herzeleid Skrevet 26. april #221 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Opp igjennom historien så har vel de fleste blitt undertrykket. Mann, kvinne, lys, mørk, gammel og ung. Hvorfor dette er så viktig for å forstå dagens samfunn er litt vanskelig å forstå. Hvis identiteten som du tilhører ble undertrykket for 100 år siden så betyr vel ikke det noe fra eller til for hvor mange offer-poeng du skal ha i dag? Anonymkode: 5b16b...4df Dette blir litt bakvendt. Jeg tror ikke noen ber om ‘offer poeng’ til menn, men påpeker at de som hevder menn aldri har blitt undertrykket i kraft av sitt kjønn beviselig tar feil og at en slik navlebeskuende lesing av historien er fordummende. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #222 Skrevet 26. april herzeleid skrev (6 minutter siden): Dette blir litt bakvendt. Jeg tror ikke noen ber om ‘offer poeng’ til menn, men påpeker at de som hevder menn aldri har blitt undertrykket i kraft av sitt kjønn beviselig tar feil og at en slik navlebeskuende lesing av historien er fordummende. Jeg brukte «du»-formen ut i lufta her og mente ikke å addressere deg personlig (ut over at innlegget ditt inspirerte noen tanker fra min side) Anonymkode: 5b16b...4df 1
herzeleid Skrevet 26. april #223 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg brukte «du»-formen ut i lufta her og mente ikke å addressere deg personlig (ut over at innlegget ditt inspirerte noen tanker fra min side) Anonymkode: 5b16b...4df Skjønner, da leste jeg deg nok feil
Thanos Skrevet 26. april #224 Skrevet 26. april Gregarious skrev (11 minutter siden): Dette er påstander en ser fra personer som har slukt ideologisk søppel, der en systematisk " cherry-picks" fra historien for å rettferdiggjøre sine egne forutinntatte holdninger. Menn har blitt undertrykket utallige ganger i historien med påfølgende enorme lidelser. Hundrevis av millioner av menn har mistet livet etter å blitt tvunget i krig ene og alene pga deres kjønn Utallige likvidasjoner og tortur har systematisk blitt utført mot spesifikt menn Soningsforhold til menn er flere steder grusomme siden de er menn. Under hele den industrielle revolusjonen var den gjennomsnittlige mann tvunget til ekstremt harde og farlige jobber, gjerne opp mot 16-timers arbeidsdager i gruver, tungindustri eller lignende. Dette er bare noe eksempler, historien har vert grusom mot begge kjønn, selv om enkelt åpenbart liker å lage en sin egen versjon. Det jeg missliker sterkest med feminismen er historieforfalskningen som har skjedd i kjølevannet av dets inntog i samfunnet. Kvinner blir fremstilt som det evige undertrykte offeret. Menn har skylden for alle samfunnsproblemer. Og når man argumenterer for at historien viser også at menn har lidd i urettferdighet, blir det feid bort som syting eller at kvinner har det værre. Før den industrielle revolusjonen led ALLE! Livet var en kamp fra kl.5 om morgenen til 11 om kvelden. Kvinner var avhengige av menn for sin overlevelse, men det betød ikke at alle menn eller for den saks skyld at samfunnet behandlet kvinner som søppel. Tvert imot! Men døde for å beskytte sin kone og barn. Kvinner og barn var de første til å evakueres i katastrofer. Menn eier ikke og styrer verden fordi de ønsker å undertrykke, men fordi det er nødvendig for at samfunnet skal gå rundt. Menn har styrker kvinner ikke har og vice versa. Menn er gode til å bygge og modernisere. Derfor er menn fortsatt ledene og fremtredene i sjefsjobber. 2 2
Snok1 Skrevet 26. april #225 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det fremstår som om du insisterer på å endre premissene for spørsmålet før du så besvarer bekreftende eller nektende. Hva med bare å svare Anonymkode: 5b16b...4df Hvor mange ganger skal jeg svare?
Bålkaffe Skrevet 26. april #226 Skrevet 26. april Gregarious skrev (6 timer siden): Dette er påstander en ser fra personer som har slukt ideologisk søppel, der en systematisk " cherry-picks" fra historien for å rettferdiggjøre sine egne forutinntatte holdninger. Menn har blitt undertrykket utallige ganger i historien med påfølgende enorme lidelser. Hundrevis av millioner av menn har mistet livet etter å blitt tvunget i krig ene og alene pga deres kjønn Utallige likvidasjoner og tortur har systematisk blitt utført mot spesifikt menn Soningsforhold til menn er flere steder grusomme siden de er menn. Under hele den industrielle revolusjonen var den gjennomsnittlige mann tvunget til ekstremt harde og farlige jobber, gjerne opp mot 16-timers arbeidsdager i gruver, tungindustri eller lignende. Dette er bare noe eksempler, historien har vert grusom mot begge kjønn, selv om enkelt åpenbart liker å lage en sin egen versjon. Og hvem har gjort denne undertrykkingen? 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #227 Skrevet 27. april Bålkaffe skrev (4 timer siden): Og hvem har gjort denne undertrykkingen? Påstanden var vel at menn ikke har blitt undertrykt. Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 27. april #228 Skrevet 27. april Pippi Lotta skrev (13 timer siden): De eneste eksemplene i nærheten av pålagt Pride flaging som jeg har sett i tråden her, var en bedrift som hadde gitt de ansate reinbue nøkelringer og en klønete sjef som ble hengt ut i avisen for å ha fåreslått at de ansate skulle "flage". Det er noe ganske annet en å pållegge de ansatte å flagge, det er å gi de muligheten. «I en e-post oppfordres Schibsteds ansatte til å bære et pridearmbånd. Hvis ikke er du en «megataper», heter det videre. Det reagerer ansatte og arbeidslivseksperter kraftig på.» Dette er ikke å gi de ansatte _muligheten_ til å markere støtte til Pride. Det er en leder som har fått for seg at han/hun representerer det gode, og de som ikke marsjerer i takt representerer det onde. Helt analogt med dette så vil vi nå se i USA at bedrifter og statlige foretak fryser ut ansatte som er uenige med Trump. Illiberale mennesker og ideologier har mye felles, enten de ville ha sittet til høyre eller venstre for kongen i Frankrike. Anonymkode: 5b16b...4df 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #229 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): «I en e-post oppfordres Schibsteds ansatte til å bære et pridearmbånd. Hvis ikke er du en «megataper», heter det videre. Det reagerer ansatte og arbeidslivseksperter kraftig på.» Dette er ikke å gi de ansatte _muligheten_ til å markere støtte til Pride. Det er en leder som har fått for seg at han/hun representerer det gode, og de som ikke marsjerer i takt representerer det onde. Helt analogt med dette så vil vi nå se i USA at bedrifter og statlige foretak fryser ut ansatte som er uenige med Trump. Illiberale mennesker og ideologier har mye felles, enten de ville ha sittet til høyre eller venstre for kongen i Frankrike. Anonymkode: 5b16b...4df Dette er alltid enkelteksempler vil pridefantastene hevde. Akkurat som Tina Bru i Høyre nå hevder at KRF skitner til prideflagget nettopp fordi DE MENER NOE ANNET, (sitat) "De som mener noe annet [enn homobevegelsen] bidrar til å skitne til det fine prideflagget". (Kronikk i VG). Det er altså meningene man vil til livs. Men det er jo alltid enkelttilfeller når prideelskerne sier sånt, mens det er systemisk undertrykkelse fra majoriteten når andre mener noe annet. Anonymkode: accaf...26e 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #230 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er alltid enkelteksempler vil pridefantastene hevde. Akkurat som Tina Bru i Høyre nå hevder at KRF skitner til prideflagget nettopp fordi DE MENER NOE ANNET, (sitat) "De som mener noe annet [enn homobevegelsen] bidrar til å skitne til det fine prideflagget". (Kronikk i VG). Det er altså meningene man vil til livs. Men det er jo alltid enkelttilfeller når prideelskerne sier sånt, mens det er systemisk undertrykkelse fra majoriteten når andre mener noe annet. Anonymkode: accaf...26e Det er nok menneskelig å dømme og bedømme ideologier man er positivt innstilt til mildere enn dem man er negativ til. Jeg har igjennom denne tråden prøvd å spørre de mest progressive om hva de ville tenke om at Norske skoler og barnehager heiste «maga-flagg» (eller hva enn den Norske ekvivalenten vil hete). Eller hva om skolene «gir tilbud» til unge gutter om å bli med i en slags «jugend» (ikke noe tvang - langt ifra. De blir bare kalt mega-tapere om de sier nei). Jeg har ikke fått så mange svar men jeg kan tenke meg at det hadde blitt dårlig mottatt av mange (inkludert meg selv). Spørsmålet er om de mest venstre-progressive og kjønns-radikale tenker på slike prinsipper eller om de (på lik linje med Trump) er mest opptatt av å maksimalisere egen makt når de er i posisjon til det. Anonymkode: 5b16b...4df 1 1
herzeleid Skrevet 27. april #231 Skrevet 27. april Bålkaffe skrev (7 timer siden): Og hvem har gjort denne undertrykkingen? Fullstendig irrelevant for innlegget du forsøker å svare på. 3
Bålkaffe Skrevet 27. april #232 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Påstanden var vel at menn ikke har blitt undertrykt. Anonymkode: 5b16b...4df Jeg trodde du var ferdig med å diskutere med meg, jeg?
Bålkaffe Skrevet 27. april #233 Skrevet 27. april herzeleid skrev (1 time siden): Fullstendig irrelevant for innlegget du forsøker å svare på. Ikke om det er ett poeng å vise til hvorfor ett patriarkat kan undertrykke både kvinner og menn. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #234 Skrevet 27. april Bålkaffe skrev (1 time siden): Jeg trodde du var ferdig med å diskutere med meg, jeg? Jeg tror ikke at det kommer noe godt ut av å engasjere seg med deg, men jeg kommer selvsagt til å påpeke feil fra din side. Bålkaffe skrev (1 time siden): Ikke om det er ett poeng å vise til hvorfor ett patriarkat kan undertrykke både kvinner og menn. Påstanden var at menn aldri har blitt undertrykt i kraft av sitt kjønn. Dette har blitt tilbakevist. Anonymkode: 5b16b...4df 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #235 Skrevet 27. april Pippi Lotta skrev (20 timer siden): Har du sitert feil inleg her kansje? Nei. Når du sier at ideologi har en plass på skolen så kommenterer jeg at det å gjøre sexkjøp lovlig er en del av ideologien til FRI som er assosiert med Pride og Pride-flagging. Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 27. april #236 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det mange kanskje ikke visste, er at nazistene i Tyskland var tidlig ute mer dyrerettigheter. Hva om vi lar hakekorset vaie over skoler en måned hvert år, for å vise respekt for dyrene? Alle forstår vel og er enig i at hakekorset kun viser at du anerkjenner dyrs rettigheter? Anonymkode: 21d9f...46b Dette er en krass analogi. Men den viser hvordan det at vi ikke klarer å bli enige om betydningen av symboler gjør det vanskelig å skille mellom «rett» og «galt». Som synes å være en kjerne i kulturkriger. Anonymkode: 5b16b...4df 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #237 Skrevet 27. april Hvordan ser machoflagget ut, er det dette? Synes kun det norske flagget bør vaie på skoler, evt det samiske der det er aktuelt. Anonymkode: 1f685...fc6 1
Adrenalina1 Skrevet 27. april #238 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 8.52): Er du enig i at 10x flere menn sitter i fengsel enn kvinner? At langt flere menn tar selvmord enn kvinner? At flere gutter sliter med skolen enn jenter? Og likevel er du ikke raus nok til å la Norske skoler få flagge for å feire Norsk maskulinitet? Anonymkode: 5b16b...4df Det er da menns egen feil at de sitter i fengsel.Menns egen feil at de begår selvmord og menns feil at de sliter på skolen.
AnonymBruker Skrevet 27. april #239 Skrevet 27. april Adrenalina1 skrev (1 time siden): Det er da menns egen feil at de sitter i fengsel.Menns egen feil at de begår selvmord og menns feil at de sliter på skolen. Er det fattiges egen feil at de er fattige? Er det transfolk sin egen feil at de tar selvmord oftere enn andre? Anonymkode: 5b16b...4df
AnonymBruker Skrevet 27. april #240 Skrevet 27. april Adrenalina1 skrev (1 time siden): Det er da menns egen feil at de sitter i fengsel.Menns egen feil at de begår selvmord og menns feil at de sliter på skolen. kvinners egen feil når de ikke passer på glasset? Anonymkode: a4f1f...9b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå