Anonymkode: 9f34e...258 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #93 Skrevet 26. april 2025 Sansx skrev (1 time siden): Det er jo sant. Man bør ha en buffer konto og ekstra mat, så man ikke havner i en sånn situasjon. 🤦🏻♀️ Anonymkode: 9f34e...258
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #94 Skrevet 26. april 2025 Jeg hadde foretrukket å være fattig enn være så selvgode og ekle som en del her i tråden her, for en bedriten personlighet dere har Anonymkode: 9f34e...258 3 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #95 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvor? Anonymkode: 05df6...91e 👇 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en farlig vei å gå for noen som allerede har lite. Du vet heller ikke om TS har mulighet for kreditt. Anonymkode: 05df6...91e Anonymkode: b3561...881 1
Gaia Skrevet 26. april 2025 #96 Skrevet 26. april 2025 Du har fått mange gode råd her i tråden. Ett av de beste er å finne ut hva du kan lage med det du har i hus av matvarer. Havregryn er en basisvare mange har, og havregrynsgrøt er faktisk ganske godt. Og når du greier å filtrere ut de gode rådene fra bedreviterne som håner deg i tråden, anbefaler jeg deg å starte i det små både med sparing på en bufferkonto og det å handle inn litt hermetikk, havregryn og gryteretter/ suppeposer. Lurt å ha noen pølser eller kjøttdeig (kjøp billig frossen kjøttdeig på Kiwi) i fryseren. Så er det jo dette med å være beinhard med seg selv og spørre seg hver eneste gang man handler: trenger jeg/vi dette? Trenger barna dette? Kan jeg heller sette de pengene på konto til en dag jeg trenger dem mer? Håper virkelig at du kommer deg ut av dette. Jeg har vært omtrent der du er en gang i livet. Måtte låne penger av min mor. Hun kom da med en betingelse, og det var at hun fikk hjelpe meg med å sette opp et budsjett for hele året, med hvor mye penger jeg skulle sette av til faste utgifter hver måned. På den måten fikk jeg kontroll på økonomien. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #97 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns det er helt absurd at du ikke har noe som helst av mat i skap, kjøl eller fryser på slutten av måneden. Anonymkode: 38e80...682 Jeg synes at det er absurd at vi har en kapitalistisk milliardær-kakkerlakk i Norge som eier tusener av leiligheter, sitter på ræva og suger det økonomiske livet ut av mennesker som bor ufrivilig som leietakere. Synes også det er absurd og sykt at en jævel kan bare kjøpe Bitcoin i slutten av 2022, så se at den har økt med 465% frem til nå. Men selvsagt, man må angripe heller fattige og sårbare mennesker i et samfunn med uverdige og tragiske klasseforskjeller der man forteller TS hvordan hun kan bare begynne å grave etter kronestykker i jakka eller sofaen, lete etter panteflasker og den slags. Anonymkode: f48ab...fb3 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #98 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): nevnte konto, for kiwi er ikke nødvendigvis den billigste butikken for de varene ts trenger akkurat nå. Så da er det enkelt og greit å få de satt inn direkte på konto for å bruke det hvor hun vil. Anonymkode: b3561...881 Kan en ikke bare ta det i kontanter og benytte en annen butikk? Anonymkode: dcf03...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #99 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan vet du om de som svarer har god økonomi eller ikke? Jeg er uføretrygdet med 23k utbetalt, men jeg har ca 50 000 på bufferkonto/høyrentekonto. 12 000 kr av disse er spart bare i år. I tillegg til 174 000 kr på sparekonto. Det er ren idioti å ikke ha bufferkonto. Hvis man lever fra hånd til munn, må man endre prioriteringene sine. Men uansett så er det å skaffe seg et nettverk gratis. Anonymkode: fb870...d2c Det tar lang tid og bygge seg opp ett nettverk, og krever sosial kompetanse. Det er ikke bare og bare!!! Anonymkode: c9c7f...01d 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #100 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): 👇 Anonymkode: b3561...881 Jeg kan ikke se at jeg spekulerer i TS økonomi her. Har du sitert feil? AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en farlig vei å gå for noen som allerede har lite. Du vet heller ikke om TS har mulighet for kreditt. Anonymkode: 05df6...91e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå