Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på dette snart... Har vært til samtale med jordmor pga voldsom fødselsangst grunnet tidligere traumatisk fødsel. Synes den jordmorsamtalen egentlig var ganske bortkastet da det i bunn og grunn handlet om at hun satt å sa "det går heeelt sikkert myye bedre denne gangen". Noe som ikke hjelper meg det spøtt 😅 

Ble så satt opp til samtale med lege uten at jeg helt vet hvorfor/hva som skal skje der. Er det samme opplegget? At legen skal sitte å glise og si "det går siiiiikkert bra nå"?  I så fall ser jeg ikke poenget 😅 Eneste som står i innkallingsbrevet er "plan for fødsel-samtale". Så hva skjer på en sånn samtale? Noen med erfaringer? Jeg har ikke tidligere ytret noe ønske om keisersnitt selv om jeg nå har begynt å se det som eneste løsning. Så det er altså i utgangspunktet ikke derfor jeg ble satt opp til denne timen 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 9d3fa...b63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at mange jordmødre lever på sin egen vaginal-fødsel-planet med lyserosa skyer og det går sikkert heeeelt fint, mens fødselsleger er mer rasjonelle. Mulig jeg er litt urettferdig nå, det er sikkert mange jordmødre som ikke er sånn også, men jeg har virkelig vært borte i mye rart. Og de ser ut til å være ganske uinteresserte så fort ting ikke er helt normale slik at de ikke lenger har hovedrollen i fødselen. 
Uansett, anbefaler deg virkelig å gå på den timen. Det er legen som kan svare på spørsmål om fødsler som ikke er normale (som du har vært med på før), og evt følger for neste svangerskap/fødsel. 
Det vil sannsynligvis bli diskusjoner om gjentagelsesfare, smertelindring, lavere terskel for keisersnitt og slike ting. Det kan legges en plan, selvsagt innenfor rimelighetens grenser, for av og ting skjer det jo ting man ikke kan planlegge for. Men uten tvil: Gå på den timen. 
Jeg hadde selv en skrekkelig førstefødsel, fikk alvorlig fødselsangst. Jeg tok planlagt keisersnitt i de to påfølgende svangerskapene av medisinske årsaker (men ville ellers fått det pga fødselsangst), men det hjalp uansett veldig med et par samtaler med gynekolog. 

Anonymkode: 1e005...36a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også på noe sånt på sykehuset pga traumatisk forhold til barseloppholdet fra første fødsel. Har forstått det som at det for min del hvertfall handler om å legge en plan med sykehuset (det hjelper jo ikke å planlegge med hs om sykehuset ikke vet hva du trenger). Dette for å tilrettelegge for at fødsel og barsel skal bli en god opplevelse hvor mine behov blir møtt. Sykehuset vil da ha denne planen lagret og alle som er involvert i min fødsel kommer til å vite hvordan tilrettelegging jeg trenger.

Anonymkode: 248bc...ba9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 19.42):

Min erfaring er at mange jordmødre lever på sin egen vaginal-fødsel-planet med lyserosa skyer og det går sikkert heeeelt fint, mens fødselsleger er mer rasjonelle. Mulig jeg er litt urettferdig nå, det er sikkert mange jordmødre som ikke er sånn også, men jeg har virkelig vært borte i mye rart. Og de ser ut til å være ganske uinteresserte så fort ting ikke er helt normale slik at de ikke lenger har hovedrollen i fødselen. 
Uansett, anbefaler deg virkelig å gå på den timen. Det er legen som kan svare på spørsmål om fødsler som ikke er normale (som du har vært med på før), og evt følger for neste svangerskap/fødsel. 
Det vil sannsynligvis bli diskusjoner om gjentagelsesfare, smertelindring, lavere terskel for keisersnitt og slike ting. Det kan legges en plan, selvsagt innenfor rimelighetens grenser, for av og ting skjer det jo ting man ikke kan planlegge for. Men uten tvil: Gå på den timen. 
Jeg hadde selv en skrekkelig førstefødsel, fikk alvorlig fødselsangst. Jeg tok planlagt keisersnitt i de to påfølgende svangerskapene av medisinske årsaker (men ville ellers fått det pga fødselsangst), men det hjalp uansett veldig med et par samtaler med gynekolog. 

Anonymkode: 1e005...36a

Takk for din erfaring 🥰 Ja det er akkurat det. Både på helsestasjonen og på sykehuset har jeg kun blitt møtt med holdningen om at "men DENNE gangen går det sikkert fint". Altså, jeg og klarer jo å tenke at det statistisk sett sikkert gjør det, men det hjelper ikke på angsten som sitter i kroppen 🙄 Jeg føler smertene på kroppen og sover ikke pga jeg er så redd liksom, da er det lite vits å fortelle meg at "det går sikkert bra"🙄 Noen av komplikasjonene jeg opplevde har en reell gjentagelsesfare også, og jeg har allerede fått beskjed om tiltak de vil iverksette så snart fødsel er i gang for å være klar i tilfelle det går skeis igjen - så det samsvarer jo ikke helt med det de sier om at det siiiikkert går fint 😅😂 

Jeg skal gå på samtalen. Håper legen er litt mer reflektert som du sier i forhold til at det faktisk ikke er sikkert det går fint. Kjenner jeg har et håp innerst inne om at hun skal anbefale keisersnitt basert på komplikasjonene... 

Anonymkode: 9d3fa...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...