Gå til innhold

Nødhjelp - har NAV lov til dette? :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PhilosopherSe7en skrev (1 minutt siden):

Har det noe å si om det er starten, midten eller slutten av måneden? 

I dette tilfellet snakker vi om slutten av måneden. 

Anonymkode: 38e80...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I dette tilfellet snakker vi om slutten av måneden. 

Anonymkode: 38e80...682

Det er jo fortsatt ikke noen forskjell på hvilket tidspunkt i måneden det er. En bør jo helst alltid ha mat i skapet, enten det er den 3 eller 27 i måneden. En merkelig ting å henge seg opp i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nødhjelp på dagen en gang, uten særlig dokumentasjon. Dette etter personlig oppmøte. 

Jeg synes ts har blitt behandlet dårlig. NAV kunne fint gitt henne 500 kroner på dagen, eventuelt som et lån. 

Anonymkode: af969...afe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du lært at du må ha en buffer. Neste gang er det kjøleskapet eller bilen som ryker.Når du har et barn på 17, så er du voksen nok til å skjønne at du må ha bedre kontroll på økonomien.

Uten familie eller venner som kan låne deg en 200-lapp til mat, så må du rett og slett låne av ett av barna. Men la det bli første og siste gang, og betal tilbake så fort du får penger.  

Anonymkode: ab96e...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dumpsterdiving, der er det masse brukbar mat ofte av høy kvalitet. Mange gjør dette uten at de er i økonomisk krise, men av etiske grunner for de ikke synes det er ok å kaste helt brukbar mat. 

Anonymkode: 0a739...35f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man er etablert og har barn. Å man ha en buffer på ganske mange tusen. Helst en månedslønn. Uansvarlig å leve fra hånd til munn.. 

Anonymkode: 9d846...541

Bra norsk.

Anonymkode: dcf03...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i slike tilfeller man bør ha kredittkort. Bruke det til NØD og til det absolutt minimumet, ikke mer enn hva man kan betale inn igjen så fort pengene er på konto. 

Anonymkode: b3561...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du panter flaskene hos kiwi, få pengene på konto eller i kontant og få tak i noen too good to go poser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg.

Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham.

Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn.

De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig.
Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager.
Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen.
Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!!
Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april...

Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte.
De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer.

Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag.
De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme.
Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter.

Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45.

Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig.
Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min.

Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg.
Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei.
Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme.
Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen...
De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen"....

Har NAV lov til dette?

Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. 

Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til.

Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes.

Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden.

Anonymkode: 60586...c67

Du må ha en bufferkonto, det går ikke å leve fra hånd til munn når man har barn. Det er ikke NAV sin skyld at faren er ustabil, nettopp pga han må du være forberedt på sånt som dette. Øk inntekten, dropp røyk-snus ( hvis du bruker det), spar inn på det du kan til bufferkontoen er oppfylt. Jo, det er din feil, du kjenner eksen og vet at dette ikke er nytt, men ventet. Sosialkontoret er en nødløsning, men de hjelper

Anonymkode: 1f865...d0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå har du lært at du må ha en buffer. Neste gang er det kjøleskapet eller bilen som ryker.Når du har et barn på 17, så er du voksen nok til å skjønne at du må ha bedre kontroll på økonomien.

Uten familie eller venner som kan låne deg en 200-lapp til mat, så må du rett og slett låne av ett av barna. Men la det bli første og siste gang, og betal tilbake så fort du får penger.  

Anonymkode: ab96e...5a0

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må ha en bufferkonto, det går ikke å leve fra hånd til munn når man har barn. Det er ikke NAV sin skyld at faren er ustabil, nettopp pga han må du være forberedt på sånt som dette. Øk inntekten, dropp røyk-snus ( hvis du bruker det), spar inn på det du kan til bufferkontoen er oppfylt. Jo, det er din feil, du kjenner eksen og vet at dette ikke er nytt, men ventet. Sosialkontoret er en nødløsning, men de hjelper

Anonymkode: 1f865...d0c

En buffer er jo nettopp det - en buffer. Den er ingen garanti. Hvis det oppstår en nødsituasjon i uke 1 og 3 og du derfor bruker bufferen hjelper det deg lite i uke 4 når du er tom for mat. En buffer er ikke utømmelig. 

Sånn sett er jeg enig i at kredittkort er lurt å ha. Ikke som buffer, men til kjøp av mat når bufferen er tom. Er bufferen tømt kan det dessverre ta lang tid å bygge opp igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto i samme situasjon for noen år tilbake men har ikke barn, men da gikk jeg opp fysisk på nav med kontoutskrift med få kroner på kontoen og sa jeg trengte nødpenger til mat og det fikk jeg den gangen. Det gikk ganske fort. Jeg satt og ventet litt og fikk det innvilget. Jeg vet ikke hvordan regler de ellers har på dette med nødpenger men..

Anonymkode: 736ea...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk nødhjelp på dagen en gang, uten særlig dokumentasjon. Dette etter personlig oppmøte. 

Jeg synes ts har blitt behandlet dårlig. NAV kunne fint gitt henne 500 kroner på dagen, eventuelt som et lån. 

Jeg fikk også etter personlig oppmøte. Jeg syntes hun bør få det innvilget uansett, spesielt når det er barn inni bildet.. TS: prøv fysisk oppmøte på nav med bankutskrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skjønner at søknaden hennes faktisk må behandles først? De har startet på den, sett at det mangler dokumentasjon til å fatte et vedtak og siden de har et lovverk å forholde seg til kan de ikke bare dele ut 500,- i øst og vest bare fordi noen har søkt. Her var TS seint ute med den manglende dokumentasjonen og da rakk de ikke å få den ferdig. Det er ellers fritt fram for privatpersoner som synes Nav er kjipe å stille seg opp på utsiden av kontoret og dele ut penger til de som sier at de ikke har. 

Anonymkode: 29ef6...8a6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS jeg føler med deg! Det er så bedritent og rett og slett råttent at faren bare vrir seg unna å støtte sine egne barn! 

Jeg har selv vært der du er og det er ikke en god følelse. Det er leit at du er havnet her, men om du greier å lese forbi stikkene fra "de som ikke vet" så har noen av de gode tips til veien videre.

Først og fremst de "quick fixene" som hjelper deg over kneiken: ta ut coop/trumf penger om du har. Pant flaskene. Sjekk i skap og skuff hva som faktisk er der og spis det du har. Det kan bli noen merkelige kombinasjoner, og noen regelrett usunne næringsfattig drittløsninger, men det er bare for en kort periode. Drit i datostempling: lukt, smak, bruk!

Så på mandag søker du igjen/purrer på søknaden hos NAV. Kontakt matutleveringssteder, frivillige organisasjoner og kirken/menigheten du tilhører. Denne dagen svelger du stoltheten og spør om hjelp der du kan, så hjelper du noen andre senere når du er kommet på beina.

Søk om kredittkort om du ikke har. Kun til nødstilfeller!

Så bruker du helgen til å omrokkere på økonomien din. Skill ut barnebidrag slik at det ikke er en del av din månedlig inntekt, men går inn på egen konto. Så blir det mer hipp som happy om og når det kommer. Barnebidrag vil en dag ta slutt, det må du ikke basere økonomien din på! Heldigvis kommer barnetrygden snart, det hjelper noe.

Anonymkode: 1225a...bac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (17 minutter siden):

En buffer er jo nettopp det - en buffer. Den er ingen garanti. Hvis det oppstår en nødsituasjon i uke 1 og 3 og du derfor bruker bufferen hjelper det deg lite i uke 4 når du er tom for mat. En buffer er ikke utømmelig. 

Sånn sett er jeg enig i at kredittkort er lurt å ha. Ikke som buffer, men til kjøp av mat når bufferen er tom. Er bufferen tømt kan det dessverre ta lang tid å bygge opp igjen. 

Derfor må alltid en buffer være stor nok. Jeg har bil, hund og enebolig. Derfor er bufferen min stor nok til å takle både at bilen streiker, vaskemaskinen ryker, og hunden blir syk, alt iløpet av kort tid. Alt annet regner jeg som økonomisk uansvarlig. Hadde jeg ikke hatt nok i buffer så kunne jeg ikke hatt de verdiene jeg har. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk også etter personlig oppmøte. Jeg syntes hun bør få det innvilget uansett, spesielt når det er barn inni bildet.. TS: prøv fysisk oppmøte på nav med bankutskrift..

Det er svært få, om noen, kontorer der du kan komme og få behandlet saken din med en gang. Om man møter opp slik du foreslår vil man høyst sannsynlig få beskjed om å sende inn en søknad, legge ved dokumentasjonen man har med og vente på å bli kontaktet av veilederen som får saken. På vårt kontor må alle som søker nødhjelp inn på samtale dagen etter at de har søkt. Ingen får behandlet saken sin mens de står og venter. 

Anonymkode: 29ef6...8a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du panter flaskene hos kiwi, få pengene på konto eller i kontant og få tak i noen too good to go poser. 

Aldri hørt om å få flaskepant på konto.

Anonymkode: dcf03...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at situasjonen er kjip, men hva er egentlig spørsmålet her? Om NAV har «rett» til å la være å behandle søknader etter stengetid? Da er svatet ja.

Men digitalt kredittkort får man på 10 minutter.

Endret av Rotemor
Tastefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (2 minutter siden):

Derfor må alltid en buffer være stor nok. Jeg har bil, hund og enebolig. Derfor er bufferen min stor nok til å takle både at bilen streiker, vaskemaskinen ryker, og hunden blir syk, alt iløpet av kort tid. Alt annet regner jeg som økonomisk uansvarlig. Hadde jeg ikke hatt nok i buffer så kunne jeg ikke hatt de verdiene jeg har. 

Nei men så har ikke alle sterk nok økonomi til å bygge opp en så stor buffer på kort nok tid. Det er klart at når ts sliter når hun mangler 3500 kroner en måned, så vil det ta henne mange år å bygge opp en stor buffer. I løpet av de årene kan bufferen bli tømt mange ganger. 

Å ha en stor buffer er dessverre ikke noe som er alle forunt. Å tro noe annet er jo ganske sneversynt og naivt. 

Det er noe som heter at det er dyrt å være fattig, og det er helt sant. 

Du kunne ikke hatt de verdiene du har nei, akkurat, der viser du jo en snever tankegang. Har det falt deg inn at ts kanskje ikke har så mye verdier? Men man kan jo ikke akkurat selge ungene når det kniper på og bilen og bufferen røk i forrige uke, og man er helt avhengig av den for å beholde jobben (eller en tann eller brillene eller tannregulering til ungene eller gudene vet hva). 

Buffer er lurt, ja. Men har man stram økonomi er det ofte umulig å få den til å bli stor nok til å dekke alle eventualiteter. Har man ikke nok penger er det ikke bare å bestemme seg for å "ta ansvar", pengene renner jo ikke inn av den grunn. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mat må du jo ha i skuffer og skap. Har du mel og gjær, kan du bake rundstykker. Finnes ingenting i fryseren?

Hvis du absolutt ikke har noe i skuffer og skap, hvordan skal du og ungene klare dere hvis landet er i krise og vi må benytte oss av beredskapslagrene våre? 

Til slutt så vil jeg si at det er du som har ansvar her, det er du som har sløst med pengene, å du kan ikke legge skyld og ansvar på andre. 

Anonymkode: 94bd8...43b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...