AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #1 Skrevet 26. april 2025 Er kolesterol kun er øyeblikksbilde? Endrer nivåene ser mye i løpet av døgnet? Jeg har tatt kolesterol en dag og neste 3 uker med nokså ulike verdier. Jeg har fått noe forhøyet kolesterol (den ene målingen og ikke den andre) mens venninna mi som er overvektig(vet det ikke har noe å si, men hun spiser tilsvarende usunt), ikke trener, spiser MYE mer usunt har fine verdier og godt innafor normalt. Og jo, jeg vet hun spiser noe mer usunt, og mye mer mat enn jeg noen gang har gjort. Man sier man kan ha arvelig kolesterol, betyr det at man lettere får det forhøyet bare? Virker som de som har arvelig ofte har høyt, og ikke bare litt forhøyet? Anonymkode: 3d639...138
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #2 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er kolesterol kun er øyeblikksbilde? Endrer nivåene ser mye i løpet av døgnet? Jeg har tatt kolesterol en dag og neste 3 uker med nokså ulike verdier. Jeg har fått noe forhøyet kolesterol (den ene målingen og ikke den andre) mens venninna mi som er overvektig(vet det ikke har noe å si, men hun spiser tilsvarende usunt), ikke trener, spiser MYE mer usunt har fine verdier og godt innafor normalt. Og jo, jeg vet hun spiser noe mer usunt, og mye mer mat enn jeg noen gang har gjort. Man sier man kan ha arvelig kolesterol, betyr det at man lettere får det forhøyet bare? Virker som de som har arvelig ofte har høyt, og ikke bare litt forhøyet? Anonymkode: 3d639...138 Mange tror de har arvelig høyt kolesterol. Men uten at de har blitt testet og uten å ha fått påvist de gen typene som gir arvelig høyt kolesterol. Blir de testet så er de mange som får en overraskelse, fordi de har ikke de genen som (er kjent) for å gi arvelig høyt kolesterol. Man arver og livsstil og kostvaner fra sine foreldre, så hva som er arv og hva som er miljø, blir som høna og egget. Har du nære slektninger med høyt blod trykk og hjerteinfarkt eller diabetes, så passer du mer på livsstil og kosthold, uavhengig av kolesterol verdier om du vil unngå en del helseproblemer senere i livet. De med gode gener på området kan leve så usunt de bare vil, livsstilsykdommer vil før eller senere komme og bite dem i nakken. Så hva andre gjør, bry deg mindre om dem enn om deg selv. Anonymkode: c89b8...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #3 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er kolesterol kun er øyeblikksbilde? Endrer nivåene ser mye i løpet av døgnet? Jeg har tatt kolesterol en dag og neste 3 uker med nokså ulike verdier. Jeg har fått noe forhøyet kolesterol (den ene målingen og ikke den andre) mens venninna mi som er overvektig(vet det ikke har noe å si, men hun spiser tilsvarende usunt), ikke trener, spiser MYE mer usunt har fine verdier og godt innafor normalt. Og jo, jeg vet hun spiser noe mer usunt, og mye mer mat enn jeg noen gang har gjort. Man sier man kan ha arvelig kolesterol, betyr det at man lettere får det forhøyet bare? Virker som de som har arvelig ofte har høyt, og ikke bare litt forhøyet? Anonymkode: 3d639...138 Kolesterol er ikke bare hva du spiser – det er hva kroppen din finner på bak ryggen din. Tenk på kroppen som en fabrikk som lager kolesterol etter egen oppskrift. Spiser du mye kolesterol? Null stress, sier leveren – den bare skrur ned sin egen produksjon. Spiser du lite? Leveren skur opp igjen, som en ivrig medarbeider som ikke tåler å kjede seg. Derfor kan venninna di leve på pizza, potetgull og Grandiosa og fortsatt ha "perfekte" verdier – for nå. Kroppen hennes har kanskje fått utdelt et VIP-kort i gen-lotteriet. Og ja: kolesterolmålinger er omtrent som værmeldinger. Tar du en blodprøve en dag det stormer litt inni deg (stress, forkjølelse, hormonkaos), får du et annet svar enn på en solskinnsdag. Når folk sier de har "arvelig høyt kolesterol", betyr det at fabrikken deres har fått en sabla dårlig HR-avdeling: den fyrer på alle sylindre hele tiden, uansett hvor lite bensin (mat) du prøver å gi den. Så nei – det er ikke alltid rettferdig. Men det er kroppen. Den gjør som den vil, ikke som du tror. Anonymkode: 2dca8...ede
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå