Gå til innhold

Følte du at du fikk merkbart bedre selvtilitt og selvbilde av å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første gang jeg gikk ned masse i vekt var jeg ung. Raste ned med en diett som bestod av å spise altfor lite. Jeg fikk masse komplimenter, men selvtilliten ble dessverre knyttet opp til et tynt og usunt ideal, som jeg har slitt med siden. Som mange andre har jeg gått opp og ned, med et nedslående resultat for helsa 30 år etter. Da jeg endelig tok tak, litt vel sent, og begynte å tenke "sterk kropp", da kom det på plass, og selvfølelsen er mye bedre. Men jeg har dessverre fått uopprettelige skader av jo-jo-slankingen.

Anonymkode: d1b06...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som gikk mye ned i vekt. Før vektnedgangen var hun hyggelig, og jordnær. Nå er hun en grusom og uggen person, kanskje fått litt for mye selvtillit og bare rett og slett fått en sånn ovenfra og ned holdning. I mine øyner er hun styggere nå enn hun var før kun basert på personligheten hennes nå. Alle holder seg mer unna henne nå en da hun var overvektig. 

Anonymkode: 5eab1...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Heller tvert imot for der jeg før var usynlig er jeg nå veldig synlig føles det som.

Butikkansatte ignorerer meg ikke lenger, menn ser på meg og kvinner måler meg opp og ned på en helt annen måte enn tidligere.

Jeg er ikke pen og er middelaldrende så det handler ikke om at jeg er en trussel for andre kvinner eller potensiell erobring for menn, det handler ene og alene om at jeg nå har den typen kropp de ser mens jeg før hadde den typen kropp de ikke ville se eller bli assosiert med.

Før var jeg veldig trygg i kroppen min og med min plass i verden men nå føler jeg meg mer sårbar. Folk skumper borti meg, menn tar på meg når de passerer og de søker blikkontakt. Det er fryktelig ubehagelig etter 40 år uten den typen kontakt. Jeg opplever også at mange som kjenner meg litt føler de kan kommentere kroppen min nå, naboer som bemerker vektnedgangen selv tannlegen min kommenterte det. Det hele blir overveldende og litt skummelt for jeg merker at folk er mye mer opptatt av kroppen min rett og slett. Før hadde de en helt annen holdning der de avfeide meg som stakkarslig men nå nesten scanner meg.

Anonymkode: 682fe...b50

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner ei som gikk mye ned i vekt. Før vektnedgangen var hun hyggelig, og jordnær. Nå er hun en grusom og uggen person, kanskje fått litt for mye selvtillit og bare rett og slett fått en sånn ovenfra og ned holdning. I mine øyner er hun styggere nå enn hun var før kun basert på personligheten hennes nå. Alle holder seg mer unna henne nå en da hun var overvektig. 

Kan du gi eksempler på hvordan hun er uggen og grusom? 

Jeg kjenner flere som er beskrevet på lignende vis etter livsstilsendringer (ikke bare mtp vekt altså), men felles for de jeg hører slikt om, er at de var people pleasers som til slutt valgte å droppe masken. De ble mer ærlige. Ingen av dem er frekke eller slemme, men de bøyer seg ikke lenger for alt og alle som de brukte å gjrøe. Særlig menn opplever dem nå som fæle damer, men så er det fordi de ikke lenger gidder prøve å bli likt, og svarer ærlig på ting i stedet for å glatte over ubekvemhet etter andres frekkhet, feks. 

Anonymkode: 32324...5a8

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (10 minutter siden):

Ikke av å gå ned i vekt, men av å trene. Det har betydd mye mer.

Samme her. Trente litt før, men det handlet mest om å være tynn. Det viste seg å straffe seg. Både psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan du gi eksempler på hvordan hun er uggen og grusom? 

Jeg kjenner flere som er beskrevet på lignende vis etter livsstilsendringer (ikke bare mtp vekt altså), men felles for de jeg hører slikt om, er at de var people pleasers som til slutt valgte å droppe masken. De ble mer ærlige. Ingen av dem er frekke eller slemme, men de bøyer seg ikke lenger for alt og alle som de brukte å gjrøe. Særlig menn opplever dem nå som fæle damer, men så er det fordi de ikke lenger gidder prøve å bli likt, og svarer ærlig på ting i stedet for å glatte over ubekvemhet etter andres frekkhet, feks. 

Anonymkode: 32324...5a8

Hun er frekk og slem, kommer med stygge kommentarer til andre og har en generelt jeg er bedre enn dere holdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette føler jeg faktisk skjer med en del folk som går mye ned i vekt. Så jeg tror mange av innleggene her inne om at venner oppfører seg anderledes, er sjalue osv etter de selv ble tynne, oftest peker mer på at personen selv er blitt litt ufyselig. Vet om ei dame på over 50år som ble ekstremt utfordrende i klesstilen, drakk seg mye full og ble veldig vulgær i disse situasjonene etter hun hadde slanket seg. Hun trodde oppriktig at venninnene hennes var sjalue på henne siden de hadde begynt å holde litt avstand. Jeg var bare kollegaen hennes, så jeg jattet jo bare med henne, men jeg har tenkt at kanskje den egentlig personligheten kommer mer fram når man ikke identifiserer seg med/er skjult i fedmen lenger. Da må man plutselig jobbe med å oppføre seg ordentlig.

Anonymkode: d74c2...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette føler jeg faktisk skjer med en del folk som går mye ned i vekt. Så jeg tror mange av innleggene her inne om at venner oppfører seg anderledes, er sjalue osv etter de selv ble tynne, oftest peker mer på at personen selv er blitt litt ufyselig. Vet om ei dame på over 50år som ble ekstremt utfordrende i klesstilen, drakk seg mye full og ble veldig vulgær i disse situasjonene etter hun hadde slanket seg. Hun trodde oppriktig at venninnene hennes var sjalue på henne siden de hadde begynt å holde litt avstand. Jeg var bare kollegaen hennes, så jeg jattet jo bare med henne, men jeg har tenkt at kanskje den egentlig personligheten kommer mer fram når man ikke identifiserer seg med/er skjult i fedmen lenger. Da må man plutselig jobbe med å oppføre seg ordentlig.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men da jeg gikk ned i vekt, så ble jeg veldig selvopptatt. Det hadde lite med selvfølelsen å gjøre. Jeg fikk plutselig oppmerksomhet fra menn, og ja, ble nok litt ufyselig, fordi denne bekreftelsen gikk rett til hodet på meg! Opererte også inn silikon, og det ble en skikkelig vond spiral, der identiteten min ble knyttet opp til dette nye utseende. Men selvfølelsen var lav. Og jeg var ikke sunn. 30 år etter er jeg silikonfri og opptatt av å få en sterk kropp. Men mine år som selvopptatt og tynn har dessverre skaffet meg helseproblemer som ikke er reversible. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for meg selv, men da jeg gikk ned i vekt, så ble jeg veldig selvopptatt. Det hadde lite med selvfølelsen å gjøre. Jeg fikk plutselig oppmerksomhet fra menn, og ja, ble nok litt ufyselig, fordi denne bekreftelsen gikk rett til hodet på meg! Opererte også inn silikon, og det ble en skikkelig vond spiral, der identiteten min ble knyttet opp til dette nye utseende. Men selvfølelsen var lav. Og jeg var ikke sunn. 30 år etter er jeg silikonfri og opptatt av å få en sterk kropp. Men mine år som selvopptatt og tynn har dessverre skaffet meg helseproblemer som ikke er reversible. 

Det er jo hvertfall veldig bra at du ser det selv, og ikke skylder på sjalusi eller at andre ikke tåler at du ser bra ut (når det dem kanskje ikke tålte var den endrede personligheten til det verre). 
Det er uansett godt å høre at du er på et bedre sted i dag! Hvilke helseproblemer har det å være tynn noen år gitt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 23.03):

Hei, har vært overvektig helt fra starten av ungdomskolen til nå (35år). Jeg har egentlig god selvtillit på de fleste områder bortsett fra kroppen. Dette har ført til at jeg syns det er ubehagelig å vise meg naken/lettkledd. Om det er svømming, strand/soling, osv. De få gangene jeg har hatt sex så har det bare føltes helt feil. Da har jeg bare hatt i tankene at jeg ser helt for jævelig ut. At hun garantert angrer etter at klærne er av.

Så det jeg egentlig lurer på er, om dere som har greid å gå ned i vekt. Har dere automatisk fått et bedre selvbilde? Eller er det slik at det dårlige selvbildet fremdeles blir hengende over deg, selv om du går ned i vekt?

Gikk ned ganske mye i vekt en periode i tidlig 20 årene ca 30 kg. Men jeg så rett og slett ingen forskjell, andre gjorde det men ikke jeg. Jeg følte meg fremdeles like stor som alltid.

Husker hun forrige jeg datet (ca7mnd), noe hun sa fikk meg virkelig til å gruble. Kan hende hun mente det som et kompliment, men jeg tolket det helt anderledes. Hun sa "at hun var overasket over at jeg hadde så mye selvtillit". Jeg tenkte med en gang at, ja hun hadde forsåvidt riktig. Jeg er virkelig ikke noe å skryte av. Ikke lenge etterpå avsluttet jeg forholdet, jeg kom med grunner som at vi hadde for lite til felles (hobbyer/interesser). Men egentlig så syns jeg hun var perfekt på alle måter. Men hun fortjente virkelig noe bedre enn meg. 

Anonymkode: 2f28b...162

Jeg fikk en skikkelig uggen følelse og avsluttet en del relasjoner etter å ha gått ned i vekt. Mange mennesker er utrolig overfladiske, og behandler overvektige og mindre pene som dritt, helt uten grunn. Når de så begynner å kysse deg i ræva når du blir slank og fjong, er det utrolig kvalmt. Jeg er jo det samme mennesket - hyggelig, hjelpsom, morsom. 

Anonymkode: 6cb3a...3bc

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo hvertfall veldig bra at du ser det selv, og ikke skylder på sjalusi eller at andre ikke tåler at du ser bra ut (når det dem kanskje ikke tålte var den endrede personligheten til det verre). 
Det er uansett godt å høre at du er på et bedre sted i dag! Hvilke helseproblemer har det å være tynn noen år gitt deg?

Benskjørhet, problemer med fordøyelsen og metabolismen. Først raste jeg ned 25 kg, som ikke er sunt i det hele tatt. Så gikk jeg gjerne opp og ned 5 kg i mange år, og når du går ned forsvinner muskler, som ikke kommer igjen, selv om man trener litt, man legger på seg fett og  jeg ble såkalt "tynnfeit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunn alltid vært slank uansett hva jeg har gjort, men etter forrige svangerskap, kombinert med tidlig overgangsalder, la jeg plutselig på meg bare jeg så på en sjokolade. Jeg gikk ikke egentlig opp veldig mye, men nok til at jeg hatet speilbildet ... Å gå ned igjen hjalp meg mye. ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har klart å gå ned fra 26 i BMI til 23 i BMI, og jeg er svært fornøyd med de kroppslige forandringene. Merker også at flere av mennene på jobb legger mer merke til meg 😇 (er godt gift altså, men syns likevel det er hyggelig at noen legger merke til endringene).

Anonymkode: 9813e...691

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (3 minutter siden):

Jeg har igrunn alltid vært slank uansett hva jeg har gjort, men etter forrige svangerskap, kombinert med tidlig overgangsalder, la jeg plutselig på meg bare jeg så på en sjokolade. Jeg gikk ikke egentlig opp veldig mye, men nok til at jeg hatet speilbildet ... Å gå ned igjen hjalp meg mye. ❤️

Signerer denne. Jeg begynte å snakke veldig stygt til meg selv når jeg la på meg etter 3 svangerskap. Det psykiske føles langt bedre nå som jeg har blitt kvitt mesteparten av daukjøttet. Har mer enn nok av andre ting å bekymre meg for, og da er det utrolig godt å ikke hate kroppen min i tillegg. 

Anonymkode: 9813e...691

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 23.03):

Hei, har vært overvektig helt fra starten av ungdomskolen til nå (35år). Jeg har egentlig god selvtillit på de fleste områder bortsett fra kroppen. Dette har ført til at jeg syns det er ubehagelig å vise meg naken/lettkledd. Om det er svømming, strand/soling, osv. De få gangene jeg har hatt sex så har det bare føltes helt feil. Da har jeg bare hatt i tankene at jeg ser helt for jævelig ut. At hun garantert angrer etter at klærne er av.

Så det jeg egentlig lurer på er, om dere som har greid å gå ned i vekt. Har dere automatisk fått et bedre selvbilde? Eller er det slik at det dårlige selvbildet fremdeles blir hengende over deg, selv om du går ned i vekt?

Gikk ned ganske mye i vekt en periode i tidlig 20 årene ca 30 kg. Men jeg så rett og slett ingen forskjell, andre gjorde det men ikke jeg. Jeg følte meg fremdeles like stor som alltid.

Husker hun forrige jeg datet (ca7mnd), noe hun sa fikk meg virkelig til å gruble. Kan hende hun mente det som et kompliment, men jeg tolket det helt anderledes. Hun sa "at hun var overasket over at jeg hadde så mye selvtillit". Jeg tenkte med en gang at, ja hun hadde forsåvidt riktig. Jeg er virkelig ikke noe å skryte av. Ikke lenge etterpå avsluttet jeg forholdet, jeg kom med grunner som at vi hadde for lite til felles (hobbyer/interesser). Men egentlig så syns jeg hun var perfekt på alle måter. Men hun fortjente virkelig noe bedre enn meg. 

Anonymkode: 2f28b...162

Hei, det er selvfølelsen din som er problemet og ikke kroppen. Jeg har nøyaktig de samme tankene som deg, bare at jeg er og har vært både slank/tynn/trent. At kroppen endret seg hjalp ingenting. Det er hva du sier til deg selv som betyr noe.

Anonymkode: 42c93...a9e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg jobbet dypt med selvbildet og selvtilliten før jeg gikk ned i vekt. Jeg var glad i meg selv da, som nå. Og det å lære meg at min verdi ikke var avhengig av vekten min, at jeg tok godt vare på meg selv da og mest omga meg med mennesker som ikke så annerledes på meg fordi jeg var superfeit, det er så viktig nå som jeg har blitt slank. 

For en ting jeg strever mye med er det enorme fetthatet som finnes. Og jo, jeg merket mye av det da jeg var feit, men nå som jeg liksom har blitt slank, gud bedre så en får høre det når de feite går ut av rommet, eller at de liksom tror at fordi jeg selv er blitt slank så er jeg med på det. Og dessverre er det mange tidligere feite som er de verste, hvorfor det? For å ta igjen for driten de selv fikk da de var feite? 

En av de verste tingene med å bli slank er hvordan mennesker som før  behandlet meg dårlig, ignorerte meg i samtaler der vi var flere, avbrøt meg, oppførte seg som at jeg ikke hadde noe å si osv. de plutselig behandler meg så mye bedre, og liksom "godkjenner" meg fordi jeg har gått ned i vekt. Av og til nesten så jeg får lyst til å gå opp igjen i vekt, for å gi dem en langfinger. Fetthat virker å bare bli mer og mer utbredt, og en ser det mye her inne også. Synes det er så trist. Vekten vår, huden vår, utseendet vårt, det er ikke det som gir oss verdi. Og mest av alt de som utsetter oss for forskjellsbehandling det er sår inni dem. Jo, jeg forstår alle som til syvende og sist vil gå ned i vekt fordi det er enklere, kulturelt og fysisk på flere måter, men husk at det at vi lever i denne kulturen der det er enklere å være slank ikke faktisk betyr at det er verdiløst å være feit. ❤️ 

Anonymkode: fb054...0d1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har vært chubby/tjukke fra barndommen/tenårene og som over natten blir slanke i voksen klarer ikke den endringen som følger med. 

Det er på mange måter forståelig at de ikke klarer overgangen fra  å være "luft eller bare en i mengden" til å være en som skiller seg ut. Du får mer oppmerksomhet, det er flere som gir deg komplimenter, det er flere som hinter subtilt og du får helt konkrete tilbud..

Det er også derfor det blir så mange samlivsbrudd etter hurtig vektnedgang, og desto flere utroskapshistorier. 

Anonymkode: 82014...f7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk en skikkelig uggen følelse og avsluttet en del relasjoner etter å ha gått ned i vekt. Mange mennesker er utrolig overfladiske, og behandler overvektige og mindre pene som dritt, helt uten grunn. Når de så begynner å kysse deg i ræva når du blir slank og fjong, er det utrolig kvalmt. Jeg er jo det samme mennesket - hyggelig, hjelpsom, morsom. 

Anonymkode: 6cb3a...3bc

Åh, så godt å lese dette innlegget. Dette er samme erfaring som meg. Jeg kan bli redd når jeg møter mennesker som ikke kjente meg da jeg var feit, fordi jeg merker at hvordan skal jeg vite om disse er blant dem som hater feite, men så plutselig, ikke så langt ut i en relasjon, så renner hatet ut av dem. 

På en måte var det bedre å ha dårlig selvbilde, fordi da pleide jeg jo å tenke litt at jeg fortjente det. I det jeg ble glad i meg selv, det å da se alt hatet med klare øyne, aldri fått en sånn knekk i mistroen på menneskeheten. 

Anonymkode: fb054...0d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp i vekt og har fått sosial fobi på grunn av det. Jeg vet jeg er fin og et godt mennekse, men verden ser ikke det utenpå skallet. Jeg må gi så ekstremt mye mer nå, smile mer og på randen til people pleaser. Vet ikke om jeg kan kalle det for selvtillit, men tillit til andre har gått rett i dass da jeg føler folk behandler meg så mye dårligere. Merket det veldig i butikker, mye dårligere service. Før ble jeg behandlet mye bedre, selv om jeg er like smilende og høflig som alltid. 

Skal ned i vekt, for dette er alt for krevende for meg både mentalt og fysisk. 

Anonymkode: 4fd14...b17

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...