Gregarious Skrevet 4. mai #401 Skrevet 4. mai Bombasi skrev (På 3.5.2025 den 20.39): Jeg tenker du kan snu på punktene dine. Norske menn velger å begå oftere og mer omfattende kriminalitet. Norske menn velger å ikke oppsøke psykisk og fysisk helsehjelp i den grad som kvinner, på tross for at dagens tilbud gjelder menn også. Samtidig er det mye større fokus på menn i helserelatert forskning, og menn blir ofte møtt med en helt annen anerkjennelse i helsevesenet enn kvinner. Norske menn er også skånet for mange kvinnerelaterte sykdommer som det knapt forskes på. Norske menn dør tidligere som følge av at de velger å ikke oppsøke helsehjelp (eventuelt tidsnok), de velger risikoutsatte jobber og velger å være mer hensynsløs i generell atferd og i trafikken som setter dem selv i høyere risiko. Det er derfor ikke rart at statistikken viser at menn dør tidligere. Norsk menn trenger ikke velge dette i dag om de ikke vil. Norske menn har dominert og dominerer fortsatt styrejobber, verv, lederjobber o.l. på tross for kvinnelige kvoteringer og at kvinner i større generell grad i dag har mer akademisk kompetanse. Det er ingenting å flagge for å promotere maskulinitet for. Ønsker du å skape endringer rundt enkelte ting så er det ikke via flaggstenger. Det er ikke menn det skal flagges for. Menn står jo sterkest. Feminismen har en lang vei å gå for at forholdet mellom menn og kvinner utlignes på tvers av samfunnet, og når forholdet er blitt jevnt så har fortsatt ikke menn noe å flagge for. Dette er en snodig måte å bruke ordet "velger" på. Menn "velger" slike ting omtrent like mye som noen "velger" å være muslim når de er født i Afghanistan, eller buddhist når en er født i Thailand. Menn er slik, de velger ikke å dø tidligere, eller å unngå legen. Man sier heller ikke at kvinner velger å være fysisk svakere enn menn. Det samme gjelder andre kjønnsforskjeller. Om årsaken er muskel-sammensetning, hormoner eller noe annet biologisk, er i denne sammenhengen irrelevant. Det er biologiske forskjeller som i møte med miljøet resulterer i forskjellig atferd. 1 1
Bombasi Skrevet 4. mai #402 Skrevet 4. mai Gregarious skrev (9 minutter siden): Dette er en snodig måte å bruke ordet "velger" på. Menn "velger" slike ting omtrent like mye som noen "velger" å være muslim når de er født i Afghanistan, eller buddhist når en er født i Thailand. Menn er slik, de velger ikke å dø tidligere, eller å unngå legen. Man sier heller ikke at kvinner velger å være fysisk svakere enn menn. Det samme gjelder andre kjønnsforskjeller. Om årsaken er muskel-sammensetning, hormoner eller noe annet biologisk, er i denne sammenhengen irrelevant. Det er biologiske forskjeller som i møte med miljøet resulterer i forskjellig atferd. Det du skriver her er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Jeg skriver om faktiske valg menn gjør, men du skriver ikke om valg. 2
Gregarious Skrevet 4. mai #403 Skrevet 4. mai Bombasi skrev (1 minutt siden): Det du skriver her er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Jeg skriver om faktiske valg menn gjør, men du skriver ikke om valg. Selvsagt er det sammenlignbart, hva tror du våre valg tas ut fra? Tror du forskjellig atferd mellom menn og kvinner er produkt av tilfeldigheter? 1
I Grosny Skrevet 4. mai #404 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 7.55): Pride er reklame for den utagerende sexorganisasjonen Fri, og må selvfølgelig holdes borte fra skolen. Anonymkode: 32b6f...1ec Feil, pride handler mest om å støtte og stille opp for folk og grupper som tradisjonelt har blitt mobbet. Pride kjemper mot mobbing og mot at "homo" skal være skjellsord. Jeg kjenner ikke Fri men antar at de bidrar i pridemarkering/kampanje. Jeg tror du kan lære mer om pride hvis du googler "rosa kompetanse".
Bombasi Skrevet 4. mai #405 Skrevet 4. mai Gregarious skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det sammenlignbart, hva tror du våre valg tas ut fra? Tror du forskjellig atferd mellom menn og kvinner er produkt av tilfeldigheter? Nei, jeg skriver at mye av forskjellig atferd styres av valg - og ikke tilfeldigheter - som menn påtar seg. Å klatre opp på taket uten sikring for å male vindskiene er et valg menn ofte tar, selv om de kunne leid inn profesjonelle som er sikret. F.eks. for å illustrere den mer risikoutsatte atferden menn har - og strengt tatt velger å utsette seg for. 1 1
Gregarious Skrevet 4. mai #406 Skrevet 4. mai Bombasi skrev (3 minutter siden): Nei, jeg skriver at mye av forskjellig atferd styres av valg - og ikke tilfeldigheter - som menn påtar seg. Å klatre opp på taket uten sikring for å male vindskiene er et valg menn ofte tar, selv om de kunne leid inn profesjonelle som er sikret. F.eks. for å illustrere den mer risikoutsatte atferden menn har - og strengt tatt velger å utsette seg for. Menn tar oftere større risiko som følge av biologiske og evolusjonære faktorer, som høyere nivåer av testosteron og dopamin, samt atferd som er selektert for mer ekstreme handlinger og høyere risikotoleranse. Å hevde at det ikke er noe problem at menn dominerer de mest farlige yrkene fordi de "kunne valgt annerledes" vitner om en manglende forståelse av virkeligheten. Samfunnet kan ikke på den ene siden kompensere for visse atferdsmønstre, men på den andre siden definere andre forskjeller som rene valg. Jeg antar du er for likelønn i lønnsforhandlinger? Vi vet at menn i snitt har atferd som fører til høyere lønn, men dette forsøker vi å jevne ut, fordi vi mener det er rettferdig. Da må vi også være villige til å anerkjenne andre systematiske forskjeller og finne konstruktive tiltak, i stedet for å bare si at menn kunne valgt annerledes. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #407 Skrevet 4. mai Pippi Lotta skrev (På 26.4.2025 den 13.25): Og dette er et problem for deg fordi du jobber i denne bedriften? Åpenbart klønete av denne sjefen, men en uheldig utalelse som ikke tvinger noen til noen ting beviser ikke at noen tvinges. Tvert om lederen som var så bastant at han havnet i avisen, sier jo ret ut at alle de ansate får velelge selv.... Er flere jobber som er sånn, uting. Anonymkode: 921e3...a8c
Snok1 Skrevet 4. mai #408 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 7.30): Hvis Norske skoler flagget 1 mnd for å promotere hvor stolte vi er over Norske menn, ville det være ok? Eller er det utenfor det vi tenker på som deres oppgave, eller ekskluderende? Anonymkode: 5b16b...4df Du får organisere dine meningsfeller og jobbe for dette. Den internasjonale mannsdagen er forøvrig 19. november. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen Ingenting å takke for. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #409 Skrevet 4. mai I Grosny skrev (51 minutter siden): Feil, pride handler mest om å støtte og stille opp for folk og grupper som tradisjonelt har blitt mobbet. Pride kjemper mot mobbing og mot at "homo" skal være skjellsord. Jeg kjenner ikke Fri men antar at de bidrar i pridemarkering/kampanje. Jeg tror du kan lære mer om pride hvis du googler "rosa kompetanse". De mobber jo innad i bokstavsuppa selv. Homser ser ned på transfer feks. Ikke alle, så klart. Men mange vil ikke bli blandet inn i samme suppa. Anonymkode: 921e3...a8c
AnonymBruker Skrevet 5. mai #410 Skrevet 5. mai Snok1 skrev (8 timer siden): Den internasjonale mannsdagen er forøvrig 19. november. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen Ingenting å takke for. Jeg er fullt klar over det så du har rett, ingenting å takke for. Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 5. mai #411 Skrevet 5. mai Bombasi skrev (8 timer siden): Nei, jeg skriver at mye av forskjellig atferd styres av valg - og ikke tilfeldigheter - som menn påtar seg. Å klatre opp på taket uten sikring for å male vindskiene er et valg menn ofte tar, selv om de kunne leid inn profesjonelle som er sikret. F.eks. for å illustrere den mer risikoutsatte atferden menn har - og strengt tatt velger å utsette seg for. Du har fått noen gode svar fra Gregarious. Gjennomgående så later svarene dine til å uttrykke en annen sympati eller empati ovenfor menn enn andre grupper. Hvis menn havner i et dårlig utfall så har de som autonome individer et eget ansvar for å ha havnet der. Det synes usikkert om du på samme måte mener at andre grupper på samme måte har skylda/ansvaret for ha havnet i et dårlig utfall. Eller om du som veldig mange andre mener at det da er et tegn på «systemsvikt» og at vi andre må skjerpe oss. Anonymkode: 5b16b...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå