AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Jeg lagte en lasagne i går kveld etter barna var lagt for å ha til middag i dag. Hjemmelaget med tomatsaus + hvit ostesaus. Ble visst litt trett i går og glemte å sette den i kjøleskapet. Ble oppdaget i dag kl 07. Så den har vel stått i 10-11 timer. Må den kastes? Eller kan jeg steke den senere og spise? Anonymkode: 831c1...79b
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Det hadde jeg ikke tørt, faktisk.. Anonymkode: 03af3...60c 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Går sikkert helt fint. Anonymkode: 3fb1a...774 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Kast den, kan være giftig! Anonymkode: bfca0...79d 4
monican94 Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april det går heelt fint, den kan spises. Om man da ikke er hysterisk som kg-gjengen 🙈 11 5
mommyaka Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Nei. Lasagne og ris skal avkjøles og i kjøleskapet. Ikke stå fremme. Du kan bli skikkelig dårlig 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Den inneholder jo pastaplater, og pasta skal ikke spises om den har stått ute over flere timer. Anonymkode: 39151...693 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b
AnonymBruker Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg lagte en lasagne i går kveld etter barna var lagt for å ha til middag i dag. Hjemmelaget med tomatsaus + hvit ostesaus. Ble visst litt trett i går og glemte å sette den i kjøleskapet. Ble oppdaget i dag kl 07. Så den har vel stått i 10-11 timer. Må den kastes? Eller kan jeg steke den senere og spise? Anonymkode: 831c1...79b Hadde aldri tatt sjansen, kast den Anonymkode: b21e1...269 1
mommyaka Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b Nei. Kast og la noe nytt Denne innholds også melk...melk blir surt og dårlig. 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b Hva med kjøttdeigen, skal du ta ut den også, er helt sikkert sur. Spis den hvis du vil, men har du barn gir du den ikke til dem. Anonymkode: b21e1...269 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april monican94 skrev (10 minutter siden): det går heelt fint, den kan spises. Om man da ikke er hysterisk som kg-gjengen 🙈 Det er pastaplater i, vet du hvor syk en kan bli av å få det Rice syndrom? Det er når man spiser ris eller pasta som ikke har vært oppbevart skikkelig, avkjølt fort og satt kjølig. I beste fall får en tidenes oppkast og diare syke med feber, i verste fall nyresvikt, organsvikt og en voldsom død. Anonymkode: 03af3...60c 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b Herregud. Hvis det er noe giftig der har det selvfølgelig spredt seg i hele lasagnen. Tror du det holder seg i pastaen? Anonymkode: 718a2...ff2 7
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april monican94 skrev (23 minutter siden): det går heelt fint, den kan spises. Om man da ikke er hysterisk som kg-gjengen 🙈 https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3232990/ https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1233987/ August 2003, five children of a family became sick after eating pasta salad. The pasta salad was prepared on a Friday and taken to a picnic on the following Saturday; the remainders had been stored in the fridge until the following Monday evening, when they were served for supper to the children. Because the pasta salad had an unusual smell, three children (B14, G10, and G9) ate only a small quantity. At 6 h after the meal the youngest girl (G7), 7 years old, started vomiting. She complained of respiratory distress and was taken to the emergency department of a local hospital. Upon arrival, her brothers and sisters started vomiting as well. Because the clinical condition of two children (G7 and B9) deteriorated rapidly, they were intubated and mechanically ventilated. All children were transported to the University Hospital in Leuven. During transfer, G7 had severe pulmonary hemorrhage and needed continuous resuscitation. Upon arrival she was moribund with coma, diffuse bleeding, and severe muscle cramps. She died within 20 min, at 13 h after the meal https://www.uhhospitals.org/blog/articles/2022/04/are-leftover-rice-and-pasta-bad-for-your-health Remember, in the food safety temperature danger zone of 40-140°F, the amount of bacteria can double every 20 minutes so time is definitely of the essence. Anonymkode: d6f0d...271 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april Ok, da kastes den😬 takk for svar! Anonymkode: 831c1...79b 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg lagte en lasagne i går kveld etter barna var lagt for å ha til middag i dag. Hjemmelaget med tomatsaus + hvit ostesaus. Ble visst litt trett i går og glemte å sette den i kjøleskapet. Ble oppdaget i dag kl 07. Så den har vel stått i 10-11 timer. Må den kastes? Eller kan jeg steke den senere og spise? Anonymkode: 831c1...79b Jeg hadde ikke kastet den, men så vet jeg at kjøkkenhygienen min er god. Om maten har stått 10 timer på min kjøkkenbenk, så er det ingen som dør. Sett den i kjøleskapet og varm den til middagen. Anonymkode: 25fae...a62 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #18 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke kastet den, men så vet jeg at kjøkkenhygienen min er god. Om maten har stått 10 timer på min kjøkkenbenk, så er det ingen som dør. Sett den i kjøleskapet og varm den til middagen. Anonymkode: 25fae...a62 Pasta som har stått 10 timer ute i romtemperatur kan faktisk drepe gjestene dine. Les deg opp om pasta syken. Anonymkode: 03af3...60c 12
AnonymBruker Skrevet 26. april #19 Skrevet 26. april Akkurat det der har jeg gjort mange ganger. Har den i ovnen på 200 grader i 40 min når jeg varmer den opp dagen der på. Har aldri blitt dårlig i magen og den smaker akkurat det samme. Men så bruker jeg kun storfekjøtt i lasangnen. Hadde ikke gjort det samme viss jeg hadde brukt kyllingkjøttdeig. Anonymkode: 9e5c4...02c 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #20 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat det der har jeg gjort mange ganger. Har den i ovnen på 200 grader i 40 min når jeg varmer den opp dagen der på. Har aldri blitt dårlig i magen og den smaker akkurat det samme. Men så bruker jeg kun storfekjøtt i lasangnen. Hadde ikke gjort det samme viss jeg hadde brukt kyllingkjøttdeig. Anonymkode: 9e5c4...02c Det burde du slutte med Anonymkode: 03af3...60c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå