Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille poden på 7mnd har holdt på med matnekt hele uken. Ikke skal han ha grøt og ikke middag. Grøt kjøpt i 2 forskjellige sorter og middag, 4 forskjellige glass.. Ingenting hjelper det er bare sånn hyling og skriking og vrir seg unna..

Er det fordi han ikke liker alle de sortene? det syns jeg isåfall er merkelig..

flaskemelk går ned på høykant og fruktmos ser han på som "godteri" men da blir det nesten så jeg vil bremse den "nammenammen" og..

han er ikke syk eller har feber,

skal jeg bare gi melk inntil videre for å se om matlysten kommer igjen?

er det noenslags periode disse babyene er inne i som gjør dette?

(han tåler å gå ned 1/2 kg..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du skal bestemme hva han skal spise. HAn skal bestemme hvor mye han skal spise.

Om du vil at han skal spise grøt, skal du gi han grøt. Til hvert måltid. Hvis han vet at du gir deg og kommer med fruktdessert bare han hyler lenge nok, har du tapt ;)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg lurte min lillemann på 7mnd med å putte litt brød med fruktpurren for at han skulle få det i seg. Han ville plutselig ikke spise brød etter 1mnd?!

Viktig at du ikke gir deg og lar han bestemme!!!

Lykke til :)

Gjest gjesta
Skrevet
Lille poden på 7mnd har holdt på med matnekt hele uken. Ikke skal han ha grøt og ikke middag. Grøt kjøpt i 2 forskjellige sorter og middag, 4 forskjellige glass.. Ingenting hjelper det er bare sånn hyling og skriking og vrir seg unna..

Er det fordi han ikke liker alle de sortene? det syns jeg isåfall er merkelig..

Da mitt barn var liten så spiste han kun en type grøt og en type middag. I tillegg så var det most banan og yoghurt. Jeg måtte bare akseptere at slik var det. Prøvde jo med nye ting hele tiden, men det var en kresen pode jeg hadde fått i huset.

Skrevet

Takk for fine svar.. det var faktisk det jeg gikk å lurte på.. om den smådjevelen allerede prøver å tøye strikken...

eller om det faktisk sånn at han faktisk ikke var sulten og jeg sitter å stapper mat ned i halsen på han så han eser ut..

ehh fordi jeg gir meg ikke om det blir mye spruting og unnavriding og ikke minst hyling...

har også lurt litt på favoritt mat om jeg skal prøve en annen grøtsort men nå har jeg snart huset fullt av forskjellige grøtpakker og mat på glass..

middag i form av kokt potet blandet med leverpostei og gulrøtter most i en smørje boikotter han.. lar det skli bak i halsen til han brekker seg.. skjer gang på gang

han koser seg med banan midt på dagen men den fruktmosen blir gjemt bort for å se om han roer seg med vanlig mat..

når kan jeg begynne å gi vanlig yoghurt? i en bok sto det rundt 6mnd i en annen rundt 10 mnd.. klør meg i hodet av disse forskjellige informasjonene

Skrevet

De anbefaler forsåvidt ikke å gi melkeprodukter før de runder året, ikke på vår helsestasjon i alle fall.

Jeg ville bare vært tålmodig hvis jeg var deg. Tilby den sorten grøt han liker, men la ham bestemme når han ikke vil ha mer. (Hos oss er favoritten Nestlés havre med fersken og banan.)

Det kan kanskje hjelpe å være tålmodig lenge med noen få sorter mat slik at han blir vant til dem.

Kjeder han seg når han spiser? Her er det bom stopp etter tre skjeer av og til, men hvis jeg klarer å distrahere henne med noe hun kan holde på med (en skje eller et lokk eller en kavring f.eks) da spiser hun hele skålen. Hun er med andre ord sulten men vil ikke sitte i ro og gape.

Jeg har tro på at barn må få ta spising i eget tempo. Ikke alle venner seg til fast føde like raskt, men det finnes få konfirmanter som lever på melk. Det er bare om å gjøre å ikke la måltider bli en kamp.

Når vår jente ikke har villet ha middag, har vi ikke stresset med det heller så lenge hun er glad i grøt. Etter hvert har vi klart å få henne til å spise litt middag ved å tilby det samme om igjen og om igjen. Hun fikk 4 mnd mat leeenge, og med frukt oppi. Nå trenger vi ikke å gjøre det så ofte lenger siden hun har vent seg til at det er mulig å spise andre ting enn grøt og frukt.

Jeg tror det blir lettere når hun blir motorisk i stand til å spise selv. Hun får frysninger av middagsglass med klumper, men hun kan hive innpå rugbrødbiter og knaske på en vårløkstilk helt uten å skjære grimaser. Forstå det den som kan. :ler:

Ikke stress, men hør på guttens signaler og bruk den tiden han trenger.

Skrevet

Youghurt er syrnet melk og kan gis fra 6 mnd, med mindre noe skulle tilsi at det er større fare for allergi enn normalt.

Skrevet

Til elle melle, ja her var det mye fornuft og ta med seg.. tusen takk

til stjernefisken: dette leste jeg også i spebarnsboken dette der med syrnet melk og at yoghurt kan gis etter 6mnd... og så står det andre steder at det ikke skal gis før 10mnd... blir så forvirret.. Lurer på å prøve meg frem snart..

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv og mos en halv banan i grøten hans, det hjalp hvertfall på nevøen min da han knep igjen alt han kunne :ler: Etter hvert minsket vi bare på mengden banan og vips så spiste han "ren" grøt.

sier ikke at dette vil funke, men er verdt et forsøk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...