Gå til innhold

Hva slags mat liker du ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mårpølse og seibiff med løk. Uæh!

Gjest agurk i.i
Skrevet

Sterke oster

Innmat

Snegler

Krabbe

Selleri

Ansjos

Lammekjøtt

Syltetøy og annet søtt som pålegg

Søt lakris

Artisjokker

Fett kjøtt

Blodmat

Lutefisk

Fiskelever og tunge (gjelder for alle kjøtt-typer også)

Frosk, slange, antilope, krokodille o.l

And

Oksehalesuppe

Skildpaddesuppe

Kanin

• 7 måneder senere...
Skrevet
Blir i grunnen litt overrasket jeg også over alt mange lister opp at de ikke spiser. Jeg har en sterk oppfatning av at man ikke skal si æsj til mat da jeg mener det er uhøflig overfor de som faktisk liker maten. Da er det bedre å si at jeg er ikke så glad i dette, så jeg vil heller ta mer av noe annet (i et selskap for eksempel). Det er i grunnen lite mat jeg ikke spiser, men innmat og sild må jeg vel si at jeg ikke liker.

Jeg sier ikke æsj til mat. Jeg velger den bare vekk, eller takker pent nei.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Tang Lung
Skrevet (endret)

Fisk er sunt men det er rett og slett ikke godt :/

Og jeg liker ikke grovbrød , da kan jeg like godt spise sagspon.....orntli speltbrød , det er tingen !

Ostepoplukt kan til tider gjøre meg uggen , men det smaker jo godt ;)

Endret av Tang Lung
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske kresen i matveien, men det har bedret seg litt de siste årene.

Liker fortsatt ikke...

Reker (og sjømat som ikke er fisk generelt egentlig)

Torsk

Champignon

Pisket krem

Fløte

Leverpostei

Sylteagurk

Ananas

Marsipan

Mandel-/nøttebunn i kaker

Kokos

Blåmuggost (unntatt i matretter, som i sauser, på pizza o.l)

Ostepop

Majones

Og sikkert mye jeg ikke kommer på... Jeg spiser alt hvis jeg får det servert borte, men sliter veldig hvis jeg må spise skalldyr, da må jeg konsentrere meg hardt for å ikke brekke meg.

Skrevet

Ansjos i sånne små Abba-bokser, fyttigrisen :ler:

Enkelte veldig sterke oster

Er også skeptisk til innvoller, men ville absolutt smakt om muligheten bød seg.

Ellers har jeg næret dyr mistro ovenfor erter siden jeg var liten, men det siste året har jeg funnet ut at jeg liker erter veldig godt - i hvert fall fra frossen eller tørket tilstand, ikke så glad i hermetiske eller f eks ertestuing fra pose :hår:

Tror egentlig jeg spiser det meste folk måtte finne på å servere selv, og jeg er glad i mange "sære" ting som gravlaks, helgrillet blekksprut osv, og liker både mild og sterkt krydret mat.

Skrevet

Jeg liker ikke

innmat,

lever,

lungemos,

blodmat,

nyrer,

hjerte osv.

men det er sjelden et problem borte for det er ikke akkurat vanlig å servere det på gjestemiddager.

gammelost - også sjeldent et problem borte - sjelden/aldri servert

blåmuggost - hva har skjedd med smaken min der for det er ikke lenge siden jeg elsket det?

sardiner - også sjeldent et problem borte

erterstuing - tilbehør og kan derfor velges bort når man er borte på middag

ertersuppe - sjeldent å få på en gjestemiddag

Så de fleste tingene jeg ikke liker er ikke noe problem når jeg er invitert bort på middag for det er mat som sjeldent eller aldri, jeg har aldri opplevd å få det servert på gjestemiddag.

Skrevet

De to eneste tingene jeg har trøbbel med å spise er makrell og rå østers. Jeg har prøvd flere ganger, men det er ett eller annet med både smaken og konsistensen jeg har vanskelig for å takle.

Jeg må også si at jeg er glad jeg er såpass altetende som jeg er. Det må være slitsomt å forholde seg til sånne lister som enkelte presenterer her.

Skrevet

Jeg klarer ikke hvit saus og kokte gulrøtter. Blæææh. Som lita ble jeg tvunget til å spise det flere ganger, jeg kasta opp hver gang. Og så er jeg veldig lite glad i grønnsaker. Tomat, agurk, paprika og sånne saker. Jeg spiser salat da, og løker, så noe går jo ned. Det er synd med grønnsakene, jeg skulle så gjerne likt det.. wok og sånt er ikke noe for meg.

Jeg liker ikke skalldyr, reker og østers og den slags. Men det er jo ikke noe problem, det finnes masse annet man kan spise i stedet.

Skrevet (endret)

Spiser det meste, men har problemer med:

- kjøtt (spiser ikke kjøtt av smaksmessige årsaker + tåler det dårlig, men noe kylling/kalkunpålegg av og til kan gå for magens del.)

- lutefisk og rakfisk

- pisket krem/bløtkaker

- vanilje

- selleri

- lever, nyre, rogn osv. av fisk/kjøtt selvsagt - lungemos og alt det der + blodpudding

- liker ikke FERSKE reker/scampi, men reker i lake er kjempegodt. (Og dette kommer fra en som hadde en rekefisker som bestefar... skammelig.)

- blåskjell (mest pga. konsistens. Har ikke gitt opp å like det.) og krabbe

Må legge til at jeg spiser det jeg får servert, så lenge det ikke er kjøtt. Og har en innstilling til at alt må smakes på, ingenting er æsj. Har oppdaget det siste året at jeg liker masse ting nå som jeg ikke gjorde før. Så når jeg er femti så kanskje jeg liker ALT mulig. :) Med andre ord kan lista mi over ting jeg ikke liker NÅ forandre seg. Selv om noe har lagret seg som vondt fra år og dag siden, så skader det ikke å prøve igjen en annen gang. Smaken kan forandre seg. Jeg liker heller ikke folk som ikke tør å smake på noe nytt fordi de tror det er vondt/lukter/ting ser ekkelt ut for dem. Mat er godt. Finito.

Endret av Navnløs
Skrevet

Stekt lever og lungemos :forvirret:

Skrevet

Jeg spiser ikke:

- rømmegrøt

- smalahove

- lutefisk

- kaviar

- ketchup

- rømme

Ser ikke på dette som noe stort problem i og med at de fleste av disse tingene ikke blir servert alene hvis jeg er på besøk hos noen. Bortsett fra rømmegrøt da kanskje. Smalahove og lutefisk er det så få som liker at det er sjelden man blir invitert på bare dette uten å få beskjed om at dette står på menyen.

Skrevet (endret)

blåskjell - har en litt dårlig erfaring, men spiser hvis jeg må, tror jeg fikk litt dårlige skjell da jeg prøvde

kokt melk - melkesupper og varm kokt melk, kan spise hvis jeg må, er ikke gla i 'kumelk' også, dvs fersk melk som ikke kommer fra butikken :-D

alle slags tunger - er ikke så gla i ideen, hjerter og lunger for en eller annen grunn også

blekksprut - hmh, jeg har en gang funnet små sugekopper fra munnen min uten å være helt forberedt, så det har ødelagt ideen litt for meg

Jeg kan spise det meste hvis jeg må, det er få ting jeg ikke kunne manne meg opp til å smake. Hvis jeg skulle være på besøk på et eller annet eksotisk sted og skulle smake på lokale 'spesialiteter', hadde jeg nok gjort det og, syntes det er fryktelig uhøflig å si fysj og æsj.

Men det som er nevnt over, velger jeg nok bort hvis jeg har mulighet ;)

Endret av mrs_bond
Skrevet

jeg spiser ikke:

-Makrell/sild i tomat.

-Leverpostei, men kan få lyst på det et par ganger i året.

-Hvit ost på brødskiva som ikke er smeltet

-Fiskekaker- kan spise det om jeg må. men da tar jeg mye poteter og revet gulrot til.

-muggost

-ansjos

-Lightprodukter (Der sukkret er kunstig, brus, saft, juice, syltetøy osv)

-Den grønne "ekstre lett" tine melk. USJ!

-Lettmajones

-Snurring

-Alle andre kaviartyper enn den blå mils'

Ellers takler jeg ikke matrester fra i går, om jeg skal varme mat i microen og rører i den kalde maten med en gaffel kan jeg ikke spise av den når maten er ferdigvarmet for det er fortsatt kald mat på den. Enten må jeg vaske den eller så tar jeg en ny.

Skrevet

Fjordland og lignende ferdigprodkter

Brus

Makrell i tomat

Brunost

Ansjos

Muggost

Melk med mer fettinnhold enn skummetmelk

Yoghurt tilsatt sukker (for soett)

Blekksprut

Fettet paa kjoett

Lutefisk

Poelser

Saft

Lungemos

Lever i andre former enn leverpostei

Sikkert mye annet ogsaa som jeg ikke kommer paa.

Skrevet

Jeg spiser ikke noe som kommer fra havet, skulle gjerne sagt at jeg spiser det i selskaper osv, men det gjør jeg ikke, klarer ikke konsistensen på det, jeg blir faktisk skikkelig dårlig hvis jeg prøver... Men har aldri hatt noe problemer med det før.

Ellers spiser jeg det meste, tåler ikke melk, og har faktisk hatt mer problemer med det i div. sammenhenger enn at jeg ikke spiser sjømat...

Skrevet (endret)

... Og lista mi da.

Reker

Fiskekaker

Poteter

Majones

Rømme

Grandiosa

Brus

Selleri

Lungemos

Helmelk

Riskrem

Sild

Saft

Lutefisk

Pesto

Vingummi

Pølse i brød

Salami (pølse generelt)

Hamburger

Fiskepudding

Fiskepinner

Rosnier

Blodpudding

Fløtesaus

Fet yougurt

Smør

Pommes Frites

Kebab

Ferdigprodukter (fjorland e.l)

Endret av Gina T
Skrevet

Listen over hva jeg ikke liker:

....

Heldigvis ingenting enda, men testet ikke insekt på spidd da jeg var i Beijing. Jeg skal spare leseren for hva jeg eller har prøvet og ikke funnet motbydlig.

Skrevet

Ferske blåskjell

Kokosmelk i middager

Mat som er tilsatt alkohol

Skrevet

Det er ikke mye jeg ikke liker. Finnnes jo en del jeg ikke synes er så godt, men som jeg spiser når jeg får det servert.

Det jeg kan komme på nå som jeg ikke klarer smaken av er geitemelk. Så geitost og Gudbrandsdalsost utgår. Ja, og så aprikoser og svisker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...