AnonymBruker Skrevet 28. april #301 Skrevet 28. april Pippi Lotta skrev (31 minutter siden): Om det fines barn som føler seg utsat eller undertrykt, så er det selfølgelig posetivt om flaging kan gjøre at de føller seg mer inkludert. Det er vanlig at skoler setter frem flag fra de nasjonalitetene som er representert på skolen, på internasjonal dag eller lignende. Så dette gjøres nok allerede til en vis grad, nettopp for å inkludere! De få jødene vi har i Norge i dag kvier seg for å vise hva de er av frykt. Så 1 mnd med det Israelske flagget vaiende på alle skoler er uproblematisk for deg? Etter et år med grove overgrep utført av staten Israel? Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 28. april #302 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror kanskje ikke at du forstår den fulle bredden av symbolikken her. Men ikke mer smertefullt enn at du melder deg inn i debatten og trekker offer-kortet for å prøve å få din vilje igjennom? Anonymkode: 5b16b...4df "Prøver å få min vilje gjennom"? Eh, det ER heldigvis lov å flagge med Pride-flagget i skolen i dag, noe de fleste også gjør? Det er jo du som ønsker å fjerne denne muligheten. Jeg ER et offer, på lik linje med svært mange skeive i Norge i dag. Vi har blitt krenket på det groveste, med støtte fra den norske stat, og kirken i spissen. Kom ikke her og bagatelliser opplevelsene våre, og krenkelser som skeive opplever i hele verden, hver eneste dag. I mange land kan man blir drept for å være homofil. Kun fordi vi elsker et menneske av samme kjønn. Jeg håper du aldri blir nødt å diskutere for din rett til å elske den du vil, for det unner jeg ingen. Anonymkode: f93a0...274 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #303 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Prøver å få min vilje gjennom"? Eh, det ER heldigvis lov å flagge med Pride-flagget i skolen i dag, noe de fleste også gjør? Det er jo du som ønsker å fjerne denne muligheten. Anonymkode: f93a0...274 Din vilje er å beholde loven fra 2021? Og virkemiddelet synes å være å trekke offer-kort. Sitat Jeg ER et offer, på lik linje med svært mange skeive i Norge i dag. Vi har blitt krenket på det groveste, med støtte fra den norske stat, og kirken i spissen. Kom ikke her og bagatelliser opplevelsene våre, og krenkelser som skeive opplever i hele verden, hver eneste dag. I mange land kan man blir drept for å være homofil. Kun fordi vi elsker et menneske av samme kjønn. Jeg håper du aldri blir nødt å diskutere for din rett til å elske den du vil, for det unner jeg ingen. Norge deporterte 770 jøder under ww2. Rundt 30 kom tilbake. Burde vi flagge med staten Israels flagg på skolene våre i en måneds tid for å gjøre bot for den ultimate krenkelsen disse ble utsatt for? Anonymkode: 5b16b...4df 1
Pippi Lotta Skrevet 28. april #304 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Flaggloven ble endret i 2021, så hva er disse lange tradisjonene med Pride-flagg på offentlige bygg? https://www.faktisk.no/artikkel/dette-er-flagg-endringen-som-har-skapt-rabalder/115546 Anonymkode: 5b16b...4df Jeg spurte deg om du var i mot at ofentlige skoler flager med FN flaget, som er en tradisjon mange steder. Du svarte du vil forby alle flag uten om norsk, samisk og kvensk på skoler. Det høres for meg ut som en kronglete måtte å si du er i mot tradisjonen med FN flag. Så da spør jeg hvorfor vil du forby slike tradisjoner? For et par inleg siden insisterte du på at det ikke handlet om pride, men flag. Nå når jeg tar deg på ordet og snaker om andre flag en pride så handler det om pride alikeveld? Handler dette bare om Pride, eller ønsker du å forby FN flag? I såfal hvorfor er det viktig for deg å nekte lærere å vise frem FN flaget? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ser at jeg kommuniserteutydelig. Jeg mente selvsagt ikke å skulle stoppe debatten vi har her og nå. Men jeg mente at for skoleledere i framtiden ville det være enklere å forholde seg til et enkelt og restriktivt sett regler. Anonymkode: 5b16b...4df Oki, men regelverket er enkelt nå også, så jeg ser ingen behov for mer forenkling. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jobben til lærere er ikke å kringkaste ideologier via flaggstang. Jobben deres er å formidle kunnskap til barna våre. Anonymkode: 5b16b...4df Igjen jeg forstår ikke helt hva som leges i "ideologi" i denne tråden. MEN det er helt klart lærers jobb å formidle både verdier og meninger, med og uten flag. Det er jo nettopp derfor slike tråder som dette duker opp, å heise flagene er en del av jobben som gjøres på skolene her i landet. Merkelig å hevde noe annet i nettopp en slik tråd.... AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tvert imot så vil jeg la lærere få gjøre jobben sin i fred uten å måtte bøye kneet for Pride-flagget. Anonymkode: 5b16b...4df Med å forby FN flaget?!? Du vil nekte oss og besteme angående hvilke flag som hører hjeme i undervisningen, for at vi skal slippe å tenke selv? Hører du hvor nedlatende dette er? AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du henvise til et sted i pensum hvor det står at skolen må flagge med Pride-flagget i en måned? Anonymkode: 5b16b...4df Det står selfølgelig ingen steder at skolene MÅ så konkrete ting. Skoler, klaser og barn er forskjelige. Oppleringen skal derfor tilpases, og skal man få til tilpasning så må de som jobber der ha lit frihet. Det er du som vill forby flag og detaljstyre undervisningen (som da naturligvis vil fjerne læreres frihet og evne til tilpasning). Uten å oppgi noen annen grun en at det vil gjøre et allerede enkelt regelverk nettopp enkelt.... 1 1
mannor Skrevet 28. april #305 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 7.42): Inspirasjonen min er Pride-flagging. Jeg har to poenger som jeg håper å få fram med analogien min: 1. Ønsker vi at skolen skal gå langt i å promotere ideologier som kan virke ekskluderende? 2. Hva skjer hvis vi får en Trump-politiker som responderer på Pride-flagging med å gjenbruke noen av de samme argumentene til å kreve at skoler flagger for noe helt annet? Anonymkode: 5b16b...4df 1. at du og andre intolerante synes Pride er ekskluderende, gjør det ikke ekskluderende 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #306 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din vilje er å beholde loven fra 2021? Og virkemiddelet synes å være å trekke offer-kort. Norge deporterte 770 jøder under ww2. Rundt 30 kom tilbake. Burde vi flagge med staten Israels flagg på skolene våre i en måneds tid for å gjøre bot for den ultimate krenkelsen disse ble utsatt for? Anonymkode: 5b16b...4df Hvorfor skal du sette svake grupper opp mot hverandre? Det er jo plass til begge deler, og mere til? Vi markerer jo alltid Holocaust-dagen. Jødeutryddelsen har alltid hatt stor plass i skolen. Vi har besøk av jødiske veivisere, vi ser filmer om Holocaust, leser om 2. verdenskrig og hvordan den rammet jødene, vi reiser på Hvite Busser-turer til Polen og bruker MYE tid på dette. Ikke EN eneste gang har jeg hørt voksne eller andre klage på at "det er så mye mas om jødene" eller andre verre ting som vi skeive alltid må høre under Pride. Anonymkode: f93a0...274 2 3
mannor Skrevet 28. april #307 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 8.36): TS er ikke en kritikk av pride. Det er en kritikk av det at offentlig virksomhet skal flagge for pride. Jeg hater ikke kristendom. Men jeg synes at det var fundamentalt galt av samfunnet å bruke skolen og lærere til å gjøre meg kristen på 80-tallet. Anonymkode: 5b16b...4df At skolene flagger for Pride gjør deg ikke skeiv, ref din kristendom-analogi 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #308 Skrevet 28. april Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Jeg spurte deg om du var i mot at ofentlige skoler flager med FN flaget, som er en tradisjon mange steder. Du svarte du vil forby alle flag uten om norsk, samisk og kvensk på skoler. Det høres for meg ut som en kronglete måtte å si du er i mot tradisjonen med FN flag. Så da spør jeg hvorfor vil du forby slike tradisjoner? For et par inleg siden insisterte du på at det ikke handlet om pride, men flag. Nå når jeg tar deg på ordet og snaker om andre flag en pride så handler det om pride alikeveld? Handler dette bare om Pride, eller ønsker du å forby FN flag? I såfal hvorfor er det viktig for deg å nekte lærere å vise frem FN flaget? Sterkt ideologiske og polariserende flagg, som Pride, maga eller nazi-flagg er mest problematisk. Russisk eller Nord-Koreansk ville også være dypt problematisk. FN-flagg eller Røde kors/halvmåne er mindre problematisk fordi det er mindre kontroversielt. Dette vil alltid være kilde til uenighet og strid, derfor argumenterer jeg for Krf sitt forslag med at det er enkelt og lett å forstå. Sitat Igjen jeg forstår ikke helt hva som leges i "ideologi" i denne tråden. MEN det er helt klart lærers jobb å formidle både verdier og meninger, med og uten flag. Det er jo nettopp derfor slike tråder som dette duker opp, å heise flagene er en del av jobben som gjøres på skolene her i landet. Merkelig å hevde noe annet i nettopp en slik tråd.... Det står selfølgelig ingen steder at skolene MÅ så konkrete ting. Skoler, klaser og barn er forskjelige. Oppleringen skal derfor tilpases, og skal man få til tilpasning så må de som jobber der ha lit frihet. Det er du som vill forby flag og detaljstyre undervisningen (som da naturligvis vil fjerne læreres frihet og evne til tilpasning). Så hvorfor hevder du at jeg vil «diktere pensum i skolen»? Jeg har aldri gjort noe slikt og det oppfattes som uredelig fra din side. Anonymkode: 5b16b...4df 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #309 Skrevet 28. april mannor skrev (4 minutter siden): 1. at du og andre intolerante synes Pride er ekskluderende, gjør det ikke ekskluderende Alle ideologier som det er uenighet om vil virke ekskluderende på dem som er uenige, hvis man presser det på skolens ansatte og elever. Det gjelder kristen misjonering og det gjelder Pride-flagg. Anonymkode: 5b16b...4df 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #310 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal du sette svake grupper opp mot hverandre? Det er jo plass til begge deler, og mere til? Vi markerer jo alltid Holocaust-dagen. Jødeutryddelsen har alltid hatt stor plass i skolen. Vi har besøk av jødiske veivisere, vi ser filmer om Holocaust, leser om 2. verdenskrig og hvordan den rammet jødene, vi reiser på Hvite Busser-turer til Polen og bruker MYE tid på dette. Ikke EN eneste gang har jeg hørt voksne eller andre klage på at "det er så mye mas om jødene" eller andre verre ting som vi skeive alltid må høre under Pride. Anonymkode: f93a0...274 Grunnen til at jeg trekker fram jødene er fordi: 1. Jøder har blitt utsatt for større urett enn homofile/trans/… 2. Israels flagg er kontroversielt, og ikke alle Jøder føler seg representert av det. Anonymkode: 5b16b...4df 1 1
mannor Skrevet 28. april #311 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle ideologier som det er uenighet om vil virke ekskluderende på dem som er uenige, hvis man presser det på skolens ansatte og elever. Det gjelder kristen misjonering og det gjelder Pride-flagg. Anonymkode: 5b16b...4df Uenighet om at alle mennesker har like mye verdi altså. Det handler om Pride om, intet annet. Hva du og andre kristenfanatikere måtte finne på å legge i det, er totalt irrelevant. 1
Pippi Lotta Skrevet 28. april #312 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De få jødene vi har i Norge i dag kvier seg for å vise hva de er av frykt. Anonymkode: 5b16b...4df Så hvorfor tror du de ville føle seg bedre om vi brukte store flag til å vise det du tror de selv kvier seg for å vise? AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så 1 mnd med det Israelske flagget vaiende på alle skoler er uproblematisk for deg? Etter et år med grove overgrep utført av staten Israel? Anonymkode: 5b16b...4df Er jeg posetivt til å flage for gruper blant elevene om man tror det vil føre til inkludering eller trivsel, selfølgelig! Som jeg skriver gjøres også dette alerede. Er det en god ide å bruke en hel måned på en enkel nasjonalitet? Selfølgelig ikke, det vil bety at man kun kan anerkjene 12 nasjonaliteter i løpet av et år, og mange vill kunne føle seg utelat. MEN hvorfor føler du dette er relevant for noen ting som helst? Det dukker opp eksempel på eksempel på ting folk liksom vil flage for i denne tråden, men så skiner det gjenom at de selv synes det er en dårlig ide å flage for akurat dette. Akurat som om det at om man greier å finne en ting som det ikke er lurt å flage for, så skal man måtte forby alle flag. Det er veldig uintresangt og meningsløs argumentasjon! Er det lurt at alle elever skal bruke IKEA katalogen som lesebok? Nei! Betyr det at vi ikke bør ha lesebøker på skolen? Nei!!! Det at en bok ikke einer seg på skolen, betyr at den boken ikke einer seg på skolen! Skal vi forby alle bøker uten om tre, fordi IKEA katalogen ikke er en god bok for barn? Skal vi forby alle flag uten om tre, fordi du har funnet et flag du mener ikke bør flages med?
AnonymBruker Skrevet 28. april #313 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg trekker fram jødene er fordi: 1. Jøder har blitt utsatt for større urett enn homofile/trans/… 2. Israels flagg er kontroversielt, og ikke alle Jøder føler seg representert av det. Anonymkode: 5b16b...4df Dette er ikke en konkurranse om hvem som har opplevd mest urett. Jødeutryddelsen får rettmessig stor plass i skolen, og det gjør selvsagt også skeives rettigheter. Det er tusenvis av skeive barn i norsk skole, mange av dem tør ikke komme ut av skapet. Det bør være åpenbart for alle hvorfor det er viktig å markere Pride i skolen. Igjen skjønner jeg ikke sammenblandingen din av nasjonalstaters flagg og det internasjonale Pride-flagget. Jeg regner ikke med du sammenligner Kiwi-flagget eller OL-flagget med Israels (eller Norges) flagg heller. De har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: f93a0...274 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #314 Skrevet 28. april mannor skrev (17 minutter siden): At skolene flagger for Pride gjør deg ikke skeiv, ref din kristendom-analogi Det har jeg heller aldri hevdet. Men Pride og FRI har budskap ut over «kan ikke alle bare være snille med hverandre». Ikke alle er nødvendigvis enig i alle deler av dette budskapet og der hvor jeg og du skal ha ytringsfrihet til å si nærmest hva vi vil så er ikke en offentlig skole et individ, og skolen bør ikke være et talerør for rektor eller det styrende partis (f.eks) ideologi. For eksempel på hvordan det går, se USA i de neste ~4 årene… Anonymkode: 5b16b...4df 1
mannor Skrevet 28. april #315 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg heller aldri hevdet. Men Pride og FRI har budskap ut over «kan ikke alle bare være snille med hverandre». Ikke alle er nødvendigvis enig i alle deler av dette budskapet og der hvor jeg og du skal ha ytringsfrihet til å si nærmest hva vi vil så er ikke en offentlig skole et individ, og skolen bør ikke være et talerør for rektor eller det styrende partis (f.eks) ideologi. For eksempel på hvordan det går, se USA i de neste ~4 årene… Anonymkode: 5b16b...4df FRI er ikke er lik Pride. Det er dere som er imot Pride som mener. Og ikke prøv å få dette til å handle om noe prinsipielt. Hadde det vært flagget for noe som du var enige i, hadde du holdt kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #316 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er ikke en konkurranse om hvem som har opplevd mest urett. Jødeutryddelsen får rettmessig stor plass i skolen, og det gjør selvsagt også skeives rettigheter. Det er tusenvis av skeive barn i norsk skole, mange av dem tør ikke komme ut av skapet. Det bør være åpenbart for alle hvorfor det er viktig å markere Pride i skolen. Igjen skjønner jeg ikke sammenblandingen din av nasjonalstaters flagg og det internasjonale Pride-flagget. Jeg regner ikke med du sammenligner Kiwi-flagget eller OL-flagget med Israels (eller Norges) flagg heller. De har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: f93a0...274 Ett flagg (Pride) er kontroversielt, polariserende og påstanden din er at offentlige bygg må flagge med det fordi en gruppe homofile har blitt utsatt for urett. Jeg gir et eksempel på et annet flagg (Israel) som er kontroversielt, polariserende og som er assosiert med en gruppe mennesker har blitt utsatt for enda større urett. Tanken min er at du skal se at «nei, det ville være helt feil å flagge for Israel i en måned så lenge de slakter sivile, og i et bygg hvor vi pålegger elever å møte opp». Håpet er at det skal gjøre deg i stand til å se det prinsippielt problematiske med Pride-flagg på skolen. Anonymkode: 5b16b...4df 1
Pippi Lotta Skrevet 28. april #317 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sterkt ideologiske og polariserende flagg, som Pride, maga eller nazi-flagg er mest problematisk. Russisk eller Nord-Koreansk ville også være dypt problematisk. FN-flagg eller Røde kors/halvmåne er mindre problematisk fordi det er mindre kontroversielt. Dette vil alltid være kilde til uenighet og strid, derfor argumenterer jeg for Krf sitt forslag med at det er enkelt og lett å forstå. Anonymkode: 5b16b...4df Så det handler ikke om flag, men flag du ikke liker. Nazi flag som aldri har vært aktuele på noen norsk skole, maga flag som tilhører en bevegelse som ikke finnes i norge en gang og pride flag som er det eneste relevante flage du nevner. Du ønsker å forby Pride flaget med andre ord... Så hiver du på andre flag for å gjøre det "enkelt". Det enkleste er vel bare å forby det ene flaget da? I og med at det kun er et av flagene du vil forby som faktisk brukes på skoler.... Om standpunkte dit (eller krf sitt) er så "vanskelig" at dere må gjøre det "enkelt" med å late som om det handler om noe annet, så er det kansje ikke et bra standpunkt? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så hvorfor hevder du at jeg vil «diktere pensum i skolen»? Jeg har aldri gjort noe slikt og det oppfattes som uredelig fra din side. Anonymkode: 5b16b...4df Du skrev du ville forby alle flag uten om tre i skolen... Når du forbyr lærere å gjøre noe, så dikterer du hva de skal gjøre. Du fjerner friheten til å vise de flagene de mener er relevante, og tvinger dem til å gjøre som du vill heller.
AnonymBruker Skrevet 28. april #318 Skrevet 28. april mannor skrev (Akkurat nå): FRI er ikke er lik Pride. Det er dere som er imot Pride som mener. Og ikke prøv å få dette til å handle om noe prinsipielt. Hadde det vært flagget for noe som du var enige i, hadde du holdt kjeft. Pride arrangeres av FRI i en rekke byer, inkludert byen jeg bor i. Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 28. april #319 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg heller aldri hevdet. Men Pride og FRI har budskap ut over «kan ikke alle bare være snille med hverandre». Ikke alle er nødvendigvis enig i alle deler av dette budskapet og der hvor jeg og du skal ha ytringsfrihet til å si nærmest hva vi vil så er ikke en offentlig skole et individ, og skolen bør ikke være et talerør for rektor eller det styrende partis (f.eks) ideologi. For eksempel på hvordan det går, se USA i de neste ~4 årene… Anonymkode: 5b16b...4df Du gjør den samme feilen som Krf-politikere gjør nå: du tillegger Pride-flagget en haug av innhold det ikke har. Pride er ikke ideologi. Pride-flagget symboliserer EN ting: alle mennesker har rett til å elske den de vil. Det er ikke ideolog, men grunnleggende menneskerettiheter. Alt annet er bare fantasifulle tolkninger. Skolen skal representere verdigrunnlaget i skolen. Skolens verdigrunnlag er at alle har rett til å elske den de vil, uten å bli diskriminert. Det gjør det selvsagt at Pride-flagget skal heises på skolene. Anonymkode: f93a0...274 5
Pippi Lotta Skrevet 28. april #320 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pride arrangeres av FRI i en rekke byer, inkludert byen jeg bor i. Anonymkode: 5b16b...4df Den katolske kirken arangsjerer julefeiring i mange byer... Betyr det at alle som feirer jule er katoliker? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå