AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:18 #1 Del Skrevet fredag kl 18:18 Jeg har over en liten periode slitt psykisk. Jeg går til psykolog 2 ganger i uken, og både legen og psykologen mener at jeg er en skikket forelder til barnet jeg har delt omsorg for. For en tid tilbake, da jeg ikke hadde barnet, kontaktet jeg legevakten fordi jeg hadde selvmordstanker. Jeg ble skrevet ut med en gang, ingen spørsmål. De hadde dog sendt bekymringsmelding til barnevernet. Den andre forelderen har fått innsyn i bekymringsmeldingen. Jeg lurer på om den andre forelderen har taushetsplikt ang. hva som stod som gjaldt meg? Eller kan den forelderen fortelle det til hvem som helst? Finner ikke dette noen steder på internett og får ikke ringt barnevernet før på mandag. Anonymkode: a6316...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:22 #2 Del Skrevet fredag kl 18:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har over en liten periode slitt psykisk. Jeg går til psykolog 2 ganger i uken, og både legen og psykologen mener at jeg er en skikket forelder til barnet jeg har delt omsorg for. For en tid tilbake, da jeg ikke hadde barnet, kontaktet jeg legevakten fordi jeg hadde selvmordstanker. Jeg ble skrevet ut med en gang, ingen spørsmål. De hadde dog sendt bekymringsmelding til barnevernet. Den andre forelderen har fått innsyn i bekymringsmeldingen. Jeg lurer på om den andre forelderen har taushetsplikt ang. hva som stod som gjaldt meg? Eller kan den forelderen fortelle det til hvem som helst? Finner ikke dette noen steder på internett og får ikke ringt barnevernet før på mandag. Anonymkode: a6316...21f En forelder i denne saken ditt barns andre forelder har ingen taushetsplikt da hen har fått informasjonen som privat person, ikke som ansatt innen helse eller andre områder. Følgelig kan hen fortelle hva hen vil til hvem hen vil, uten noen konsekvenser. Men det er noe som heter skikk og bruk og etikk oppi dette… Anonymkode: a57b9...bf1 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:31 #3 Del Skrevet fredag kl 18:31 Han har ikke taushetsplikt nei. Det er uansett kun profesjonstaushetsplikt som er lovpålagt og som kan straffes om brytes. Men jeg ville pratet med den andre forelderen og bedt om at det ikke deles. Du kan kanskje prate med noen i bv som kanskje kan snakke med han angående dette? Det synker ofte litt bedre inn da. For det er uansett til barnets beste, og deg selvfølgelig, at han ikke forteller dette til noen. Alle kan ha, og kommer til å ha, en psykisk knekk i løpet av livet. Så dette gjør deg ikke til en dårligere mor. Husk det. Lykke til videre❤️ Anonymkode: 2527b...e85 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:32 #4 Del Skrevet fredag kl 18:32 Dette høres ut som en mulig lovstridig bekymringsmelding. På hvilket grunnlag meldte legevakten bekymring til barnevernet? Hva var det som fikk dem til å ha grunn til å tro at barnet ditt usettes for alvorlig omsorgssvikt? Å være i psykisk krise - når barnet ikke er til stede - er ikke ensbetydende med at meldeplikten er utløst. Det skal mye til før taushetsplikten lovlig kan settes til side. Enten har de gjort en feil, ellers må det være ting her du ikke beskriver i innlegget ditt. så høres det også ut som en feil at innholdet er delt med din eks av barnevernet. Dine helseopplysninger burde ikke gjøres tilgjengelig for den andre. Anonymkode: b65c0...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:33 #5 Del Skrevet fredag kl 18:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har ikke taushetsplikt nei. Det er uansett kun profesjonstaushetsplikt som er lovpålagt og som kan straffes om brytes. Men jeg ville pratet med den andre forelderen og bedt om at det ikke deles. Du kan kanskje prate med noen i bv som kanskje kan snakke med han angående dette? Det synker ofte litt bedre inn da. For det er uansett til barnets beste, og deg selvfølgelig, at han ikke forteller dette til noen. Alle kan ha, og kommer til å ha, en psykisk knekk i løpet av livet. Så dette gjør deg ikke til en dårligere mor. Husk det. Lykke til videre❤️ Anonymkode: 2527b...e85 Beklager, jeg gikk ut i fra at du var mor. Det står det ingenting om i innlegget ditt. Sløvt av meg. Uansett hvem du er, så mener jeg det jeg skrev❤️ Anonymkode: 2527b...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:35 #6 Del Skrevet fredag kl 18:35 Privatpersoner har ikke taushetsplikt. Synes det er rart at de har utlevert slik informasjon til han, er det noen som skal tas for dette så er det barnevern og legevakt. Man sender ikke bekymringsmelding om man vet barnet blir ivaretatt hos den andre forelderen. Anonymkode: 8a8c1...529 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:37 #7 Del Skrevet fredag kl 18:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette høres ut som en mulig lovstridig bekymringsmelding. På hvilket grunnlag meldte legevakten bekymring til barnevernet? Hva var det som fikk dem til å ha grunn til å tro at barnet ditt usettes for alvorlig omsorgssvikt? Å være i psykisk krise - når barnet ikke er til stede - er ikke ensbetydende med at meldeplikten er utløst. Det skal mye til før taushetsplikten lovlig kan settes til side. Enten har de gjort en feil, ellers må det være ting her du ikke beskriver i innlegget ditt. så høres det også ut som en feil at innholdet er delt med din eks av barnevernet. Dine helseopplysninger burde ikke gjøres tilgjengelig for den andre. Anonymkode: b65c0...b38 Jeg har kontaktet advokat siden jeg har tenkt akkurat det samme som deg. Innholdet er delt fordi det er en bekymringsmelding angående felles barn fikk jeg beskjed om. Anonymkode: a6316...21f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:37 #8 Del Skrevet fredag kl 18:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette høres ut som en mulig lovstridig bekymringsmelding. På hvilket grunnlag meldte legevakten bekymring til barnevernet? Hva var det som fikk dem til å ha grunn til å tro at barnet ditt usettes for alvorlig omsorgssvikt? Å være i psykisk krise - når barnet ikke er til stede - er ikke ensbetydende med at meldeplikten er utløst. Det skal mye til før taushetsplikten lovlig kan settes til side. Enten har de gjort en feil, ellers må det være ting her du ikke beskriver i innlegget ditt. så høres det også ut som en feil at innholdet er delt med din eks av barnevernet. Dine helseopplysninger burde ikke gjøres tilgjengelig for den andre. Anonymkode: b65c0...b38 Må du gi deg. Helsepersonells plikt til å melde fra er vid, særlig når det er slik som beskrevet i hi. Sett deg inn i det du svarer på og lovverket før du kommer med slike kommentarer. Anonymkode: a57b9...bf1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:44 #9 Del Skrevet fredag kl 18:44 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette høres ut som en mulig lovstridig bekymringsmelding. På hvilket grunnlag meldte legevakten bekymring til barnevernet? Hva var det som fikk dem til å ha grunn til å tro at barnet ditt usettes for alvorlig omsorgssvikt? Å være i psykisk krise - når barnet ikke er til stede - er ikke ensbetydende med at meldeplikten er utløst. Det skal mye til før taushetsplikten lovlig kan settes til side. Enten har de gjort en feil, ellers må det være ting her du ikke beskriver i innlegget ditt. så høres det også ut som en feil at innholdet er delt med din eks av barnevernet. Dine helseopplysninger burde ikke gjøres tilgjengelig for den andre. Anonymkode: b65c0...b38 Hvis en mor eller far kommer til legevakten og sier de har selvmordstanker, bør barnevernet informeres, skulle bare mangle. Anonymkode: 2750a...409 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:45 #10 Del Skrevet fredag kl 18:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må du gi deg. Helsepersonells plikt til å melde fra er vid, særlig når det er slik som beskrevet i hi. Sett deg inn i det du svarer på og lovverket før du kommer med slike kommentarer. Anonymkode: a57b9...bf1 Lovverket er helt tydelig. Helsepersonelloven paragraf 33 lyder som følger: § 33.Opplysningsplikt til barnevernet Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barnevernstjenesten. Helsepersonell skal uten hinder av taushetsplikt etter § 21 melde fra til barnevernstjenesten uten ugrunnet opphold a. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt, ut fra det som står i HI, er det ikke tydelig at meldeplikten er utløst. så her er vi uenige. Derimot er paragraf 10a i samme lov tydelig på at helsepersonell skal kunne veilede og støtte og innhente nødvendig samtykke til eventuell oppfølging. Anonymkode: b65c0...b38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:46 #11 Del Skrevet fredag kl 18:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis en mor eller far kommer til legevakten og sier de har selvmordstanker, bør barnevernet informeres, skulle bare mangle. Anonymkode: 2750a...409 Det må du gjerne mene, men det er ikke riktig lovforståelse. Selvmordstanker hos en forelder er ikke ensbetydende med omsorgssvikt. Kan godt hende forelderen trenger hjelp, men da må det innhentes samtykke til riktig oppfølging. Anonymkode: b65c0...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:19 #12 Del Skrevet fredag kl 19:19 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette høres ut som en mulig lovstridig bekymringsmelding. På hvilket grunnlag meldte legevakten bekymring til barnevernet? Hva var det som fikk dem til å ha grunn til å tro at barnet ditt usettes for alvorlig omsorgssvikt? Å være i psykisk krise - når barnet ikke er til stede - er ikke ensbetydende med at meldeplikten er utløst. Det skal mye til før taushetsplikten lovlig kan settes til side. Enten har de gjort en feil, ellers må det være ting her du ikke beskriver i innlegget ditt. så høres det også ut som en feil at innholdet er delt med din eks av barnevernet. Dine helseopplysninger burde ikke gjøres tilgjengelig for den andre. Anonymkode: b65c0...b38 Selv om barnet ikke var tilstede akkurat da, så har hun jo barnet andre dager. Selvmordstanker er jo alvorlig og går ikke over med et blaff. Synes også det er riktig å informere den andre forelderen, jeg tror de fleste foreldre ønsker å vite om den andre omsorgspersoner har en såpass alvorlig psykisk krise. Det er et barn som må ivaretas her. Det sagt bør far i dette tilfellet selvfølgelig ikke spre dette i øst og vest. Anonymkode: efef7...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:20 #13 Del Skrevet fredag kl 19:20 Det er noe nytt som har kommet at legevakten har plikt til å melde til barnevernet ved tilfeller av selvmordsforsøk, alvorlig psykiatri, rus, mistanke om partnervold. Det kalles «Barn under radaren». Vær glad noen bryr seg. https://www.nrk.no/sorlandet/sjekklista-_barn-under-radaren_-tas-i-bruk-av-14-helseforetak-1.16766387 Anonymkode: 07517...a53 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:35 #14 Del Skrevet fredag kl 19:35 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er noe nytt som har kommet at legevakten har plikt til å melde til barnevernet ved tilfeller av selvmordsforsøk, alvorlig psykiatri, rus, mistanke om partnervold. Det kalles «Barn under radaren». Vær glad noen bryr seg. https://www.nrk.no/sorlandet/sjekklista-_barn-under-radaren_-tas-i-bruk-av-14-helseforetak-1.16766387 Anonymkode: 07517...a53 Nå galdt ingen av de tingene meg, og både lege og psykolog mener at barnet er ivaretatt hos meg. Det var i utgangspunktet ikke bekymringsmeldingen jeg spurte om, men om barnevernet har lov til å dele mine helseopplysninger med den andre parten uten å informere meg, og om denne parten har lov til å fortelle dette hvem som helst. Anonymkode: a6316...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:40 #15 Del Skrevet fredag kl 19:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå galdt ingen av de tingene meg, og både lege og psykolog mener at barnet er ivaretatt hos meg. Det var i utgangspunktet ikke bekymringsmeldingen jeg spurte om, men om barnevernet har lov til å dele mine helseopplysninger med den andre parten uten å informere meg, og om denne parten har lov til å fortelle dette hvem som helst. Anonymkode: a6316...21f Den andre parten er den andre forelderen til barnet ditt, så ja selvfølgelig. Da får de vite hva bekymringsmeldingen går ut på. Det er vanlig praksis. Anonymkode: efef7...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:43 #16 Del Skrevet fredag kl 19:43 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den andre parten er den andre forelderen til barnet ditt, så ja selvfølgelig. Da får de vite hva bekymringsmeldingen går ut på. Det er vanlig praksis. Anonymkode: efef7...a36 Har som skrevet kontaktet advokat. Syns det er spesielt at de utgir helseopplysninger uten å ha åpnet en sak engang. Men har du en lov for dette? Finner kun at retten til privatliv står høyt. Anonymkode: a6316...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:50 #17 Del Skrevet fredag kl 19:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må du gjerne mene, men det er ikke riktig lovforståelse. Selvmordstanker hos en forelder er ikke ensbetydende med omsorgssvikt. Kan godt hende forelderen trenger hjelp, men da må det innhentes samtykke til riktig oppfølging. Anonymkode: b65c0...b38 Vel, der den ene forelderen har selvmordstanker kan man neppe kalle en godt fungerende familie, barna er viktigst og den med selvmordstanker må få hjelp. Anonymkode: 2750a...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:51 #18 Del Skrevet fredag kl 19:51 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er noe nytt som har kommet at legevakten har plikt til å melde til barnevernet ved tilfeller av selvmordsforsøk, alvorlig psykiatri, rus, mistanke om partnervold. Det kalles «Barn under radaren». Vær glad noen bryr seg. https://www.nrk.no/sorlandet/sjekklista-_barn-under-radaren_-tas-i-bruk-av-14-helseforetak-1.16766387 Anonymkode: 07517...a53 Og disse som "bryr" seg vil da få folk som trenger hjelp til å ikke be om hjelp i frykt for barnevernet. Tror ikke du vet hvor stor den frykten er hos "vanlige mennesker". Og disse som virkelig trenger hjelp kommer til å utsette barna sine for større traumer siden de ikke tør å ta kontakt med helsevesenet. Er så frustrerende at folk ikke skjønner hvordan det er. Et utrolig godt eksempel er jo kjendissaken om psykisk vold nå. Ingen kunne se det på barna at de ikke hadde det greit hjemme for folk skjønner ikke psykologien bak og hvordan man kan være tøff i trynet med vitner til stede for man vet at ingenting skjer da uansett og hvordan det knytter seg i magen når man er forlatt innenfor husets fire vegger. Igjen, hvis folk ikke kan søke hjelp uten at man skal måtte involvere en etat som mange frykter så er det mange barn som vil fortsette å bli overlatt til seg selv. Igjen, når man vet at den andre forelderen eller andre slektninger ivaretar barna og de ikke blir utsatt for galskap, rus og omsorgssvikt så er ikke involvering av barnevernet nødvendig. Anonymkode: 8a8c1...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:27 #19 Del Skrevet fredag kl 20:27 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og disse som "bryr" seg vil da få folk som trenger hjelp til å ikke be om hjelp i frykt for barnevernet. Tror ikke du vet hvor stor den frykten er hos "vanlige mennesker". Og disse som virkelig trenger hjelp kommer til å utsette barna sine for større traumer siden de ikke tør å ta kontakt med helsevesenet. Er så frustrerende at folk ikke skjønner hvordan det er. Et utrolig godt eksempel er jo kjendissaken om psykisk vold nå. Ingen kunne se det på barna at de ikke hadde det greit hjemme for folk skjønner ikke psykologien bak og hvordan man kan være tøff i trynet med vitner til stede for man vet at ingenting skjer da uansett og hvordan det knytter seg i magen når man er forlatt innenfor husets fire vegger. Igjen, hvis folk ikke kan søke hjelp uten at man skal måtte involvere en etat som mange frykter så er det mange barn som vil fortsette å bli overlatt til seg selv. Igjen, når man vet at den andre forelderen eller andre slektninger ivaretar barna og de ikke blir utsatt for galskap, rus og omsorgssvikt så er ikke involvering av barnevernet nødvendig. Anonymkode: 8a8c1...529 Men barnet har her to hjem, da er ikke barnet ivaretatt når det er i det andre hjemmet. Er man alvorlig deprimert i den grad at man oppsøker legevakten med selvmordstanker er dette noe som like gjerne kan skje når man har barnet. Og dette skjer jo også det. Barnevernet blir involvert fordi de kan følge opp familien på en annen måte enn hva helsevesenet kan, det er jo derfor de melder fra ved bekymring. Psykologen du prater med eller fastlegen din kan ikke følge med hjemmesituasjonen. Anonymkode: efef7...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:38 #20 Del Skrevet fredag kl 20:38 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og disse som "bryr" seg vil da få folk som trenger hjelp til å ikke be om hjelp i frykt for barnevernet. Tror ikke du vet hvor stor den frykten er hos "vanlige mennesker". Og disse som virkelig trenger hjelp kommer til å utsette barna sine for større traumer siden de ikke tør å ta kontakt med helsevesenet. Er så frustrerende at folk ikke skjønner hvordan det er. Et utrolig godt eksempel er jo kjendissaken om psykisk vold nå. Ingen kunne se det på barna at de ikke hadde det greit hjemme for folk skjønner ikke psykologien bak og hvordan man kan være tøff i trynet med vitner til stede for man vet at ingenting skjer da uansett og hvordan det knytter seg i magen når man er forlatt innenfor husets fire vegger. Igjen, hvis folk ikke kan søke hjelp uten at man skal måtte involvere en etat som mange frykter så er det mange barn som vil fortsette å bli overlatt til seg selv. Igjen, når man vet at den andre forelderen eller andre slektninger ivaretar barna og de ikke blir utsatt for galskap, rus og omsorgssvikt så er ikke involvering av barnevernet nødvendig. Anonymkode: 8a8c1...529 Og for å si det sånn, hadde jeg fått vite at far til mine barn hadde oppsøkt legevakten med selvmordstanker, så hadde jeg jo ikke blitt mindre bekymret fordi barna var hos meg når det skjedde om de skal til han neste uke? Anonymkode: efef7...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå