Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bedd inn gjester til konfirmasjon, men så er det noen som ikke kan komme til middag - og skriver at de kommer til kaffe. Det hadde ikke vi tenkt. Vi tenkte at det var alt eller ingenting, men har selvsagt ikke skrevet det i invitasjonen.

Eller gjør alle det slik? Jeg aner ikke hva som er "normalt".

Anonymkode: 04812...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi delte ikke opp og inviterte alle til alt. Jeg har aldri hørt om å skille på dette i konfirmasjon, kun bryllup. Jeg synes personlig at å skille på middags- og kaffegjester er en uting, men jeg vet folk er uenige med meg og det er helt greit. Jeg tenker at svaret du fikk ikke nødvendigvis handler om å skille på gjestene, men om at disse ikke har mulighet til å delta hele dagen rett og slett. Jeg tror ikke de nødvendigvis forventer at det er andre som kommer bare til kaffe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (25 minutter siden):

Vi delte ikke opp og inviterte alle til alt. Jeg har aldri hørt om å skille på dette i konfirmasjon, kun bryllup. Jeg synes personlig at å skille på middags- og kaffegjester er en uting, men jeg vet folk er uenige med meg og det er helt greit. Jeg tenker at svaret du fikk ikke nødvendigvis handler om å skille på gjestene, men om at disse ikke har mulighet til å delta hele dagen rett og slett. Jeg tror ikke de nødvendigvis forventer at det er andre som kommer bare til kaffe. 

De kan ikke noe for at de evt må dele seg opp. Men hva kan man svare disse på meldingen da? Når vi har tenkt alt, men de bare kan til kaffen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som inviterer til kaffe etter dåp. 

Ville tolket denne meldingen som at de har andre forpliktelser, men kan komme etterhvert. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan ikke noe for at de evt må dele seg opp. Men hva kan man svare disse på meldingen da? Når vi har tenkt alt, men de bare kan til kaffen?

Du tar opp telefonen og så snakker dere sammen. 

Anonymkode: 9f2ac...9bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet med at de bare kommer til kaffe? 

Jeg er vant til at en del gjester kommer bare til kaffe. Dette fordi det er mange konfirmasjoner man skal innom, så folk går i kaffe i ulike selskaper i stedetfor å bare være i ett selskap. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig i konfirmasjon å ha separate gjester slik. En del praktiserer det i bryllup, men der inkluderer jo "kaffe" en helaften.

Det er også frekt å ta for gitt at man er velkommen til å komme midt i en konfirmasjonsfeiring.

Når du likevel har gjester som er så freidige, hadde jeg nok vært overbærende og bare bedt om cirka tid for når det behager dem å dukke opp. Uten den formuleringen, åpenbart. 

Anonymkode: 920ec...16a

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis de ikke har anledning til å komme til middag,må det vel være hyggelig at de kan komme til kaffen? 😊

Ser ikke problemet. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da svarer du at du er glad for at de iallefall kan komme til kaffen, og at du regner med den starter ca ?? (regner med du har cirka klokkeslett for programmet den dagen)

Anonymkode: a8a4e...a8b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke vanlig å dele opp selskapet, men jeg har opplevd det i bryllyp. Har opplevd å bli invitert bare til kaffen i et bryllyp. Da var vi en gjeng som kun var bedt til kaffen og fordi middagen tok mye lenger tid enn beregnet, ble vi sittende ute og vente lenge. Vi følte oss litt "annenrangs" der vi satt utenfor "det gode selskap".

Men det er jo ikke det som er greia her. Her er det gjester som ikke har anledning til å komme til middag, selv om de er bedt, og det kan skje. Da tenker jeg det er bare å si til dem at "det er hyggelig at dere kommer selv om dere ikke rekker å være med fra starten". Det er vel bedre at de kommer til kaffen enn at de ikke kommer i det hele tatt?

Anonymkode: f84c8...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du likevel har gjester som er så freidige, hadde jeg nok vært overbærende og bare bedt om cirka tid for når det behager dem å dukke opp. Uten den formuleringen, åpenbart. 

Dette er jo frekt.

Når man svarer slik, fordi man har andre forpliktelser, mulig andre konfirmasjoner samme dag, så mener man jo bare at man kommer innom en tur. "Komme til kaffen" er bare et uttrykk, ikke krav om et tidspunkt. Det vanlige svaret er "så fint at dere har muligheten, vi ser for oss at kaffe blir ca kl xxx" (det er vanlig å ha en viss kjøreplan for en dåp) 

Anonymkode: 9f2ac...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke vanlig i konfirmasjon å ha separate gjester slik. En del praktiserer det i bryllup, men der inkluderer jo "kaffe" en helaften.

Det er også frekt å ta for gitt at man er velkommen til å komme midt i en konfirmasjonsfeiring.

Huff for ei kjerring du er uten omtanke og empati! Man må da ha respekt for at folk ikke rekker alt. Hadde noen sagt til meg at jeg var freidig slik så hadde Jeg bedt dem ryke og reise og stryke meg fra framtidige arrangementer. 

Anonymkode: f9ef8...ad6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor så viktig å vite akkurat når de kommer? Det er jo ikke et kongelig bryllup det er snakk om, du trenger ikke ha dørvakter for å passe påi? Spiller det noen rolle om de kommer kl 16 eller 17 så lenge du vet at du ikke skal dekke på til middag? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så vanlig dele opp konfirmasjon så vidt jeg har fått med meg.

Men det er ikke så uvanlig at noen ikke har tid/mulighet til å være med hele dagen, og jeg har aldri hørt om at man ikke er velkommen til kaffen hvis man ikke også stiller på middagen...

Anonymkode: cf06f...d16

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor, er det ikke uvanlig å dele opp. Man ber naboer, fjern slekt, venner av mor og far på kaffe. Koselig ordning. Da jeg var ung inviterte man ofte på etterpålag på mandag, for å få spist opp kaker.

Jeg skjønner ikke at det skal være et problem for TS at noen ikke rekker middagen. De kommer jo så fort de kan.

Anonymkode: f9fee...0ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 11.04):

Vi har bedd inn gjester til konfirmasjon, men så er det noen som ikke kan komme til middag - og skriver at de kommer til kaffe. Det hadde ikke vi tenkt. Vi tenkte at det var alt eller ingenting, men har selvsagt ikke skrevet det i invitasjonen.

Eller gjør alle det slik? Jeg aner ikke hva som er "normalt".

Vet jo ikke når kake og kaffe er. Foll spiser,bruker tid, tale/taler, og div ting gaveåpning osv . Før kake! 

Anonymkode: 501d3...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det vanlig å dele opp både bryllup og konfirmasjoner i middag og kaffe. Middag er for nærmeste familie, kaffe for alt mulig riff raff 🤭 Og man kan gjerne ha et lag dagen etter og, for de som ikke kunne komme på den første kaffen. 

Anonymkode: 126eb...c08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 11.41):

Da svarer man at de er hjertelig velkomne når de kommer? De skal vel kanskje i en annen jo formasjon. 

Anonymkode: 8b560...a42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...