Tilde Skrevet 21. november 2002 #21 Skrevet 21. november 2002 Liker ikke : erter (ertesuppe og erterstuing er bannlyst) lever pepperoni fett surt snop sild oliven sukat rømmegrøt rosinbrød/julebrød svisker dadler sennep kaffi krem blåmuggost + andre skarpe,rare, ekle oster Men er stort sett høflig og smaker når noen byr....
Maeve Skrevet 22. november 2002 #22 Skrevet 22. november 2002 Det er masse ting jeg ikke liker. Men jeg styrer unna alt av skjell, og sjømat som hummer og krabbe. Liker ikke lutefisk og sild, løk. Majones, leverpostei, oliven, soya, her kunne jeg ha ramset opp. Enkelte ting liker man bare ikke, og andre igjen tåler man ikke. Har desverre matintoleranse.
Gjest Chica Skrevet 23. november 2002 #23 Skrevet 23. november 2002 Spiser for det meste alt når jeg er borte. Som regel får du jo forsyne deg selv og da kan det være jeg unngår det jeg ikke er så glad i og tar heller mer av det jeg liker. Elsker grønnsaker, men er ikke så glad i pølser. Da er det bare å forsyne seg masse av grønnsakene og heller ta lite pølser. Så syns alle jeg er SÅ fornuftig som klarer å spise sunt. Spiser fisk når jeg får det servert, men lager kun laks eller fiskegrateng hjemme. Liker ikke: *kaffe *oliven hmm kommer ikke på mere... Er ikke så glad i majones og sauser og mat der det tyter fett ut.
xeyes Skrevet 23. november 2002 #24 Skrevet 23. november 2002 Jeg må nesten si at jeg er alt-etende. MEN det er jo ting jeg ungår når jeg lager mat selv og det er: sukat lever lutfisk ansjos Kaller meg ikke kresen, for jeg KAN spise det hvis jeg blir servert det. -x
Gjest gurimalla Skrevet 23. november 2002 #25 Skrevet 23. november 2002 Jeg spiser alt jeg får servert og liker det aller meste av mat, kanskje spesielt ting som smaker litt annerledes. Ser det er flere her som ikke spiser sterke oster, skalldyr, rakfisk, oliven ol. Jeg synes slik mat er kjempegod. Synes nesten litt synd på dere for dere går jo glipp av så mye god mat. Må også tilstå at jeg er litt fordømmende overfor folk som nesten ikke spiser noe mat og som omtaler visse matretter som ekle og kvalme. Det tyder på stor umodenhet. Det er greit å ikke like alt, men hold det for deg selv!
Ylvalin Skrevet 23. november 2002 #26 Skrevet 23. november 2002 Jeg spiser ikke: pølser hamburgere kjøttpålegg innmat spiser faktisk ikke noe som kommer fra dyr kjøpebrød seibiff med løk (vonde minner fra barndommen) rømmegrøt fjærkre pommes frites snegler frosk grapefrukt hasselnøtter kål gammelost rakfisk italiensk salat o.l. marsipan wienerbrød krokanis remulade ketchup poteter grønne epler majones rømme brus billigkaffe kjøpeappelsinjuice stangselleri melbatoast bløtkokt egg mariekjeks honni korn bearnaissaus bønner med tomatsaus ristet jumbomais juksemozzarella uten melk og jalapeños. Jeg tror det var stort sett alt.
starie Skrevet 24. november 2002 #27 Skrevet 24. november 2002 En ting jeg ikke klarer spiser er blåmuggost. Ellers er jeg ikke særlig glad i; -blodmat -oliven -ris -pasta. -erter Spiser det om jeg får det servert sevfølgelig..
Gjest Zalomine Skrevet 24. november 2002 #28 Skrevet 24. november 2002 Det er veldig mye rart jeg ikke liker, og å lage en liste er relativt umulig. Det inkluderer sjømat, sterkt krydret mat, en god del grønnsker, rømme, majones og alt slikt, osv. Lista kan bli ganske lang. Men jeg gjør så godt jeg kan. Sambo forsøker å tilbrede mye rart for å se om jeg kanskje spiser litt annet enn jeg er vant med, og venner meg til litt av hvert. Det har til en viss grad funket, jeg klarer nå fint skjøttsaus basert på hakkede tomater, blandt annet. Poenget videre er at, jeg spiser virkelig så godt jeg kan det jeg serveres. Det er utrulig hva som går ned, om man bare får nok drikke! (og nei, jeg snakker ikke om alkohol, men brus, saft eller vann) Jeg mener jo at man skal spise det man blir servert. Ellers, som det blir sagt, man får somregel forsyne seg selv, og tar da lite av det man ikke liker. Og masse drikke. så går det ned. Man sitter jo ikke å priker i maten på besøk hos svigers for første gang. Enda halvparten av maten som serveres er ting som jeg aldri ville laget selv... Man spiser det man klarer. Enkelte ting klarer jeg likevel ikke, og jeg synes det er bedre å si "det liker jeg faktsik ikke" enn å tvinge det i seg og nesten brekke seg over matbordet. Alle ser at man ikke liker det likevel, så da mener jeg det er bedre å stå over. Det finnes ting selv ikke en liter drikke pr bit kan få meg til å svelge. Og å spy ved matbordet er tross alt verre enn å ikke like noe....
Gjest Diva Skrevet 24. november 2002 #29 Skrevet 24. november 2002 *Klapper* :D Knallbra sagt Fredagsbarn! Akkurat slik jeg ville sagt det også! Jeg og prøver så godt jeg kan å spise det som blir servert, til og med blåskjell har jeg klart å få i meg en hel middag av. Det er så enkelt for dere som liker alt og si "det er umodent å si at man ikke liker maten osv....". Er dette familie og venner som er glad i deg, vil de neppe tvinge i deg noe du ikke liker. Jeg ville i allefall ikke som vertinne, forventet at alle spiste alt. Er det noe man ikke liker, er det faktisk LOV å legge igjen noe på tallerkenen. Hadde fått dårlig samvittighet jeg, hvis noen måtte lide seg igjennom et helt målitid for å spise det de ikke liker for å tilfredsstille vertskapet! Tull og tøys! Er man i bryllup/forretningsmiddag osv. pleier det stort sett å være NOE man liker på menyen, og jeg som VIRKELIG KRESEN PERSON har hatt LITE problemer med å spise med både kjente og ukjente. Så det så! Og faktisk, enkelte ting blir jeg faktisk kvalm av når jeg må spise det,- og da er det faktisk bedre å la være, enn å trøkke det i seg og få grimaser som om man må brekke seg.... Det er nok ikke moro for noen. Alle kan ikke like alt og de som er kresne gjør nok det beste ut av situasjonen!
maiaa Skrevet 24. november 2002 #30 Skrevet 24. november 2002 Jeg er ikke glad i : - gul-/hvitost - mais fra boks - lammekjøtt - vilt - sennep - marsipan - grøt - tilslørte bondepiker - sursild, røkelaks (og annen fisk som er rå) Men jeg har veldig lyst til å like alt, så jeg prøvesmaker med jevne mellomrom, i tilfelle jeg har begynt å like det!!! (Likte ikke oliven eller lakris før, men nå er det kjempegodt!)
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2002 #31 Skrevet 5. desember 2002 Jeg liker ikke: Sylteagurker Rødbeter Sursild,tomatsild etc... Ansjos Kaviar Kapers Sennep Dressing Surkål,rødkål Honning Skinkestek Ribbe Sylte Kjøttkaker Fiskeboller Røkte pølser Kålstuing,ertestuing etc... Lutefisk Pinnekjøtt Får i kål Tyttebærsyltetøy Riskrem Sirup Karri Oliven Øl Hvitvin Akevitt Saft Krydderkake Wienerpølse Pølsebrød Julekake Majones Agurkmix Ketchup Fersk suppe Lapskaus Sur søt saus Lapskaussuppe Kål Ananas Agurksalat Muggost Lagrede oster Nøkkelost Blodmat,blodklubb ,lever etc... Lungemos Leverpostei Makrell i tomat Tunfisk Ertesuppe Sennepsaus Gravlaks Røkelaks Marinader Eddik Muskat Karve Pjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk æsj!!!!
moniq Skrevet 5. desember 2002 #33 Skrevet 5. desember 2002 Jeg spiser stort sett det meste, med unntak av fiskeboller i hvit saus. Hadde jeg hatt en så lang liste med mat jeg ikke liker, som det noen av dere har, da vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle klart meg borte hos folk. Hva lever dere egentlig av? ( ikke spydig ment, jeg lurer virkelig)
aline Skrevet 5. desember 2002 #34 Skrevet 5. desember 2002 Ting jeg ikke liker, og som jeg heller ikke spiser dersom jeg får det servert ute: - Rakfisk (men elsker det meste av fisk å sjømat ellers.) - Lutefisk - Aspages (brekker meg av, så det er uaktuelt!) - lever - lungemos - rømmegrøt (brekker meg) - oliven - snegler - sur-søt saus - muggost/skimmeroster - blodmat - sånn grønnsaker i gele-sak - fløyelsgrøt Dette liker jeg ikke, men kan spise om jeg får det servert: - ertestuing - sopp fra boks - hamburgere (hjemmelagde går bra da) - kjøtt med mye fett - Grandiosa - stekt paprika eller paprika på annen varm mat.
Jen Skrevet 5. desember 2002 #35 Skrevet 5. desember 2002 Dette nekter jeg og spise: - All slags blod- og innmat - Snegler og skjell - Ikke så glad i andre skalldyr heller men det går om jeg må - Blekksprut o.l. - Kaviar, både "fin" og på tube - like ekkelt - Gammelost og muggost - Svinekjøtt - Er veldig skeptisk til blandingsprodukter a la kjøttdeig og pølser (tror ikke det er det beste kjøttet akkurat), så det lager jeg helst selv - Unngår helst rødt kjøtt i det store og hele (siden jeg var vegetarianer i mange år synes jeg det fremdeles er ekkelt.) Ellers tror jeg jeg liker alt.
Gjest Starya på jobb Skrevet 5. desember 2002 #36 Skrevet 5. desember 2002 Når det gjelder ting jeg NEKTER å spise (kan presse i meg det meste for å være høflig, tror jeg), så er det slikt som reker, snegler, skjell. Lever er også utelukket... Også sånn der biff tartar og sushi! Ellers le jeg sulten av endel ting som andre listet opp her! Blodpudding, taco, rømmegrøt, ertestuing.. Mmmmm!
wok Skrevet 5. desember 2002 #37 Skrevet 5. desember 2002 Jeg er av oppfatningen av at man skal smake på det som blir servert, og spise det man orker. Om det er noe man absolutt ikke klarer, legges det til side på tallerkenen uten noe oppstuss. Selv har jeg allergier mot bla nøtter og sitrusfrukter, og synes det er så ubehagelig med den ekstra oppmerksomheten jeg får når vertene begynner å stresse for å finne alternativer til feks nøttekaken. Men å være redd for å smake på nye ting, synes jeg er barnslig! Smak, og finn ut av om du kanskje tok feil... Jeg kan for eksempel si at jeg har smakt sushi, men synes ikke det var så veldig godt. Å gå rundt å tro at man ikke liker noe er jo dumt, når man har anledning til å vite om man liker det. Det verste jeg ser er kresne foreldre som bestemmer for barna hva de liker. La ungene lære seg å smake, å si æsj før man har smakt er ikke bra.
Gjest Starya Skrevet 5. desember 2002 #38 Skrevet 5. desember 2002 Det verste jeg ser er kresne foreldre som bestemmer for barna hva de liker. La ungene lære seg å smake, å si æsj før man har smakt er ikke bra. Her i huset er regelen at "alt" skal være representert på tallerkenen, men det MÅ ikke spises. Som regelen forsvinner det i dragsuget likevel.. I disse dager holder vi på å prøve ukjente frukter. Curuba var en hit!
1066 Skrevet 6. desember 2002 #39 Skrevet 6. desember 2002 Klarer ikke å spise sild og kokt kål. Enig i at alle bør lære seg å spise alt Har hatt noen pinlige opplevelser med sildebord, og ikke minst når jeg har blitt servert får i kål.
Labella Skrevet 6. desember 2002 #40 Skrevet 6. desember 2002 Jeg ser på meg selv som ganske altetende, men har noen få ting jeg ikke klarer å spise: * innmat * sild * lutefisk Dette er mat jeg har prøvd å spise, men rett og slett ikke klarer å få ned. Hittil har jeg aldri opplevd at disse kresenhetene har ført til problemer for noen... Bortsett fra disse spiser jeg alt jeg får servert, selv om det er noe jeg aldri ville lage hjemme. Vel, forresten, hvis jeg fikk servert hund eller katt ville jeg nok avstå uten å smake først...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå