Gå til innhold

Greit om skoler flagger en mnd for å promotere maskulinitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 8.09):

Dette er alltid enkelteksempler vil pridefantastene hevde. Akkurat som Tina Bru i Høyre nå hevder at KRF skitner til prideflagget nettopp fordi DE MENER NOE ANNET, (sitat) "De som mener noe annet [enn homobevegelsen] bidrar til å skitne til det fine prideflagget". (Kronikk i VG).

Det er altså meningene man vil til livs. Men det er jo alltid enkelttilfeller når prideelskerne sier sånt, mens det er systemisk undertrykkelse fra majoriteten når andre mener noe annet.

Anonymkode: accaf...26e

Tina Bru gjorde en beundringsverdig god jobb i politisk kvarter idag mot KrF-lederen.

https://radio.nrk.no/serie/politisk-kvarter/NREP01008325?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=prf:NREP01008325

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En feilslutning mange har er at skolen skal være "nøytral". Det er, og skal den, selvfølgelig ikke være. Skolen i Norge har et tydelig verdigrunnlag, hvor mangfold og inkludering (seksuelle minoriteter inkludert) skal være både velkomne og trygge. 

Hvis ikke skolen skal kunne fortelle skeive barn at de er like mye verd og har de samme menneskerettighetene som andre, hvem i all verden skal gjøre det da? Dere som er imot pride-flagget pisser på alle oss som var skeive barn som slet med å godta oss selv, som opplevde hat og hets, både fra barn og voksne, og som slet med selvmordstanker (mange gjennomfører). Hadde skolen min flagget med regnbueflagget da jeg var liten ville det betydd enormt mye. Jeg ville følt meg akseptert, fremfor å gå rundt og tro at noe var galt med meg.

Dere som ikke unner barn denne opplevelsen er ikke særlig ålreite mennesker. 

Anonymkode: f93a0...274

Alt det du sier kan fint pakkes inn i et flagg som allerede eksisterer og som er mer inkluderende: Det norske flagget.

Om det er barnets velvære og selvfølese dette er snakk om, så er det mindre bensin på bålet for barnet og gi dem et norsk flagg, det norske verdigrunnlaget, stolthet og arv - enn et omstridt flagg, symbol og identitetspolitik som stadig er i forandring og kritikk - er det ikke?

Endret av umAxa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (6 minutter siden):

Alt det du sier kan fint pakkes inn i et flagg som allerede eksisterer og som er mer inkluderende: Det norske flagget.

Om det er barnets velvære og selvfølese dette er snakk om, så er det mindre bensin på bålet for barnet og gi dem et norsk flagg, det norske verdigrunnlaget, stolthet og arv - enn et omstridt flagg, symbol og identitetspolitik som stadig er i forandring og kritikk - er det ikke?

Hva slags stolt arv ift skeives rettigheter tenker du det norske flagget symboliserer...? 

Det er ikke spesielt mange tiår siden det var FORBUDT å være homofil i Norge... Den norske stat, med kirken i spissen, har ikke vært annet enn en tragedie for skeives rettigheter opp gjennom tidene. Helt vilt at du tenker at dette flagget liksom skal brukes for å feire og markere skeives rettigheter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (På 26.4.2025 den 7.57):

I hvilken tidsperiode har menn vært undertrykt?

Absulutt hele historien.

Menn blir sendt for å dø i en skyttergrav som kanonføde i kriger. Og de må gjøre tunge, farlige og helseskadelige jobber, og før i historien ble de til og med stillt til annsvar for gjeld deres partner har inngått. For å ikke snakke om at de har ingen reproduktive rettigheter.

Anonymkode: 91735...86e

Skrevet
Lillemy8 skrev (På 26.4.2025 den 7.50):

Det er vel akkurat det vi gjør. Symbolikken om mangfold, fellesskap og rettigheter for alle uansett kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og seksuell orientering, regnbueflagget er for ALLE også heterofile maskuline menn slik jeg tolker det🏳️‍🌈 

Dersom det er for alle, blir jo feiringa veldig tømt for innhold, gjør den ikke? 

Jeg synes det er helt OK å markere pride i skolen, men jeg synes ikke markeringen trenger å vare i en måned. Det er ingen andre markeringer som varer så lenge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva slags stolt arv ift skeives rettigheter tenker du det norske flagget symboliserer...? 

Det er ikke spesielt mange tiår siden det var FORBUDT å være homofil i Norge... Den norske stat, med kirken i spissen, har ikke vært annet enn en tragedie for skeives rettigheter opp gjennom tidene.

Så symbolikken og verdigrunnlaget bak det norske flagget skal være statisk, og låst spesifikk til pre 1972 mener du?

Stort sett så er det det nåtidens norske folk som danner grunnlaget bak hva norske flagg og verdier er. I dag er vi selvsagt mer enn bare etniske norske her i landet, mer enn bare kristeligt tro, og mer enn bare heterofil. Det er trygt å bruke det norske flagget i dag og faktisk føle seg inkluderende. Det norske flagget ønsker de som er annerledes velkommen.

Sitat

Helt vilt at du tenker at dette flagget liksom skal brukes for å feire og markere skeives rettigheter. 

Jeg synes det er mer vilt at du ikke gjenkjenner deg markert nok, under det norske flagg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En feilslutning mange har er at skolen skal være "nøytral". Det er, og skal den, selvfølgelig ikke være. Skolen i Norge har et tydelig verdigrunnlag, hvor mangfold og inkludering (seksuelle minoriteter inkludert) skal være både velkomne og trygge. 

Dere som ikke unner barn denne opplevelsen er ikke særlig ålreite mennesker. 

«Hvis du ikke er enig med meg så gjør du meg utrygg»?

Hvis Jødiske barn føler seg tryggere om skolen flagger med det Israelske flagget i en mnd, vil du støtte det eller er du ikke et «særlig ålreit menneske»?

Anonymkode: 5b16b...4df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Beklager å si det, men så og si alle jeg ser skriver om Pride...

MEN er du (eller de som er negative i denne tråden) virkelig i mot at idretslag får flage i ofentlige idretshaler? Er du i mot at ofentlige skoler flager for FN? At politiske partier skal få flage i rådhus og andre ofentlige steder? At sykepleierne (og andre fagforbund / interese orginasasjoner) skal få flage på ofentlige sykehjem eller lignende steder? Er du i mot at sameflaget blir heist på stortinget? Eller kan det være at du synes det er vanskelig å forsvare at du er i mot Prid, så du (eller de det måtte gjelde) unskylder det med at det liksom handler om flag?

Idrettslag har normalt lite ideologi å by på.

Hvis forslaget er at skoler kun skal flagge med Norsk, Samisk og Kvensk flagg så slipper vi vel forøvrig denne debatten. Enkelt og greit å forholde seg til.

Hva synes du om å flagge med Israels flagg til støtte for undertrykte Jødiske barn i Norge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis Jødiske barn føler seg tryggere om skolen flagger med det Israelske flagget i en mnd, vil du støtte det eller er du ikke et «særlig ålreit menneske»?

Historien om jødeutryddelsen er heldigvis en stor del av det norske barn skal lære om på skolen. Hvordan det var mulig at en liten minoritet kunne bli forfulgt, fengslet og drept - kun fordi de var jøder. Jødiske veivisere reiser rundt på skoler og forteller om den jødiske historien. Skeive var for øvrig også blant de som nazistene ville ha utryddet under 2.vk, og mange ble også plassert i konsentrasjonsleire. Jøder, skeive og alle minoriteter har rett til å være trygge på skolen. 

Pride-flagget er internasjonalt, og har ikke noe med det norske eller israelske flagget å gjøre. Det norske og israelske flagget symboliserer nasjonalstater, og kan så klart ikke sammenlignes med pride-flagget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

drettslag har normalt lite ideologi å by på.

Dette er jo feil. Norsk idrettsforbund (og de fleste andre forbundene, fotballforbundet, olympiatoppen osv osv) har i aller høyeste grad et verdigrunnlag. Respekt for mangfoldet i samfunnet, nulltoleranse for rasisme og diskriminering basert på kjønn, legning osv - er alle verdier som forfektes av norsk idrett. Pride er så klart en naturlig del av dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi kan godt være uenige om bruk av offentlige midler, fordeling av skattepenger, helsetjenester og andre trivielle ting - men er du uenig i mine rettigheter som skeiv, som menneske - eller du ikke ønsker å markere for skeives rettigheter, så gjør du meg i aller høyeste grad utrygg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi kan godt være uenige om bruk av offentlige midler, fordeling av skattepenger, helsetjenester og andre trivielle ting - men er du uenig i mine rettigheter som skeiv, som menneske - eller du ikke ønsker å markere for skeives rettigheter, så gjør du meg i aller høyeste grad utrygg. 

Hvis du blir utrygg av at skolen ikke flagger med Pride-flagg i en måned så tror jeg at du må lete i deg selv etter trygghet.

Å knytte lydighet til flagget opp mot dine rettigheter minner om det som Israel prøver seg på: hvis man mukker mot Israels politikk så hater man Jøder. Om noe så skader det antagelig Jøders trygghet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er jo feil. Norsk idrettsforbund (og de fleste andre forbundene, fotballforbundet, olympiatoppen osv osv) har i aller høyeste grad et verdigrunnlag. Respekt for mangfoldet i samfunnet, nulltoleranse for rasisme og diskriminering basert på kjønn, legning osv - er alle verdier som forfektes av norsk idrett. Pride er så klart en naturlig del av dette. 

Ok, gode argumenter for at skolen bare skal flagge med det Norske flagget, Samenes flagg og Kvenenes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 10.22):

Er dere?

Ikke sånne som deg i hvert fall. Du avslører hvem du er og hva du står for ved å skrive norsk med stor N. 🤢

Anonymkode: 76f96...ec0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Historien om jødeutryddelsen er heldigvis en stor del av det norske barn skal lære om på skolen. 

Uten relevans for det du svarer på.

Sitat

Pride-flagget er internasjonalt, og har ikke noe med det norske eller israelske flagget å gjøre. Det norske og israelske flagget symboliserer nasjonalstater, og kan så klart ikke sammenlignes med pride-flagget.

Du misforstår. Flagg er symboler. Symboler betyr noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ikke sånne som deg i hvert fall. Du avslører hvem du er og hva du står for ved å skrive norsk med stor N. 🤢

Anonymkode: 76f96...ec0

Nå er jeg nysgjerrig på hva du mener at jeg er. Kan du ikke si det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idrettslag har normalt lite ideologi å by på.

Jeg synes helt ærlig det er lit vanskelig og forstå hva som menes med "ideologi" her i denne tråden, det virker som et vagt begrep for mange.

Men idretslag er jo interese orginasasjoner, som selfølgelig driver med politisk arbeid for sine medlemer:

https://www.idrettsforbundet.no/idrettsrad/idrettspolitikk/

Hvis forslaget er at skoler kun skal flagge med Norsk, Samisk og Kvensk flagg så slipper vi vel forøvrig denne debatten. Enkelt og greit å forholde seg til.

Så du vil forby lange tradisjoner med å flage i skolen, og så mener du i tileg at du skal slippe å argumentere eller debatere det? Du vill forby lærere å gjøre jobben sinn slik de ønsker, fordi du mener det er "enkelt å greit"? Hvorfor i all værden skulle du få diktere pensum i skolen, om du ikke er villig til å argumenter for iden din en gang? Det gir jo ingen mening. 

Hva synes du om å flagge med Israels flagg til støtte for undertrykte Jødiske barn i Norge?

Om det fines barn som føler seg utsat eller undertrykt, så er det selfølgelig posetivt om flaging kan gjøre at de føller seg mer inkludert. Det er vanlig at skoler setter frem flag fra de nasjonalitetene som er representert på skolen, på internasjonal dag eller lignende. Så dette gjøres nok allerede til en vis grad, nettopp for å inkludere! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten relevans for det du svarer på.

Du misforstår. Flagg er symboler. Symboler betyr noe.

Selvsagt er flagg symboler, og  javisst betyr de noe. Det er jo derfor vi flagger med Pride-flagget i skolen, nettopp for å symbolisere til alle barn, spesielt skeive barn, at de har lov å elske den de vil - og at vi, samfunnet, står ved deres side.

Jeg begriper ikke at det finnes voksne som problematiserer dette, men som skeiv selv, og som slet med å godta meg selv i barndommen og ungdommen, som så mange andre skeive også, så kan jeg si at det er ubeskrivelig smertefullt at disse debattene kommer år etter år etter år. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Så du vil forby lange tradisjoner med å flage i skolen,

Flaggloven ble endret i 2021, så hva er disse lange tradisjonene med Pride-flagg på offentlige bygg?

https://www.faktisk.no/artikkel/dette-er-flagg-endringen-som-har-skapt-rabalder/115546

Sitat

og så mener du i tileg at du skal slippe å argumentere eller debatere det?

Jeg ser at jeg kommuniserte utydelig. Jeg mente selvsagt ikke å skulle stoppe debatten vi har her og nå. Men jeg mente at for skoleledere i framtiden ville det være enklere å forholde seg til et enkelt og restriktivt sett regler.

Sitat

Du vill forby lærere å gjøre jobben sinn slik de ønsker, fordi du mener det er "enkelt å greit"?

Jobben til lærere er ikke å kringkaste ideologier via flaggstang. Jobben deres er å formidle kunnskap til barna våre.

Tvert imot så vil jeg la lærere få gjøre jobben sin i fred uten å måtte bøye kneet for Pride-flagget.

Sitat

Hvorfor i all værden skulle du få diktere pensum i skolen, om du ikke er villig til å argumenter for iden din en gang? Det gir jo ingen mening. 

Kan du henvise til et sted i pensum hvor det står at skolen må flagge med Pride-flagget i en måned?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er flagg symboler, og  javisst betyr de noe. Det er jo derfor vi flagger med Pride-flagget i skolen, nettopp for å symbolisere til alle barn, spesielt skeive barn, at de har lov å elske den de vil - og at vi, samfunnet, står ved deres side.

Jeg tror kanskje ikke at du forstår den fulle bredden av symbolikken her.

Sitat

Jeg begriper ikke at det finnes voksne som problematiserer dette, men som skeiv selv, og som slet med å godta meg selv i barndommen og ungdommen, som så mange andre skeive også, så kan jeg si at det er ubeskrivelig smertefullt at disse debattene kommer år etter år etter år. 

Men ikke mer smertefullt enn at du melder deg inn i debatten og trekker offer-kortet for å prøve å få din vilje igjennom?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...