AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:49 #1 Del Skrevet lørdag kl 07:49 Vi prøver å finne et fint navn til barnet vårt. Tanken var at vi skulle ta denne avgjørelsen oss i mellom, og så fortelle folk rundt oss hvilket navn det blir når vi har bestemt oss. Dette for at vi skal finne et navn i ro og fred, som vi begge liker, uten at andre påvirker navnevalget. Forrige gang hadde vi funnet et navn, men måtte bytte fordi svigermor hadde dårlige assosiasjoner til navnet. Nå har svigermor presentert en rekke navn for sin sønn fordi han ikke har hatt hjerte til å fortelle henne at vi denne gangen vil finne navn selv. Når vi prater om navn er han veldig positiv til navnene svigermor har foreslått og mer "njaaa" når jeg presenterer et navn. Forrige gang ble navnevalget i stor grad påvirket av resten av familien, så denne gangen har jeg lyst til at navnet skal være valgt av OSS. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: f3fe4...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet lørdag kl 07:56 #2 Del Skrevet lørdag kl 07:56 Vi hadde navn klart, men annonserte det ikke før barnet var født og ikke navn. Det dere gjør er å ikke snakke om navn med andre, kun dere i mellom! Det stanser jo input og andres meninger om navn. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:28 #3 Del Skrevet lørdag kl 08:28 Jeg tror det eneste du kan gjøre med det, er å snakke med mannen om det. Er han enig i at han blir påvirket av svigermor? Vil han synes det er dumt om svigermor ikke liker navnet dere velger? Er det viktig at ikke navneforslaget kom fra henne så lenge dere begge liker det godt? For meg høres det kanskje ut som han er litt konfliksky. Fordi han både sier seg enig med deg i at dere skal finne et navn alene uten å bry dere om hva resten av familien mener, og at han tar imot forslag fra svigermor uten å si noe om avtalen. Evt. så liker han bare litt samme type navn som svigermor gjør? Så kan du prøve å finne ut hva han egentlig mener om det? Ønsker han kanskje at både du og moren skal like navnet, og hva med han selv? Hos oss så var det faren min som skulle blande seg inn da vi ga barna navn. Men jeg reagerte motsatt av din mann, og når pappa sa at navnet vi vurderte til vår yngste ikke var noe fint, så kjente jeg at jeg i hvert fall ville bruke det navnet. Ganske barnslig. Men mannen og jeg måtte i hvert fall ta noen runder, og vi ble enige om at det viktigste var at vi to likte navnene, og ikke at familien likte eller ikke likte dem. Vi hadde aldri klart å velge navn hvis vi skulle lyttet til alle innspill. Datteren min syns forresten vi burde hørt på svigermor, at navnet svigermor forslo, og som hun ikke fikk, er helt nydelig. Anonymkode: 75085...dc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:34 #4 Del Skrevet lørdag kl 08:34 Selvfølgelig skal dere velge navn uten innblanding. Bare et innspill, noen ganger kan den eldre generasjon ha noen poenger og det kan være fint å ikke velge et alt for "fancy" og i tiden navn. Det er ofte de litt trause og klassiske navnene som står seg over tid. Anonymkode: af680...179 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:39 #5 Del Skrevet lørdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Forrige gang ble navnevalget i stor grad påvirket av resten av familien, så denne gangen har jeg lyst til at navnet skal være valgt av OSS. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: f3fe4...a13 Spiller ingen rolle hvor ideen kom fra. Om noen av svigermors forslag er navn dere liker så er det tullete av deg å forkaste dem bare fordi det kom fra henne. Anonymkode: e749f...01a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:49 #6 Del Skrevet lørdag kl 08:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har svigermor presentert en rekke navn for sin sønn fordi han ikke har hatt hjerte til å fortelle henne at vi denne gangen vil finne navn selv. Når vi prater om navn er han veldig positiv til navnene svigermor har foreslått og mer "njaaa" når jeg presenterer et navn. Forrige gang ble navnevalget i stor grad påvirket av resten av familien, så denne gangen har jeg lyst til at navnet skal være valgt av OSS. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: f3fe4...a13 Du tror at du selv er et unikum, og at du ikke har hentet ideer fra andre steder? I så fall har du vel lansert helt originale og aldri før brukte navn? Anonymkode: b7ca0...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:55 #7 Del Skrevet lørdag kl 08:55 Mange selvsentrerte folk elsker å bestemme over andres liv. Å legge seg opp i andres valg av navn, uten at de spesifikt har bedt om det, er typisk for dette. De vil nok prøve å kommentere navn dere ser på og presentere egne navn som bedre. Og du vil aldri slutte å høre "Det var JEG som valgte navnet til lille NN. Er jeg ikke flink med navn?" Dere bør slutte helt å diskutere navn med andre. Bestem mellom dere, og presentér navnet etter barnet er født. Anonymkode: d45b6...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:56 #8 Del Skrevet lørdag kl 08:56 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du tror at du selv er et unikum, og at du ikke har hentet ideer fra andre steder? I så fall har du vel lansert helt originale og aldri før brukte navn? Anonymkode: b7ca0...a62 Dette var er frekt svar. Unødvendig. Anonymkode: d45b6...223 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:57 #9 Del Skrevet lørdag kl 08:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var er frekt svar. Unødvendig. Anonymkode: d45b6...223 Det er jo tonen i TS sitt innlegg? Mannens ønsker er ikke akseptert, fordi TS mener de stammer fra moren hans, mens hennes er OK, fordi hun angivelig har funnet de helt selv. Anonymkode: b7ca0...a62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:02 #10 Del Skrevet lørdag kl 09:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo tonen i TS sitt innlegg? Mannens ønsker er ikke akseptert, fordi TS mener de stammer fra moren hans, mens hennes er OK, fordi hun angivelig har funnet de helt selv. Anonymkode: b7ca0...a62 Slik jeg forstår TS er problemet at svigermor prøver å bestemme navn. Det er helt sykt at hun har fått lov til å ha veto mot et navn fordi hun har dårlige assosiasjoner med det. Vi har ingen grunn til å tvile på TS sin beretning om at navnene er forslag fra svigermor. De må selvsagt slutte å diskutere navn med andre. Mor og far må finne et navn begge liker. Og så har resten av familien bare å godta dette navnet (Med mindre det er Adolf eller lignende) Anonymkode: d45b6...223 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:04 #11 Del Skrevet lørdag kl 09:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slik jeg forstår TS er problemet at svigermor prøver å bestemme navn. Det er helt sykt at hun har fått lov til å ha veto mot et navn fordi hun har dårlige assosiasjoner med det. Vi har ingen grunn til å tvile på TS sin beretning om at navnene er forslag fra svigermor. De må selvsagt slutte å diskutere navn med andre. Mor og far må finne et navn begge liker. Og så har resten av familien bare å godta dette navnet (Med mindre det er Adolf eller lignende) Anonymkode: d45b6...223 Om mannen foretrekker et av navnene hans mor har kommet med, så må han få lov til det, uavhengig av hvem som har kommet med det. Jeg har ikke sagt et ord om vetoretten til familien. Anonymkode: b7ca0...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:14 #12 Del Skrevet lørdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om mannen foretrekker et av navnene hans mor har kommet med, så må han få lov til det, uavhengig av hvem som har kommet med det. Jeg har ikke sagt et ord om vetoretten til familien. Anonymkode: b7ca0...a62 Nei, det sa jeg ikke du hadde gjort heller. Det er klart mannen kan få like de navna han vil. Men begge bør like det navnet de velger sammen. De har jo gjort det vanskelig for seg selv med å "invitere" til navnediskusjon. Anonymkode: d45b6...223 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:17 #13 Del Skrevet lørdag kl 09:17 TS her. For å oppklare: Problemet er ikke at navnene kommer fra svigermor, men at min mann favoriserer disse navnene og at navn han ellers ville likt blir nedstemt til fordel for hennes navn, for å gjøre henne glad. Anonymkode: f3fe4...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:21 #14 Del Skrevet lørdag kl 09:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. For å oppklare: Problemet er ikke at navnene kommer fra svigermor, men at min mann favoriserer disse navnene og at navn han ellers ville likt blir nedstemt til fordel for hennes navn, for å gjøre henne glad. Anonymkode: f3fe4...a13 Ah. Skjønner. Det er en kinkig situasjon. Finn et fint navn sammen. Dere kan jo ikke velge et navn én av dere misliker uansett. Anonymkode: d45b6...223 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:26 #15 Del Skrevet lørdag kl 09:26 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her. For å oppklare: Problemet er ikke at navnene kommer fra svigermor, men at min mann favoriserer disse navnene og at navn han ellers ville likt blir nedstemt til fordel for hennes navn, for å gjøre henne glad. Anonymkode: f3fe4...a13 Hvordan vet du dette? Har han innrømmet det? Anonymkode: b7ca0...a62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet lørdag kl 09:54 #16 Del Skrevet lørdag kl 09:54 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): TS her. For å oppklare: Problemet er ikke at navnene kommer fra svigermor, men at min mann favoriserer disse navnene og at navn han ellers ville likt blir nedstemt til fordel for hennes navn, for å gjøre henne glad. Anonymkode: f3fe4...a13 Men er ikke det et nydelig trekk ved mannen din, at han vil gjøre sin mor glad? Kongen vår kalte jo sitt første barn opp etter sin avdøde mor, jeg synes det er rett og slett bedårende. Endret lørdag kl 09:54 av fru Alving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet lørdag kl 10:06 #17 Del Skrevet lørdag kl 10:06 fru Alving skrev (9 minutter siden): Men er ikke det et nydelig trekk ved mannen din, at han vil gjøre sin mor glad? Kongen vår kalte jo sitt første barn opp etter sin avdøde mor, jeg synes det er rett og slett bedårende. At en mann generelt sett ønsker å gjøre moren sin glad - ja, det er nydelig. At en mann går imot avtaler han har med sin kone for å gjøre sin mor glad, uten å tenke på at kona ikke blir glad - det er ganske langt ifra nydelig altså. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:04 #18 Del Skrevet søndag kl 10:04 AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 9.49): Vi prøver å finne et fint navn til barnet vårt. Tanken var at vi skulle ta denne avgjørelsen oss i mellom, og så fortelle folk rundt oss hvilket navn det blir når vi har bestemt oss. Dette for at vi skal finne et navn i ro og fred, som vi begge liker, uten at andre påvirker navnevalget. Forrige gang hadde vi funnet et navn, men måtte bytte fordi svigermor hadde dårlige assosiasjoner til navnet. Nå har svigermor presentert en rekke navn for sin sønn fordi han ikke har hatt hjerte til å fortelle henne at vi denne gangen vil finne navn selv. Når vi prater om navn er han veldig positiv til navnene svigermor har foreslått og mer "njaaa" når jeg presenterer et navn. Forrige gang ble navnevalget i stor grad påvirket av resten av familien, så denne gangen har jeg lyst til at navnet skal være valgt av OSS. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: f3fe4...a13 dette hadde jeg sagt klart i fra til svigermor at ikke var greit, her fikk folk komme med navn,men vi valgte selv Anonymkode: 8959e...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå