Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i mange år hatt periodevis tørr hud på overarmene. Det er ikke nupper, slik mange andre har, men heller tørre områder som sitter spredd. De varierer i størrelse fra en tiøring til en femmer. Det kommer og går, men er mest tilstede i høst/vinter/vår sesongen. Jeg prøver å smøre meg jent og trutt, men det er akkurat som om huden i de tørre områdene ikke tar til seg fukt/fett.

Akkurat nå er jeg inne i en litt ille periode, men mange flekker som går helt ned til underarmen. Men plutselig en dag forsvinner de nok, som de har gjort før. Fikk en gang fortalt av en venninne at det var sopp...ouæ....

Er det noen som har tilsvarende utslett og funnet et vidundermiddel mot dette?

Endret av Majka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært plaget med det sammme, iflg legen min kommer dette av overdreven dusjing, huden tørker rett og slett ut. Har funnet en krem på apoteket som er suveren, "Locobase", den gule...

Er en veldig fet krem som hjelper etter få dager . Koster under en femti lapp :)

Skrevet

Tusen takk for tips. Har faktisk brukt den kremen før, den er iallfall fet nok :)

Forøvrig lurer jeg på om leger tyr til diagnosen "for mye dusjing" når de ikke er helt sikre på hva som er grunnen for slike problem. Jeg fikk nemlig samme diagnose når jeg kom til legen med utslett over hele lårene.

Skrevet

Kom på at jeg fikk en hydrokortisonkrem for det utslettet. Kan jeg bruke den på utslettet på armene også mon tro?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hydrokortison funker på slike flekker, men ikke bruk den konstant. Ellers vil jeg anbefale jojobaolje, som du får på apotek eller helsekost. Funker bedre enn kremer som Locobase, Decubal osv.

Skrevet (endret)

Jeg har brukt jojobaolje i går kveld og idag morges. Kan vel ikke forvente øyeblikkelig resultat. Kan jojobaoljen fungere som fuktighet i tillegg til hydrokortison? Er det ikke slik at en må passe på å smøre seg godt i tillegg til hydrokortisonkremen?

Men hvorfor kommer det periodevis tilbake, og hvorfor forsvinner det plutselig? Er det vikerlig dusjing? Eller sopp?

Endret av Majka
Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg har brukt jojobaolje i går kveld og idag morges. Kan vel ikke forvente øyeblikkelig resultat. Kan jojobaoljen fungere som fuktighet i tillegg til hydrokortison? Er det ikke slik at en må passe på å smøre seg godt i tillegg til hydrokortisonkremen?

Men hvorfor kommer det periodevis tilbake, og hvorfor forsvinner det plutselig? Er det vikerlig dusjing? Eller sopp?

Hydrokortison kan tørke ut, så man må smøre i tillegg. Jeg har tatt en skvett jojobaolje og blandet i en billig bodylotion, og det funker greit. Jeg får også slike tørre flekker, og min personlige teori er rett og slett at det er kombinasjonen vinter, tørr luft, forandring i temperaturer ute/inne, i tillegg til at man hele tiden er påkledd, og ikke får sol/luft på kroppen som framkaller det. Om sommeren har jeg ingen slike flekker.

Sopp tror jeg ikke noe på, spesielt ikke på et slikt sted. Sopp kommer vel helst på steder hvor hud møter hud, og hvor det lett blir klamt?

Skrevet

Jeg også har vært plaget med sånne tørre flekker etter dusjing. De var røde og jeg klødde som bare det! :sur: Jeg tuller ikke når jeg sier jeg av og til klødde meg til blods. :(

Det som faktisk har hjulpet for meg er å smøre meg med body shop sin body butter. Hadde hørt masse positivt om den her inne, så jeg kjøpte den med oliven. Det har hjulpet veldig for meg hvertfall. :-D

Skrevet

Jeg har akkurat samme problem. Det hjelper å smøre inn armene med krem, gjerne HTH, for meg ihvertfall, men det må gjøres etter hver dusj.

Jeg tror ikke det kan komme av overdreven dusjing siden jeg dusjer én gang daglig og bruker Lactacyd. En teori jeg har er at det kanskje kan komme fra shampoen, jeg bruker bare vanlig butikkshampo og den er jo veldig parfymert og sikkert ikke det mildeste.

Gjest Gjest
Skrevet

Hm...sånn har jeg hatt i hvertfall 20 år, men nå synes jeg det blir mer røde flekker. De klør ikke spesielt, men jeg smører de jeg når til.

Jeg var på hudpleie (ansikt) nylig, og hudpleieren mente at jeg burde få det sjekket av lege (i ansiktet). Jeg har prøvd det en gang, men da så ikke legen noe. Burde kanskje dusje veldig rett før jeg skal til legen, så de røde flekkene fortsatt synes på armer og rygg???

Jeg fortsetter å følge med på denne tråden...

Skrevet

Jeg vil anbefale deg en tur til hudlege. De er tross alt spesialister. Gå gjerne til en privat. Det koster litt mer, men en kommer mye fortere til.

Selv har jeg eksem i ansiktet og det måtte en hudlege til for at jeg skulle få en diagnose.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har også tørre "flekker" på overarmene som kommer når kulda setter inn,så jeg regner med det er den tørre lufta og dusjing som gjør det. Jeg pleier å bruke aloe vera eller en skikkelig feit krem (HTH og Locobase) Du kan sikkert få tatt dem med hydrokortison også, men om problemet er tilbakevendene vil jeg heller anbefale deg å finne et produkt som ikke sliter like fælt på huden som hydrokortison gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...