Undrende123 Skrevet 28. april #21 Del Skrevet 28. april herzeleid skrev (På 25.4.2025 den 23.45): denne typen politiske markeringer inn i skolen Pride-flagget symboliserer at alle mennesker har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Dette er grunnleggende menneskerettigheter - IKKE politikk og ikke ideologi. Mange er tilsynelatende heller ikke klar over at skolen (selvsagt) ikke er "nøytral". Skolen skal fremme likeverd og mangfold, og seksuelle minoriteter er en naturlig del av dette. Historien til skeive i Norge er bekmørk, og for bare få år siden var det et målrettet terrorangrep mot skeive i Norge. Det er farlig å være homofil i store deler av verden. Det skulle bare mangle at skoler viser hva de står for, og at skeive barn i norsk skole skal være trygge. At religiøse mørkemenn er motstandere av skeives rettigheter er jo ikke akkurat breaking news, men det er virkelig stygt at Krf velger å kjempe denne kampen nå. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 28. april #22 Del Skrevet 28. april (endret) Jeg er ikke imot Pride-flagg i seg selv, men i en flagg-debatt så virker det som folk egentlig glemmer hva det vil si å flagge med et norsk flagg. Det er jo ikke bare et kjent tøystykke som skal minne om landet Norge, men selve symbolet på nasjonal fellesskap, identitet, stolthet, samhold, mangfold og rettferdighet. Det er jo ikke slik at om man flagger med et norsk flagg så er man imot mangfoldet, skeive eller uansett... Så hvorfor kan ikke alle føle seg inkludert i det norske flagget på offentlige flaggstenger? Endret 28. april av Bombasi 11 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende123 Skrevet 28. april #23 Del Skrevet 28. april Bombasi skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke imot Pride-flagg i seg selv, men i en flagg-debatt så virker det som folk egentlig glemmer hva det vil si å flagge med et norsk flagg. Det er jo ikke bare et kjent tøystykke som skal minne om landet Norge, men selve symbolet på nasjonal fellesskap, identitet, stolthet, samhold, mangfold og rettferdighet. Kan man ikke alle føle oss inkludert i det norske flagget? Hvorfor skal ikke det være godt nok på offentlige flaggstenger? Pride-markeringen er ikke spesifikk for Norge, men hele verden. Det er naturlig å ha et eget flagg som samler hele verden under samme sak. For mange usikre og redde skeive barn betyr det veldig mye å se Pride-flagget heiset på skolen sin. Det betyr: "Her er du trygg". Og det er ingen selvfølge, ei heller her i Norge. Dette vet jeg betyr ekstremt mye for veldig mange, og det er en så enkel, men betydningsfull markering. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 28. april #24 Del Skrevet 28. april (endret) Undrende123 skrev (12 minutter siden): Pride-markeringen er ikke spesifikk for Norge, men hele verden. Det er naturlig å ha et eget flagg som samler hele verden under samme sak. For mange usikre og redde skeive barn betyr det veldig mye å se Pride-flagget heiset på skolen sin. Det betyr: "Her er du trygg". Og det er ingen selvfølge, ei heller her i Norge. Dette vet jeg betyr ekstremt mye for veldig mange, og det er en så enkel, men betydningsfull markering. Ja, jeg skjønner det. Og sånn sett kunne man hatt en egen Pride-dag eller to for flagging og markering. Men man bør ikke glemme hva alt det det norske flagget står for. Det inkluderer strengt tatt alle, og ikke bare èn gruppe. Å ha et norsk flagg foran Pride-flagget er ikke å være motstander av mangfold, heller tvert imot. Så det bør sitte langt inne å fire ned det norske flagget for å heise opp Pride-flagget over lang tid. Og nå snakker jeg om offentlige bygninger, for å ha det klart. Hva privatfolk gjør legger jeg meg ikke borti. Endret 28. april av Bombasi 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende123 Skrevet 28. april #25 Del Skrevet 28. april Bombasi skrev (6 minutter siden): Ja, jeg skjønner det. Og sånn sett kunne man hatt en egen Pride-dag eller to for flagging og markering. Men man bør ikke glemme hva alt det det norske flagget står for. Det inkluderer strengt tatt alle, og ikke bare èn gruppe. Å ha et norsk flagg foran Pride-flagget er ikke å være motstander av mangfold, heller tvert imot. Så det bør sitte langt inne å heise ned det norske flagget for å heise opp Pride-flagget over lang tid. Og nå snakker jeg om offentlige bygninger, for å ha det klart. Hva privatfolk gjør legger jeg meg ikke borti. Pride er internasjonalt, kampen for skeives rettigheter et en internasjonal kamp. Det norske flagget er bare et symbol på nasjonalstaten Norge. Det er mange innbyggere i Norge som ikke støtter skeives rettigheter, men som likevel flagger med norskeflagget. Vi trenger et eget Pride-symbol, og vi trenger at skolene får fortsette å flagge for å vise alle skeive barn at de er trygge på skolen sin. Det skader absolutt ingen, men betyr alt for veldig mange. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. april #26 Del Skrevet 28. april Undrende123 skrev (2 timer siden): Pride-flagget symboliserer at alle mennesker har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Dette er grunnleggende menneskerettigheter - IKKE politikk og ikke ideologi. Pride flagget er bla. et "symbol for LHBT bevegelsen" (sitat wikipedia) og de fleste vil dermed forstå at det er mer enn bare et symbol for "rett til å elske den en vil". Sentralt for LHBT bevegelsen internasjonalt, for FRI som er den norske avarten og arrangerer Pride festivalene, og i bevegelsens "kamp" står i tillegg en temmelig radikal forståelse av kjønn, at denne skal presses inn i skolen og på barn, eksperimentell potensielt skadelig behandling av barn og at denne behandlingen skal bli lettere tilgjengelig, legalisering av sexkjøp, surrogati mm. Med andre ord er bevegelsen, dens symboler og "kampdager" åpenbart også svært politisk ladet. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 28. april #27 Del Skrevet 28. april (endret) Selv skeive og transer er negative til det flagget, fordi Fri ødelegger det. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/pride-det-handler-ikke-om-kjarlighet-lenger/o/5-95-244874 Heia Krf!🙌🏻 Endret 28. april av Julebrunost 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 28. april #28 Del Skrevet 28. april (endret) Undrende123 skrev (8 minutter siden): Pride er internasjonalt, kampen for skeives rettigheter et en internasjonal kamp. Det norske flagget er bare et symbol på nasjonalstaten Norge. Det er mange innbyggere i Norge som ikke støtter skeives rettigheter, men som likevel flagger med norskeflagget. Vi trenger et eget Pride-symbol, og vi trenger at skolene får fortsette å flagge for å vise alle skeive barn at de er trygge på skolen sin. Det skader absolutt ingen, men betyr alt for veldig mange. Det norske flagget er ikke "bare" et symbol på nasjonalstaten Norge. Det er nettopp det det ikke er. Jeg tenker at når debatten om Pride-flagget er så betent så bør det komme kompromiss og ikke at man bare durer på med en sånn "finn deg i det"-holdning. For det provoserer mer enn det gagner, mest pga overkjøringen. Det bør Pride-forkjempere bli bevisst på. Man finner 30 mellomting på èn måned og ingenting. Derfor tenker jeg at KrF's start på flaggdebatten kan være bra politisk, selv om de er helt imot (noe jeg ikke er), nettopp for å få flaggdebatten på den politiske agendaen sånn at man kanskje får til kompromiss som "alle" kan leve med. Og igjen, jeg snakker om offentlige bygninger. For min del kan privatfolk la Pride-flagget henge ute hele året. Endret 28. april av Bombasi 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende123 Skrevet 28. april #29 Del Skrevet 28. april herzeleid skrev (9 minutter siden): Pride flagget er bla. et "symbol for LHBT bevegelsen" (sitat wikipedia) og de fleste vil dermed forstå at det er mer enn bare et symbol for "rett til å elske den en vil". Sentralt for LHBT bevegelsen internasjonalt, for FRI som er den norske avarten og arrangerer Pride festivalene, og i bevegelsens "kamp" står i tillegg en temmelig radikal forståelse av kjønn, at denne skal presses inn i skolen og på barn, eksperimentell potensielt skadelig behandling av barn og at denne behandlingen skal bli lettere tilgjengelig, legalisering av sexkjøp, surrogati mm. Med andre ord er bevegelsen, dens symboler og "kampdager" åpenbart også svært politisk ladet. Her blander du mye greier. Du tillegger Pride en en masse meninger og holdninger som ikke har noe med selve flagget å gjøre. Pride-flagget symboliserer utelukkende at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er ikke politikk, det er ikke ideologi - bare den grunnleggende retten vi mennesker har til å elske hvem vi vil. Det er ikke akkurat breaking news for skeive at religiøse mørkemenn og Krf ikke støtter skeives rettigheter. De bærer alle en stor del av skylden for den mørke historien til homofile her til lands. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. april #30 Del Skrevet 28. april Undrende123 skrev (3 minutter siden): Her blander du mye greier. Du tillegger Pride en en masse meninger og holdninger som ikke har noe med selve flagget å gjøre. Pride-flagget symboliserer utelukkende at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er ikke politikk, det er ikke ideologi - bare den grunnleggende retten vi mennesker har til å elske hvem vi vil. Det er ikke akkurat breaking news for skeive at religiøse mørkemenn og Krf ikke støtter skeives rettigheter. De bærer alle en stor del av skylden for den mørke historien til homofile her til lands. Du svarer ikke på det jeg skriver og forholder deg heller ikke til kilden. Flagget er et symbol for en bevegelse, og du kobler selv Pride til ‘kampen for skeives rettigheter’. Denne kampen inkluderer en radikal forståelse av kjønn inn i skoleverket, eksperimentell behandling av barn, surrogati, legalisering av sexkjøp. Du har med andre ord uforvarende understreket mitt poeng; Pride, bevegelsens flagg og ‘kampen for rettigheter’ er i aller høyeste grad politisk. En kan være enig i de politiske sakene en kjemper for, men de blir ikke upolitiske av den grunn. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. april #31 Del Skrevet 28. april Undrende123 skrev (5 minutter siden): Her blander du mye greier. Du tillegger Pride en en masse meninger og holdninger som ikke har noe med selve flagget å gjøre. Pride-flagget symboliserer utelukkende at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er ikke politikk, det er ikke ideologi - bare den grunnleggende retten vi mennesker har til å elske hvem vi vil. Det er ikke akkurat breaking news for skeive at religiøse mørkemenn og Krf ikke støtter skeives rettigheter. De bærer alle en stor del av skylden for den mørke historien til homofile her til lands. Pride står ikke for retten til å elske den vi vil. Pride står for retten til seksualitet og kjærlighetsforhold med det motsatte kjønn. Å elske hvem man vil er noe helt annet. Mye vi kan elske som ikke har noe med kjønn og seksualitet å gjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gansketeit Skrevet 28. april #32 Del Skrevet 28. april Snakk om å ta steg tilbake. Visste at KrF ikke er helt i lodd, men at det står så dårlig til forbauser meg. Forby regnbueflagget faktisk. Lykke til med valget sier jeg. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 28. april #33 Del Skrevet 28. april Undrende123 skrev (35 minutter siden): Her blander du mye greier. Du tillegger Pride en en masse meninger og holdninger som ikke har noe med selve flagget å gjøre. Pride-flagget symboliserer utelukkende at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er ikke politikk, det er ikke ideologi - bare den grunnleggende retten vi mennesker har til å elske hvem vi vil. Det er ikke akkurat breaking news for skeive at religiøse mørkemenn og Krf ikke støtter skeives rettigheter. De bærer alle en stor del av skylden for den mørke historien til homofile her til lands. Her tar du skrekkelig feil, og her har man roten til at så mange begynner å bli mot flagget. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 28. april #34 Del Skrevet 28. april Callisto83 skrev (4 timer siden): norske nasjonale minoriteter De er ikke norske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. april #35 Del Skrevet 28. april gansketeit skrev (9 minutter siden): Snakk om å ta steg tilbake. Visste at KrF ikke er helt i lodd, men at det står så dårlig til forbauser meg. Forby regnbueflagget faktisk. Lykke til med valget sier jeg. De forbyr ikke regnbue flagget, men at det skal forbys og brukes på offentlige flaggstenger som blant annet skolegårder. Offentlig flagging består av strenge regler. Selv synes jeg det er et bra forslag fra Krf. Regnbueflagget er mer splittende enn det er inkluderende. Nasjonale flagg brukes normalt for å markere en nasjon eller geografisk region. Og regnbueflagget legger opp til å sette skeive i en egen gruppe. Synes du det bidrar til samhold og inkludering? 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 28. april #36 Del Skrevet 28. april Har det noen gang vært tillatt? Først skal man venne seg til å flagge det norske flagget i 120 år, så er det noen luringer der ute som plutselig heiser det fargerike undertøyet sitt til topps og synes det står til og at alle andre nødvendigvis må synes det samme. Håper inderlig dere pride forkjempere der ute har fått dere en skikkelig tankevekker. Slike påfunn er moralsk forkastelig. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 28. april #37 Del Skrevet 28. april (endret) Regnbueflagget har ingen plass på offentlige bygg. Disse stedene skal stå som nøytrale symboler på fellesskapet, ikke løfte én sak over andre, uansett hvor sympatisk den fremstår. Den såkalte "woke"-bølgen, som flagget ofte representerer, har fått uforholdsmessig stort rom i samfunnet, og drukner ofte nyanserte stemmer i sin iver etter å fremme mangfold. Men mangfold uten prinsipper blir tomt – ekte kjærlighet ligger i å tale sant, også når det er ubehagelig, ikke i å nikke til alt. Dette temaet treffer en nerve: Samfunnet trenger ærlighet, ikke symbolske gester som splitter mer enn de samler. Endret 28. april av frivis 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 29. april #38 Del Skrevet 29. april KrF vil ikke forby regnbueflagg i offentlige flaggstenger. Hele flagg loven dreier seg jo om hvordan flagge. Flagget skal være en viss størrelse i forhold til lengden på flaggstangen, flagget skal heises, og fires innen visse tidsrom, og flagget skal være et norsk flagg, eller samisk. Det er ikke det samme som et forbud mot prideflagg. Realiteten blir jo at man ikke kan heise prideflagg, det samme med en rekke andre flagg, som Palestina flagg, Ukraina flagg, Hamas, nazi hakekors, eller alle mulig tenkelige fremtidige flagg, folk kunne komme til å ønske å dekorere norske flaggstenger med, men det er allikevel ikke et forbud mot prideflagg. Så ikke et forbud mot prideflagg, men en presisering om hvordan man bruker offentlige flaggstenger. Tenker det er helt greit. Vaktmesteren på skolen min var veldig nøye på dette, at flagget skulle opp og ned til riktig tid, og ikke komme nedi bakken, og rulles på en viss måte. Han var veldig høytidelig i forhold til flagget og flagging. Det er strenge skrevne og uskrevne regler for det norske flagget. Det er helt greit. Det er det norske flagget det dreier seg om. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 29. april #39 Del Skrevet 29. april Madame Butterfly skrev (30 minutter siden): KrF vil ikke forby regnbueflagg i offentlige flaggstenger. Hele flagg loven dreier seg jo om hvordan flagge. Flagget skal være en viss størrelse i forhold til lengden på flaggstangen, flagget skal heises, og fires innen visse tidsrom, og flagget skal være et norsk flagg, eller samisk. Det er ikke det samme som et forbud mot prideflagg. Realiteten blir jo at man ikke kan heise prideflagg, det samme med en rekke andre flagg, som Palestina flagg, Ukraina flagg, Hamas, nazi hakekors, eller alle mulig tenkelige fremtidige flagg, folk kunne komme til å ønske å dekorere norske flaggstenger med, men det er allikevel ikke et forbud mot prideflagg. Så ikke et forbud mot prideflagg, men en presisering om hvordan man bruker offentlige flaggstenger. Tenker det er helt greit. Vaktmesteren på skolen min var veldig nøye på dette, at flagget skulle opp og ned til riktig tid, og ikke komme nedi bakken, og rulles på en viss måte. Han var veldig høytidelig i forhold til flagget og flagging. Det er strenge skrevne og uskrevne regler for det norske flagget. Det er helt greit. Det er det norske flagget det dreier seg om. Sant! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 29. april #40 Del Skrevet 29. april Tråden er ryddet for brukerangrep og spekulasjoner. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå