Gå til innhold

Greit om skoler flagger en mnd for å promotere maskulinitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 8.33):

10x så mange menn sitter i fengsel som kvinner. Hvorfor har du noe imot at offentlige myndigheter skal feire menn og maskulinitet?

Anonymkode: 5b16b...4df

Så du ønsker å feire menn fordi langt flere av dem er kriminelle?

Anonymkode: 8c509...663

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du ønsker å feire menn fordi langt flere av dem er kriminelle?

Svaret var på om menn blir undertrykt pga sitt kjønn. Jeg besvarte det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Svaret var på om menn blir undertrykt pga sitt kjønn. Jeg besvarte det.

Så disse mennene er helt uskyldige og har blitt satt i fengsel fordi de er menn?

Jeg har flere sønner og har aldri opplevd at de er diskriminert fordi de er gutter. Derimot har det ofte vært alt for sterkt fokus i skolene de har gått på at de skulle være typiske gutter. Gutter skal spille fotball og være maskuline og det at de ønsket å fokusere på læring ble ikke like lett akseptert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å skape bevissthet rundt at Pride er mer enn bare «å akseptere alle som de er», det er også lobbyering for ideologiske momenter som jeg mistenker mange på progressive er skeptiske til.

All sjampiniomg er sopp, men det betyr ikke at all sopp er sjampeniong. Forstår du hva jeg sier? Det at Fri feirer Pride betyr selfølgelig ikke at de eier feiringen. Katolikene feirer jul, det betyr ikke at man må være katolik for å henge opp en jule stjerne..... Nasistene kalte seg nasjonalsosialister, så som du skriver er Nasistene "knytet" til sosialisme. Det betyr selfølgelig ikke at alle sosialistiske land (som Norge) må ses som nasistiske. Det finnes folk som feirer Pride som er for å tilate sex kjøp, det betyr ikke at alle som feirer Pride er for sex kjøp. Pride handler om inkludering og mangfold, det finnes ufatelig mange som støtter dette. Så det blir bare tullete å se på hva en gruppe som feirer Pride mener, og så late som om alle som feirer Pride liksom mener det samme. Det er en tanke feil ret og slett!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her snakker vi om flagg på offentlige bygg.

Hvis skolen til barna dine heiste maga-flagg og tilpasset fagopplegget-kurset til barnas alder, ville alt være greit? Eller ville du protestere på innføringen av ideologi i skolen?

Hvorfor skule skolene heise Maga flaget? Folk kommer med alle slags meningsløse eksempler, men det finnes jo et poeng eller grun til at det som er i pensum er i pensum! 

La oss se på bøker heller, synes du ungdomskole elever skal bruke tid på og lese bibelen fra a til å? Synes du norsk undervisningen skal bestå av å lese Donald blader, sånn at karakteren blir satt ut i fra hvor mange blader de greier å lese? Eller hadde det vært lurt om alle barna måtte lese IKEA katalogen hvert år synes du? Om svare er nei på dette, tenker du det betyr at lesing er feil i skolen?  Eller kan det være lurt å se på HVA barna lesser og HVORFOR?  Om du ikke tenker at ikea katalog eksempelet beviser at bøker er feil i skolen, forstår jeg ikke hvorfor maga flag eksempelet skule bevise at flag er feil i skolen? 

Og selfølgelig ville jeg ikke protestere på "ideologi" i skolen, skolen er stap full av ideologi (hvertfal etter så vid defenisjon som det brukes i denne tråden)! Akurat som at den er full av bøker, diverse flag og andre symboler.... Om barna fikk en dårlig bok ville jeg klaget på den dårlige boken, jeg ville ikke klaget på bøker i skolen! Er du uenig med noe i pensum, så synes jeg du skal argumenter mot det du er uenig i. Ikke klag på "ideologi" i pensum, for det omfater jo helle pensum omtren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så disse mennene er helt uskyldige og har blitt satt i fengsel fordi de er menn?

Det er forskjell i utfall hva gjelder straff for menn kontra kvinner. Hva dette skyldes kan diskuteres.

Når det i andre tilfeller er forskjeller i utfall (fattigdom, lavlønnede kvinner) så er vi veldig rask til å peke på eksterne omstendigheter (patriarki, kolonialisme, kapitalisme…) men når menn som gruppe får et dårligere utfall så er svaret alltid «slemme, dumme, sutrete menn som ikke tar ansvar for seg selv»

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har flere sønner og har aldri opplevd at de er diskriminert fordi de er gutter. Derimot har det ofte vært alt for sterkt fokus i skolene de har gått på at de skulle være typiske gutter. Gutter skal spille fotball og være maskuline og det at de ønsket å fokusere på læring ble ikke like lett akseptert. 

Men her beskriver du jo negativ forskjelsbehandling basert på kjøn.... Det går an å anerkjene at gutter opplever utfordringer, uten at det gjør jenters utfordringer noe mindre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lang flere menn blir utsatt for blind vold pga kjønnet sitt enn kvinner ja.

Vi har lover som truet bedrifter med å bli tvangsoppløst dersom de ikke velger bort en mann - potensielt den beste kandidaten - til fordel for en kvinne i styret ja?

Blir de slått ned på grund av kjønne sitt? Som i hat kriminalitet mener du? Hva heter dene ideologien som promoterer vold mot menn? Og hva synes du vi skal gjøre for å bekjempe den?

Og hvilken lov sier at menn skal velges vekk i styrer? Jeg har hørt en lov som sier at det skal være en vis likestiling mellom kjønnene, men det går jo bege veier (en kvinne kan også risikere å bli valgt bort for en mann). Om det er slik at menn "rames" hardere av den loven, så må jo det skyldes at de får mer styre jobber en kvinner...? Det at menn er bedre representer i styrer, er et litt rart argument for at de diskriminieres synes jeg. 

Endret av Pippi Lotta
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (14 minutter siden):

All sjampiniomg er sopp, men det betyr ikke at all sopp er sjampeniong. Forstår du hva jeg sier? Det at Fri feirer Pride betyr selfølgelig ikke at de eier feiringen. Katolikene feirer jul, det betyr ikke at man må være katolik for å henge opp en jule stjerne..... Nasistene kalte seg nasjonalsosialister, så som du skriver er Nasistene "knytet" til sosialisme. Det betyr selfølgelig ikke at alle sosialistiske land (som Norge) må ses som nasistiske.

FRI arrangerer Pride her i Oslo.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Oslo_Pride

Hvis du bruker et nazi-flagg så vil det oppfattes som om du viser støtte til organisasjonen som står bak flagget.

Sitat

Det finnes folk som feirer Pride som er for å tilate sex kjøp, det betyr ikke at alle som feirer Pride er for sex kjøp. Pride handler om inkludering og mangfold, det finnes ufatelig mange som støtter dette. Så det blir bare tullete å se på hva en gruppe som feirer Pride mener, og så late som om alle som feirer Pride liksom mener det samme. Det er en tanke feil ret og slett!

Tankefeilen du gjør her er at du ikke helt har forstått konsekvensen av at en offentlig institusjon markerer støtte til en ideologi, avkrever lydighet fra ansatte, og borgere har en lovpålagt plikt til å benytye seg av deres tjenester.

Sitat

Hvorfor skule skolene heise Maga flaget?

Jeg synes at hverken maga flagg eller pride flagg ikke hører hjemme på skolen. Siden du argumenterer for pride flagg så prøver jeg å åpne øynene dine ved å nevne maga flagg

Sitat

Folk kommer med alle slags meningsløse eksempler, men det finnes jo et poeng eller grun til at det som er i pensum er i pensum!

Min forståelse er at pride deltakelse eller flagging ikke står i pensum.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Blir de slått ned på grund av kjønne sitt?

Langt flere menn enn kvinner blir slått ned. Predumptivt har kjønnet deres noe å si

Sitat

Og hvilken lov sier at menn skal velges vekk i styrer? Jeg har hørt en lov som sier at det skal være en vis likestiling mellom kjønnene, men det går jo bege veier (en kvinne kan også risikere å bli valgt bort for en mann). Om det er slik at menn "rames" hardere av den loven, så må jo det skyldes at de får mer styre jobber en kvinner...? Det at menn er bedre representer i styrer, er et litt rart argument for at de diskriminieres synes jeg. 

Hvis jeg ønsker å ansette en mann i styret fordi han er best for jobben så kan staten avvikle selskapet. Fordi utfallslikhet trumfer egnethet når det gavner kvinner.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (41 minutter siden):

La oss se på bøker heller, synes du ungdomskole elever skal bruke tid på og lese bibelen fra a til å? Synes du norsk undervisningen skal bestå av å lese Donald blader, sånn at karakteren blir satt ut i fra hvor mange blader de greier å lese? Eller hadde det vært lurt om alle barna måtte lese IKEA katalogen hvert år synes du? Om svare er nei på dette, tenker du det betyr at lesing er feil i skolen?  Eller kan det være lurt å se på HVA barna lesser og HVORFOR?  Om du ikke tenker at ikea katalog eksempelet beviser at bøker er feil i skolen, forstår jeg ikke hvorfor maga flag eksempelet skule bevise at flag er feil i skolen? 

Barn må gjerne lese bibelen, koranen og (om så er) mein kampf som historiske, litterære verk for å forstå religion, samfunnsfag og historie.

Å prøve å dytte religion inn i hodene deres ble vi kvitt for 10-15 år siden. Når jeg gikk på skolen så var lærere forpliktet ved lov til å oppdra oss i den kristne tro. Helt forkastelig.

Hvilke kriterier Norsk-lærere bruker for å velge lesestoff vet jeg ikke, men jeg håper at de prøver å gjøre elevene lesekyndige og kritiske, heller enn å hjernevaske dem.

Sitat

Og selfølgelig ville jeg ikke protestere på "ideologi" i skolen, skolen er stap full av ideologi (hvertfal etter så vid defenisjon som det brukes i denne tråden)! Akurat som at den er full av bøker, diverse flag og andre symboler.... Om barna fikk en dårlig bok ville jeg klaget på den dårlige boken, jeg ville ikke klaget på bøker i skolen! Er du uenig med noe i pensum, så synes jeg du skal argumenter mot det du er uenig i. Ikke klag på "ideologi" i pensum, for det omfater jo helle pensum omtren.

Jeg vil gjerne at barna mine lærer om ytre høyre populisme i samfunnsfag. Finn kilder, diskuter, problematiser, trekk opp linjer, prøv å forstå. Jeg vil ikke at skolen skal markere lydighet til maga ved å henge opp et maga flagg som lærere skal vise lydighet til, ved bygget som elevene er lovpålagt å møte opp på.

Jeg vil gjerne at barna mine lærer om trans-saken og trans-politikk. Finn kilder, diskuter, problematiser, trekk opp linjer, prøv å forstå. Jeg vil ikke at skolen skal markere lydighet til Pride/FRI ved å henge opp et Pride flagg som lærere skal vise lydighet til, ved bygget som elevene er lovpålagt å møte opp på.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

FRI arrangerer Pride her i Oslo.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Oslo_Pride

Og den katolske kirka arangsjerer jule feiring, betyr det at alle som feirer jul er katoliker?

Vi sendet elevene i kirka i julen, betyr det at barna skal lære alt kirken står for (sex uten gor ekteskapet er feil, skilsmise er syndig osv.)? Eller er det mulig å samarbeide med en organisasjon som kirka om f.eks. juletradisjoner, uten at man tar til seg absolut alt de står for? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du bruker et nazi-flagg så vil det oppfattes som om du viser støtte til organisasjonen som står bak flagget.

Nazi flaget ble laget av nazister. Pride flaget var Pride flaget mange ti år før Fri eksisterte... Så flag delenn er litte relevant i nazis eksempelet. Men det at både Norge styres av folk som kaller seg sosialister og at Nazi tyskland styrtes av folk som kalte seg sosialister er et eksempel på at en ideologi kan være knytet til veldig mye forskjelig! Du kan ikke velge deg ut en liten del av sosialistene (som nasistene) og si at bare dette er sosialisme. Akurat som at du ikke kan velge deg ut en liten del av folka som feirer Pride og si at bare dette er folk som feirer Pride.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tankefeilen du gjør her er at du ikke helt har forstått konsekvensen av at en offentlig institusjon markerer støtte til en ideologi, avkrever lydighet fra ansatte, og borgere har en lovpålagt plikt til å benytye seg av deres tjenester.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du/dere bare snaker om en ideologi. Dette er VELDIG vanlig i mange forskjelige områder i staten. Staten har flaget 1.mai så lenge jeg kan huske, og det er en mye klarere "ideologi" en Pride. Hvem står på barikadene for de "stakars" arbeiderne som må flage for den ideologien (og det er jo faktisk en klar ideologi)? Hva er egentlig konsekvensen av at ofentlig ansate så lenge jeg kan huske har blit "tvunget" til å flage denne dagen? Hvordan påvirker det borgere at staten vi har plikt til å forholde oss til flager for arbeidernes dag? Jeg tror ikke det er en tankefeil og ikke forstå konsekvenser, når ingen forklarer meg disse konsekvensene....

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes at hverken maga flagg eller pride flagg ikke hører hjemme på skolen. Siden du argumenterer for pride flagg så prøver jeg å åpne øynene dine ved å nevne maga flagg

Forsto du bok eksempele mit? Det at IKEA katalogen ikke einer seg som lesebok, betyr ikke at vi ikke bør ha lesebøker i skolen. På samme måte forstår jeg ikke at et meningsløst flag, skulle bety at vi ikke skal ha flag i skolen. Jeg tror du kommer lenger om du argumenterer mot det du er uenig i. For dette handler vel egentlig ikke om at du misliker flagg i seg selv gjør det? 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min forståelse er at pride deltakelse eller flagging ikke står i pensum.

Da tror jeg din forståelse er litt feil. Her kan du lese mer om hvordan utdaningsdiroktoratet oppfordrer skoler og barnehager til å markere pride, og hvilke kompetansemål det er relevant for: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/demokrati-mangfold-og-pride/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Langt flere menn enn kvinner blir slått ned. Predumptivt har kjønnet deres noe å si

Men men spørsmålet er jo om det er på grund av kjønne de blir slått ned? Altså er det kjønn som er motiv for volden tror du? Og hva kan vi gjøre for å hinndre dette? 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis jeg ønsker å ansette en mann i styret fordi han er best for jobben så kan staten avvikle selskapet. Fordi utfallslikhet trumfer egnethet når det gavner kvinner.

Og om jeg ønsker å ansette en kvinne fordi hun er best for jobben så kan staten avikle selskapet. Fordi utfallslikhet trumfer egnethet når det gavner menn (også i følge loven).

Eller har jeg misforstått noe her? Finnes det en lov som gir kvinner mer retigheter en menn i styrer? Link?

Jeg jobber med barn, et kvinne dominert yrke. Vi ønsker selføllgelig mer likestiling, og fokus på dette har økt veldig de siste ti åra. Som betyr at menn stiller mye sterkere en kvinner når de søker jobber her. Har selv søkt på jobber og sett andre kvinelige kolegaer søke på jobber som gikk til mindre erfarne og kvalifiserte menn, og jeg forstår det veldig godt! Nå finnes det ikke en lov om dette i min bransje, fordi vi fikkser det uten å trenge noen lov. MEN selv om det er iriterende å ikke få en jobb, så forstår jeg at kvinner ikke er diskriminert i en bransje som vi er overepresentert i. 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (20 minutter siden):

Nazi flaget ble laget av nazister. Pride flaget var Pride flaget mange ti år før Fri eksisterte... Så flag delenn er litte relevant i nazis eksempelet.

FRI har opphav i den Norske forening av 1948. Kilde:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fri_–_foreningen_for_kjønns-_og_seksualitetsmangfold

«Foreningen står bak Pride-markeringer på mange ulike steder i Norge.[4]

Pride-flagget ble skapt i 1978. Kilde:

»skapt av den amerikanske designeren Gilbert Baker (1951–2017). Hans versjon med åtte farger ble første gang tatt i bruk offentlig 25. juni 1978.»

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Regnbueflagg

Sånn sett kan man si at nazi-flagget baserer seg på symboler skapt lenge før nazismen. Betyr det at det er ok om barna mine må gå på en skole som flagger med nazi-flagg?

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Men men spørsmålet er jo om det er på grund av kjønne de blir slått ned? Altså er det kjønn som er motiv for volden tror du? Og hva kan vi gjøre for å hinndre dette? 

Hvis disse mennene som blir slått ned hadde vært kvinner så hadde de fleste av dem ikke fått deng. De får deng fordi de er menn. Jeg forstår ikke at det er så komplisert?

Sitat

Og om jeg ønsker å ansette en kvinne fordi hun er best for jobben så kan staten avikle selskapet. Fordi utfallslikhet trumfer egnethet når det gavner menn (også i følge loven).

Eller har jeg misforstått noe her? Finnes det en lov som gir kvinner mer retigheter en menn i styrer? Link?

Poenget er at vi har et samfunn som promoteret utfallslikhet når det gavner kvinner (styre-sammensetning) og personlig ansvar når det gavner kvinner (fengsling av menn).

Hvor mange kvinner hadde vært villig til å gå uskyldig i fengsel for å utjevne ulikheten mellom menn og kvinner der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

FRI har opphav i den Norske forening av 1948. Kilde:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fri_–_foreningen_for_kjønns-_og_seksualitetsmangfold

«Foreningen står bak Pride-markeringer på mange ulike steder i Norge.[4]

Pride-flagget ble skapt i 1978. Kilde:

»skapt av den amerikanske designeren Gilbert Baker (1951–2017). Hans versjon med åtte farger ble første gang tatt i bruk offentlig 25. juni 1978.»

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Regnbueflagg

Sånn sett kan man si at nazi-flagget baserer seg på symboler skapt lenge før nazismen. Betyr det at det er ok om barna mine må gå på en skole som flagger med nazi-flagg?

Hva er penget med å nevne at Fri har oophav i en norsk forening, når du også påpekker at Pride flaget ble skapt i amerika? Da er det jo åpenbart at Fri ikke eier eller definerer Pride flaget, de bruker det i likhet med MANGE andre. Du kan ikke velge  en litten gruppe, og si at de skal definere alle som feirer Pride eller bruker et flag. Det gir ingen rasjonel mening. 

Og hva er poengnet med symboler som er brukt før? Var reinbuen brukt til noe fælt før det ble brukt til Pride flag (i amerika helt uavhengig av Fri)? 

Er det greit for barna dine å bo i et sosialistisk land, når nazi tyskland kalte seg selv sosialistisk? Jeg forstår ikke poenget med å konstruere hypotetiske og uforståelige eksempler, når barna dine lever i et "eksempel" allerede. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som gleder seg til Juni, fordi Oslo blir så levende og vakker med farger og folk. Og samtidig syntes jeg en måned med flagging for maskulinitet også burde være helt innafor.

Hvorfor må man ta en side her og hate på motstanderne? Et flagg er et flagg. Å heie på menn, betyr ikke å hate på kvinner. Den svart/hvitt-tankegangen der er bare skadelig. Slutt med sånn "vi-eller-dem"-dritt!

Anonymkode: 9736e...13e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er en av dem som gleder seg til Juni, fordi Oslo blir så levende og vakker med farger og folk. Og samtidig syntes jeg en måned med flagging for maskulinitet også burde være helt innafor.

Hvorfor må man ta en side her og hate på motstanderne? Et flagg er et flagg. Å heie på menn, betyr ikke å hate på kvinner. Den svart/hvitt-tankegangen der er bare skadelig. Slutt med sånn "vi-eller-dem"-dritt!

Denne tråden handler om flagg på offentlige bygninger, ikke Pride generelt.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Denne tråden handler om flagg på offentlige bygninger, ikke Pride generelt.

Beklager å si det, men så og si alle jeg ser skriver om Pride...

MEN er du (eller de som er negative i denne tråden) virkelig i mot at idretslag får flage i ofentlige idretshaler? Er du i mot at ofentlige skoler flager for FN? At politiske partier skal få flage i rådhus og andre ofentlige steder? At sykepleierne (og andre fagforbund / interese orginasasjoner) skal få flage på ofentlige sykehjem eller lignende steder? Er du i mot at sameflaget blir heist på stortinget? Eller kan det være at du synes det er vanskelig å forsvare at du er i mot Prid, så du (eller de det måtte gjelde) unskylder det med at det liksom handler om flag?

Endret av Pippi Lotta
AnonymBruker
Skrevet

En feilslutning mange har er at skolen skal være "nøytral". Det er, og skal den, selvfølgelig ikke være. Skolen i Norge har et tydelig verdigrunnlag, hvor mangfold og inkludering (seksuelle minoriteter inkludert) skal være både velkomne og trygge. 

Hvis ikke skolen skal kunne fortelle skeive barn at de er like mye verd og har de samme menneskerettighetene som andre, hvem i all verden skal gjøre det da? Dere som er imot pride-flagget pisser på alle oss som var skeive barn som slet med å godta oss selv, som opplevde hat og hets, både fra barn og voksne, og som slet med selvmordstanker (mange gjennomfører). Hadde skolen min flagget med regnbueflagget da jeg var liten ville det betydd enormt mye. Jeg ville følt meg akseptert, fremfor å gå rundt og tro at noe var galt med meg.

Dere som ikke unner barn denne opplevelsen er ikke særlig ålreite mennesker. 

Anonymkode: f93a0...274

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre så finnes alltid en type gruppe mennesker i alle leir som sliter med å flere enn èn tanke i hodet samtidig, og som lar seg videre definere hele personligheten og samfunnssynet sitt av denne tanken.
Tribalisme er en overlevelsesmekanisme som føles godt å bli klødd på, og problemet er at man kan klø seg blind.

Et greit utgangspunkt for å unngå vi-eller-dem mentalitet, er å ha i bakhodet sitatet fra Groucho Marx:  I refuse to join any club that would have me as a member - og prøve å oppsøke litt andre tanker, gråsoner og ideer for å finne en bredde av synspunkter.

Enig i at pride måned er en tid med mye fest og morro fra et kultur og økonomisk perspektiv - men man bør dog også klare å slappe litt av og lene seg tilbake. Ikke alle produkter, selskaper, institusjoner, offentlige bygg og tilbud må pakkes inn i flagg og identitetspolitikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...