Gå til innhold

Nyresvikt hos barn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg prøvde å søke på nettet for å finne noe om emnet. Alt jeg fant var nyhetsartikler om de barna som allerede er syke. Hva er egentlig symptomene man skal se etter?

Videoannonse
Annonse
Gjest doktor-gjest
Skrevet

blodig diare og dårlig allmenntilstand - hvis du snakker om nyresvikt pga EHEC bakterien i kjøttdeig(?)

Ellers påvises nyresvikt av andre årsaker med en urinprøve som regel, og deretter div blodprøver

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenkte på etter e-coli bakterien ja. Er det alltid blodig diare til stede? Hvor dårlig tenker du på når du sier "dårlig almentilstand"? Andre symptomer?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mye blod som kommer sammen med diareen?

Gjest Elfrida
Skrevet

Fra http://www.bt.no/lokalt/article246790.ece:

"Hemolytisk-uremisk syndrom (HUS) er komplikasjon som kan oppstå som følge av tarminfeksjon med bestemte typer av E. coli bakterie. Disse kan finnes i tarmen i storfe.

Syndromet er sjeldent og rammer helst barn under 10 år. I enkelte tilfeller kan utviklingen av syndromet være dødelig.

De første symptomer på infeksjon av E. coli-bakterien er kraftige magesmerter med blodig diaré. Infeksjonen kan føre til HUS, en tilstand som kan føre til akutt nyresvikt.

Pasienten vil få fallende urinproduksjon. Hevelser rundt øynene kan være et symptom på for mye væske og salt i kroppen. Syndromet angriper også de røde blodlegemene og fører til blekhet og slapphet som kan være et symptom på anemi eller blodmangel.

Smitte kan spres gjennom kontakt med avføring, ikke nok stekt kjøtt, upasteuriserte melkeprodukter, frukt og grønnsaker. Smitte kan også overføres gjennom direkte kontakt med dyr og mennesker som allerede er angrepet."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...