Gjest Diamond Skrevet 19. november 2002 #1 Skrevet 19. november 2002 Iblant føler jeg meg ganske kresen i matveien, ettersom det er endel ting jeg ikke orker å spise. Blant annet liker jeg ikke skjell (blåskjell o.l.), reker, mange fiskesorter (unntatt hvit fisk), kraftige oster, melk og mye annet. I tillegg har jeg problemer med å få i meg vin. Dette kan være et problem når jeg får servert mat ute på jobbtilstelninger o.l. Hvordan er det med dere?
Gjest Lea Skrevet 19. november 2002 #2 Skrevet 19. november 2002 Oj.. det er vel masse jeg ikke liker. Men jeg tror ikke at jeg er kresen i matveien akkurat. Skal vi se: Muggost (og skarpe oster) Lutefisk og rakfisk Kjøtt med masse fett (ribbe f.eks) Majones og rømme (orker i små mengder da) Kapers Rødbeter Sylteagurk Lista kunne sikkert blitt lengre, men dette var det jeg kom på. Flere ting havner liksom midt på treet, sånne ting jeg orker å spise, men ikke liker så veldig godt. Og så er det ting jeg liker, men ikke tåler så godt. Melk (som drikke) i store megder, mykt lyst brød (f.eks pølsebrød) pg sesamfrø.
@lfa Skrevet 19. november 2002 #3 Skrevet 19. november 2002 Synes ikke jeg er så kresen, spiser det jeg får, men det er jo ting jeg ikke er så veldig glad i, og som jeg ikke lager selv, da. * spekesild - men liker sursild og tomatsild * risgrøt - men liker riskrem * asparges - liker absolutt ikke.... * lutefisk - mistet lysten på det etter å ha blitt servert dårlig lutefisk en gang... * kokosmakroner - spiser hvis jeg må... * sukat * oliven - men liker olivenolje * blodpudding Kommer ikke på mer i farten...
wondergirl Skrevet 19. november 2002 #4 Skrevet 19. november 2002 Jeg er også litt sær i matveien. Liker ikke:Sylteagurker, sennep, majones eller oliven.
Lula Skrevet 20. november 2002 #5 Skrevet 20. november 2002 Jeg spiser OG liker alt :-) Så lenge en råvare er tilberedt skikkelig, har jeg ennå ikke opplevd at jeg ikke liker noe.
Gjest Diva Skrevet 20. november 2002 #6 Skrevet 20. november 2002 Åh, jeg er så inderlig kresen. Har fått høre det siden jeg var bitteliten.... Misliker sterkt : - Endel fiskesorter - Løk, paprika (tåler ikke disse heller.....), blomkål, aubergine, squash, rødløk,asparges, rødbeter, sylteagurk, surkål, rødkål, champignon (liker bare de på boks ) - Havregryn (mat og kaker som inneholder mye av dette) - Kokte grønnsaker,- de bør være rå eller såvidt dampede for at jeg orker å spise. - Kaviar, ansjos, blåskjell, sild, lutefisk, blodpudding og lungemos (har ikke smakt det, men NEKTER å spise det av prinsipp,- har dissekert griselunger på skolen og kommer ALDRI til å spise noe sånt, blir kvalm av tanken på blod og innmat) - Den typen grovbrød som er oppskjært og pakket i plast ,- den mørkeste typen som bare smaker bittert. Grusome greier. - Sushi - Krokan-is - Sterkt krydret mat. (elsker indisk og orientalsk mat, men i den litt mildere kryddergrad....) - En del skarpe oster (liker heller ikke Jarlsberg) og muggoster Kjøtt med mye fett på,- jeg er den typen som nesten dissekerer påleggskinke når jeg smører mat. - Ribbe Tja, har nok mer lagret på harddisken, men kommer ikke helt på resten av lista..... :D
Snuppa Skrevet 20. november 2002 #7 Skrevet 20. november 2002 Det verste jeg vet er voksne mennesker som griner på nesa og sier "Det der liker jeg ikke!". Det synes jeg rett og slett ikke går an!!!! Jeg har arrangert selskapeligheter hvor folk på forhånd er mest opphengt i hva de får servert fordi de er så redde for å få noe de ikke liker. Når de finner ut hva som serveres setter de himmel og jord i bevegelse for å få endret på menyen. Sånt gjør meg skikkelig sint!!!!!! Allergi er selvfølgelig noe helt annet.......... Jeg har også enkelte matvarer som jeg misliker og som jeg aldri ville laget hjemme, men som jeg spiser hvis jeg får det servert: - sild - erter - rødgrøt - sviskekompott og egentlig alle andre kompotter Ellers sklir det meste ned!
*Lillian* Skrevet 20. november 2002 #8 Skrevet 20. november 2002 Jeg er egentlig ganske kresen, men spiser noe av det for syns skyld. *sopp (tåler ikke, men det gjør meg ingenting for det smaker vondt!) *rakfisk *lutefisk *kompotter *erter (spiser, men ikke så mye) *ansjos o.l *blåskjell, reker (det meste av sjømat bortsett fra skikkelig fisk) *helkornbrød (hadde et mareritt da jeg var liten at helkornene jeg spiste var fluer, etter det klarer jeg ikke spise helkornbrød...) *lever *lungemos *sennep *asparges *sånn som jeg ikke husker hva heter, men grønnsaker og sånt som er innpakket i sånn gelèmassegreier...uææ... *medisterkaker. - hvis jeg skal spise kjøttkaker må det være skikkelig grove kjøttkaker, ikke sånn "lookalike"skvip... :blunke: Det er sikkert mye mer og, men jeg kommer ikke på noe... Da jeg var yngre var jeg mye mer kresen, da var det er par år jeg ikke spiste spaghetti...
Linnie Skrevet 20. november 2002 #9 Skrevet 20. november 2002 Før var jeg mye verre, men nå har jeg blitt mye bedre!! Men listen er fortsatt ganske lang... Fisk, kan spise det men er ikke fryktelig glad i det... (lager det selv noen ganger, fordi det er sunt og jeg MÅ!) :blunke: Melke produkter som melk, yoghurt, rømme, majones, skapre oster, risgrøt osv... Blod- og innmat... Ertesuppe Hmmm, tenke tenke.... Der ER mer, men kommer ikke på i farten... Syntes jeg har blitt flink jeg! Før likte jeg "ingenting"!!!
Gjest care Skrevet 20. november 2002 #10 Skrevet 20. november 2002 Jeg anser jeg som ikke- kresen i matveien, men dog er det noe jeg ikke spiser: *sild *fisketunge *uer *blåskjell *blekksprut *fiskelever *...også kommer jeg ikke på mer
Lula Skrevet 20. november 2002 #11 Skrevet 20. november 2002 Kjære vene Hva spiser dere egentlig???? Dere lister jo opp jeg-liker-ikke-lister som er lange som et vondt år!!!!! Er litt enig med Snuppa, jeg. Voksne folk bør lære seg å spise det meste (unntatt for allergikere selvsagt). I det minste bør de smake på alt, og ikke pille vekk ting fra tallerkenen når de er på middagsbesøk. Det er jo direkte uhøflig (i min verden ihvertfall :-)) Nei, ALL mat er god, så lenge den er godt tilberedt!!!!!
Gjest *Perser* Skrevet 20. november 2002 #12 Skrevet 20. november 2002 *risgrøt (men elsker riskrem) *blodpudding *blodkomle *kjøttkaker (har spist meg mett på de) *sennep *medisterkaker og pølser (har spist meg mett på det også, altså da jeg gikk gravid med jenta mi) Men jeg spiser det hvis jeg må! Uten om blodpuddingen og blodkomlå! uffa Ellers spiser jeg alt
Gjest Brunhilde Skrevet 20. november 2002 #13 Skrevet 20. november 2002 Jeg spiser det meste, men det er ting jeg helst vil unngå... Det eneste jeg ikke KAN spise er grøt. Oliven f.eks. har jeg lært med å like. Når man er i selskap er det en selvfølge å spise det man blir servert - men det kan da knipe innimellom for noen og enhver? Det er vel et faktum at vi mennesker er utstyrt med forskjellig smak, og det ville jo vært merkelig hvis dette ikke ga seg utslag i matveien også?Det viktigste er vel at man klarer seg greit i hverdagen med sine særheter, og å dømme andre ut fra hva de spiser og ikke spiser er det siste jeg tenker på...
Gjest lmari Skrevet 20. november 2002 #14 Skrevet 20. november 2002 De fleste har vel noe de ikke liker så veldig godt, men så biter man tennene sammen og spiser litt likevel, hvis man blir servert det? Sånn har i hvert fall jeg det... Det er en ting jeg virkelig HATER, og det er røkt kolje... Bare navnet får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.... Ikke så begeistret for majones heller. Og ikke makrell i tomat. Men ellers er egentlig det aller meste veldig godt, synes jeg!!
Gjest Frøken Dings Skrevet 20. november 2002 #15 Skrevet 20. november 2002 Jeg spiser stort sett det jeg får servert. Noe annet ville, som andre påpeker, være uhøflig. Allikevel prøver jeg så godt jeg kan å unngå oliven. :-? Det synes jeg er rett og slett smaker grusomt! Andre ting jeg ikke ville laget hjemme men som jeg spiser dersom jeg får det servert ute: -Levergryte -Grandiosa -Blåskjell
melis Skrevet 20. november 2002 #16 Skrevet 20. november 2002 Liker det aller meste, men dette er jeg ikke noe glad i: Risgrøt Blodpudding Selleri Salta fisk (må være fersk og lettsalta!) Solbær Wienerbrød og lign. Sennep Sånne desserter med sviske, rosiner, aprikos. Kompott er det det? Kommer ikke på mer akkurat nå...
Tusseline Skrevet 20. november 2002 #17 Skrevet 20. november 2002 ... Og her er min liste: - Blodpudding - Lever - Torskerogn/ kaviar - Noen typer sild - Fristyrsteikte thai- reker (?) - Risengrøt - Majones - Kulturmelk - Honning Ellers spiser jeg alt med ett smil!
Avatar Skrevet 21. november 2002 #18 Skrevet 21. november 2002 Nå er jeg ganske praktisk i matveien...spiser det meste...og litt til. Jeg kan vel sammenlignes med søppelbøtta...den tar i mot alt. Men det finnes jo så klart en ting eller to jeg ikke fikser. Det jeg kan komme på i farta er vannmelon...og tomat.. Kan spise tomat i salat da..hvis det er nok dressing...så det ikke smaker tomat Ost av eldre typer liker jeg heller ikke noe særlig. Men ellers...det meste. Har mye å si åssen det blir tilberedt!
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 21. november 2002 #19 Skrevet 21. november 2002 Jeg liker ikke: * Sylteagurk * Kjøtt (unntatt fisk og kylling) * Melkeprodukter (unntatt yoghurt) * Brød (må jeg, så må jeg.. :-? ) * Taco * Spaghetti * Egg * Rømme * Pepperoni * Ribbe og sånn typisk julemat (surkål osv.) * Nudler * Svisker * Koteletter * Banan * Tomat * Poteter * Kjøttkaker * Lam * Kaviar * Dressing * Honning * Fiskeboller * Ris * Sodd * Leverpostei Tja.. Hvis jeg kommer på mer, lister jeg det opp.. :blunke:
Gjest KATTAstrofe Skrevet 21. november 2002 #20 Skrevet 21. november 2002 Jeg spiser ikke: *Lever *torsketunge *skjell *oksetunge *smalahovud *blåkveite *"kveitskolta" *sukat *sild Ellers så elsker jeg å prøve nye ting, og anser ikke meg selv for å være spesielt kresen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå