Gå til innhold

Nødhjelp - har NAV lov til dette? :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden):

Nei men så har ikke alle sterk nok økonomi til å bygge opp en så stor buffer på kort nok tid. Det er klart at når ts sliter når hun mangler 3500 kroner en måned, så vil det ta henne mange år å bygge opp en stor buffer. I løpet av de årene kan bufferen bli tømt mange ganger. 

Å ha en stor buffer er dessverre ikke noe som er alle forunt. Å tro noe annet er jo ganske sneversynt og naivt. 

Det er noe som heter at det er dyrt å være fattig, og det er helt sant. 

Du kunne ikke hatt de verdiene du har nei, akkurat, der viser du jo en snever tankegang. Har det falt deg inn at ts kanskje ikke har så mye verdier? Men man kan jo ikke akkurat selge ungene når det kniper på og bilen og bufferen røk i forrige uke, og man er helt avhengig av den for å beholde jobben (eller en tann eller brillene eller tannregulering til ungene eller gudene vet hva). 

Buffer er lurt, ja. Men har man stram økonomi er det ofte umulig å få den til å bli stor nok til å dekke alle eventualiteter. Har man ikke nok penger er det ikke bare å bestemme seg for å "ta ansvar", pengene renner jo ikke inn av den grunn. 

Ganske snevert å tro at alle oss som har grei buffer er sterk økonomiske. Det er harde prioriteringer. Og nei, jeg kunne selvfølgelig ikke hatt verdier uten økonomi til det, men jeg hadde aldri kjøpt en bil uten å ha nok igjen i buffer. Har jeg ikke nok igjen etter bilkjøp så må jeg ha billigere bil. 

Og med min snerve tankegang så er det så enkelt at er husleien for dyr, da må du faktisk finne noe billigere. Bo mer usentralt. Jobbe mer eller jobbe fullstilling. Kutte ned på alle unødvendige utgifter. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Aldri hørt om å få flaskepant på konto.

Anonymkode: dcf03...bd2

kiwi (og sikkert flere, jeg bruker bare kiwi) har mulighet for å sette kontanter inn på konto. Om det er kontanter eller pantelappen spiller ingen rolle for dem. 

Anonymkode: b3561...881

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri hørt om å få flaskepant på konto.

Anonymkode: dcf03...bd2

nevnte konto, for kiwi er ikke nødvendigvis den billigste butikken for de varene ts trenger akkurat nå. Så da er det enkelt og greit å få de satt inn direkte på konto for å bruke det hvor hun vil. 

Anonymkode: b3561...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ODA kan du betale med Klarna og har da 30 dager på å betale igjen. Bruker det i hverdagen, men vet ikke om de leverer i helgene?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skriver at det ikke er din feil. Det er absolutt din feil.

Jeg lærte ganske tidlig å alltid ha en backup løsning på alt. I ditt tilfelle, regne med at penger fra far ikke kommer

Anonymkode: d2d45...06e

Å fy faen her har vi årets mest hjelpsomme innlegg. 

Anonymkode: 2d6eb...1cd

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (2 minutter siden):

Ganske snevert å tro at alle oss som har grei buffer er sterk økonomiske. Det er harde prioriteringer. Og nei, jeg kunne selvfølgelig ikke hatt verdier uten økonomi til det, men jeg hadde aldri kjøpt en bil uten å ha nok igjen i buffer. Har jeg ikke nok igjen etter bilkjøp så må jeg ha billigere bil. 

Og med min snerve tankegang så er det så enkelt at er husleien for dyr, da må du faktisk finne noe billigere. Bo mer usentralt. Jobbe mer eller jobbe fullstilling. Kutte ned på alle unødvendige utgifter. 

Syns du bare bekrefter den snevre tankegangen her. Det finnes ganske mange nyanser mellom å ikke ha penger og å ikke ha sterk økonomi. At du ikke har sterk økonomi bekrefter jo ingenting, det er ganske irrelevant. 

Flytte billigere? Det er kanskje ikke mulig. Vi vet ikke hvor usentralt ts allerede bor. Det er ikke alltid billigere å bo mer usentralt heller. Mer usentralt kan bety dyrere transport. 

Problemet er at du tar det som en selvfølge at ts ikke har gjort alle mulige tiltak. Det vet verken du eller jeg noe om, derfor er det snevert å bare anta at ts kan ha en uendelig buffer (for det er det du ber om, siden du påstår bufferen aldri skal tømmes!!), og mulighet til å flytte barna sine for å spare penger. 

Det finnes ikke noe sted i landet der det er gratis å bo. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du banker på hos naboen og spør om du kan få låne en pakke havregryn. Så har du vassgraut i helga å gi ungene dine ihvertfall. 

Anonymkode: 12bee...95c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg.

Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham.

Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn.

De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig.
Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager.
Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen.
Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!!
Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april...

Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte.
De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer.

Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag.
De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme.
Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter.

Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45.

Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig.
Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min.

Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg.
Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei.
Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme.
Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen...
De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen"....

Har NAV lov til dette?

Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. 

Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til.

Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes.

Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden.

Anonymkode: 60586...c67

Hva har du som matbudsjsett hver måned? Noe du kan endre på? Jeg er alene med 3 barn, deriblant en på mme og bleier. Husholdning og mat er på 5300 i mnd. 

Du må hvert fall tilpasse budsjettet ditt med at du ikke får penger av barnefar. De mnd du får det så må du legge det av på sparing. 

Anonymkode: 6bc55...d85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du banker på hos naboen og spør om du kan få låne en pakke havregryn. Så har du vassgraut i helga å gi ungene dine ihvertfall. 

Anonymkode: 12bee...95c

Hadde det vært min nabo hadde hun fått 1000kr rett i handa, med lang tilbakebetalingstid. 

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av ungene brekker ankelen i morgen, havner på legevakta og du må betale for krykkene vedkommende trenger for å gå, hva er da planen din? Det må betales der og da, du får ikke det på faktura. Eller om kjøleskapet ryker? Det er ikke nav sitt ansvar. Helt utrolig at den første tanken npr man kødder til økonomien sin er at det er nav og det offentlig sitt ansvar, hva med å ta ansvar selv?

Anonymkode: 8b5e1...93a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du gjøre om et av barna må ja medisiner i løpet av helga? Dette er jo totalt uansvarlig som mor med ansvar for 2 barn

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (1 time siden):

Med ODA kan du betale med Klarna og har da 30 dager på å betale igjen. Bruker det i hverdagen, men vet ikke om de leverer i helgene?

Oda leverer på søndagene, så dette var et godt tips. Dersom TS bor i nærheten av en Max hamburger så tror jeg man kan bestille derifra også på Klarna via appen. Det er ikke den billigste løsningen, men da sulter man i alle fall ikke i hel.

Evt. kan man vel TS kanskje få et kredittkort på kort tid (?), eller selge noen eiendeler såpass rimelig at at noen kommer og henter det på dagen. En pakke havregryn overlever de på i løpet av helgen. 

Å ha barn og ikke ha en eneste tørr-eller frysevare i hus er jo såpass pussig at TS bør gå igjennom økonomien sin og se hvor hun kan kutte for å legge seg opp en buffer. 

Anonymkode: 89806...491

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis en av ungene brekker ankelen i morgen, havner på legevakta og du må betale for krykkene vedkommende trenger for å gå, hva er da planen din? Det må betales der og da, du får ikke det på faktura. Eller om kjøleskapet ryker? Det er ikke nav sitt ansvar. Helt utrolig at den første tanken npr man kødder til økonomien sin er at det er nav og det offentlig sitt ansvar, hva med å ta ansvar selv?

Anonymkode: 8b5e1...93a

🎯

Mange som kommer til å slite, hvis det skjer en katastrofe her i landet. NAV kan ikke hjelpe over 5 millioner mennesker når det skjer en nødsituasjon. Derfor man blir oppfordret til å ha både bufferkonto, forsikringer og beredskap ved kriser eller uforutsette hendelser. Men kanskje og forhåpentligvis er dette en oppvekker for TS. Så hun begynner og tenke fremover.

Anonymkode: fb870...d2c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du i skapene, fryser og kjøleskap. Legg ut listen her, så klarer vi kanskje å trylle ut noen dere kan lage frem til mandag. Kanskje tom du finner noe du har glemt der...

Anonymkode: d14cc...bf6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å fy faen her har vi årets mest hjelpsomme innlegg. 

Det er jo sant. Man bør ha en buffer konto og ekstra mat, så man ikke havner i en sånn situasjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sansx skrev (Akkurat nå):

Det er jo sant. Man bør ha en buffer konto og ekstra mat, så man ikke havner i en sånn situasjon. 

Jada, man bør det. Situasjonen nå er likevel at TS ikke har det. Det er problemstillingen. 
Du har fått mange tips, TS, jeg håper du får brukt noen av dem og at du slipper å havne i dette igjen. Med en 17-åring i hus vil jo også barnetrygden snart reduseres, da må du ha en plan før det er krise. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har beredsskapslager, kan du bruke av det? Så kan du heller fylle opp igjen senere. Eller kan du låne litt av sønnen din? Jeg skjønner at det er uheldig å måtte bruke barnas penger, men når situasjonen er som den er så tror jeg sønnen vil forstå. 

Anonymkode: ea70e...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor kommer det ikke et eneste ord fra ts?

Anonymkode: 7ebe3...569

Sikkert fordi at ts oppdaget at samfunnet stiller krav til henne + at tråden ikke er full av sympati svar. Ja, også at hu har driti seg ut å det er ikke Nav sin feil.

Anonymkode: 94bd8...43b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg.

Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham.

Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn.

De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig.
Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager.
Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen.
Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!!
Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april...

Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte.
De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer.

Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag.
De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme.
Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter.

Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45.

Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig.
Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min.

Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg.
Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei.
Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme.
Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen...
De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen"....

Har NAV lov til dette?

Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. 

Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til.

Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes.

Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden.

Anonymkode: 60586...c67

Hei,

Jeg har dessverre ikke erfaring med nødhjelp og kan derfor ikke hjelpe deg på den måten.

Det jeg derimot kjenner godt til, er hvordan det er å leve fra lønning til lønning – og hvor vanskelig det kan være å få lagt opp en buffer, uansett hvor mye man prøver.

Jeg ser at noen mener det bare handler om å "spare litt hver måned", men slik er det ikke alltid i virkeligheten. Det er synd at enkelte kan være så lite medmenneskelige.

Akkurat nå har jeg 100 kroner på konto. Jeg har heldigvis alt jeg trenger frem til neste utbetaling, med unntak av én ting. Derfor er jeg villig til å gi deg 50-lappen jeg ikke trenger. Det er ikke mye, men kanskje det kan gi deg det du trenger for minst ett ekstra måltid.

Send meg en PM hvis du fortsatt trenger hjelp, så finner vi en løsning sammen. Jeg lover å behandle deg anonymt, og forventer det samme tilbake.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...